FantasDick Skrevet 31. juli 2016 #1 Skrevet 31. juli 2016 Kjenner jeg tenker veldig mye på dette for tiden, så lufter litt her. Lille A er straks 11 mnd og skal begynne i barnehagen om en mnd. Jeg jobber skift og samboeren jobber 8-4, men to dager i uka må vi på jobb samtidig og har søkt om barnehageplass. Problemet er at det er fullt i hele kommunen, men vi har fått plass to dager i uka. Den ene dagen har vi behov for, men den andre er på fridagen min.. Pappa har mulighet til å være hjemme (permisjon) den andre dagen vi har behov for. Barnehagen anbefaler at hun er der de to dager i uka for at de ikke skal måtte "begynne på nytt" hver uke, men jeg vil helst ikke sende henne i barnehagen når jeg har en hel dag fri! Jeg vil jo helst ikke ha henne der i det hele tatt - hun er jo så liten, men den ene dagen har vi ikke funnet en annen løsning på.. Noen tanker? Vurderer å ha henne i barnehagen annenhver fridag, så det blir 2 dager annenhver uke, men barnehagen anbefaler likevel 2 dager rast hver uke.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #2 Skrevet 31. juli 2016 1 minutt siden, FantasDick skrev: Kjenner jeg tenker veldig mye på dette for tiden, så lufter litt her. Lille A er straks 11 mnd og skal begynne i barnehagen om en mnd. Jeg jobber skift og samboeren jobber 8-4, men to dager i uka må vi på jobb samtidig og har søkt om barnehageplass. Problemet er at det er fullt i hele kommunen, men vi har fått plass to dager i uka. Den ene dagen har vi behov for, men den andre er på fridagen min.. Pappa har mulighet til å være hjemme (permisjon) den andre dagen vi har behov for. Barnehagen anbefaler at hun er der de to dager i uka for at de ikke skal måtte "begynne på nytt" hver uke, men jeg vil helst ikke sende henne i barnehagen når jeg har en hel dag fri! Jeg vil jo helst ikke ha henne der i det hele tatt - hun er jo så liten, men den ene dagen har vi ikke funnet en annen løsning på.. Noen tanker? Vurderer å ha henne i barnehagen annenhver fridag, så det blir 2 dager annenhver uke, men barnehagen anbefaler likevel 2 dager rast hver uke. Begge dagene, bare bra at ungen lære seg å være selvstendig, og lærer seg å leke med andre barn, dette er lærdom for resten av livet som kommer til å være til hjelp i skolen og voksen alder. Hele livet handler om å lære seg hvordan å foholde seg til andre, og fra 1 års tiden er det perfekt Anonymkode: 11ff4...68b 20
Dricka Skrevet 31. juli 2016 #3 Skrevet 31. juli 2016 Barn har veldig godt av å være i barnehage og sammen med andre barn. De har godt av å være litt borte fra kjente og kjære. Mange barn liker veldig godt å være i barnehagen. Det som er at hvis hun er "for lite" i barnehagen er at hun ikke vil være der fordi hun er redd og ikke vil være igjen der alene fordi hun aldri rekker å bli trygg og kjent med de andre barna når hun er der såpass lite. Du kan jo levere barnet i barnehagen også heller hente ungen igjen litt tidligere selvom dere egentlig ikke trenger barnehagen noe særlig 9
Aamu Skrevet 31. juli 2016 #4 Skrevet 31. juli 2016 5 minutter siden, FantasDick skrev: Kjenner jeg tenker veldig mye på dette for tiden, så lufter litt her. Lille A er straks 11 mnd og skal begynne i barnehagen om en mnd. Jeg jobber skift og samboeren jobber 8-4, men to dager i uka må vi på jobb samtidig og har søkt om barnehageplass. Problemet er at det er fullt i hele kommunen, men vi har fått plass to dager i uka. Den ene dagen har vi behov for, men den andre er på fridagen min.. Pappa har mulighet til å være hjemme (permisjon) den andre dagen vi har behov for. Barnehagen anbefaler at hun er der de to dager i uka for at de ikke skal måtte "begynne på nytt" hver uke, men jeg vil helst ikke sende henne i barnehagen når jeg har en hel dag fri! Jeg vil jo helst ikke ha henne der i det hele tatt - hun er jo så liten, men den ene dagen har vi ikke funnet en annen løsning på.. Noen tanker? Vurderer å ha henne i barnehagen annenhver fridag, så det blir 2 dager annenhver uke, men barnehagen anbefaler likevel 2 dager rast hver uke. Skjønner godt at du ikke vil ha barnet i barnehage på fridagen din, men for barnets skyld er det nok bedre med 2 dager i uken enn 1 dag i uken. 24
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #5 Skrevet 31. juli 2016 Bedre med to enn én, men to er uansett for lite. Nå sitter jeg her med tre små og hadde virkelig satt pris på å ha en fridag uten barn hjemme... Anonymkode: c76d7...40b 2
Fleur Delacour Skrevet 31. juli 2016 #6 Skrevet 31. juli 2016 Begge alternativene virker alt for lite til at en ettåring skal finne seg til rette og bli trygg i barnehagen. 26
Gjest MadameDeRosa Skrevet 31. juli 2016 #7 Skrevet 31. juli 2016 To dager. Med bare en dag, blir det utrygt, og "nytt" hver gang barnet er der, og kan forbinde barnehagen med noe ukjent og utrygt.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #8 Skrevet 31. juli 2016 Enig med de som sier at også to dager er for lite. Ingen mulighet for f. eks. en vanlig og to korte dager hver uke da? Anonymkode: 9c0f2...743 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #9 Skrevet 31. juli 2016 Vi hadde en sønn som begynte i barnehage 50% plass, med hhv to og tre dager pr uke. Det var helt forferdelig for ham (var bare 8 mnd den gangen). Uke en: mandag og tirsdag, uke to: onsdag, torsdag og fredag. Dette gjorde at vi fikk ny tilvenning hver annen uke, da han hadde glemt bort alt og ble svært utrygg etter 7 dager hjemme. Ikke å anbefale! Vi søkte full plass faktisk, og kunne være fleksible og bruke plassen litt hver dag eller annen hver dag. For vår gutt fungerte det mye bedre. Anonymkode: abc3c...a8f 8
tirben Skrevet 31. juli 2016 #10 Skrevet 31. juli 2016 (endret) To er bedre enn en, men jeg synes to dager er lite også. Hun vil ikke komme så lett inn I barnegruppen når hun er der så lite og hun vil ikke bli like godt kjent der heller. Skjønner at du har lyst til å være sammen med henne, men du må heller sette hennes behov foran dine egne. Tenk på hva som er best for henne i stedet. Endret 31. juli 2016 av tirben 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #11 Skrevet 31. juli 2016 Begge alternativene er altfor lite. Anonymkode: bb5a1...7fa 6
FantasDick Skrevet 31. juli 2016 Forfatter #12 Skrevet 31. juli 2016 Det er helt smekkfullt i hele kommunen og vi har ingen muligheter til å få mer enn disse to dagene. Sjekket muligheter for dagmamma også, men den eneste som passer har "fri" den ene dagen vi trenger pass..
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #13 Skrevet 31. juli 2016 Jeg jobbet i barnehage en stund, og vi hadde to barn som hadde hhv 1 og 2 dager i uken. I starten gråt begge hver gang, men etter noen uker fant hun som hadde 2 dager seg til rette og begynte å kose seg i bhg. Hun som hadde 1 dag gråt jevnlig gjennom dagen hele året... Nå er barn forskjellige da, men jeg ville uansett ikke ha utsatt et barn for å gå i bhg bare en dag i uken. Anonymkode: 6be4e...4ce 5
minister-mio Skrevet 31. juli 2016 #15 Skrevet 31. juli 2016 Jeg hadde latt henne være der litt i kjernetiden og heller hatt korte dager den dagen du har fri. Hun trenger tid der for å bli tilvent og bli kjent med de andre. 2
FantasDick Skrevet 31. juli 2016 Forfatter #16 Skrevet 31. juli 2016 Et øyeblikk siden, MadameDeRosa skrev: Familiebarnehage da? Er bare en familiebarnehage her og den er også full. Føler vi har sjekket virkelig alt.
mintgrønn Skrevet 31. juli 2016 #17 Skrevet 31. juli 2016 Det er bare tull det som blir skrevet opp at ungen bare har godt av å være i barnehagen og at den må lære å bli selvstendig og leke med andre barn når de er så små. Jeg sier ikke at det er galt at barn begynner i barnehagen så tidlig, men det er absolutt ingen must. Så til problemet ditt: Jeg tror også at 1 dag blir for lite. Hos oss anbefalte de 3 dager i uka, men jeg hadde samme (luksus)problem som deg og ville ha han i bhgen 2 dager pga at jeg hadde en del fri. Jeg hadde han litt oftere men kortere i barnehagen i beygnnelsen og gikk ned til 2 dager litt senere da han var vant til å være i barnehagen. Det gikk helt fint. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #18 Skrevet 31. juli 2016 Hadde nok heller foretrukket å ta ut ulønnet permisjon framfor å sende barnet i barnehagen 1 dag i uken fram til det var mulig med minst 50% plass i en barnehage. Den ene dagen hver uke blir som en helt ny tilvenning for barnet hver eneste gang. Anonymkode: 39c7c...932 7
mintgrønn Skrevet 31. juli 2016 #19 Skrevet 31. juli 2016 Jeg ville kanskej tatt ut ulønnet permisjon for den ene dagen ja slik som AB over meg foreslår. Fra ungen er 12 måneder får du uansett kontantstøtte (6000 kroner i måneden?) og det tilsvarer vel en dag i uka med tapt lønn? 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #20 Skrevet 31. juli 2016 13 minutter siden, mintgrønn skrev: Det er bare tull det som blir skrevet opp at ungen bare har godt av å være i barnehagen og at den må lære å bli selvstendig og leke med andre barn når de er så små. Jeg sier ikke at det er galt at barn begynner i barnehagen så tidlig, men det er absolutt ingen must. Så til problemet ditt: Jeg tror også at 1 dag blir for lite. Hos oss anbefalte de 3 dager i uka, men jeg hadde samme (luksus)problem som deg og ville ha han i bhgen 2 dager pga at jeg hadde en del fri. Jeg hadde han litt oftere men kortere i barnehagen i beygnnelsen og gikk ned til 2 dager litt senere da han var vant til å være i barnehagen. Det gikk helt fint. Jeg ble isolert tidlig fra vanlig barneskole, og begynte på spesial skole med kun psykisk/fysiske handikapete barn, pga det (og seff adhd) lærte jeg meg aldri hvordan å være rundt andre barn og måtte lære det selv i voksen alder, mitt liv har vært ensomt og jeg har ikke jobbet på 10 år, på jobbene hadde mye bråk, da jeg ikke lært hvor viktig det er å samarbeide og ikke ture frem slik jeg vil. Så tro meg barn har godt av å værei barnehage, og tidligst som mulig. Ikke nødvendigvis 8 timer hver dag,men noe. Anonymkode: 11ff4...68b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå