AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #1 Skrevet 31. juli 2016 Lurer på om noen har erfaring med ung ufør og foreldrestipend? Jeg venter barn om noen uker og fikk beskjed av jordmor om å søke foreldrestipend. Er ung ufør. To ansatte på nav sier dette er helt greit og det ikke vil ha konsekvenser for inntekten så jeg har søkt og vil få foreldrestipend da barnet er født. Har noen erfaring med dette? vet at nav fort kan si en ting og så komme med en kontrabeskjed og krav om flere år fordi man "gjør noe galt" selv om du i utgangspunktet har fått beskjed at det er lovlig. Anonymkode: 56c3f...2a1
Gjest Lunasama Skrevet 1. august 2016 #2 Skrevet 1. august 2016 Er det engangsstønad du mener? En engangssum som også uføre får hvis de får barn som erstatning til foreldrepenger(uføre får ikke foreldrepenger). Foreldrestipend er kun et tillegg på stipendet til en person med barn som er under utdanning med støtte fra statens lånekasse.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #3 Skrevet 1. august 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: R Lurer på om noen har erfaring med ung ufør og foreldrestipend? Jeg venter barn om noen uker og fikk beskjed av jordmor om å søke foreldrestipend. Er ung ufør. To ansatte på nav sier dette er helt greit og det ikke vil ha konsekvenser for inntekten så jeg har søkt og vil få foreldrestipend da barnet er født. Har noen erfaring med dette? vet at nav fort kan si en ting og så komme med en kontrabeskjed og krav om flere år fordi man "gjør noe galt" selv om du i utgangspunktet har fått beskjed at det er lovlig. Anonymkode: 56c3f...2a1 Uføre har ikke krav på noe fra Lånekassen når dem studerer, men det er nok engangsstønad dem mener. Det har du krav på som ung ufør, men ikke noen foreldrepenger, fordi det er basert på trygden, og foreldrestipend er for studenter som er under utdannelse. Ring Lånekassen. Ikke nav. Januar 1 2016, var vel engangsstønad 46.000 per barn. Anonymkode: 04e38...2cd 1
Bamselita Skrevet 1. august 2016 #4 Skrevet 1. august 2016 3 timer siden, Lunasama skrev: Er det engangsstønad du mener? En engangssum som også uføre får hvis de får barn som erstatning til foreldrepenger(uføre får ikke foreldrepenger). Foreldrestipend er kun et tillegg på stipendet til en person med barn som er under utdanning med støtte fra statens lånekasse. Glemte å nevne at jeg har nettopp fullført et studie og dermed har tjent opp rettigheter til foreldrestipend ifølge jordmor. har vært i kontakt med nav og lånekassa og de sier det samme.
Bamselita Skrevet 1. august 2016 #5 Skrevet 1. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Uføre har ikke krav på noe fra Lånekassen når dem studerer, men det er nok engangsstønad dem mener. Det har du krav på som ung ufør, men ikke noen foreldrepenger, fordi det er basert på trygden, og foreldrestipend er for studenter som er under utdannelse. Ring Lånekassen. Ikke nav. Januar 1 2016, var vel engangsstønad 46.000 per barn. Anonymkode: 04e38...2cd Har fått engangsstønad fra nav ja, stemmer med 46000,-. HAr nettopp gått ett-årig skole og regnes som under utdanning.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #6 Skrevet 1. august 2016 Så lenge du ikke har søkt deg inn på videre studier, dvs har en studieplass du tar permisjon fra, så har du ikke rett på foreldrestipend. Hadde barnet blitt født i sommer ville du fått stipend frem til 14.08, men du har jo ikke født enda så det faller bort for deg. Ta et restplasstudie og søk om permisjon? Da vil du få foreldrestipend, men jeg aner ikke om hvordan ung ufør påvirker denne retten. Anonymkode: ca85a...552
Bamselita Skrevet 1. august 2016 #7 Skrevet 1. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du ikke har søkt deg inn på videre studier, dvs har en studieplass du tar permisjon fra, så har du ikke rett på foreldrestipend. Hadde barnet blitt født i sommer ville du fått stipend frem til 14.08, men du har jo ikke født enda så det faller bort for deg. Ta et restplasstudie og søk om permisjon? Da vil du få foreldrestipend, men jeg aner ikke om hvordan ung ufør påvirker denne retten. Anonymkode: ca85a...552 Har reservert studieplass fra august 2017
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #8 Skrevet 1. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du ikke har søkt deg inn på videre studier, dvs har en studieplass du tar permisjon fra, så har du ikke rett på foreldrestipend. Hadde barnet blitt født i sommer ville du fått stipend frem til 14.08, men du har jo ikke født enda så det faller bort for deg. Ta et restplasstudie og søk om permisjon? Da vil du få foreldrestipend, men jeg aner ikke om hvordan ung ufør påvirker denne retten. Anonymkode: ca85a...552 Helt feil. Les på Lånekassen da, eller ring dem. Du har ikke krav på lån fra Lånekassen om du er uføretrygdet. Spesielt ikke foreldrestipend oppå ung ufør utbetaling. Man kan gå på skole når man er uføre, men uføretrygden er det man får. Syns du det ikke er noe galt om du får 22.000 brutto fra uføretrygdet, og 10.000kr fra foreldrestipend? Anonymkode: 04e38...2cd
Bamselita Skrevet 1. august 2016 #9 Skrevet 1. august 2016 Skal ringe lånekasse og nav igjen og dobbeltsjekke. De har sagt det er lovlig tidligere, men jeg har stusset litt. Siden du vet så sikkert at det er feil regner jeg med du jobber i en av etatene.. Men bedre å trippelsjekke med de enn å spørre her har jeg skjønt 😃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå