AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #1 Skrevet 31. juli 2016 Jeg jobber i hjemmetjenesten. Det jeg skal fortelle om har flere ganger blitt tatt opp blant personalet, men jeg føler at ingen tar det seriøst nok. Dersom man er hjemme hos en bruker og brukeren truer deg eller tydelig viser at han/hun er klar til å agere fysisk, så ville jo dette naturlig nok blitt anmeldt. Det samme om en ansatt f.eks hadde blitt voldtatt. Men så har man disse situasjonen som jeg føler ikke blir tatt seriøst nok og som mange bare feier unna. Jeg tenker da på brukere som begynner å klå på pleiere, snakker seksualiserende eller til og med blotter seg og runker foran ansatte. Noen brukere kan selvsagt ikke noe for dette, f.eks dersom de har en kognitiv svikt eller annen sykdom som kan "skyldes" på. Men så har man også de som er helt 100% klar, men som likevel oppfører seg slik. Dette synes jeg ikke er ok. Jeg har merket at flere kollegaer avfeier dette med at det gjerne er for de de har det vanskelig for tiden ol. Men man skal da ikke bare godta slik? Hadde f.eks en på bussen begynt å trekke ned buksen og runke foran alle så hadde jo noen tilkalt politiet/anmeldt. Hvorfor skal vi i hjemmetjenesten ikke gjøre dette? Jeg tenker da spesielt om det er brukere som gjentar disse tingene og ikke slutter når en sier i fra. Hva synes dere? Og hva tenker dere? Anonymkode: a3057...f37
Jerry Lee Skrevet 31. juli 2016 #2 Skrevet 31. juli 2016 Hjemmetjenesten? Eldre mennesker? Det pussige er at når hjernen skurrer litt hos de gamle er det seksualisert, og enda mer grisete, oppførsel som kommer frem.
herremann Skrevet 31. juli 2016 #3 Skrevet 31. juli 2016 Har ei veninne som jobber med det samme. Hun har sendt inn klage på pasienter som sitter å runker etc når hun ankommer. Svaret hun fikk var "brukerne MÅ uansett ha hjelp, så du må leve med det, ingenting vi kan gjøre". Eneste tilbud om hjelp dem får er med pasienter som er voldelige.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #4 Skrevet 31. juli 2016 Ekkelt og upassende. Anonymkode: 9916a...f51
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #5 Skrevet 31. juli 2016 Opplever ikke alle i hjemmetjenesten dette da? Overse det. Anonymkode: 1358e...079
exictence Skrevet 31. juli 2016 #6 Skrevet 31. juli 2016 Så lenge de ikke er voldelig eller klyper deg hardt så synes jeg profesjonell hjemmesyepleier bør takle det profesjonelt
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #7 Skrevet 31. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplever ikke alle i hjemmetjenesten dette da? Overse det. Anonymkode: 1358e...079 Det er nettopp det. Alle overser det. Hvorfor skal vi i hjemmetjenesten godta så mye mer enn andre? Tror feks en butikkansatt hadde anmeldt på flekken om en kunde begynte å runke foran henne. Ts Anonymkode: a3057...f37
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #8 Skrevet 31. juli 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i hjemmetjenesten. Det jeg skal fortelle om har flere ganger blitt tatt opp blant personalet, men jeg føler at ingen tar det seriøst nok. Dersom man er hjemme hos en bruker og brukeren truer deg eller tydelig viser at han/hun er klar til å agere fysisk, så ville jo dette naturlig nok blitt anmeldt. Det samme om en ansatt f.eks hadde blitt voldtatt. Men så har man disse situasjonen som jeg føler ikke blir tatt seriøst nok og som mange bare feier unna. Jeg tenker da på brukere som begynner å klå på pleiere, snakker seksualiserende eller til og med blotter seg og runker foran ansatte. Noen brukere kan selvsagt ikke noe for dette, f.eks dersom de har en kognitiv svikt eller annen sykdom som kan "skyldes" på. Men så har man også de som er helt 100% klar, men som likevel oppfører seg slik. Dette synes jeg ikke er ok. Jeg har merket at flere kollegaer avfeier dette med at det gjerne er for de de har det vanskelig for tiden ol. Men man skal da ikke bare godta slik? Hadde f.eks en på bussen begynt å trekke ned buksen og runke foran alle så hadde jo noen tilkalt politiet/anmeldt. Hvorfor skal vi i hjemmetjenesten ikke gjøre dette? Jeg tenker da spesielt om det er brukere som gjentar disse tingene og ikke slutter når en sier i fra. Hva synes dere? Og hva tenker dere? Anonymkode: a3057...f37 Jeg har autisme, pluss en del utfordringer, og synes ikke noe om slik opptreden. Er ingen god unnskyldning å alltid skylde på lavere utviklingsnivå. Dersom folk ikke liker å bli klådd på, eller tatt i, skal man respektere det. De utviklingshemmede jeg har møtt, skjønner også dette. Nei, jeg synes ikke dette er noe man bør godta. Det er trakassering, uansett hvordan man vender på det, og folk må jo selv bestemme om de vil bli tatt på. Men det blir i tillegg enda mer 'feil' når det er i jobb-sammenheng som dette det er snakk om. Jeg misstenker at de ikke har lov til å godta dette. Ville kontaktet bydelen/kommunen ang dette. Anonymkode: 049e7...a8a 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #9 Skrevet 31. juli 2016 46 minutter siden, Jerry Lee skrev: Hjemmetjenesten? Eldre mennesker? Det pussige er at når hjernen skurrer litt hos de gamle er det seksualisert, og enda mer grisete, oppførsel som kommer frem. Ikke bare eldre mennesker. Kjenner noen som har jobbet i den tjenesten, og det er bl a en del utenlandske Anonymkode: 049e7...a8a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #10 Skrevet 31. juli 2016 Jeg er så enig med deg. Jeg jobbet i flere år som både ferievikar og ekstravakt i en eldrebolig, og selv om jeg generelt elsket jobben min, var dette en ubehagelig del av den. Jeg tenker som deg, at det er en ting med de som er demente, psykisk utviklingshemmede eller har konkrete hjerneskader som rammer nettopp disse områdene i hjernen; disse menneskenes tilnærmelser og kommentarer må man jo til en viss grad leve med. Men alle de andre, de som er helt eller i hvertfall i stor grad klare og orienterte og som godt vet hva de gjør, det blir helt annerledes og kan være fryktelig ubehagelig. Der jeg jobbet var det spesielt to menn som var utrolig pågående og frekke, fysisk og verbalt, men det ble aldri tatt tak i på annet vis enn at vikarene måtte ta alt stell der slik at de fast ansatte "slapp belastningen". Dermed ble den ene skrekkslagne 18 år gamle jenta sendt inn dit etter den andre... Jeg prøvde flere ganger å ta opp temaet, men alle bare lo det bort og ingen prøve å finne løsninger og hverdagen besto derfor av alt fra flørting til uttalte seksuelle kommentarer, tilbud om betaling for seksuelle tjenester, blotting med og uten onani, tafsing generelt og hender opp i skrittet. På et tidspunkt ble jeg forsøkt voldtatt (dette var av en dement pasient) og det eneste som reddet meg var at jeg i siste øyeblikk, halvveis avkledd og fastklemt under ham i senga, fikk inn et skikkelig ballespark. Jeg var oppskaket og livredd, men rapporterte det både muntlig til de andre på vakt og la igjen en skriftlig rapport til avdelingsleder. De andre på vakt smålo og mente jeg ikke måtte overdrive, og det endte med at jeg fortsatte ut vakta og så dro hjem og feiret julaften (jada, det var den 24. desember) sammen med storfamilien uten å si et ord til noen om hva som hadde skjedd. Neste morgen møtte jeg en hel gjeng som satt på vaktrommet og lo av rapporten min, inkludert avdelingsleder. "Han Martin, han Martin, det er nok lenge siden det er blitt no' på han, ja! Haha!" Jeg var til og med blitt satt opp på morgenstell av denne mannen... Jeg greide ikke å stå opp for meg selv, og endte med å jobbe som vanlig, inkludert stell av "Martin", men jeg slutta ved første anledning noen måneder senere. Jeg har i ettertid fått vite at jeg ikke var den første, og at en av de som jobbet med renhold og som plutselig en dag ble sykmeldt "på grunn av ryggen" ( og som ble utrolig mye baksnakket fordi folk hadde sett henne både bære og bøye seg mens hun var sykmeldt), hadde vært like nære å bli voldtatt av samme mann dagen før denne sykmeldinga. Det var vel neppe ryggen hennes som var problemet, men det var opplagt ingen som tok henne på alvor heller, til tross for at alle fast ansatte visste hva som hadde skjedd og en av de til og med hadde gått på hele situasjonen og måttet hjelpe henne løs... Anonymkode: 7f35e...ff3 1
Jerry Lee Skrevet 31. juli 2016 #11 Skrevet 31. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare eldre mennesker. Kjenner noen som har jobbet i den tjenesten, og det er bl a en del utenlandske Anonymkode: 049e7...a8a Ok. Men har opplevd at endel demente eldre (menn) blir forferdelig grisete. Og forstår ikke hvorfor de blir nettopp slik når hjernen kortslutter litt. Fascinerende, men ekkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå