Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...hverken til lege eller jordmor? Men man må kanskje kontakte legen hvertfall, for å få tildelt fødeplass eller noe? Noen som har erfaring eller bare vet? :) 

Anonymkode: c964c...41d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er frivillig, men kan ikke skjønne at noen vil. Jeg har hatt ukompliserte svangerskap og forsåvidt ingen grunn til å gå til kontroll, men det er nå godt å vite at alt står bra til med den lille uansett.

Fødeplass trenger man bare å søke om i Oslo.

Anonymkode: c3f4a...716

AnonymBruker
Skrevet

Det er frivillig, men ser ingen grunner til å droppe det? Det er jo for din skyld og for barnets skyld. Alt er frivillig, det eneste du må er å føde (hvis du er langt nok på vei selvsagt).

Anonymkode: b3be5...9d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...hverken til lege eller jordmor? Men man må kanskje kontakte legen hvertfall, for å få tildelt fødeplass eller noe? Noen som har erfaring eller bare vet? :) 

Svangerskapsomsorgen er frivillig. Men det påhviler deg et stortnansvar om noe er galt med barnet som kan avhjelpes og fremkomme på en svangerskapskontroll. Jordmor er frivillig, du kan gå til bare legen om det er der problemet ditt ligger. 

Selv ikke blivende foreldre der en eller begge er leger påtar seg vanligvis ansvaret for å utføre svangerskapskontroller selv. 

Anonymkode: a26b5...fe4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Greia er egentlig at jeg er livredd stikk. Sprøyter er verst, tenker at jeg kanskje hadde kommet meg gjennom blodprøve, men jeg er så redd for stikk at jeg gruet meg sykt til å kontakte legen. Men det blir så jeg drar på svangerskapskontroll selvfølgelig. Vil vite at alt står bra til 😊 Takk for svar

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greia er egentlig at jeg er livredd stikk. Sprøyter er verst, tenker at jeg kanskje hadde kommet meg gjennom blodprøve, men jeg er så redd for stikk at jeg gruet meg sykt til å kontakte legen. Men det blir så jeg drar på svangerskapskontroll selvfølgelig. Vil vite at alt står bra til 😊 Takk for svar

Du riskiere ikke bare helsefarlig ting,men også besøk, muligens frata barnet hvis du ikke går på kontrol.

Det regnes som stor omsorgsvikt.

Anonymkode: 6ce86...fdd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du riskiere ikke bare helsefarlig ting,men også besøk, muligens frata barnet hvis du ikke går på kontrol.

Det regnes som stor omsorgsvikt.

Tull. Det henger kvinner eller unge jenter går et helt svangerskap uten å gå til kontroll. Men da er det andre bakenforliggende årsaker enn angst for stikk som ligger bak. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du redd for stikk men ikke redd for fødsel? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer.

AnonymBruker
Skrevet

Og hvordan har du tenkt å komme deg igjennom et svangerskap og fødsel? Ikke ment frekt, men dette er du nødt til å begynne å jobbe med deg selv. Og vær åpen ovenfor legen, - kanskje de har noen tips og veiledning.

Du vet ikke hva slags svangerskap du får. Kanskje det blir inn og ut av sykehus og næring/medisiner må gis via veneflon (henda mine så ut som en slagmark etter endt svangerskap), og kanskje går alt knirkefritt. Uansett må du ta blodprøve på uke 12 kontrollen, men etter det er det minimalt med stikk dersom alt er knirkefritt.

Anonymkode: 9e0d6...707

Skrevet

Det er alltid lurt å følge opp i svangerskapet. Jeg har ei kollega som utviklet alvorlig svangerskapsforgiftning i uke 31 i to svangeskap. Slik avsløres som regel på rutinesjekk. Svangerskapsforgiftning kan bli livstruende for mor go barn. Du trenger ikke å gå til fastlege og jordmor. Men jeg anbefaler defintivt en av de nevnte. Er du redd for sprøyter så gir du beskjed om det. Det er sikkert en del tester de kan droppe. Men svangerskapskontroll er til for å ivareta ditt og barnets velbefinnende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Det henger kvinner eller unge jenter går et helt svangerskap uten å gå til kontroll. Men da er det andre bakenforliggende årsaker enn angst for stikk som ligger bak. 

Jeg kjenner folk som fikk besøk av barnevernet pga at de ikke gikk kontrol og ble fratatt barnet, det var sikkert flere ting, men det var det som varseltegnene først for barnevernet.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig å bli stukket. Jeg tok noen blodprøver i uke 12, og det har vært det hele. Da sjekket de jern osv., og det er jo ganske viktig at de gjør. Vil også si at angst for stikk kan gå over hvis du jobber litt med det. Foreldrene mine er narkomane, så da jeg vokste opp så jeg ofte at de satte heroin osv. Jeg var derfor livredd for stikk selv, og prøvde å løpe fra legen hvis jeg skulle ta vaksiner. 

Men, etter å ha jobbet med det en stund, har det nå gått over. Jeg liker det selvsagt ikke, men det er ikke den samme irrasjonelle angsten. Forklar fastlegen/helsesekretær at du er redd for sprøyter og be dem la litt tid med deg så du føler at du mestrer. Da går det bedre for hver gang. Viktig for både deg og baby at du har OK blodprosent osv. Lykke til!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har til nå kun tatt blodprøve en gang, i uke 12, for å sjekke blodtype og div sykdommer. På de andre lege og jordmor besøkene er det kun levert urinprøve. Er i uke 30, og ikke hørt noe om at de skal ta flere blodprøver heller.

så regner med at det er en engangs ting å ta blodprøve i svangerskapet...

Anonymkode: 37a1c...ede

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom på en ting til som er viktig at de får sjekket med denne ene blodprøven (altså kun et eneste stikk), og det er blodtype (viktig for å sjekke at du ikke lager antistoffer mot baby om du har rhesus minus), og at du har antistoffer mot røde hunder osv 

Skrevet

De tar blodprøve en gang i løpet av er normalt svangerskap, da sjekkes en for eksempel for rubella, hiv, hepatitt o.l i tillegg til blodtype.

Ville tro at hvis man ikke går for å sjekke seg for dette så regnes det som omsorgssvikt. 

Skrevet

Hvis du er redd for stikk, si det til legen/jordmor/hvem enn du er hos. Jeg er ikke redd stikk eller blod, men svimer av hver gang, så jeg sier i fra. Da får jeg lov til å ligge, og jeg ber dem om å ikke si i fra når de stikker. Og så får jeg ligge på senga en stund etterpå. De forstår det. :) 

Tror neppe du MÅ dra på svangerskapskontroll, men jeg anbefaler deg å gjøre det uansett og bite tenna sammen! Det er viktig for barnets helse. Man vet jo aldri, ting kan skje under svangerskapet. Det er greit å være på den sikre siden! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner folk som fikk besøk av barnevernet pga at de ikke gikk kontrol og ble fratatt barnet, det var sikkert flere ting, men det var det som varseltegnene først for barnevernet.

Enda mer tull. De du da kjenner har ikke fortalt deg, naturlig nok, den egentlige årsaken til at de har fått barnevernet på besøk. I tillegg er det svært få barn på årsbasis, som frataes foreldrene når de er ganske nyfødte. 

Slutt å spre frykt med saker det er lett å kontrollere at ikke stemmer. Finnes nemlig statstikk på hvor mange barn som frataes foreldrene. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det ikke vært for at jeg gikk på kontroll hadde jeg ikke funnet ut om svangerskapsforgiftning, kunne ha drept oss begge. Er ikke bestandig man merker at noe er galt, følte meg ikke dårlig. Må snakke om å være idiot hvis man ikke går til kontroller.

Anonymkode: e646a...251

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enda mer tull. De du da kjenner har ikke fortalt deg, naturlig nok, den egentlige årsaken til at de har fått barnevernet på besøk. I tillegg er det svært få barn på årsbasis, som frataes foreldrene når de er ganske nyfødte. 

Slutt å spre frykt med saker det er lett å kontrollere at ikke stemmer. Finnes nemlig statstikk på hvor mange barn som frataes foreldrene. 

Hva med å lese hva jeg skriver, det var det første varseltegnet for barnevernet var at mor ikke gikk til kontroll,men som jeg det var sikkert også andre grunner til at de ble frattat barnet.

Og du vet ikke hvordan jeg vet at det var grunnen til at barnevernet ble kontaktet. Grunnen kan jeg ikke si uten å bryte forumets regler.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å lese hva jeg skriver, det var det første varseltegnet for barnevernet var at mor ikke gikk til kontroll,men som jeg det var sikkert også andre grunner til at de ble frattat barnet.

Og du vet ikke hvordan jeg vet at det var grunnen til at barnevernet ble kontaktet. Grunnen kan jeg ikke si uten å bryte forumets regler.

"Grunnen til  hvordan jeg vet kan ikke si uten å bryte forumets regler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...