Spiteful Skrevet 31. juli 2016 #1 Del Skrevet 31. juli 2016 Hei igjen! Lagde et innlegg igår om den lille jenta mi som jeg henta hjem! Hun er litt av en spretten liten knært Uansett; har noen spørsmål; 1. Valpen vil ut hele tiden! Med mindre hun sover så begynner hun å klynke når vi er inne. Hva skal jeg gjøre!? Tar henne med ut etter soving, spising og drikking, så hun ikke gjør fra seg inne og blir stueren. Har selvsagt skjedd to uhell, men det var å forvente. Uansett; nå vil hun ut hele tiden., selv når hun ikke må. Jeg tar henne da med ut tilfelle hun må på do, men det er sjeldent hun faktisk setter seg ned og gjør sitt. Hun vil bare leke og løpe rundt (Har henne fritt rundt i hagen) - Det blir i lengden veldig slitsomt for meg, men er godt hun liker hagen vår Ja, så uansett; skal jeg skaffe et valpegrin eller hva det heter og sette det ute i hagen? Er redd hun skal bli for vandt med det og ikke komme inn igjen, i tillegg til at hun da kanskje ikke blir stueren. 2. Vet jeg bare har hatt knærten i to dager nå, men har prøvd å få henne til å komme til meg og reagere når jeg sier navnet hennes. Dette er hun aldeles ikke interessert i. Ga henne en liten pølsebit, det likte hun, men så fort hun skjønte at hun ikke får pølsebiten uten å gjøre noe for det, så mista hun interessen og gikk sin vei. Er det for tidlig å prøve å trene henne? Føler meg helt misslykket. Vil begynne trening tidlig (8uker), men kanskje det er for tidlig? 3. Jeg er kjempe nervøs for å dra til dyrlegen!!! Ja, jeg og ikke valpen (vaksine om noen uker)🙈. Valpen er en blandingshund, Morkie kalles den visst, og jeg tror ikke den har fått alle vaksinene sine! Sjekka helseboken igår og hun har bare fått én vaksine! Nå er jeg kjempe redd for at vetrinæren skal dømme meg. Jeg har jobbet på dyreklinikk før (pga. Skole) og gjett om de som jobba der dømte eierne til dyrene😱 Nå er jeg redd de skal dømme meg fordi jeg har skaffet meg blandingshund, eller "designerhund" som noen kaller det... I tillegg så er jeg redd de skal dømme meg fordi valpen bare har fått en vaksine, noe jeg helt glemte å sjekke hos oppdretter! 4. Valpen nekter å gå inn i andre rom i huset enn stua og det virker ikke som om hun klarer å finne veien til buret og sovesengen selv... 5. Prøver å leke med henne i stua, men det gidder hun ikke. Hun vil bare kose å sove inne, men ute, da vil hun leke! Vanlig? Herre dette ble langt, men er helt ny og veldig nervøs for hvordan hun har det. Vil hennes beste❤️ Det er også godt å vite st hvor hen jeg går, går hun. I hagen og ved posten bruker jeg ikke bånd, men lar henne være løs. Hun følger etter uten problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #2 Del Skrevet 31. juli 2016 Jeg svarer på nummer 3. Folk kommer til å dømme deg hver eneste dag. Det er ingenting du kan gjøre med det. Du må bare leve livet ditt, og gjøre det som er best for den lille krabaten din. Du kommer sikkert til å gjøre flere feil, men det viktigste er at du er interessert i å lære av feilene du gjør. Kommer du til en klinikk hvor det bare jobber sure personer så gå et annet sted neste gang. Det finnes hyggelige veterinærer! Du virker jo litt usikker, så hva med å låne en bok om valper? Hvis du lærer mer vil du nok føle deg mindre nervøs. Anonymkode: 7cd48...f51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 31. juli 2016 Forfatter #3 Del Skrevet 31. juli 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg svarer på nummer 3. Folk kommer til å dømme deg hver eneste dag. Det er ingenting du kan gjøre med det. Du må bare leve livet ditt, og gjøre det som er best for den lille krabaten din. Du kommer sikkert til å gjøre flere feil, men det viktigste er at du er interessert i å lære av feilene du gjør. Kommer du til en klinikk hvor det bare jobber sure personer så gå et annet sted neste gang. Det finnes hyggelige veterinærer! Du virker jo litt usikker, så hva med å låne en bok om valper? Hvis du lærer mer vil du nok føle deg mindre nervøs. Anonymkode: 7cd48...f51 Tusen takk for svar og fine, oppmuntrende ord! Har planer om å skaffe noen valpebøker, det kam være lurt! Har hittill bare lest masse på nettet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #4 Del Skrevet 31. juli 2016 55 minutter siden, Spiteful skrev: Hei igjen! Lagde et innlegg igår om den lille jenta mi som jeg henta hjem! Hun er litt av en spretten liten knært Uansett; har noen spørsmål; 1. Valpen vil ut hele tiden! Med mindre hun sover så begynner hun å klynke når vi er inne. Hva skal jeg gjøre!? Tar henne med ut etter soving, spising og drikking, så hun ikke gjør fra seg inne og blir stueren. Har selvsagt skjedd to uhell, men det var å forvente. Uansett; nå vil hun ut hele tiden., selv når hun ikke må. Jeg tar henne da med ut tilfelle hun må på do, men det er sjeldent hun faktisk setter seg ned og gjør sitt. Hun vil bare leke og løpe rundt (Har henne fritt rundt i hagen) - Det blir i lengden veldig slitsomt for meg, men er godt hun liker hagen vår Ja, så uansett; skal jeg skaffe et valpegrin eller hva det heter og sette det ute i hagen? Er redd hun skal bli for vandt med det og ikke komme inn igjen, i tillegg til at hun da kanskje ikke blir stueren. 2. Vet jeg bare har hatt knærten i to dager nå, men har prøvd å få henne til å komme til meg og reagere når jeg sier navnet hennes. Dette er hun aldeles ikke interessert i. Ga henne en liten pølsebit, det likte hun, men så fort hun skjønte at hun ikke får pølsebiten uten å gjøre noe for det, så mista hun interessen og gikk sin vei. Er det for tidlig å prøve å trene henne? Føler meg helt misslykket. Vil begynne trening tidlig (8uker), men kanskje det er for tidlig? 3. Jeg er kjempe nervøs for å dra til dyrlegen!!! Ja, jeg og ikke valpen (vaksine om noen uker)🙈. Valpen er en blandingshund, Morkie kalles den visst, og jeg tror ikke den har fått alle vaksinene sine! Sjekka helseboken igår og hun har bare fått én vaksine! Nå er jeg kjempe redd for at vetrinæren skal dømme meg. Jeg har jobbet på dyreklinikk før (pga. Skole) og gjett om de som jobba der dømte eierne til dyrene😱 Nå er jeg redd de skal dømme meg fordi jeg har skaffet meg blandingshund, eller "designerhund" som noen kaller det... I tillegg så er jeg redd de skal dømme meg fordi valpen bare har fått en vaksine, noe jeg helt glemte å sjekke hos oppdretter! 4. Valpen nekter å gå inn i andre rom i huset enn stua og det virker ikke som om hun klarer å finne veien til buret og sovesengen selv... 5. Prøver å leke med henne i stua, men det gidder hun ikke. Hun vil bare kose å sove inne, men ute, da vil hun leke! Vanlig? Herre dette ble langt, men er helt ny og veldig nervøs for hvordan hun har det. Vil hennes beste❤️ Det er også godt å vite st hvor hen jeg går, går hun. I hagen og ved posten bruker jeg ikke bånd, men lar henne være løs. Hun følger etter uten problem Hvis du har jobbet på en dyreklinikk så må du vel vite at det er helt normslt at hun bare har fått en vaksine når hun er åtte uker. Hun skal ha en til når hun er ca tre mnd. Anonymkode: 66ce7...a4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyGrey Skrevet 31. juli 2016 #5 Del Skrevet 31. juli 2016 Valpen har bare bodd i sitt nye hjem noen få dager, ikke stress med å starte all mulig trening med valpen, foruten treningen med å bli husren og lære den navnet sitt/innkalling. La valpen få bli kjent med sitt nye hjem i sitt tempo, uten mas og kjas. Vil valpen ut, slipp den ut. Trenger du valpebinge, anbefaler jeg å kjøpe noen pakker med kompostgrinder fra biltema, strips dem fast i hverandre, og vips så har du en billig og bra valpegrind. Jeg ville bare tatt det helt med ro, la valpen utforske slik at den blir trygg. Og sørg for at den får nok søvn. lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 31. juli 2016 Forfatter #6 Del Skrevet 31. juli 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har jobbet på en dyreklinikk så må du vel vite at det er helt normslt at hun bare har fått en vaksine når hun er åtte uker. Hun skal ha en til når hun er ca tre mnd. Anonymkode: 66ce7...a4f Jeg jobbet der i skoleuke på ungdomsskolen, så nei jeg fikk ikke den informasjonen. Hun har ikke fått valpesyke vaksinen liksom, og jeg som er en nervøs matmor vil jo bare det beste for lille jenta mi. Over: Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #7 Del Skrevet 31. juli 2016 24 minutter siden, Spiteful skrev: Jeg jobbet der i skoleuke på ungdomsskolen, så nei jeg fikk ikke den informasjonen. Hun har ikke fått valpesyke vaksinen liksom, og jeg som er en nervøs matmor vil jo bare det beste for lille jenta mi. Over: Takk for svar! Hun har sikkert fått en kombinasjonsvaksine som også inkluderer valpesyke. Anonymkode: 66ce7...a4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 31. juli 2016 #8 Del Skrevet 31. juli 2016 Jeg vil på det sterkeste anbefale valpekurs hos en skole/klubb som driver etter moderne metoder. Anbefaler også boken "100% positiv hverdagslydighet" som går grundig gjennom opplæring av valp - gå pent i bånd, innkalling, kontakt, dotrening osv. Kurs + bok vil kunne hjelpe deg mye med det du lurer på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 31. juli 2016 Forfatter #9 Del Skrevet 31. juli 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har sikkert fått en kombinasjonsvaksine som også inkluderer valpesyke. Anonymkode: 66ce7...a4f Men det burde vel blitt skrevet av i helseboken om det var tilfellet? Det står ingenting i helseboken om annet enn én vaksine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelltopp Skrevet 31. juli 2016 #10 Del Skrevet 31. juli 2016 2 timer siden, Spiteful skrev: Hei igjen! Lagde et innlegg igår om den lille jenta mi som jeg henta hjem! Hun er litt av en spretten liten knært Uansett; har noen spørsmål; 1. Valpen vil ut hele tiden! Med mindre hun sover så begynner hun å klynke når vi er inne. Hva skal jeg gjøre!? Tar henne med ut etter soving, spising og drikking, så hun ikke gjør fra seg inne og blir stueren. Har selvsagt skjedd to uhell, men det var å forvente. Uansett; nå vil hun ut hele tiden., selv når hun ikke må. Jeg tar henne da med ut tilfelle hun må på do, men det er sjeldent hun faktisk setter seg ned og gjør sitt. Hun vil bare leke og løpe rundt (Har henne fritt rundt i hagen) - Det blir i lengden veldig slitsomt for meg, men er godt hun liker hagen vår Ja, så uansett; skal jeg skaffe et valpegrin eller hva det heter og sette det ute i hagen? Er redd hun skal bli for vandt med det og ikke komme inn igjen, i tillegg til at hun da kanskje ikke blir stueren. 2. Vet jeg bare har hatt knærten i to dager nå, men har prøvd å få henne til å komme til meg og reagere når jeg sier navnet hennes. Dette er hun aldeles ikke interessert i. Ga henne en liten pølsebit, det likte hun, men så fort hun skjønte at hun ikke får pølsebiten uten å gjøre noe for det, så mista hun interessen og gikk sin vei. Er det for tidlig å prøve å trene henne? Føler meg helt misslykket. Vil begynne trening tidlig (8uker), men kanskje det er for tidlig? 3. Jeg er kjempe nervøs for å dra til dyrlegen!!! Ja, jeg og ikke valpen (vaksine om noen uker)🙈. Valpen er en blandingshund, Morkie kalles den visst, og jeg tror ikke den har fått alle vaksinene sine! Sjekka helseboken igår og hun har bare fått én vaksine! Nå er jeg kjempe redd for at vetrinæren skal dømme meg. Jeg har jobbet på dyreklinikk før (pga. Skole) og gjett om de som jobba der dømte eierne til dyrene😱 Nå er jeg redd de skal dømme meg fordi jeg har skaffet meg blandingshund, eller "designerhund" som noen kaller det... I tillegg så er jeg redd de skal dømme meg fordi valpen bare har fått en vaksine, noe jeg helt glemte å sjekke hos oppdretter! 4. Valpen nekter å gå inn i andre rom i huset enn stua og det virker ikke som om hun klarer å finne veien til buret og sovesengen selv... 5. Prøver å leke med henne i stua, men det gidder hun ikke. Hun vil bare kose å sove inne, men ute, da vil hun leke! Vanlig? Herre dette ble langt, men er helt ny og veldig nervøs for hvordan hun har det. Vil hennes beste❤️ Det er også godt å vite st hvor hen jeg går, går hun. I hagen og ved posten bruker jeg ikke bånd, men lar henne være løs. Hun følger etter uten problem Du har bare hatt henne i to dager, hun er tatt fra moren sin og søsken , kommet til en fremmed plass og fremmed menneske. Det er helt naturlig at hun er forvirret og usikker, derfor hun er urolig. Ikke begynn trening med henne før du har hatt henne i rundt 14 dager, hun må få tid til å bli vant til deg . Og en annen ting : Når du er nervøs så merker hunden det og blir selv nervøs og usikker. Kos med henne, prøv å slapp av , ros henne når hun gjør fra seg ute, så skal du se at det kommer seg ganske fort Og du kan ringe vetrinæren din i morgen å spørre ang vaksinen, det står vel et navn i helseboken på vaksine ? Eller du kan ringe de du kjøpte henne hos å spørre der . Lykke til med lillemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 31. juli 2016 #11 Del Skrevet 31. juli 2016 3. Valper får normalt sett ikke noen vaksiner før de fyller 12 uker. Da gis de gjerne en fullvaksine. Noen velger å vaksinere valpene tidligere, men det er veldig omdiskutert hvorvidt de får noen nytte av denne vaskinen i det hele tatt i og med at de får antistoffer fra morsmelken. Valpesyke vaksinen er anbefalt om det er stort smittepress ved tidligst 6 ukers alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå