Gå til innhold

Russisk kultur eller bare noen pessimister?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her kommer et ganske fordomsfullt innlegg. I forbindelse med at noen russiske personer har kommet som flyktninger til Norge så lurer jeg på noe.

Hvorfor kler de seg slaskete selv om dem har råd til å kle seg bra?
Hvorfor er dem så sexfikserte?
Hvorfor fremmer de kvinnene sine som de vakreste, da halvparten av dem ikke steller seg, ikke vasker seg eller noe av slike vanlige ting?
Hvorfor holder dem til på skjulte steder? Skjulte frisørsalonger, skjulte leiligheter og sånt?
Hvorfor kommuniserer dem sjeldent på norsk?
Hvorfor har nesten alle menn puttet en bolle på hodet og klippet rundt det?
Hvorfor har nesten alle de russiske kvinnene rødt hår?
Hvorfor melder kvinnene seg opp på datingsider der de kan få betalt for å gifte seg her i Norge?
Hvorfor kritiserer de Norge slik de gjør? Dårlig humor, stygge klær, kan ingenting og sånt. Hvorfor bor dem ikke bare i Russland da?
Hvorfor mener dem at dem er så vestlige som oss? De er jo ikke det. De er ikke i nærheten av det en gang. De er skikkelig gammeldagse.

Hvorfor gjør russere sånn - er det kulturen? Kanskje de ikke trives i Norge?

Anonymkode: c40ca...49f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner du noen russere egentlig? De russerne jeg kjenner snakker nemlig flytende norsk, studerer ved universiteter i Norge, kjøper seg hus og leiligheter. De kritiserer ikke Norge men trives her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, clyde skrev:

Kjenner du noen russere egentlig? De russerne jeg kjenner snakker nemlig flytende norsk, studerer ved universiteter i Norge, kjøper seg hus og leiligheter. De kritiserer ikke Norge men trives her. 

Jeg kjenner de ikke sånn veldig godt, men har møtt noen. Av de jeg har truffet har det absolutt vist seg å finnes kjempe hyggelige kvinner og menn i blant dem, men nå generaliserer jeg litt og tenker kanskje på de som trolig har vært her en kort stund eller de som bare reiser igjennom landet.

Det jeg ikke skjønner er: hvorfor er russiske folk i fra Tsjekkia, i fra Tsjetjenia og i fra Praha? Hvor er dem i fra egentlig? Er russland i Tsjekkia? Har russere og tsjekkere mye til felles? Har Tsjekkia vært under Russland før?

Anonymkode: c40ca...49f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange russere denne tråd-starteren egentlig kjenner personlig...

Anonymkode: 517ab...7e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en periode mye i russiske miljøer i norge, og jeg kjenner ikke igjen noe av det ts skriver. Jeg skjønner ikke hva dette handler om.

Anonymkode: 6507c...c39

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Er du sikker på at det er Russere du mener? For jeg kjenner ikke igjen din beskrivelse av Russere.

Skrevet

Her er det mye rart men jeg har ikke registrert noen slike. 

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i det du beskriver i det hele tatt. Synes russere er hyggelige jeg, også virker det som at de gjerne liker å snakke om litt ordentlige saker istedet for small talk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Russland i ca. 4 år, og kjenner en del både russere og folk fra land som var en del av Sovjetunionen - jeg må dessverre si at jeg ikke kjenner igjen beskrivelsen din. Om noe, så er de vel heller ekstremt opptatt av hvordan de er kledd, og de russiske venninnene mine går til frisør/neglesalong/voksing flere ganger i mnden. De jeg kjenner i Norge har ikke penger til å opprettholde samme hyppige besøkene, men da gjør de det hjemme. De er svært opptatt av hvordan de ser ut. 

De kan være vanskelig å begynne en samtale med bare sånn ut av det blå, men får du de i prat, så er de svært hjelpsomme og varme. Spurte en fremmed dame om veien i Russland, endte med at hun fulgte meg en kilometer til dit jeg skulle. En annen gang trengte jeg hjelp til å oversette noe, og jenta som hjalp meg endte med å invitere meg hjem på middag - vi er venninner fortsatt.

Mange i Russland er veldig fattige, og å gifte seg rik er nok en vei til et bedre liv for mange. Derfor er det nok at mange velger online dating.

De fleste jeg har snakket med, har blitt veldig positive når de hører at jeg er fra Norge. Har aldri opplevd at noen er negative til Norge, heller stikk motsatt.

Anonymkode: a3a86...aeb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste Russerne jeg kjenner er helt normale folk, ser ikke forskjell på dem fra folk ellers her. 

MEN, det skal sies at Russland har en ekstrem macho-kultur. Da rundt mannfolka. Selvfølgelig er ikke dette noe alle tilføyer seg etter, men det ER faktisk etter min mening mer åpenbart. Mannfolk der skal rett og slett prøve å være "hardere" på alle mulige måter, noe man kanskje ser mer blant de i arbeiderklassen. 

Se bare på Putin, som er forbildet til veldig mange der.

Anonymkode: 69788...ba8

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner du noen russere personlig?

For å bli kvitt fordommer må du nærme deg det som er ukjent for deg -da finner du ut av svaret selv. 

Anonymkode: 39a08...ed4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jo faktisk russer, så kanskje jeg kan svare. Men først et par ting. Russere i Norge kan man dele hovedsakelig i tre hovedgrupper, tror jeg. Studenter- og arbeidsinvandere (den minste gruppa), koner (jenter fra Russland som giftet seg i Norge hovedsakelig etter dating sider) - kanskje største gruppa, og Tsjetsjenske flyktninger - som kom til Norge som asylsøkere da det var krig i Tjetjenia. De siste er vel strengt tatt ikke russere, men lar det være, da mange nordmenn tror at alle ifra tidligere sovjet union er russere. Men nei, det er ikke russere i Tjekkia, og det er ikke russere fra Tjekkia i Norge som asylsøkere heller. Det kan hende du snakker hovedsakelig om tjetjenere men der kjenner jeg faktisk ingen personlig, og kan ikke si noe. Jeg vet at det er ofte hele familier som flyttet, og pluss at de ikke akkurat holder kontakt med russere.. 

• Hvorfor kler de seg slaskete selv om dem har råd til å kle seg bra?

ehh.. noen kler vel seg slaskete fordi de prioritere andre ting å bruke penger på. Det tror jeg ikke på noe måte spesielt for russere..

• Hvorfor er dem så sexfikserte?

denne skjønner jeg ikke. Her må du nesten komme med noen eksempler.

• Hvorfor fremmer de kvinnene sine som de vakreste, da halvparten av dem ikke steller seg, ikke vasker seg eller noe av slike vanlige ting?

Ja, det er helt vanlig i Russland å tro at russiske kvinner er de vakreste i verden. Jeg hører også ofte at de tror at norske jenter er altfor sporty, går alltid i joggebukse (en skikkelig fy-fy for russisk kvinne), ustelt hår. Jeg er ikke enig men nå bor jeg i Oslo, og ser penkledde folk rundt meg. Var noe annet da jeg bodde i en liten by i Nord Norge..

• Hvorfor holder dem til på skjulte steder? Skjulte frisørsalonger, skjulte leiligheter og sånt?

den her skjønner jeg ikke igjen. Bor i helt normal leilighet, det gjør alle mine venner også. Hva i verden er skjulte leilighet? 

• Hvorfor kommuniserer dem sjeldent på norsk?

Med hverandre? For det er dumt. Når begge kan snakke russisk, og bedre enn norsk, så kommuniserer russere på russisk seg imellom. Jeg vet det irriterer mange men sånn er det bare. Når jeg og venninner samles, kan vi snakke norsk sammen hvis det er nordmenn tilstede men vi kommer til å hoppe over til russisk uansett. Mye mer lettvint for oss å forklare seg på morsmål, det er jo det for alle. 

• Hvorfor har nesten alle menn puttet en bolle på hodet og klippet rundt det?

Teite hårklipp på menn? Kanskje, men da ikke bolleklipp men klippe kort med barbermaskin, billig og enkelt. 

• Hvorfor har nesten alle de russiske kvinnene rødt hår?

veldig få har rødt hår..? kommunne-blond er nok mest utbredde hårfarge i Russland også. Eller tenker du at de farger håret rødt?

• Hvorfor melder kvinnene seg opp på datingsider der de kan få betalt for å gifte seg her i Norge?

De får ikke betalt for å gifte seg i Norge. Flere krigskonflikter (Afganistan, Tjetjenia, ++), stor drikking problem, selvmord problem har ført til at det er ca 8 menn pr 10 kvinner i fruktbar alder, men situasjonen er enda verre for kvinner over 35, det er svært vanskelig for dem å finne maken i Russland. Når valget er å leve alene resten av livet, eller prøve å finne kjærlighet ¨på nett, så velger flere det siste. Hva ville du gjort?

• Hvorfor kritiserer de Norge slik de gjør? Dårlig humor, stygge klær, kan ingenting og sånt. Hvorfor bor dem ikke bare i Russland da?

Jeg kjenner faktisk at mange russere som har nylig flyttet gjør det, ja. Det tror jeg er helt normal reaksjon på forandringer, kulturforskjeller, tilpasninger som de må gjennom for å klare seg i Norge. Det går over jo lengre man bor i Norge, for de som klarer å tilpasse seg og ikke flytter tilbake.

• Hvorfor mener dem at dem er så vestlige som oss? De er jo ikke det. De er ikke i nærheten av det en gang. De er skikkelig gammeldagse.

Vel, egentlig mener russere at de er ganske særskilte fordi Russland ligger både i Europa og i Asia. Men historisk og kulturelt opplever russere seg nok nærmere Europa enn Asia. Jeg er igrunn enig at russere er mer tradisjonelle enn europeere dog. Litt sånn som sørlendinger i Norge egentlig.

• Hvorfor gjør russere sånn - er det kulturen? Kanskje de ikke trives i Norge?

Ikke alle trives nei. De som trives, de blir igjen, de som ikke trives, flytter tilbake.

Anonymkode: 029e4...a31

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...