Gå til innhold

Støtte til prøverørsbehandling?

Gjest Espera

Anbefalte innlegg

Jeg har helt nylig fjernet eggleder pga sykdom og fått vite vi må gå gjennom prøverørsbehandling for å få barn.

Jeg har selvfølgelig mange spørsmål og heldigvis skal vi til samtale før jul hvor jeg sikkert kan spørre og grave om alt jeg lurer på, men tenkte jeg kunne forhøre meg litt her inne i mellomtiden.

Er det overhodet noen som får støtte til/dekket prøverørsbehandling, eller må 'alle' betale likt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fersking, ikke pålogget

Hei!

Nå skal ikke jeg påstå at jeg vet dette men jeg TROR:

Alle må betale en egenandel på 18 000 kr. Det som eventuelt går over 18 000 må du også legge ut for, men dette får du igjen fra trygdekontoret. Dette er for inntil tre forsøk. Du får tre forsøk pr barn. Dvs at om du får barn i løpet av de tre forsøkene, så kan du også få tre nye forsøk til evt søsken. Dersom du ikke skulle få barn etter tre forsøk, så må du evt søke privat/utlandet for ytterligere forsøk. Dette vet jeg ikke pris på, det varierer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Fersking - men det er evt de 18 000 jeg lurer på da, om det er noen som får dekket deler/hele denne egenandelen liksom....

Er vel lurest å smøre seg med tålmodighet til jeg skal på samtale men nysgjerrig er jeg lell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Fersking - men det er evt de 18 000 jeg lurer på da, om det er noen som får dekket deler/hele denne egenandelen liksom....

Jeg har aldri hørt om det i allefall...

Du kan jo ev gå inn på www.snartgravid.com og på forumet for IVF/ICSI og spørre om det er noen av de som har fått hele/deler dekket...

Der er det jo mange flere som er samlet, og du vil vel kunne få et svar raskere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke registrert-ennå

Jeg har aldri hørt om noen som får dekket denne summen. Det er netopp en egenandel, og da ligger det jo i navnet at dette man betale selv, mens det overskytende vil man kunne få refundert.

Men Gud, så fint det hadde vært...mye penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel litt for godt til å være sant :wink:

Hører med til saken at jeg har null peiling på dette da prøverør aldri har vært aktuelt før nå. Grunnen til at jeg har 'hengt meg' litt opp i dette med støtte/dekning er at når legen pratet med meg rett etter operasjonen og informerte meg om at jeg ikke lenger har muligheten til å bli gravid på 'naturlig' måte, men jeg var en ypperlig kandidat for prøverørsbehandling og så lenge alt var ok med mannen ville vi ikke ha noen problemer med å få søknaden innvilget. Slik jeg forstod henne der og da mente hun vi var i en ganske spesiell situasjon da....

Men - nå var jeg vel også rimelig omtåket og nylig neddopa akkurat da.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som det blir nevnt her, må du nok betale egenandelen selv.

Egenandelen på 18000 er egentlig to egen andeler.

Egenandel på medisiner er 15000,- overskytende får du dekket av trygdekontoret enten du går til offentlig eller privat behandling.

Egenandel på behandling er 3000,- ved behandling i det offentlige. Ved privat behandling må du behandle hele behandlings forsøket selv.

Og dette er pr par. Så er det store utgifter til undersøkelser / behandling / medisiner av mannen går de inn i samme potten.

Dette gjelder for inntil 3 forsøk pr barn. Flere forsøk må du koste selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på det de andre sier her. Du må nok betale dette, men om du ikke fåt klaff på første forsøk og må til med forsøk nr. 2 - da får du dekt det det koster for medisinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...