Gå til innhold

Bestevenninne som alltid inviterer andre...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bestevenninne som jeg har kjent lenge. Før i tiden da vi gikk på vgs var det oss to alene eller felles venner som møttes, og det var veldig hyggelig. Jeg savner den tiden! Nå bor hun langt vekke og hun har mange andre venner. Det som irriterer meg aller mest med henne er at hun inviterer andre til å møte henne når hun skal møte meg, og hun sier ikke ifra til meg om det først. Det er ikke det at jeg ikke ville ha møtt henne om hun hadde sagt ifra, men jeg syns det er veldig kjipt når jeg gleder meg til å møte bestevenninnen min at hun plutselig har invitert andre jeg ikke har møtt før. Hun tenker sikkert at det er koselig for andre å møte nye mennesker, men hun kjenner jo alle der, for oss andre er det kleint. 

Noen ganger lurer jeg på om hun gjør det med vilje, det går jo ikke an å ikke skjønne hva hun gjør. Vi går på et event og plutselig sier hun at "de andre" skal møte oss på den plassen. Hun spør om jeg vil være med ut på 17 Mai, og når vi er der så sender hun meldinger til alle vennene sine og spør når de kommer, uten at jeg visste at de skulle komme. Så forsvinner hun vekk fra meg med andre og jeg blir sittende alene. Hun spurte meg om jeg ville på pub quiz, og jeg ble skikkelig gira og gledet meg. Spurte henne over en uke i forveien om det ble noe av, og dagen før sier hun at hun skal men at hun har allerede fullt lag med andre, men jeg burde komme uansett og prøve å finne mitt eget lag.

Det aller siste er helt ufattelig. Hun spør meg om jeg vil til syden, og jeg blir skikkelig gira fordi selvfølgelig vil jeg det. Så sier hun at hun har planer med andre men hun visste ikke om det blir noe av. Jeg blir skuffet fordi jeg er plan B. Så finner hun et hotel, spør om jeg blir med, jeg sier ja... og det er ikke før hun sitter å bestiller turen at hun informerer meg om at vi ikke blir alene og at personer jeg aldri har møtt før skal være med og dele rom med oss. Jeg hadde bestemt meg for at jeg ville dra, jeg hadde sagt til henne at jeg ble med, så jeg ville ikke si nei, men jeg ble jo sjokkert. Hun spurte "går det greit", og jeg sa at "Ja... men jeg bare trodde det skulle være oss to". Jeg sa det gikk greit, og jeg gleder meg, men akkurat der og da så kjentes det som jeg hadde en stein i magen. Det var skikkelig ubehagelig.

Jeg vil ikke at hun ikke skal møte andre mennesker, men jeg vil bare at hun gir meg all infoen fra begynnelsen av. Jeg liker ikke overraskelser, ikke når jeg gleder meg til one-on-one time med min beste venninne og hun inviterer andre uten å si ifra.  Jeg har litt sosialangst, noe hun vet veldig godt, så jeg skjønner ikke hvorfor hun gjør slike ting. Er det med vilje eller er det fordi hun rett og slett ikke forstår at det er ubehagelig for meg? Ville ikke slike ting vært ubehagelig for andre også? Og det er ikke bare fordi jeg har sosialangst, jeg vil jo også gjøre ting alene med bestevenninnen min. Dessuten er en sydentur med en fremmed risky... tenk om vi ikke passer ilag? Tenk om hele turen blir fiasko fordi jeg blir "the outsider"? Jeg har så lang aldri blitt venner med noen av de fremmede jeg har blitt introdusert gjennom hennes dobbel-planlegging. Jeg har aldri hatet noen av dem, men det har ikke blomstret noe vennskap utifra det. For det meste har det vært helt greit, men jeg har tenkt "skulle ønske vi var alene". 

Er jeg helt urimelig? 

Anonymkode: c367f...4ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke urimelig. Jeg synes det burde være normal respekt å spørre deg først om det er greit. Men samtidig kan det være at hun er ekstrovert og supersosial, og synes slike dager/aktiviteter/ferier er det beste som finnes, og ikke klarer å forstå at ikke andre også liker dette like godt. Mange ekstroverte lader batteriene ved å være sammen med andre mennesker. Det er det som gir de energi.  

Selv blir jeg sliten av å være for mye sosial. Det er gøy noen timer, en kveld, på jobb e.l.  Men jeg trenger å være alene, ha ro, for å lade batteriene. Må ha timeout fra familie innimellom også,  for å lade opp. Vil tro du også er mer av den typen.

Har ei veninne som ligner det du beskrev, så jeg avtaler ikke ferier med henne...been there ,  done that. . for å si det slik. Og kan aldri regne med at det er bare meg og henne. I mime øyne er hun ikke god til å lytte, og er ganske opptatt av deg selv.. så jeg tar rett og slett bare kontakt hvis jeg føler for å være sosial, og treffe flere. Så er jeg forberedt ihvertfall... Vi er forskjellige, slik er det bare ... jeg avtaler med andre venner om jeg ønsker en god veninneprat, tur o.l.  Men liker henne godt, og hun gir mye av seg selv og er sprudlende og energisk, så får bare tenke at vi er ulike. 

Anonymkode: c6d19...cee

Skrevet

Ja, venninnen din er ganske teit. Men nå vet du jo at du aldri kan regne med henne. Jeg hadde sluttet å lage avtaler med henne. Spør hun hvorfor syns jeg du skal være ærlig. Kanskje hun får seg en oppvekker :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...