Tøytigern Skrevet 31. juli 2016 #1 Skrevet 31. juli 2016 Jeg har blitt bedt om å være husfar mens min hulde viv er på en etterlengtet ferie. Så da har jeg planer om at det skal vaskes i heimen, så det blir rent og fint. Nå er saken at jeg har noen gardiner som det var uttrykt ønske om at skulle byttes, mens hun er borte. Så da har jeg glattet med strykejern og hengt opp dem det var ønske om å bruke. Men så er saken hvordan man vasker de andre, uten at de krympes. På lappen står det 40 ° , finvask og drypptørking. Det ser jo greit ut med tydelige instruksjoner. Problemet er at min maskin ikke har en funksjon som heter finvask på 40 ° ... Hvordan oppnår jeg drypptørking? Klærne pleier ikke å dryppe særlig når de tas ut av min maskin. Ikke i det hele tatt, faksisk. Så hvordan bør jeg gjøre dette? Det er intet alternativ å håndvaske dem, da de er lange og brede og det er fire stykker av dem, og jeg ikke har noe badekar å vaske i... Hjelp mottas med takk
Pinkee Skrevet 1. august 2016 #2 Skrevet 1. august 2016 Om ikke finvask 40, så har du kanskje syntetisk vask 40? Muligens det kan hete lettstelt? Etteller annet program på 40, som ikke er kok/bomull. Drypptørking oppnår du med å velge vekk sentrifugering på programmet, jeg har en knapp jeg må trykke på, så reduseres hastigheten, og når jeg har trykket mange nok ganger, så blir det null. Da må du gjerne kjøre et tømmeprogram for å få åpnet døren. Hvis gardinene er lange og brede, så bør du ikke vaske mer enn 2 i slengen, kanskje bare en. Har du plass til å henge de opp til drypptørking? Er ikke egnet på stativ på stuen :-/ Ikke knørv de når du henger opp, har du ikke plass til hele gardinbredden, er det bedre å brette gardinen fint, enn å skrukke den. Lykke til, håper gardinvasken går strålende
Tøytigern Skrevet 3. august 2016 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2016 Tusen takk for hjelp, råd og instruksjoner. Jeg forsøkte det du sier med 40 ° syntetisk vask, og slo av sentrifugen helt. Da måtte jeg, som du sier kjøre tømmeprogrammet for å få opp døren, igjen. Bra du nevnte det, ellers hadde jeg lurt voldsomt. Jeg har nå vasket gardinene en for en, og har hengt dem på to moppeskaft (til Jif gulvmoppen), som jeg la på tvers over dusjkabinettet vårt. Der hang de to første, brettet i lengderetningen, og dryppet en natt, og tørket seg dagen etter. I dag har jeg gått løs på de to siste. For jeg måtte vente til det var mere tørkeplass. Jeg vil legge til at jeg tok ullvaskemiddel, siden det skal bli tålt av alle vaskbare ting som kan gå i vann. Og det gikk fint. Fargen ble, så vidt jeg kan se, ikke forandret. Så nå håper jeg på husfarpoeng, siden jeg ikke brukte renseri. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #4 Skrevet 5. august 2016 Håper du har tatt med i beregningen at bomull krymper 5-10 % Noe som utgjør opp mot 20 cm på gardiner i 220-lengder! Strengt tatt trenger ikke gardiner å vaskes, med mindre dere røyker inne eller de er tilgriset på annen måte. Å riste de godt ute, og la de henge ute til lufting et par dager holder i massevis. Anonymkode: 32014...1eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå