AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #1 Skrevet 31. juli 2016 Katten min har siden oktober i fjor hatt perioder hvor han har klødd opp små sår som igjen har utviklet seg til større sår. Dette kan begynne med sår/bitt etter slåsskamp, eller et insektsbitt, og bli et stygt sår på null komma niks. Fordi han klør seg. Tidligere har han brukt krage i flere uker for at det skulle gro, og så vært fin i noen måneder før det har slått til igjen. Men denne gangen blusser det opp igjen selv om sårene har grodd og huden har blitt 100% hel og fin, og uten tegn til problemer med huden.... Vet ikke om det til slutt gir seg denne gangen, med antitbiotika fra dyrlegen vil det antakelig gå bra. Men er så fortvilet nå, synes han har gått nok med krage og synes det rett og slett blir dyreplageri at han må gå så mye med krage!! Flere har foreslått at det kan være allergi, dette har jeg også diskutert med dyrlegen som sier at det er veldig, veldig omfattende å eventuelt finne ut hva han reagerer på... Og han anbefalte å heller la det være... Men er så rådvill nå Har også spurt etter noe jeg kan smøre på hos dyrlege, men har kun fått et rensemiddel som jeg uansett ikke kan bruke pga fare for at øyeskader pga sårene ligger rett over øyet. Har smurt på med Aloe Vera i håp om at det i det minste kan virke lindrende... Erfaringer?? Noen som har opplevd noe av det samme? Anonymkode: aa5cd...52a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #2 Skrevet 31. juli 2016 PS. Dyrlege har også ment at det ikke er fôret som forårsaker det, siden pelsen blir fin igjen etter bruk av krage! Anonymkode: aa5cd...52a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #3 Skrevet 31. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Katten min har siden oktober i fjor hatt perioder hvor han har klødd opp små sår som igjen har utviklet seg til større sår. Dette kan begynne med sår/bitt etter slåsskamp, eller et insektsbitt, og bli et stygt sår på null komma niks. Fordi han klør seg. Tidligere har han brukt krage i flere uker for at det skulle gro, og så vært fin i noen måneder før det har slått til igjen. Men denne gangen blusser det opp igjen selv om sårene har grodd og huden har blitt 100% hel og fin, og uten tegn til problemer med huden.... Vet ikke om det til slutt gir seg denne gangen, med antitbiotika fra dyrlegen vil det antakelig gå bra. Men er så fortvilet nå, synes han har gått nok med krage og synes det rett og slett blir dyreplageri at han må gå så mye med krage!! Flere har foreslått at det kan være allergi, dette har jeg også diskutert med dyrlegen som sier at det er veldig, veldig omfattende å eventuelt finne ut hva han reagerer på... Og han anbefalte å heller la det være... Men er så rådvill nå Har også spurt etter noe jeg kan smøre på hos dyrlege, men har kun fått et rensemiddel som jeg uansett ikke kan bruke pga fare for at øyeskader pga sårene ligger rett over øyet. Har smurt på med Aloe Vera i håp om at det i det minste kan virke lindrende... Erfaringer?? Noen som har opplevd noe av det samme? Anonymkode: aa5cd...52a Den kan være allergisk mot fisk. Det var min og det er en liten utfordring å finne kattemat uten tilsatt fiskeprodukter! Det skader derimot ikke å prøve en periode uten, hvis du finner egnet mat. Anonymkode: 5373f...14d
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #4 Skrevet 31. juli 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den kan være allergisk mot fisk. Det var min og det er en liten utfordring å finne kattemat uten tilsatt fiskeprodukter! Det skader derimot ikke å prøve en periode uten, hvis du finner egnet mat. Anonymkode: 5373f...14d Hadde din katt også periodevise sår? Hva heter fôret du bruker/brukte som er uten fisk? Anonymkode: aa5cd...52a
Thorn Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 Når sårene blir bedre med krage, er det fordi han ikke får vasket/klødd på dem? I så fall syns jeg at det høres veldig likt ut som når min hadde fôrallergi. Såret grodde jo så fort han ikke hadde tilgang til det, men han klarte alltid på et eller annet vis å holde det ved like så det ikke fikk gro helt. Det var veterinæren som mente at det kunne minne om allergi, men hun var ikke sikker. Jeg hadde da byttet fôr ganske kort tid før problemet oppstod, så jeg byttet tilbake umiddelbart. Tror ikke det gikk mer enn to-tre dager før han sluttet å klø og tvangsvaske seg. Så jeg ville ha forsøkt med annet fôr for sikkerhets skyld! Det finnes jo fôr som er beregnet på katter med fôrallergi, så det kan jo være verdt et forsøk?
Gjest Raiu Skrevet 2. august 2016 #6 Skrevet 2. august 2016 (endret) Tror rekkefølgen for hva de reagerer oftest på er fisk - > biff - > kylling. Pluss at populær kattemat ofte inneholder sukker og korn sorter som også mange reagerer på. Endret 24. august 2016 av Raiu
LadyGrey Skrevet 2. august 2016 #7 Skrevet 2. august 2016 Ville prøvd ut råforing! Ikke tørrfor eller våtfor. Vom og hundemat lager råfor til katter. Ellers er tørrfor fra Orijen et bra for uten korn, hvete, mais osv.
Gjest Raiu Skrevet 2. august 2016 #8 Skrevet 2. august 2016 (endret) 2 minutter siden, iCat skrev: Ville prøvd ut råforing! Ikke tørrfor eller våtfor. Vom og hundemat lager råfor til katter. Ellers er tørrfor fra Orijen et bra for uten korn, hvete, mais osv. Enig i denne!! Men ikke begynn med det uten grundig lesing slik at du ikke ender opp med å gi katten mangelsykdommer. Isåfall bruk ferdig råfor. Uansett hvis det er mistenkt allergi burde du satse på råfor som er en type kjøtt av gangen. Trist at dyrlegen avfeier søken etter allergier som komplisert. Endret 2. august 2016 av Raiu
LadyGrey Skrevet 2. august 2016 #9 Skrevet 2. august 2016 1 time siden, MXB skrev: Enig i denne!! Men ikke begynn med det uten grundig lesing slik at du ikke ender opp med å gi katten mangelsykdommer. Isåfall bruk ferdig råfor. Uansett hvis det er mistenkt allergi burde du satse på råfor som er en type kjøtt av gangen. Trist at dyrlegen avfeier søken etter allergier som komplisert. Ja man må sette seg inn i hva det vil si å råfore. Finnes mange gode grupper på facebook man kan spørre i. Har man mistanke om at katten er allergisk mot en proteinkilde for eksempel: fisk, kylling, oksekjøtt osv. bør man starte med å kun fore på en bestemt proteinkilde av gangen, dette må gjøres i minst 2-3mnd . Dette kan man gjøre med di ulike proteinkilder for å luke ut det proteinet katten reagerer på.
Gjest Raiu Skrevet 2. august 2016 #10 Skrevet 2. august 2016 (endret) Kan jeg spørre @iCat hvilke firmaer som fører ferdig råfor utenom vom? Helt utrolig hvor mye dritt de putter i dyremat og hvor stor forskjell det har på dem Endret 24. august 2016 av Raiu
LadyGrey Skrevet 2. august 2016 #11 Skrevet 2. august 2016 Er ikke så inne på råfor til katter, bare til hund. Så vet bare om Vom og hundemat som leverer fullfor til katter. Vil uansett anbefale tørrfor uten korn, hvete og mais. Jeg tror tørrfor står for mye av sykdom og problemer hos hund og katt. Jeg forer bikkja på V&H i tillegg til kornfritt tørrfor. Angrer ikke på at jeg bytta ut det dyre "kvalitets" foret fra dyreklinikken.
LadyGrey Skrevet 2. august 2016 #12 Skrevet 2. august 2016 Fikk gjort et kjapt søk på Google, MUSH leverer ulike typer råfor til hund og katt, både fullfor og "baser", sjekk ut mushbarf.com. Dyrt merke, men er vist veldig bra. Emmzo har også råfor til katt, kjenner ikke til merket eller kvalliteten. Provit har frysetørket gobiter, finner ikke noe fôr som jeg kan se.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #13 Skrevet 2. august 2016 Ææææh, så mange tips!! Jeg aner ikke hvor jeg skal starte pus har vært til forskjellige veterinærer og hun ene mente at det ikke var allergi... Og så er det sår som dukker opp og så virker det som at han begynner å klø på sårene? Etter at de har dukket opp liksom, vet ikke jeg. Altså hva er best å begynne med?? Tørrfôr som er uten korn og mais, våtfôr som er "single protein" med én type kjøtt av gangen, eller vom og hundemat?? Som student og "aleneforsørger" synes jeg dette er litt av en utfordring, huff men jeg ønsker så inderlig å prøve å hjelpe pus til å slippe krage 1/3 av livet sitt og om fôret absolutt må koste skjorta så får det bare gjøre det... Er bare så kjedelig at både veterinær og nærmeste familie som passer han i blant er fast bestemt på at han bare må ha det sånn... hadde vært kjekt med hjelp og støtte i prosessen Anonymkode: aa5cd...52a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #14 Skrevet 2. august 2016 Den første dyrlegen som har undersøkt og tatt noen prøver mente at det kunne være en immunologisk sykdom hos katten. Altså noe man ikke kunne gjøre noe med. Men de tok ikke noe sånn omfattende utredning der, pga de mente de mest sannsynlig var det det var, og en omfattende hudprøve eller noe sånt ville ikke hjelpe uansett dersom det var det. Beklager mine dårlige formuleringer, jeg er bare så fortvilt og utmattet av hele greia Anonymkode: aa5cd...52a
Gjest Raiu Skrevet 2. august 2016 #15 Skrevet 2. august 2016 (endret) Les deg opp litt om forskjellig mat og gjør opp din egen mening Du må jo gi noe du kan backe opp selv! Spesielt på engelske sider finner man masse informasjon hvis man søker på what cat food is good osv. Også finner du hva som passer for deg og dine økonomi når det kommer til å gi en type kjøtt, om det er våt eller råfor. Etter min mening så er det jo verdt å prøve uansett siden det er såpass vanlig problem og kan vise seg som hva som helst. Kan jo være at han klør seg til sår også blir det bare værre. Endret 24. august 2016 av Raiu
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #16 Skrevet 2. august 2016 2 timer siden, Thorn skrev: Når sårene blir bedre med krage, er det fordi han ikke får vasket/klødd på dem? I så fall syns jeg at det høres veldig likt ut som når min hadde fôrallergi. Såret grodde jo så fort han ikke hadde tilgang til det, men han klarte alltid på et eller annet vis å holde det ved like så det ikke fikk gro helt. Det var veterinæren som mente at det kunne minne om allergi, men hun var ikke sikker. Jeg hadde da byttet fôr ganske kort tid før problemet oppstod, så jeg byttet tilbake umiddelbart. Tror ikke det gikk mer enn to-tre dager før han sluttet å klø og tvangsvaske seg. Så jeg ville ha forsøkt med annet fôr for sikkerhets skyld! Det finnes jo fôr som er beregnet på katter med fôrallergi, så det kan jo være verdt et forsøk? Ja, sårene blir bedre fordi han ikke får klødd og vasket der når han har krage Anonymkode: aa5cd...52a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #17 Skrevet 2. august 2016 2 timer siden, MXB skrev: Til å starte med vil jeg anbefale kun våtfor, ikke tørr. Komplett så klart. Katten min reagerte på tørr og hadde løs mage ofte pga det. Hun reagerer også på fisk (vanligste årsaken til matallergi) klødde hele tiden. Det du kan prøve er elimination diet, søk på det på engelsk. Det går ut på å gi mat med kun en type kjøtt over en lengre periode for å se om det funker. Også gradvis introdusere flere typer senere. Slik mat kan virke dyrt i begynnelsen men de trenger å spise mindre pluss at det er myyyyyye sunnere for dem Litt tungvindt å finne frem websider på mobilen men zooplus.no har mat som er "single protein". Veterinærer har egen mat for slikt men er ofte bedre å bestille selv istedet for det tørrforet de gir deg. Tror rekkefølgen for hva de reagerer oftest på er fisk - > biff - > kylling. Pluss at populær kattemat ofte inneholder sukker og korn sorter som også mange reagerer på. Jeg fant ikke noe våtfôr til katt på zooplus.no som er single protein? Har du noe forslag? Anonymkode: aa5cd...52a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #18 Skrevet 2. august 2016 Uten å være veterinær så høres dette mistenkelig ut som allergi. Min katt på 6 år har hatt det siden hun var ca. 4-5 mnd. Jeg byttet nylig veterinær da jeg ikke var fornøyd nok med den forrige og er veldig glad for jeg gjorde det. Denne har spesialisert seg på hud og allergi og har tett oppfølging med en annen ekspert. Brukte mangfoldige tusener på utredning, men uheldigvis er prøvene i dag ikke lile gode på katt som hund, de er mer sensitiv på hund og fanger dermed ikke like godt opp hvilke allergener de er allergisk mot hos katt. Hadde katten min fått utslag kunne vi prøvd å sprøyte inn allergenene. Min skraper seg til blods og så pleier/vedlikeholder hun sårene. Hun går på prednisolon (atopica var ikke lett å få i henne), jeg vasker ørene et par ganger i uker og hun får dråper for å hemme litt av ørevoksen. I tillegg får hun månedlig stronghold i nakken. Hun er blitt testet for ringorm, midd osv, men aldri gitt utslag. Allergien kan være for, pollen, støv/midd... Prøvd et utallig forskjellige merker mot hypoallergeniske katter uten hell. Det eneste som funket i 6 mnd var orijen red (ikke typisk allergifor men fritt for korn og har ukjente proteinkilder) men uheldigvis endte det med en kraftig uvi også kan jo det hende hun er allergisk mot pollen så derfor var hun fin på høsten uavhengig av type for. Anonymkode: bca90...356
LadyGrey Skrevet 2. august 2016 #19 Skrevet 2. august 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ææææh, så mange tips!! Jeg aner ikke hvor jeg skal starte pus har vært til forskjellige veterinærer og hun ene mente at det ikke var allergi... Og så er det sår som dukker opp og så virker det som at han begynner å klø på sårene? Etter at de har dukket opp liksom, vet ikke jeg. Altså hva er best å begynne med?? Tørrfôr som er uten korn og mais, våtfôr som er "single protein" med én type kjøtt av gangen, eller vom og hundemat?? Som student og "aleneforsørger" synes jeg dette er litt av en utfordring, huff men jeg ønsker så inderlig å prøve å hjelpe pus til å slippe krage 1/3 av livet sitt og om fôret absolutt må koste skjorta så får det bare gjøre det... Er bare så kjedelig at både veterinær og nærmeste familie som passer han i blant er fast bestemt på at han bare må ha det sånn... hadde vært kjekt med hjelp og støtte i prosessen Jeg ville startet med å forsiktig fase over til kattemat fra V&H fås kjøpt som "kjøttboller" i pose eller som en hel pølse og tørrfôr uten alle fyllstoffene, sukker osv. Jeg er medlem i en del råforingsgrupper på facebook, og det er utrolig å se hunder som har vært plaget med eksem, kløe og allergi som blir så og si helt friske etter å ha byttet fôr. Verdt å prøve selv om det kan ta måneder før du ser resultatet. Det å bytte fôr kan funke bra, så fremst at katten er sjekket for alt av sykdommer og allergier.
Gjest Raiu Skrevet 2. august 2016 #20 Skrevet 2. august 2016 (endret) Den 02/08/2016 at 11.05, AnonymBruker skrev: Jeg fant ikke noe våtfôr til katt på zooplus.no som er single protein? Har du noe forslag? Anonymkode: aa5cd...52a http://www.zooplus.no/shop/katt/vatfor_katt/integra_diett/integra_sensitivkatt/393164 - Katten min eeeelsker kenguruhttp://www.zooplus.no/shop/katt/vatfor_katt/kattovit_spesialdiett/vatfor_katt/537053http://www.zooplus.no/shop/katt/vatfor_katt/macs_vaatfor/macs_bokser/446276 Endret 8. august 2016 av Raiu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå