Gå til innhold

Brudekjole vs bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært ei jente som har planlagt ett stort prinsessebryllup men ble fridd til i fjor og planlegger nå bryllup. Jeg har tenkt at brudekjole ville være det jeg skulle ha på meg, men i dag datt tanken på bunad ned. Vi skal gifte oss i stavkirke og feire på ett lite lokale med 70 gjester ca. Lokalet ligger i hjembygda mi, typisk bygde Norge. Og hele bryllupet skal være bygdetema. Vi er typiske bygdefolk som spiller torader og trekkspill og som trives best med dagligdagse bygdeting. Dere forstår greia. Så det logiske ville kanskje være bunad på oss begge. Men jeg føler bunad hører mest til om en av oss hadde hatt odel, det har vi dessverre ikke. Men begge er etterkommere av besteforeldre med gård og jeg er oppvokst på gård.. Samtidig så er jeg redd for å angre på at jeg ikke brukte brudekjole. Samtidig som jeg ikke ser for meg selv i brudekjole. Forvirre og ubeslutsom er mellomnavnet mitt:bond:Noen som har erfaringer og tips og råd å komme med så blir jeg glad :hoppendeglad:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bunad. Jeg elsker å se brudepar i bunad. Mannebeinet må også ha bunad, selvsagt. 

Du kan jo ha begge deler? Bytte underveis?

Anonymkode: 02d70...e9d

• Liker 4
Skrevet

Man trenger da ikke være oppvokst på gård for å ha bunadsbryllup? Bunaden er jo noe av det flotteste man kan gå med enten man er fra bygd eller by! Hvis jeg noensinne gifter meg og mannen også har bunad, vil jeg ha bunadsbryllup også. Og her høres det jo ut som om dere har hele settingen på plass for å ha en gjennomført feiring! Så jeg stemmer i for bunad :Nikke:

• Liker 3
Skrevet

Eg hadde gått for bunad, uten tvil. Eg elsker bunader, de er så utrolig fine, og dessuten får man ikkje brukt de så veldig ofte, til tross for at den som regel er svindyr. Så, ja, eg ville gått for bunad i stede for å kaste penger ut av vinduet på ein kjole som kun skal brukes 1 gang. Og den vil passe best i den settingen også.

• Liker 1
Skrevet

Bunad!! :)

Skrevet

Bondebryllup er kjempekos, og det er gjerne en mer avslappet stemning og ikke så stivt. Det er mulig å pynte opp bunaden også. Har du vurdert en brudekrone? Veit at Drammen kommune har en til gratis utlån, mens husfliden leier ut en. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bunad. Jeg elsker å se brudepar i bunad. Mannebeinet må også ha bunad, selvsagt. 

Du kan jo ha begge deler? Bytte underveis?

Ja, jeg har allerede Valdresbunad (den gamle) vi må kjøpe bunad til samboeren, men med hjelp fra venner og familie som syr så blir det ikke så alt for dyrt tipper jeg. Ville nok vært dyrere med kjole og ny dress.. Bytte underveis vil bli i både pose og sekk og mye dyrere dessverre :dry:

Skrevet
16 minutter siden, Thorn skrev:

Man trenger da ikke være oppvokst på gård for å ha bunadsbryllup? Bunaden er jo noe av det flotteste man kan gå med enten man er fra bygd eller by! Hvis jeg noensinne gifter meg og mannen også har bunad, vil jeg ha bunadsbryllup også. Og her høres det jo ut som om dere har hele settingen på plass for å ha en gjennomført feiring! Så jeg stemmer i for bunad :Nikke:

Noe jeg fikk for meg en gang dette med bondebryllup og odel, vet det ikke stemmer :hoppendeglad: ja, bunad er virkelig verdens fineste plagg :hoppendeglad:

Skrevet
10 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Bondebryllup er kjempekos, og det er gjerne en mer avslappet stemning og ikke så stivt. Det er mulig å pynte opp bunaden også. Har du vurdert en brudekrone? Veit at Drammen kommune har en til gratis utlån, mens husfliden leier ut en. 

Ja, nettopp derfor vi ønsker ett bondebryllup, vi er ikke interessert i ett stivt bryllup i det hele tatt og ønsker en god koselig stemning i bryllupet :hoppendeglad: ja, brudekrone må jeg nesten ha om det blir bondebryllup. Har valdresbunad så får høre litt rundt om det finnes noe typisk som hører til den :)

AnonymBruker
Skrevet

Bunad er kjempeflott! Hadde ikke nølt et øyeblikk hvis det fantes krone til bunaden min. Det tror jeg ikke det gjør, men jeg tror det gjør det til din! Det høres ut som en fantastisk idé, så heldig du er som får gifte deg i stavkirke. Ut fra det du skriver om bryllupet og dere selv tror jeg det blir en helt fantastisk dag og fest :) 

Anonymkode: b7edc...30e

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, SiljeVanilje-is skrev:

Ja, jeg har allerede Valdresbunad (den gamle) vi må kjøpe bunad til samboeren, men med hjelp fra venner og familie som syr så blir det ikke så alt for dyrt tipper jeg. Ville nok vært dyrere med kjole og ny dress.. Bytte underveis vil bli i både pose og sekk og mye dyrere dessverre :dry:

Jeg tenker at dersom du er redd for å angre på at du ikke hadde bunad, kan det være en kostnad som er verdt å ta. Man kan få brudekjole til en billig penge om man leter godt og har litt flaks. Min kostet 2000, ny på ryddesalg i brudesalongen. Er du ute i god tid, kan det sikkert finnes mange fine på finn. Til og med fretex her jeg bor hadde en flott kjole for en stund siden. God kvalitet, ikke sånt tynt, billig chiffonstoff og dårlig snitt som man ofte ser på kinakjoler. Så det trenger ikke bli så skrekelig mye dyrere.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dersom du er redd for å angre på at du ikke hadde bunad, kan det være en kostnad som er verdt å ta. Man kan få brudekjole til en billig penge om man leter godt og har litt flaks. Min kostet 2000, ny på ryddesalg i brudesalongen. Er du ute i god tid, kan det sikkert finnes mange fine på finn. Til og med fretex her jeg bor hadde en flott kjole for en stund siden. God kvalitet, ikke sånt tynt, billig chiffonstoff og dårlig snitt som man ofte ser på kinakjoler. Så det trenger ikke bli så skrekelig mye dyrere.

Redd for å angre på at jeg ikke hadde brudekjole. Ja, kan sikkert få tak i en billig får se litt hva jeg kan finne :) men tror ikke det blir aktuelt å skifte. Blir det bondebryllup så blir det bondebryllup fra start til slutt og satser litt mer på den typiske bondestilen enn det jeg hadde tenkt :) så heldig du var som fant en så billig brudekjole :) 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bunad er kjempeflott! Hadde ikke nølt et øyeblikk hvis det fantes krone til bunaden min. Det tror jeg ikke det gjør, men jeg tror det gjør det til din! Det høres ut som en fantastisk idé, så heldig du er som får gifte deg i stavkirke. Ut fra det du skriver om bryllupet og dere selv tror jeg det blir en helt fantastisk dag og fest :) 

Anonymkode: b7edc...30e

Håper virkelig det finnes en til min bunad :hoppendeglad: Jaa, forloveden sin *oppvokst med kirke* er stavkirke så valget var ikke vanskelig der :) Jaa, prøver å få dagen så lik oss som mulig så håper virkelig det blir en helt fantastisk dag :) med felespill, torader, vakker natur, stavkirke, ordentlig bygdemat (forhåpentligvis noe eget produsert/plukka/jakta) fine folk og gode historier til langt på natt :hoppendeglad:

Skrevet

Valdres sølvsmie leier muligens ut. 

Skrevet
1 minutt siden, LittleBabyBlue skrev:

Valdres sølvsmie leier muligens ut. 

Takk for tipset 😃

Skrevet

Valdres sølvsmie er på facebook. Sjekk også litt rundt, spør hos lokale gullsmeder. Selv om de ikke har vet de muligens om noen offentlige eller private.

Skrevet

Jeg ville virkelig gått for bunad! I dag er det nesten ingen som gjør det, og jeg synes det er mer spesielt med bunad enn en hvit kjole slik "alle andre" har. Nå er også bunadsbryllup noe av det vakreste jeg vet om og det jeg drømmer om selv. Som flere andre har nevnt passer også bunad veldig bra inn i settingen på bryllupet. Og når det gjelder det å angre, kjenner jeg flere som har angret på at de ikke valgte bunad....

Valdres sølvsmie leier også ut to brudekroner. Jeg synes de er mye penere i virkeligheten enn på dette bildet. http://valdres-keramikk.no/galleri.html

Skrevet
1 time siden, Ymra skrev:

Jeg ville virkelig gått for bunad! I dag er det nesten ingen som gjør det, og jeg synes det er mer spesielt med bunad enn en hvit kjole slik "alle andre" har. Nå er også bunadsbryllup noe av det vakreste jeg vet om og det jeg drømmer om selv. Som flere andre har nevnt passer også bunad veldig bra inn i settingen på bryllupet. Og når det gjelder det å angre, kjenner jeg flere som har angret på at de ikke valgte bunad....

Valdres sølvsmie leier også ut to brudekroner. Jeg synes de er mye penere i virkeligheten enn på dette bildet. http://valdres-keramikk.no/galleri.html

Ja, tenker nå på å bruke bunad i kirke og under middag også skifte til en hvit enkel kjole under selve festen som passer bedre til dansing og litt tyngre festligheter :) På den måten så får jeg litt av begge deler og hørt flere som har gjort det på denne måten :) ja, brudekrone må jeg virkelig få leid da, passer perfekt :hoppendeglad:

• Liker 1
Skrevet

Jeg giftet meg i kofte (samisk drakt) og angrer virkelig ikke! Følte meg utrolig fin, og jeg føler vi skiller oss ut fra alle de "klassiske" brudeparene. Skiftet til en enkel kjole etter middag. 

Så jeg syns absolutt du bør vurdere bunad. Det er jo kjempenydelig! 

Skrevet

Bunad definitivt! Elsker bunad. I bryllup er det ikke noe finere enn det hvis settingen stemmer. Prøv å få tak i en krone til, ser at du har fått gode tips om det. Og så støtter jeg også det dere og du selv skriver om å bytte til en enkel vanlig brudekjole til å ha senere på kvelden. Ahh, luksus for deg da, med ja takk begge deler. Masse lykke til, det kommer til å bli et fabelaktig bryllup!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...