Rannva Skrevet 10. november 2004 #1 Skrevet 10. november 2004 Vesla er nå blitt 3 mnd, og jeg syns det er på tide å prøve å innarbeide noen soverutiner. Er litt usikker på hvordan jeg skal gripe an saken, så derfor søker jeg råd hos erfarne mødre. Nå sover hun et par ganger i løpet av dagen. Sovner når hun er trett og sover så lenge hun vil. På kveldstid er hun ofte veldig våken, og legger seg ikke for natten før ca kl 23. Da sover hun til 9 eller halv 10, bare avbrutt av et par små måltider. Hun sovner nesten alltid når vi triller tur, men det hadde vert greit om hun heller sov hjemme, så jeg kan bruke den tiden til husarbeid osv. Noen som har forslag? Skal jeg begynne å trille turer til fast tid, og innarbeide en rytme på den måten? Andre måter? Jeg kan jo ikke "tvinge" henne til å være våken, lettere å lure henne til å sove ved å gå tur..
Trill Skrevet 10. november 2004 #2 Skrevet 10. november 2004 Min sønn har en "rytme" men det går aldri an å stole på den.. Vi står opp i 08.30-tiden. Så er han våken i 1time eller 2- så sover han. Noen ganger sover han i 3timer (det er YTTERST skjeldent- men veldig godt når det skjer)- som oftes sover han i 1.5-2t. Så er han våken i 3-4t til- og sover en lur på ca 1t-2t. Det seneste han sover er til 17.30 (da vekker jeg han- slik at han legger seg i "skikkelig tid" .. Så er det grøt, bad og pupp i 19-tiden- så er han som regel i seng kl.20. Han våkna forsatt om natta- akkurat det e ganske tilfeldig. Han e no 6mnd- og disse "rutinene" har vi hatt fra han var rundt 3mnd. Dei kjeme fort inn i de- når en fyst begynde. Men ingen daga e like! Forresten- når han låg i bagvogna tok han en av lurene sine der- enten eg trilla på formiddag eller ettermiddag. Men han søve veldig mykje bedre i senga si på dagtid..
Eliza Skrevet 11. november 2004 #3 Skrevet 11. november 2004 Jeg har også en jente på 3 mnd, og hennes søvnmønster på dagtid er ganske likt barnet til Trill sitt. Hun blir som regel trøtt et par timer etter at vi står opp (dvs. i 11-tida), og da kan hun sove i opptil 2,5 timer. Da hun var bitteliten pleide jeg å gå trilletur på denne tiden for å få henne til å sove, men det er ikke nødvendig lenger. Nå sovner hun lett i sengen sin. Så sover hun en dupp på opptil 2 timer om ettermiddagen, men jeg har begynt å vekke henne når klokken har passert 17, slik at hun er klar til å legge seg rundt kl 20. Hun er foreløpig ganske urolig om natta, så vi har valgt å flytte henne på eget rom allerede. På denne måten får mor og far sove når hun ligger og grynter i halvsøvne, men jeg våkner selvfølgelig når hun gråter og vil ha mat. Jeg synes du bør venne jenta di på å sove i senga si på dagtid når hun har blitt så "gammel" som 3 mnd. Snart er det vinter, og da er det jo ikke sikkert du gidder å gå trilletur hver dag... Og det er jo deilig for mor å få et par timer for seg selv også. Hvordan du skal gripe det an er jo litt vanskelig og si (barn er så forskjellige), men jenta mi pleier alltid å sovne ved puppen når hun er trøtt, så jeg begynte bare med å løfte henne forsiktig over i senga si og bre dyna over henne. Nå kan jeg legge henne mens hun er våken og "rugge" litt i dyna til hun sovner. Men det er jo viktig at barnet er trøtt da, dette funker neppe hvis det er lys våkent... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå