Gå til innhold

Hudproblemer hos katt! Erfaringer? Er så fortvilet... :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten å være veterinær så høres dette mistenkelig ut som allergi. Min katt på 6 år har hatt det siden hun var ca. 4-5 mnd. Jeg byttet nylig veterinær da jeg ikke var fornøyd nok med den forrige og er veldig glad for jeg gjorde det. Denne har spesialisert seg på hud og allergi og har tett oppfølging med en annen ekspert. Brukte mangfoldige tusener på utredning, men uheldigvis er prøvene i dag ikke lile gode på katt som hund, de er mer sensitiv på hund og fanger dermed ikke like godt opp hvilke allergener de er allergisk mot hos katt. Hadde katten min fått utslag kunne vi prøvd å sprøyte inn allergenene. Min skraper seg til blods og så pleier/vedlikeholder hun sårene. Hun går på prednisolon (atopica var ikke lett å få i henne), jeg vasker ørene et par ganger i uker og hun får dråper for å hemme litt av ørevoksen. I tillegg får hun månedlig stronghold i nakken. Hun er blitt testet for ringorm, midd osv, men aldri gitt utslag. Allergien kan være for, pollen, støv/midd... Prøvd et utallig forskjellige merker mot hypoallergeniske katter uten hell. Det eneste som funket i 6 mnd var orijen red (ikke typisk allergifor men fritt for korn og har ukjente proteinkilder) men uheldigvis endte det med en kraftig uvi også kan jo det hende hun er allergisk mot pollen så derfor var hun fin på høsten uavhengig av type for.

Anonymkode: bca90...356

Takk for at du delte din erfaring! Kan jeg spørre hvilken veterinær dette er? Bor i storby og skal flytte til annen storby snart, nemlig :P 

Anonymkode: aa5cd...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min sterke fortvilelse til side: 

Må få takke dere så veldig for så mange gode svar! Tusen hjertelig takk!! Har generelt dårlige erfaringer med nettforum pga troll og lignende, men dere er jo bare helt fantastiske og dette er definitivt min beste opplevelse med å spørre om hjelp på forum hittil. Selv om jeg ikke har funnet noen løsning på problemet ennå! 

Skal virkelig bruke denne tråden til å prøve meg frem med forskjellig, og gir meg ikke før jeg har prøvd alt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du delte din erfaring! Kan jeg spørre hvilken veterinær dette er? Bor i storby og skal flytte til annen storby snart, nemlig :P 

Kjæledeggen dyreklinikk i Ålesund :) Flott at du bor i storby, da har man gjerne litt flere alternativer til veterinærer. Sjekk gjerne rundt på nettsider om du vil ha en annen veterinær til å se på katten din, på nettsiden til min stod det hun hadde ekstra god kompetanse på hud og tok mange kurs om hudsykdommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjæledeggen dyreklinikk i Ålesund :) Flott at du bor i storby, da har man gjerne litt flere alternativer til veterinærer. Sjekk gjerne rundt på nettsider om du vil ha en annen veterinær til å se på katten din, på nettsiden til min stod det hun hadde ekstra god kompetanse på hud og tok mange kurs om hudsykdommer.

Næmen, så artig. Jeg er fra Ålesund og er på sommerferie her nå, men ante ikke at det fantes flere veterinærer enn den ved Borgundkirka/Nørvasundet og Ålesund dyreklinikk ved Moa. Ligger Kjæledeggen ved Kolvikbakken? Hva heter veterinæren? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Næmen, så artig. Jeg er fra Ålesund og er på sommerferie her nå, men ante ikke at det fantes flere veterinærer enn den ved Borgundkirka/Nørvasundet og Ålesund dyreklinikk ved Moa. Ligger Kjæledeggen ved Kolvikbakken? Hva heter veterinæren? :) 

For et sammentreff! Hun heter Susann Remme, verdt et besøk om du har pus med deg :) Jeg skjønner så godt frustrasjonen din, jeg brukte en hel sommer til å lese meg opp på for i ren frustrasjon etter alle sårene før jeg besøkte Kjæledeggen. Synes katten er mye bedre nå etter et par besøk hos Remme.

http://www.kjaeledeggendyreklinikk.no

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For et sammentreff! Hun heter Susann Remme, verdt et besøk om du har pus med deg :) Jeg skjønner så godt frustrasjonen din, jeg brukte en hel sommer til å lese meg opp på for i ren frustrasjon etter alle sårene før jeg besøkte Kjæledeggen. Synes katten er mye bedre nå etter et par besøk hos Remme.

Tusen takk! Skal ta med meg pus til henne! At jeg ikke visste om dette før, men veterinærer "reklamerer" vel ikke for andre veterinærers kompetanse, hehe. 

Veldig godt å vite da jeg har tenkt meg til Ålesund når jeg er ferdig å studere :-) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker at i utgangspunktet er det ikke skadelig å bytte til et for uten fiskemel/protein, så det er noe man kan fint forsøke hvis du mistenker fiskeallergi (som er veldig vanlig). Ofte er det vanskelig å finne noe uten fiskeoljer, men med min katt var det nok å droppe fiskeproteinet. Jeg er heller ikke veldig glad i å fore kun med tørrfor, mens råforing kan bli både dyrt og krevende i forhold til alt man må sette seg inn i. Jeg går egentlig for en gylden middelvei og forer med tørrfor blandet med våtfor eller rått (hvis jeg likevel har). Synes det funker godt for oss og kattene er veldig friske og fine. 

Anonymkode: 5373f...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at i utgangspunktet er det ikke skadelig å bytte til et for uten fiskemel/protein, så det er noe man kan fint forsøke hvis du mistenker fiskeallergi (som er veldig vanlig). Ofte er det vanskelig å finne noe uten fiskeoljer, men med min katt var det nok å droppe fiskeproteinet. Jeg er heller ikke veldig glad i å fore kun med tørrfor, mens råforing kan bli både dyrt og krevende i forhold til alt man må sette seg inn i. Jeg går egentlig for en gylden middelvei og forer med tørrfor blandet med våtfor eller rått (hvis jeg likevel har). Synes det funker godt for oss og kattene er veldig friske og fine. 

Anonymkode: 5373f...14d

Takk for tips! Hva heter forene du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 2.8.2016 at 12.32, AnonymBruker skrev:

Var hos Susann i dag og det føles som en stor lettelse, hun mente det måtte være allergi og at det er riktig at han ikke skal måtte gå med krage så mye. Hun skrev ut Atopica medisin til han og anbefalte Specific Allergy Management fôr, som han skal prøve i åtte uker. Veldig spent på å se hvordan dette går! Nå vet jeg iallefall hvilken veterinær jeg skal bruke for all fremtid! Blir nesten sjokkert av å tenke tilbake til de andre veterinærene som omtrent mente at det ikke var noe å gjøre med... :sjokkert:

Ser jeg har blitt anbefalt fôr uten fiskemel/fiskeproteiner, dersom det skulle være fiskeallergi.. Det fôret jeg har fått nå inneholder fiskeolje. Blir det det samme?

Jaja uansett, får gi behandlingen og dette fôret en sjanse nå før jeg ser hvordan det blir, og eventuelt bevege meg over på det andre jeg har blitt anbefalt her, hvis han skulle bli plaget senere også. Én gang i året med krage i fire uker, det er en gang for mye synes jeg :( 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her igjen: ser nå at fôret inneholder hydrolisert lakseprotein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var hos Susann i dag og det føles som en stor lettelse, hun mente det måtte være allergi og at det er riktig at han ikke skal måtte gå med krage så mye. Hun skrev ut Atopica medisin til han og anbefalte Specific Allergy Management fôr, som han skal prøve i åtte uker. Veldig spent på å se hvordan dette går! Nå vet jeg iallefall hvilken veterinær jeg skal bruke for all fremtid! Blir nesten sjokkert av å tenke tilbake til de andre veterinærene som omtrent mente at det ikke var noe å gjøre med... :sjokkert:

Ser jeg har blitt anbefalt fôr uten fiskemel/fiskeproteiner, dersom det skulle være fiskeallergi.. Det fôret jeg har fått nå inneholder fiskeolje. Blir det det samme?

Jaja uansett, får gi behandlingen og dette fôret en sjanse nå før jeg ser hvordan det blir, og eventuelt bevege meg over på det andre jeg har blitt anbefalt her, hvis han skulle bli plaget senere også. Én gang i året med krage i fire uker, det er en gang for mye synes jeg :( 

Så godt å høre! Ja, hun er virkelig en dyktig veterinær :) Min også begynte på det foret, om jeg ikke tar helt feil betyr hydrolisert at proteinet er kuttet og delt opp i masse små biter allerede så kroppen ikke skal kjenne det igjen - men korrekt meg gjerne om jeg tar feil om noen andre vet. Min fortsatte å få litt sår så jeg prøver meg litt rundt med andre merker også (med spesiell vekt på ikke fisk eller kylling i - akkurat nå prøver vi ut 1st choice hypoallergenic av and). Kjøpte også en olje hos henne basert på planter da jeg var redd for det var fisk hun var allergisk mot så jeg legger over maten så hun får i seg litt ekstra omega 3 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du nå har kommet ett sted der de tar ordentlig tak :)

Du gjør det du føles er riktig! Eneste grunnen til at jeg gjør annerledes enn hva veterinærer ofte sier er fordi jeg har lest mye om tema. Har selv funnet en veterinær som er i samme tankegang som meg. Blir jo litt som mennesker som ikke spiser gluten, vegetarianere, lav karbo osv osv. Man gjør det man synes er best.

God bedring til pus :klemmer: Håper det blir bedre nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått hjelp nå, heldigvis! Min katt slet med det samme i sommer. Klødde seg til blods og hadde det dårlig.  Tok han til veterinær som sa at dette antageligvis var allergi. Visste ikke hva han var allergisk mot og siden det var en omstendelig prosess å teste, var det lurt å bytte ut foret til allergifor.  Kjøpte det hos dyrlegen, og han skulle gå på det i åtte uker. Merket egentlig forskjell med en gang. Det var viktig at han ikke fikk NOE  annet i testperioden.  Det har nå gått 4 uker, og han har nå fått blank og fin pels og har helt sluttet å klø. 

Håper det virker like bra på din pus! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...