Gå til innhold

Noen med erfaring med valp og reise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Familien skal til Liseberg om en uke eller to. Jeg har gleda meg like mye som en liten unge, men jeg har ingen anelse om hvor jeg skal gjøre av valpen! 

Det er ikke lov med hund på Liseberg, og ikke er det rinelig at en liten valp skal bli med til et sånt sted heller, spesielt i så ung alder.

Vi kan jo ikke la valpen være alene hjemme fra 10 på morgenen til 10 på kvelden akkurat, og siden vi ikke har familie i Norge eller hundeglade venner, er det ingen som kan passe på småen. 

Hva skal vi gjøre da? Hva har dere gjort i slike situasjoner? Noen tips og erfaringer?

Jeg tenkte at siden valpen likevel sover i flere timer hver dag, kunne vi like godt ha han med og ha han bak i bilen i bilbur. Da selvsagt i skygge, med masse vann og alle vinduene i bilen litt åpene. Da er planen at jeg skal sjekke etter om valpen har det bra annenhver time og gå en liten tur med han hver gang jeg besøker han også.

Er det en dårlig plan? Jeg VET hunder i bil er farlig og uansvarlig, men går vel greit om jeg ser etter hunden annen hver time og lufter han? Han er en ganske rolig valp og sover veldig mye. 

Valpen er 9 uker og vil være 10-11 uker da.

Anonymkode: a4e4c...181

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig timing å ikke være ferdig med ferien før dere får dere valp, turen var jo planlagt. Dere kan ikke ha valpen i bilen en hel dag (+ kjøring) selv med pauser. Selv i skyggen kan det bli altfor varmt i en bil, og skyggene flytter seg. Plutselig står bilen i sola. I tillegg er det nok en stor parkeringsplass og ikke så lett å finne en plass i skyggen. I tillegg så er det vel litt stress med å få den over grensa.

Mitt råd er at dere setter hunden til noen som kan passe den en dag, hjemme hos seg. Hva har du tenkt å gjøre ved senere ferier?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Familien skal til Liseberg om en uke eller to. Jeg har gleda meg like mye som en liten unge, men jeg har ingen anelse om hvor jeg skal gjøre av valpen! 

Det er ikke lov med hund på Liseberg, og ikke er det rinelig at en liten valp skal bli med til et sånt sted heller, spesielt i så ung alder.

Vi kan jo ikke la valpen være alene hjemme fra 10 på morgenen til 10 på kvelden akkurat, og siden vi ikke har familie i Norge eller hundeglade venner, er det ingen som kan passe på småen. 

Hva skal vi gjøre da? Hva har dere gjort i slike situasjoner? Noen tips og erfaringer?

Jeg tenkte at siden valpen likevel sover i flere timer hver dag, kunne vi like godt ha han med og ha han bak i bilen i bilbur. Da selvsagt i skygge, med masse vann og alle vinduene i bilen litt åpene. Da er planen at jeg skal sjekke etter om valpen har det bra annenhver time og gå en liten tur med han hver gang jeg besøker han også.

Er det en dårlig plan? Jeg VET hunder i bil er farlig og uansvarlig, men går vel greit om jeg ser etter hunden annen hver time og lufter han? Han er en ganske rolig valp og sover veldig mye. 

Det skal mye mindre til enn en halvannen time til før en hund kan bli overopphetet i en bil. Beklager å måtte si det, men planen din fungerer ikke. En av dere må enten oppholde dere utenfor med valpen, dere må finne en hundepasser eller avlyse besøket. 

Anonymkode: 23b98...cc3

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe stress å få valpen over grensa, må bare ha chip, pass og ormekur.

Uansett, planen din funker ikke. Du dropper liseberg i år, enkelt og greit, og tar det når valpen er blitt større og du kan få noen til å passe hunden.

Anonymkode: 93bc8...42b

• Liker 1
Skrevet

Mamma og pappa pleier å sette hunden (2-årig) fra hun var liten valp på kennel når de skulle på korte ferier og ingen av barna kunne være hjemme og passe på. De tok med en liten pute eller en godleke hjemmenifra. 

Sånn når det kommer til bil, så pleier pappa å sette bilen i skyggen, åpne bakluka på døra og sette på alarm som går dersom noen nærmer seg bilen. Hun har vann tilgjengelig. Dette er da snakk om en kjapp tur innom matbutikken på en varm sommerdag, å la hunden sitte i en bil i noen timer på en varm dag, forvent knust rute og mulig en hund som ikke tålte varmen. 

Ville satset på kennel. 

Skrevet
4 minutter siden, dillyduzit skrev:

Mamma og pappa pleier å sette hunden (2-årig) fra hun var liten valp på kennel når de skulle på korte ferier og ingen av barna kunne være hjemme og passe på. De tok med en liten pute eller en godleke hjemmenifra. 

Sånn når det kommer til bil, så pleier pappa å sette bilen i skyggen, åpne bakluka på døra og sette på alarm som går dersom noen nærmer seg bilen. Hun har vann tilgjengelig. Dette er da snakk om en kjapp tur innom matbutikken på en varm sommerdag, å la hunden sitte i en bil i noen timer på en varm dag, forvent knust rute og mulig en hund som ikke tålte varmen. 

Ville satset på kennel. 

Tviler på at de vil ta imot en så ung hund på kennel. Er heller ikke å anbefale.

Enten noen som passer hunden privat eller avlyse turen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kennel, eller valpebarnehage, det gjorde jeg med min da han var valp 👍

Jeg råder deg å ikke etterlate ham i bilen. Han er ikke gammel nok til å bli etterlatt alene, og ihvertfall ikke på en så utrygg plass som en bil med masse fremmede barn som springer forbi hvert sekund.

Anonymkode: c2c1b...bda

AnonymBruker
Skrevet

Aldri gå fra hund i bil på sommeren, uansett! Fem minutter i matbutikken er maks, og da MÅ bilen stå i skyggen. 

Jeg vet ikke hvordan dere har tenkt, eller om dere kanskje har glemt å tenke? Planla dere turen før dere planla valpen? Isåfall har dere planlagt valpen dårlig, og må skjerpe dere om dere vil gi den det livet den fortjener. 

Tur blir det ikke i år, for en valp på 10-11 uker er midt i tilvenningsfasen og trenger å bygge opp tillit til dere. Den er veldig sårbar nå, og kan lett utvikle separasjonsangst hvis dere plutselig reiser fra den på et sted der den ikke føler seg trygg. Husk at dere akkurat har "kidnappet" den fra familien sin, den trenger stabilitet i mange uker ennå før dere kan sette inn barnevakt. 

Ser at noen foreslår av en av dere kan vente på utsiden med hunden, men Liseberg ligger midt i byen og er et stressende sted å være for en liten valp i så mange timer. 

Barn har uansett godt av å måtte lære seg å prioritere andres behov, så nå kan de jo lære seg at valpe har behov for at familien er hjemme denne sommeren. De har sikkert gledet seg masse til å få hunden, og forstår forhåpentligvis at det å få hund har noen konsekvenser. 

Anonymkode: 8e1f8...266

• Liker 3
Skrevet

Dårlig planlegging. Du bør vente med Liseberg til neste år, og la valpen bli god og trygg hjemme i stedet. Det bør være en mye større prioritet enn å dra på Liseberg denne sommeren.  

Skrevet

Enig med de andre her. Den planen din vil fungere dårlig.

Jeg har ingenting mot at folk reiser med valp, men da snakker vi om reiser som er tilrettelagt for valpen (f.eks. til en hytte eller campingplass). En hel dag i bil er ikke spesielt moro for valpen, og potensielt farlig. 

Du skulle enten avtalt med oppdretter å hente valpen etter turen til Liseberg, eller utsatt kjøp av valp, eller så må evt du bli hjemme med valpen og la resten av familien dra dersom de ikke vil bli hjemme med deg og valpen.

• Liker 1
Skrevet

Enig med de fleste over, selvom det i utgangspunktet ikke trenger å være tropevarme i Sverige på denne årstiden heller.

Uansett mener jeg at kennel bør være utelukket. Man setter IKKE en 9 - 11 uker gammel valp på kennel! DET ville jeg aldri risikert med tanke på hvor sårbare de er for inntrykk og bli skremt. Noe man kan slite med i lang, lang tid i etterkant.

Det går an selvfølgelig å reise med unge valper. Jeg har selv vært i Sverige på kurs med en valp jeg nylig hadde hentet. Men ALT var tilrettelagt i minste detalj. Og det høres det ikke ut som det er på en parkeringsplass utenfor Liseberg.

Jeg forstår TS hadde gledet seg, men jeg skjønner ikke helt prioriteringen her...

• Liker 2
Skrevet
Den 31.7.2016 at 19.13, AnonymBruker skrev:

HVa bestemte du deg for å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Tvist skrev:

HVa bestemte du deg for å gjøre?

Valpen er største prioritet nå, så da blir vi hjemme. Kennel er valpen for liten for, og dere har rett; helt feil å ha valpen i bur i så mange timer på et sted som Liseberg...

Burde vel tenkte bedre om når det gjaldt å kjøpe valp, for nå blir familien mer bundet til å dra steder valpen kan bli med på, men jaja. Selv om feriee kan bli vanskelige, blir hverdagene mer koselige.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må for all del ikke la hunden være så lenge i bilen på sommeren 😱 Vi går ikke inn et kort ærend inn på butikken en gang om sommeren. Da er det faktisk bedre og tryggere å spørre noen bekjente eller legge ut en forspørsel på en Facebook-side nær dere. 

image.png

Anonymkode: 8798d...acc

AnonymBruker
Skrevet
Den 31.7.2016 at 19.13, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Du har fått valpen mindre enn en måned tidligere, og vurderer å overlate den i en overopphetet bil annenhver time? Det har ingenting med hundens behov for stimuli eller søvnvaner å gjøre, men alt å gjøre med hvor ufattelig varm en bil kan bli i løpet av halvannen time. Du er pent nødt til å stå over fornøyelsesparken i år, pga. ditt valg om å skaffe deg et dyr som ikke klarer å overleve i en overopphetet bil i 90 minutter av gangen. Det hadde vært bedre å forlatt valpen i 12 timer; da hadde den hatt bedre overlevelsessjanser. 

Anonymkode: 0df04...ebe

AnonymBruker
Skrevet
Den 8/2/2016 at 18.21, AnonymBruker skrev:

Valpen er største prioritet nå, så da blir vi hjemme. Kennel er valpen for liten for, og dere har rett; helt feil å ha valpen i bur i så mange timer på et sted som Liseberg...

Burde vel tenkte bedre om når det gjaldt å kjøpe valp, for nå blir familien mer bundet til å dra steder valpen kan bli med på, men jaja. Selv om feriee kan bli vanskelige, blir hverdagene mer koselige.

Uhm, ja, det kommer vel ikke som noe sjokk?

Anonymkode: 508ac...7b5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...