Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mor har et ok forhold, men jeg synes hun kan bli litt "mye" noen ganger. Generelt synes jeg det kan være vanskelig å avslutte besøk av familie og venner. Jeg vil jo ikke være frekk å be de gå. Men jeg synes dette er enda vanskeligere med min mor, da jeg tror hun forventer at hun kan være så lenge hun vil. Noen ganger har jeg behov for å bare være litt alene på kvelden. Andre ganger har jeg kanskje planer med venner. Dette kan jeg si til henne. F.eks "jeg er litt trøtt i kveld, tenker å legge meg snart" eller "en venninne kommer hit om en times tid" (snakker om mer spontane besøk av min mor nå). Men hun kan fint si f.eks "men jeg kan jo være her til venninnen din kommer". Noen ganger har jeg feks planer med en date osv, og da er det jo svært upassende at min mor absolutt kan være der helt til "vennen" kommer. Det har heldigvis ikke skjedd, men bare for å sette det litt på spissen. 

Hvordan kan jeg si i fra på en litt mer bestemt måte at hun snart må gå? 

Anonymkode: 71202...ce7

Videoannonse
Annonse
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Det er din mor. Si det rett ut at nå må jeg gjøre meg klar til daten min, så da ses vi i morgen! Noe a la sånn.

Skrevet

Følge opp det du sier med "Beklager, men det passer faktisk ikke at du er her helt til hun kommer" e.l., eventuelt å være ærlig på at du trenger litt alenetid på kvelden. Virker som hun ikke er av typen som lar seg affisere av at du har noe å gjøre mens hun er der heller, så jeg ville gjort som jeg gjør med farmor om ikke noe annet hjelper: Selv om jeg egentlig skal ha besøk hjemme, eller bare være hjemme og slappe av, så sier jeg at jeg ut en tur (gå tur, til noen andre, gjøre noen ærender e.l.), kler på meg, går ut sammen med henne og går en tur, og utfører gjerne ærendet som ikke egentlig måtte gjøres akkurat da, før jeg går hjem igjen. Skal sies at jeg liker å gå tur og at farmor er umulig å få til å dra hjem, hun kan til og med be seg selv på overnatting om jeg nevner at det begynner å bli sent. 

Skrevet

Nær famile må det da gå ann å si akkurat det man tenker til

• Liker 2
Skrevet

Dissa spontane besøkene, er det sånn at hun plutselig bare står på døra di? I såfall, kan du si når hun lukker opp at "Så hyggelig at du kommer innom, men i dag kan du bare være til klokka 18, jeg trenger litt alenetid på kvelden" f.eks. Det samme kan du jo gjøre dersom det avtales på forhånd og. 

Hvis hun ikke går av seg selv når klokka har blitt "som avtalt", kan du jo si f.eks. "Huff, det er ikke meningen å kaste deg ut, men nå må du nesten gå hvis jeg skal rekke det jeg skal i kveld óg ha litt alenetid." 

Du kan også ta det opp med henne på generelt grunnlag, fortelle henne omtrent det du skriver her. Hvis det ikke gir umiddelbare resultater, får du minne henne på samtalen dere har hatt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Artisten Tønes har laget en fantastisk sang om en som sliter med det samme som deg: "Eg går og legge meg". Hør litt på den :)

Anonymkode: 654b3...4cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kammerat. Han blir alltid, alt for lenge. Jeg og ei venninne satt å så løst ut i TVen med han en dag. Da hadde vi vært ute i sola hele dagen, og på grilling hos familien hennes sammen osv. Vi var så lei begge to, og ville at han skulle gå. Jeg hinta helt sinnsykt, men ingenting bet på. Tilslutt så ringer typen min og spør meg om han kan komme innom med noen kammerater, men jeg sa han måtte vente, fordi jeg hadde besøk av noen andre som snart skal gå. 

Altså han gikk ikke!! Jeg ble så irritert at jeg kunne kvalt hele gutten. 3 ganger til ringte typen før kammeraten vår tok hintet om å gå. Tror jeg ikke har hatt han på besøk etterpå, bare vært med han ute og sånt. 

Noen besøk er bare slitsomt, og jeg føler meg frekk, men når man hinter så enormt mye. Klokka var over 23-24 liksom.. 

Anonymkode: d0c62...ffa

• Liker 1
Skrevet

Familie bør man jo absolutt kunne si ifra til og få forståelse. Venner burde også forstå, men dessverre ikke alle. Men uansett synes jeg at man må kunne si fra på en høflig og grei måte, men bestemt og tydelig som viser at man mener det.

F.eks som at det var veldig koselig å ha dere på besøk. Dette må vi gjenta. Men jeg må dessverre be dere gå for jeg har noe å gjøre eller jeg er trett og må sove. Det er ikke nødvendig å oppgi i det lange og brede  for hvorfor du må be dem gå. Det er nok med at du er trett, eller må gjøre noe. Spør de om grunn, kan du bare svare at jeg føler jeg trenger til å være alene nå/jeg trenger hvile/jeg er så trett.

Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Dette var velkjent ja. Spontane besøk er det ingen vits i hos meg; jeg åpner ikke døra. Hahah! Anbefales!!  Min mor kommer aldri på spontane besøk lenger, ettersom vi bor såpass unna hverandre at hun uansett må sette seg i en bil og kjøre for å komme hit, og ikke vet om noen er hjemme eller ikke. Men anbefaler deg å ikke åpne de dagene du bil være alene. Gjelder for alle (naboer osv) som bare plutselig står på døra og vil noe. Jeg skjønner at du synes det kan være vanskelig å be noen du er glad i om å gå, spesielt når de åpenlyst setter pris på selskapet ditt og vil være lenger. Jeg vet at min mor hadde nok blitt lei seg om jeg hadde sagt direkte at "du må gå nå, jeg vil være alene". Så jeg tenker at med mindre du tror din mor takler en slik beskjed bør du fortsette med "hvite løgner"; "jeg må dra nå, skal møte noen/ må en tur på butikken/ må gjøre oppgaver/forberede noe til jobb/ vil legge meg ned litt/ osv. Vær kreativ 😜 Jeg blir ofte mer stille, setter på TV'n og later som om at programmet er veldig spennende, som gjør meg til en kjedelig vertinne, og da skjønner som regel min mamma at det er på tide å dra. "Det var koselig at du stakk innom", er en ganske god hint da, sånn typ "nå avslutter vi dagen" fraser. Lykke til 😊

Skrevet

En venninne pleide å si rett ut til besøkene sine (på en veldig hyggelig og munter måte) at "nå blir jeg nødt til å hive dere ut, fordi..." [annet besøk, andre ting å gjøre, hun var sliten e.l.]. Null rom for misforståelser, veldig greit å forholde seg til ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør om å få komme på besøk hos henne en gang det passer, og ta det opp at du gjerne vil besøk skal avtales litt mer nettopp av årsakene du nevner. Vær ærlig og høflig:)

Evt. som Anoia foreslår, har en kompis som gjør det, og aldri opplevd ham som frekk:) Han kan si sånt som; Sorry, men nå på jeg hive deg på dør, jeg må xx.

Anonymkode: ead9b...872

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min mor har et ok forhold, men jeg synes hun kan bli litt "mye" noen ganger. Generelt synes jeg det kan være vanskelig å avslutte besøk av familie og venner. Jeg vil jo ikke være frekk å be de gå. Men jeg synes dette er enda vanskeligere med min mor, da jeg tror hun forventer at hun kan være så lenge hun vil. Noen ganger har jeg behov for å bare være litt alene på kvelden. Andre ganger har jeg kanskje planer med venner. Dette kan jeg si til henne. F.eks "jeg er litt trøtt i kveld, tenker å legge meg snart" eller "en venninne kommer hit om en times tid" (snakker om mer spontane besøk av min mor nå). Men hun kan fint si f.eks "men jeg kan jo være her til venninnen din kommer". Noen ganger har jeg feks planer med en date osv, og da er det jo svært upassende at min mor absolutt kan være der helt til "vennen" kommer. Det har heldigvis ikke skjedd, men bare for å sette det litt på spissen. 

Hvordan kan jeg si i fra på en litt mer bestemt måte at hun snart må gå? 

Anonymkode: 71202...ce7

Vær ærlig? Si "men vi får snakkes en annen gang, nå må jeg ordne meg før daten kommer", eller noe lignende. Hvis dere har et ok forhold så må det jo være mulig å kommunisere med henne :)

Så kan du også legge til: "vi kan jo sees på lørdag?" (eller en annen dag som passer for deg). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...