Gå til innhold

Når kommer fremstilling av hjemmebrent til å bli kriminalisert? Og når kommer dem i arbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg startet en diskusjon her inne om fremstilling av hjemmebrent. Det falt ikke i god smak for å si det sånn da jeg mener at ganske mange har følt seg truffet av den diskusjonen.
Jeg er verken for stoff eller hjemmebrent, men det å fremstille hjemmebrent er strengt ulovlig - Hvis man i tillegg selger det i små-byene så skjønner jeg godt at ingen av dem jobber. De tjener jo fett på å selge hjemmebrent videre til hverandre, så livet for dem blir bare en stor fest.

En livsfarlig fest - "bare fri" og skikkelig "party". Hvorfor ikke heller kjøpe polvarer og gå på en litt mer straight fest? Der får man alkohol som ikke kan føre til døden, og man drikker med måte. Altså: man drikker seg ikke drita full på hjemmebrent, ruller rundt i grøfter, hyler, skriker og sloss. Man slipper å våkne opp til "du skal bli far Arne" og man slipper en ekstrem hangover som det visst nok kalles da spritet er lovlig fremstilt og lovlig å selge.

Dette blir en litt to-delt diskusjon fordi at jeg fremme meningen min om ulovlig salg og kjøp av hjemmebrent (hus har tatt fyr og eksplodert for ikke så lenge siden), og samtidig spør jeg også: "Er det derfor disse folkene ikke jobber på en "vanlig arbeidsplass" som på et sykehus, barnehage, butikk, også videre? Har alt håp forsvunnet inn i hjemmebrentsflasken? Er det der livet til disse menneskene befinner seg?

For disse blir det en slags vinn-vinn situasjon. Man selger hverandre hjemmebrent - de fester og steller i stand - men for oss som ikke vil ha hjemmebrent så blir jo dette helt grusomt, og farlig.

Hvis dere har en venn som fremstiller hjemmebrent. Har dere snakket med personene og bedt de skjerpe seg, eller rapportert det til politiet? Har dere som venner av hjemmebrent-fremstillere vurdert å tipse de om helt andre type arbeid?

Jeg ble lettere sjokkert etter å ha lest litt av Eirik Jensens siste bok - i et kapittel tar han faktisk for seg kriminalitet utenfor stor-byene, og det virket som det florerte av det. De kunne gjemme seg i låver og hytter og late som de dro på ferie for eksempel - men nei da. De var kriminelle rett og slett.

Endret av fuglekvinnen__
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg anmelder ikke faren kun for å brenne ut et par liter i året. Ja, han har naturligvis vanlig jobb.

Anonymkode: 595d1...034

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt være enig med deg i at hjemmebrent er en vederstyggelighet, men det virker ikke som om du skjønner at både hjemmebrent og polsprit er samme kjemiske stoff (etanol, C2H5OH). De har ikke noen forksjellige egenskaper, og hjemmebrent er ikke giftigere enn annen sprit.

Jeg kan gjerne debattere dette, men jeg er litt usikker på om du forstår hva du snakker om, siden det virker som om du tror mye av rusadferden ved konsum av hjemebrent sprit forsvinner om man kjøper polvarer.

Anonymkode: 95b0f...343

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner "bare" en som brenner hjemme. Han er revisor og gjør jobben sin som han skal. Tror ikke han drikker mer enn folk flest heller, og han fungerer som alle andre. Jeg har ingen planer om å melde fra til politiet om dette.

Anonymkode: 26436...b8a

Skrevet
20 timer siden, fuglekvinnen__ skrev:

Hvis dere har en venn som fremstiller hjemmebrent. Har dere snakket med personene og bedt de skjerpe seg, eller rapportert det til politiet? Har dere som venner av hjemmebrent-fremstillere vurdert å tipse de om helt andre type arbeid?

Kjenner mange som har lagd god sprit oppgjennom årene. Mange som har og tar på seg jobber for en langt billigere penge. Flotte mennesker alle sammen og langt fra det jeg vil definere som kriminelle. Hva staten definerer som kriminalitet og kriminelle. Er statens definisjon og noe jeg ikke deler. Man har lov å tenke selv og ikke legge seg som en slave for myndighetene. Så nei, man tyster ikke.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Gothminister skrev:

Kjenner mange som har lagd god sprit oppgjennom årene. Mange som har og tar på seg jobber for en langt billigere penge. Flotte mennesker alle sammen og langt fra det jeg vil definere som kriminelle. Hva staten definerer som kriminalitet og kriminelle. Er statens definisjon og noe jeg ikke deler. Man har lov å tenke selv og ikke legge seg som en slave for myndighetene. Så nei, man tyster ikke.

Hva staten definerer som kriminalitet er noe du må forholde deg til, fordi dette er regulert gjennom demokratisk vedtatte lover. Man er ikke en slave for myndighetene ved å erkjenne sitt ansvar som samfunnsborger. Du er jo fullstendig paranoid.

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva staten definerer som kriminalitet er noe du må forholde deg til, fordi dette er regulert gjennom demokratisk vedtatte lover. Man er ikke en slave for myndighetene ved å erkjenne sitt ansvar som samfunnsborger. Du er jo fullstendig paranoid.

Heldigvis, jeg må ingen ting. Jeg har aldri og kommer aldri til og legge meg flat for autoriteter. Jeg forholder meg rett og slett ikke til dem. Men jeg har god sosial kompetanse og gode «antenner». Derfor styrer man unna disse autoriteter som vil styre ens liv. Og du, jo man er en slave om man lar seg styre. Selv om du og mange ikke forstår det.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Gothminister skrev:

Heldigvis, jeg må ingen ting. Jeg har aldri og kommer aldri til og legge meg flat for autoriteter. Jeg forholder meg rett og slett ikke til dem. Men jeg har god sosial kompetanse og gode «antenner». Derfor styrer man unna disse autoriteter som vil styre ens liv. Og du, jo man er en slave om man lar seg styre. Selv om du og mange ikke forstår det.

Ønsker du anarki?

Anonymkode: fb4b9...791

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker du anarki?

Anonymkode: fb4b9...791

Nei jeg ønsker liberale verdier, individuell frihet. Der myndighetene ikke blander seg inn i folks private liv. Der politiet tar tak i alvorlige kriminalitet, som vold, drap, innbrudd selvsagt som krenker privatlivet. Myndighetene skal da ikke blande seg inn om noen velger og lage sin egen dram, eller velger et rusmiddel staten ikke liker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Gothminister skrev:

Du er en del av samfunnet enten du vil eller ikke, og det medfører ikke bare rettigheter, men også plikter. Det betyr at du ikke har noe valg vedrørende lover, og samfunnet har full rett til å straffe deg om du ikke følger loven. Dette gjør deg ikke til noen slave, og du har mer frihet enn de aller fleste mennesker i hele verden. Du har til og med lov til å arbeide for å endre loven.

Du er forferdelig barnslig.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er en del av samfunnet enten du vil eller ikke, og det medfører ikke bare rettigheter, men også plikter. Det betyr at du ikke har noe valg vedrørende lover, og samfunnet har full rett til å straffe deg om du ikke følger loven. Dette gjør deg ikke til noen slave, og du har mer frihet enn de aller fleste mennesker i hele verden. Du har til og med lov til å arbeide for å endre loven.

Du er forferdelig barnslig.

Samfunnet vil gjerne at du skal føle at du har disse pliktene. Jeg har aldri sagt ja til noen plikter. Vi er født fri som individer. Jeg er fri og vil aldri sladre på noen. Kun ved tilfeller der jeg er vitne til drap og vold. Men det ser jeg ikke på som noen plikt. Det handler om min etikk. Om du mener jeg er barnslig. Har svært liten betydning. I mitt syn, som er det eneste jeg bryr meg om. Er de som underkaster seg staten, ikke bare barnslige, men også lite reflekterende mennesker som ikke evner å tenke selv. De oppfører seg som slaver i en flokk.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Gothminister skrev:

Samfunnet vil gjerne at du skal føle at du har disse pliktene. Jeg har aldri sagt ja til noen plikter. Vi er født fri som individer. Jeg er fri og vil aldri sladre på noen. Kun ved tilfeller der jeg er vitne til drap og vold. Men det ser jeg ikke på som noen plikt. Det handler om min etikk. Om du mener jeg er barnslig. Har svært liten betydning. I mitt syn, som er det eneste jeg bryr meg om. Er de som underkaster seg staten, ikke bare barnslige, men også lite reflekterende mennesker som ikke evner å tenke selv. De oppfører seg som slaver i en flokk.

Du har plikter enten du vil eller ikke. Du burde ikke snakke om å være lite reflekterende, da det du skriver om vitner nettopp om stor mangel på refleksjon om hva det vil si å ta del i et samfunn. Dine plikter som smafunnsborger er ikke noe du kan føle eller ta avstand fra. Om du nekter å samarbeide med resten av det smafunnet du lever i, skaper du problemer. Du er utrolig heldig som bor i et land hvor du får lov til å ta del i utformingen av samfunnsstrukturer. Jeg har knapt sett noen være så umodne i samfunnsspørsmål som deg.

Ordet underkastelse er meningsløst i denne sammenhengen, all den tid du faktisk er fri til å flytte til andre land om du ønsker det.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har plikter enten du vil eller ikke.

Som sagt. Jeg har kun plikter i forhold til mine barn. Du kan hyle og skrike om plikter så mye du orker. Det endrer ikke mitt syn. Jeg har ingen plikter til staten som handler om og tyste på mine medmennesker. Som sagt, det handler om god sosial kompetanse og gode «antenner». Slik unngår man seg og legge seg som slave. Men for all del. Du må gjerne følge flokken. Personlig velger jeg fortsatt og være fri og tenke selv. Selv om autoriteter og formyndere hyler og skriker. Lykke til videre.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gothminister skrev:

Som sagt. Jeg har kun plikter i forhold til mine barn. Du kan hyle og skrike om plikter så mye du orker. Det endrer ikke mitt syn. Jeg har ingen plikter til staten som handler om og tyste på mine medmennesker. Som sagt, det handler om god sosial kompetanse og gode «antenner». Slik unngår man seg og legge seg som slave. Men for all del. Du må gjerne følge flokken. Personlig velger jeg fortsatt og være fri og tenke selv. Selv om autoriteter og formyndere hyler og skriker. Lykke til videre.

Du forstår ikke hvordan samfunnet fungerer, og du tenker i hvert fall ikke egne tanker. Hvis alle gjorde som deg, ville vi hatt kaos og anarki.

Man kan faktisk ikke selv velge hvilke lover man vil følge. Retoriken din er bare tull, og bygger på ugyldige premisser.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår ikke hvordan samfunnet fungerer,

Kun en påstand fra en som underkaster seg. Du sitter vel ikke og innbiller deg at jeg bryr meg om det? Jeg er en mann på langt over 40 som har kjempet for individuell frihet i 30 år. Så at det sitter noen på KG og hyler om tøv som plikter, noe jeg har hørt i 30 år. Skulle da ikke endre mitt syn. Som sagt, jeg velger og tenke selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du bor i en by og har null erfaring med hjemmebrent.

Jeg bor på landet. Her er hjemmebrenning helt normalt. Det er gjerne et lite apparat som går i arv. Eller noen låner av hverandre osv.

Det brennes stort sett bare til eget forbruk, og folk flest fordømmer "fabrikker" som brenner for salg. Da de i en stor utstrekning har litd kontroll mex hvem som blir sluttbruker.

Det ar du skriver at det er strengt ulovelig, er også en sannhet med moddrnifikasjoner. Politiet prioriterer ikke folk som i ny og ne brenner til eget bruk. Det er inget sammfunnsproblem. Det er heller ikke folk med alkoholikerproblemer som brenner til eget forbruk. Da folk på kjøret ikke har tak og innitiativ i seg for å drive med alt styret rundt hjemmebrenning.

Det er helt vanlige mennesker som Holder på litt tradisjoner eller syns det er en spennende hobby å drive med hjemmebrygging. Som jo har tatt helt av de siste årene.

Ta en titt på denne dokumentaren. Den viser litt om det sanne ansikt rundt hjemmebrenning i Norge. Holdninger hos politi og folk flest:

Anonymkode: 79e85...577

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...