Gå til innhold

Må være alene med bestemor...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og jeg vet ikke helt hva vi skal ta oss til...

Bestemor er 90 år og skrøpelig til beins, så vi kan ikke gå en tur. Jeg har ikke lappen så vi kan ikke kjøre noe sted heller. Vi er på et øde sted så det er ingenting interessant i nærheten..

Jeg må være alene med henne i ca. 8 timer, og jeg er helt elendig på small talk, og lite erfaring med å omgås gamle mennesker. Jeg ser ikke henne så ofte så jeg synes det er vanskelig.  Noen som har noe forslag til hva vi kan gjøre? Hva kan vi prate om? Jeg er veldig glad i bestemor, men vet rett og slett ikke helt hvordan jeg skal omgås henne...

Anonymkode: d2e01...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukt tiden sammen , dersom hun er 90 år er hver time sammen med henne verd gull <3 ;)

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadd jeg hatt min bestemor ennå ville jeg spurt masse om hennes barndom og oppvekst. Også ville jeg spurt om  å få lære sying, hekling etc.

Anonymkode: 8a956...640

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spille kort? Det elsket ihvertfall min mormor, hun var helt rå i poker. :D

Eller kanskje dere kunne bake sammen eller noe slikt? Eller trille en tur dersom hun har rullestol, det er sikkert lenge mellom hver gang noen kan ta henne med ut på langtur. Kanskje dra på piknik i hagen og grille pølser? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se på gamle bilder, bake sammen, hun kan lære deg å strikke/hekle, bare prate sammen om gamledager. 

Anonymkode: 89e9f...75f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be henne fortelle om f.eks barndommen sin, ungdommen, hvordan møtte hun mannen sin etc. Det er MYE jeg angrer på at jeg ikke spurte min bestemor om. Hun var også fantastisk å lage mat, men vi laget aldri mat sammen. Det er noe jeg nå sitter og angrer på vi ikke gjorde. Bruk tiden sammen og ta ting som det kommer

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Snakk sammen, se på tv, bla i fotoalbum, les ei bok. Er veldig mye man kan gjøre. Ser virkelig ikke problemet. 

Anonymkode: 5ea57...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan hun bake/lage middag? Dere må jo ete i løpet av de timene, så velg noe som tar litt tid å lage. Hvordan er finmotorikken, kan hun sitte på en stol og kutte grønnsaker mens du gjør noe annet? Da går kanske praten av seg selv, hvordan maten var da hun var yngre o.l

Anonymkode: 1c989...423

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller finn ut om hun har kompetanse på noe spesielt, og la henne lære det bort før det er for sent! Kanskje hun kan noe kult håndarbeid eller kan fortelle noen spennende historier? :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå! Så heldig du er som har henne i livet! Sier som de andre, spør om barndommen, familiehistorie, din foreldres oppvekst etc. Skulle gitt alt for å ha den muligheten...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ho tilgang på rullestol? evt tilgang på båt?
hvis ikke kan du alltid vise ho filmen max manus, min bestefar elska at jeg tok han med på kino for den filmen. (var i tillegg første gang han var på kino på sikkert 20 år).
ellers kan du jo ta frem pcn og mobilen og lære ho om litt at tingene dagens ungdom bruker. facebook, sms, google etc.
er mye du kan lære henne.

edit: du kan jo også invitere over noen venner. lage muffins i sammen, liten lunch i hagen etc.
bestemor synes sikkert bare det er morro å få omgås litt nye, unge folk.

Endret av herremann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortspill, enkle brettspill som ludo, lag mat med/til henne, bak en kake med/til henne, snakk om fortiden, bla i bilder, løs kryssord sammen, spør om hun har noen gamle familieoppskrifter, se på tv, om det er bær i området så kan du gå ut og plukke noen, røre dem og steke vafler til dere, dere kan lese hver for dere, eller du kan lese for henne, snakk med henne om livet ditt, om hun behersker et håndarbeid du ikke kan, så spør om hun kan lære deg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler for deg, at du må være med en du tydeligvis ikke kjenner godt og over så mange timer alene. Hadde synes selv det hadde vært ubehagelig.

Hva er grunnen til at du må være alene med henne så lenge?

Ta de rådene du har fått her, og du det er lov å ta seg en pause i de 8 timene hvis du føler for det :)

Anonymkode: 2adb8...43b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for tips! Jeg er veldig glad i henne, jeg synes det bare det er vanskelig å holde praten gående i flere timer (og det gjelder uansett hvem jeg er sammen med). Kortspill var en god ide! Bestemor driver ikke med håndarbeid, så det går ikke. Baking kan vi sikkert også gjøre.  

Det er ikke noe galt å omgås henne altså, jeg er bare så usikker på mine sosiale ferdigheter, og i og med at hun er såpass gammel så føler jeg ekstra ansvar for å ta meg av henne og underholde henne, men så er jeg så dårlig med mennesker..:/ jeg vil jo at hun skal ha det bra sammen med meg! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Jeg er veldig glad i henne, jeg synes det bare det er vanskelig å holde praten gående i flere timer (og det gjelder uansett hvem jeg er sammen med). Kortspill var en god ide! Bestemor driver ikke med håndarbeid, så det går ikke. Baking kan vi sikkert også gjøre.  

Det er ikke noe galt å omgås henne altså, jeg er bare så usikker på mine sosiale ferdigheter, og i og med at hun er såpass gammel så føler jeg ekstra ansvar for å ta meg av henne og underholde henne, men så er jeg så dårlig med mennesker..:/ jeg vil jo at hun skal ha det bra sammen med meg! 

Går også ann å se på tv, høre på radio, det er slitsomt å måtte underholde noen i så mange timer, uansett hvor glad du er i dem, så hadde prøvd å legge inn pauser alene, og ting som ikke betyr at dere må gjøre noe sammen/prate sammen.

Hun er 90 år, kanskje hun også kommer til å trenger litt pauser, og alene tid hun å :)

Anonymkode: 2adb8...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at eldre ikke er gamle og dumme, de er som oss bare med mye mer livserfaring! (Ikke at du har sagt det, men det er mange som tenker sånn) Du trenger ikke underholde henne, akkurat som du ikke ville forventet at noen du fikk på besøk underholdt deg i 8 timer i strekk. Masse gode tips om aktiviteter i de tidligere innleggene :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg vet ikke helt hva vi skal ta oss til...

Bestemor er 90 år og skrøpelig til beins, så vi kan ikke gå en tur. Jeg har ikke lappen så vi kan ikke kjøre noe sted heller. Vi er på et øde sted så det er ingenting interessant i nærheten..

Jeg må være alene med henne i ca. 8 timer, og jeg er helt elendig på small talk, og lite erfaring med å omgås gamle mennesker. Jeg ser ikke henne så ofte så jeg synes det er vanskelig.  Noen som har noe forslag til hva vi kan gjøre? Hva kan vi prate om? Jeg er veldig glad i bestemor, men vet rett og slett ikke helt hvordan jeg skal omgås henne...

La henne ta praten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av mine favorittminner fra min besten (morfar) var etter mormor døde. Besten, dypt i sorg, fortalte oss om hvordan de møttes, kjærlighetshistorien deres og ikke bare "timeline", men hvordan han følte det (de måtte kjempe for å få være sammen). Tror det gjorde godt for han også å få snakke om henne. Men kjenner ofte bare besteforeldre som besteforeldre, det blir jo naturlig, og det er lett å glemme at de har vært mer, de har nesten levd et helt liv før du kom. Kjempespennende og et fint minne å ha når han begynte å bli veldig syk rett etter og gikk bort litt over et år senere. Så jeg ville ikke bare hatt en platt samtale, men spurt om hvordan hun var når hun var ung, og kanskje om hun syns du ligner på henne. Fin måte å bli kjent som personer, ikke bare barnebarn og besteforelder.

Vi har gjort dette også med min gjenlevende bestemor i de siste årene: Vi rydder kjøleskap, kjøkkenskap og skuffer, andre hyller og skuffer mens hun sitter ved kjøkkenbordet. Det kommer litt naturlig opp minner underveis. F.eks "Bestemor, se, krydder som gikk ut i 1987! Da jeg ble født! Herregud." (Jepp, 1987) Også kom historien fra da jeg ble født og det hun husket fra det året. Ikke alltid bare kjekke ting, men uansett et fint minne å ha senere. Også får hun litt hjelp til rydding. Det høres rart ut, men det har faktisk vært fine opplevelser.

Kanskje hvis du er veldig flink til å lage mat eller bake, så kan du gjøre dette mens du spør henne om når hun gikk på skole eller jobbet, fikk barn etc... Så får hun noe å ha i kjøleskap og fryser, du har noe å distrahere deg med og en samtale som kanskje går litt mer naturlig.

Kos deg sammen med bestemor, hun blir nok bare glad for at du er der :D

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si hva jeg pleide å gjøre med min bestemor.. Vi er begge ganske stille og rolige, ingen av oss typen som prater i ett kjør for å si det sånn. Da jeg var yngre var det skummelt å være alene, samme grunner som deg TS. Men skjønte etterhvert at hun var akkurat som meg, tilfreds med å prate når det var noe å prate om, og tilfreds med stillheten ellers. Selskapet var det viktigste for begge. 

Vi satt ofte ved siden av hverandre og koste oss med hver vår bok, løste kryssord sammen, laget mat/kaffe/kaffegodt, gikk og hentet posten (hun var dårlig til beins, så det var langt nok), snakket med katten.. Hun hadde en del ryggsmerter, så da masserte jeg litt, fikset varme risputer til nakken. Kikket på bilder (både hennes gamle fotoalbum, mine på dataen).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har fått veldig mange gode forslag, men det er også viktig å huske på at eldre mennesker blir gjerne raskt trette, og du behøver ikke underholde henne i 8 timer sammenhengende.

Det er godt å kunne være stille sammen også.

Anonymkode: c31ab...996

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...