AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #1 Skrevet 31. juli 2016 Synes det virker som "alle" som går/har gått på fhs trives og har det supert... Noen som har andre erfaringer? Anonymkode: 8684a...54b 1
Feyfeyhey Skrevet 31. juli 2016 #2 Skrevet 31. juli 2016 (endret) . Endret 7. august 2016 av Feyfeyhey 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #3 Skrevet 31. juli 2016 Jeg syntes det var supert, men tror de fleste mistrives litt i en eller annen periode fordi det er så intenst, og fordi de fleste flytter rett hjemmefra og kan ha litt hjemlengsel innimellom. Hører med at jeg hadde enerom, hvis ikke tror jeg at det hadde blitt for mye for meg. Jeg hadde et morsomt, lærerikt og intenst år. Hadde absolutt anbefalt eventuelle barn å ta et år på folkehøgskole. Anonymkode: d51f0...c30 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #4 Skrevet 31. juli 2016 Synes absolutt ikke det var verdt det. Anonymkode: c82d1...f6e 2
nutella Skrevet 31. juli 2016 #5 Skrevet 31. juli 2016 De to første ukene var helt jævlige for meg. Ble altfor intenst, for mye folk på en gang, følte jeg ikke klarte å være meg selv og klarte ikke å få en connection med noen. Etter det så løsnet det på en eller annen måte, og jeg stortrivdes stort sett hele resten av året. Var absolutt ikke det beste året i mitt liv, men jeg fikk venner som jeg fortsatt snakker med daglig 4 år senere. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #6 Skrevet 31. juli 2016 Jeg hatet det. Jeg trives ikke i sosiale sammenhenger, men måtte komme meg vekk hjemmefra. Jeg var mest på rommet mitt alene. Det jeg egentlig sitter igjen med etter det året,er studiegjeld. Anonymkode: 6322c...6f2 2
IOSYS Skrevet 31. juli 2016 #7 Skrevet 31. juli 2016 (endret) 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes absolutt ikke det var verdt det. Anonymkode: c82d1...f6e Enig. Var også helt jævlig for meg. Det var gøy å bli kjent med folk og få nye venner, ja, men alt det andre som skjedde var kjipt. Syns at linjen jeg gikk på var gøy, men på skolen så var det mye stjeling, bråk, høy musikk, og lite søvn. Lærerne gjorde ikke så mye med det selv om vi klagde og sa ifra. Med tanke på også at vi låner tilsammen cirka 60k kroner fra lånekassen(hvis vi ikke har 10% fravær, da), så syns jeg det var eh. Vet ikke om det var verdt det. Forresten: nettet vi hadde på skolen var nesten nede hele tiden Endret 31. juli 2016 av IOSYS
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #8 Skrevet 31. juli 2016 Jeg mistrivdes veldig... men var veldig sjenert, så det var ikke så rart. Fikk meg såvidt et par venner, som ikke gikk i klassen min. Linjen var bra da. Egentlig hadde det vært ok hvis ikke det hadde vært for alle de felles måltidene, grudde meg hver gang! Vanskelig å finne noen å sitte med... Anonymkode: 467c6...942 3
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 31. juli 2016 #9 Skrevet 31. juli 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #10 Skrevet 31. juli 2016 Hva er egentlig fhs? Er det bare lek og dans for et år man betaler mye penger for? Har aldri skjønt poenget med å gå der et år. Anonymkode: 8a791...9a4 2
Merksi Skrevet 31. juli 2016 #11 Skrevet 31. juli 2016 Jeg elsket virkelig mitt år på folkehøgskole. Uten tvil det aller beste året jeg har hatt sålangt. Og anbefaler det virkelig på det sterkeste!! Men det er klart, det er veldig sosialt. Du må være innstilt på å bruke mye tid sammen med andre og "presse" deg selv litt sosialt hvis du er sjenert. Og det passer nok ikke for alle, men tror det kan være lurt for veldig mange 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #12 Skrevet 31. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig fhs? Er det bare lek og dans for et år man betaler mye penger for? Har aldri skjønt poenget med å gå der et år. Anonymkode: 8a791...9a4 Kommer helt an pp hvilke linje man tar. Skolen jeg var på hadde grafisk design, fotografi og politikk. Den politiske linja reiste mye rundt, dro på ambassader, dro til menneskerettsdomstolen, eu hovedkvartalet og slike ting. Anonymkode: 900b7...8f6
TinyBean Skrevet 1. august 2016 #13 Skrevet 1. august 2016 Gikk selv Filmlinja på FHS og syntes det var veldig moro. Kom greit overens med noen folk og fikk venner, men snakker ikke med noen av dem i dag, fire år etter jeg var ferdig. Men fant ut hva jeg liker å drive med (redigering av video, filming osv) og hadde enkeltrom, takk og lov. Jeg er ikke spesielt sosial av meg med folk jeg ikke kjenner, så holdt meg mye for meg selv, noe som var like greit. Hadde ikke studiekompetanse så fant ut at FHS var en vei å gå for å bygge opp skoleerfaring til 23/5-regelen, siden det teller som skolegang for akkurat dette.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #14 Skrevet 24. august 2016 Den 31.7.2016 at 14.46, nutella skrev: De to første ukene var helt jævlige for meg. Ble altfor intenst, for mye folk på en gang, følte jeg ikke klarte å være meg selv og klarte ikke å få en connection med noen. Etter det så løsnet det på en eller annen måte, og jeg stortrivdes stort sett hele resten av året. Var absolutt ikke det beste året i mitt liv, men jeg fikk venner som jeg fortsatt snakker med daglig 4 år senere. Tar opp en "gammel" kommentar fra deg av ren nysgjerrighet. Sitter nå på folkehøgskole, har gått her i ca. 4 dager og vurderer allerede å slutte.. Føler det er ordnet klikker allerede, og har liksom ikke funnet noen jeg har connection med.. går til frokost og må sette meg med nye folk hver dag, har liksom ingen "faste" jeg går til måltider med, noe de fleste andre har. Dette er litt tøft for meg. De fleste går med romkameraten sin til måltider/butikken etc... men jeg gjør ikke det med min (av ulike årsaker). Føler meg alene, og at alle andre liksom har funnet sin gjeng.. Ser at du følte det løsnet etter to uker. Ville du anbefalt meg å vente å se? Jeg tenker at destp lenger jeg venter med å slutte, desto dyrere blir det jo for meg..(må nemlig betale for så og så manfe uker etter slutt) Anonymkode: 398fa...0e9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #15 Skrevet 24. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tar opp en "gammel" kommentar fra deg av ren nysgjerrighet. Sitter nå på folkehøgskole, har gått her i ca. 4 dager og vurderer allerede å slutte.. Føler det er ordnet klikker allerede, og har liksom ikke funnet noen jeg har connection med.. går til frokost og må sette meg med nye folk hver dag, har liksom ingen "faste" jeg går til måltider med, noe de fleste andre har. Dette er litt tøft for meg. De fleste går med romkameraten sin til måltider/butikken etc... men jeg gjør ikke det med min (av ulike årsaker). Føler meg alene, og at alle andre liksom har funnet sin gjeng.. Ser at du følte det løsnet etter to uker. Ville du anbefalt meg å vente å se? Jeg tenker at destp lenger jeg venter med å slutte, desto dyrere blir det jo for meg..(må nemlig betale for så og så manfe uker etter slutt) Anonymkode: 398fa...0e9 har du allerede fått lånet? Anonymkode: 8a791...9a4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #16 Skrevet 25. august 2016 Ikke slutt etter bare fire dager! Det tar tid å bli kjent. Det føles veldig intenst på fhs fordi man er sammen hele tiden, selv når man sover og spiser. Dermed er det lett å føle seg utenfor om man ikke umiddelbart havner i en gruppe. Du må rett og slett hive deg frempå selv. Finn noen å sitte med i lunsjen, heng med i samtalen og sett deg sammen med de samme folka de neste måltidene. Det blir litt som at du presser deg inn, men man blir i alle fall kjent med noen. Etterhvert kommer du inn i klassegruppen, i skolekorgruppen eller andre naturlige grupper. Det går seg til, du må bare ha litt tålmodighet. Anonymkode: dccbc...654 1
jenta96 Skrevet 25. august 2016 #17 Skrevet 25. august 2016 Jeg gikk folkehøgskole i fjor, og stortrivdes! Men husker at jeg gikk rundt med en litt uggen følelse de første dagene. Følte at alle andre klikket så bra med en gang, mens jeg egentlig bare hadde blitt kjent med romvenninnen min. Så hadde det sikkert litt med saken å gjøre at jeg kom rett fra VGS og aldri hadde flyttet før. Det tok meg ca en uke, så havnet jeg i verdens beste jentegjeng på 6-7 stk Kjæreste fikk jeg også i løpet av året, hehe. Sitter igjen med såå mange fine minner fra det året, angrer ikke et sekund på at jeg gikk der! En stor del av hele poenget med folkehøgskole er jo å være sosial og ha det gøy, så jeg skjønner godt at følelsen av ensomhet forsterkes når man er "alene" sammen med kanskje over hundre ungdommer, der alle de andre prater og har det gøy. Men min erfaring er i hvert fall at det går seg til så lenge man tar initiativ, setter seg ned sammen med folk, spør om å få være med hvis noen f.eks nevner at de skal til butikken. Skjønner at det er lettere sagt enn gjort, men man må bare hive seg ut i det
nutella Skrevet 25. august 2016 #18 Skrevet 25. august 2016 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Tar opp en "gammel" kommentar fra deg av ren nysgjerrighet. Sitter nå på folkehøgskole, har gått her i ca. 4 dager og vurderer allerede å slutte.. Føler det er ordnet klikker allerede, og har liksom ikke funnet noen jeg har connection med.. går til frokost og må sette meg med nye folk hver dag, har liksom ingen "faste" jeg går til måltider med, noe de fleste andre har. Dette er litt tøft for meg. De fleste går med romkameraten sin til måltider/butikken etc... men jeg gjør ikke det med min (av ulike årsaker). Føler meg alene, og at alle andre liksom har funnet sin gjeng.. Ser at du følte det løsnet etter to uker. Ville du anbefalt meg å vente å se? Jeg tenker at destp lenger jeg venter med å slutte, desto dyrere blir det jo for meg..(må nemlig betale for så og så manfe uker etter slutt) Anonymkode: 398fa...0e9 Ville absolutt gitt det litt lengre tid. Jeg var helt lik som deg, og kom heller ikke overens med romkameraten min i starten. Jeg vet ikke om du er som meg og ofte trenger litt tid på å "varme deg opp" når det gjelder sosiale sammenhenger, men om du er det tror jeg det vil bli bedre etter hvert. Gå ut av komfortsonen din, jeg var så feig i starten men alle er jo egentlig i samme båt. Jeg husker mange av de som ble "klikker" i starten, endte opp med å henge med helt forskjellige folk utover året. Det som er så fint med folkehøgskole er at det er så mange folk, og man er så tett, så det er lettere å få nye venner etter hvert. En av de beste vennene jeg har fra fhs-året "fant" jeg ikke før i november. Skjønner deg sykt godt, husker det var så gruuusomt i starten, håper det ordner seg for deg! Ville gitt det minst en uke til, kanskje det er noen du kan snakke med om det, en lærer eller noe? Endret 25. august 2016 av nutella
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #19 Skrevet 2. september 2016 Den 25.8.2016 at 11.56, nutella skrev: Ville absolutt gitt det litt lengre tid. Jeg var helt lik som deg, og kom heller ikke overens med romkameraten min i starten. Jeg vet ikke om du er som meg og ofte trenger litt tid på å "varme deg opp" når det gjelder sosiale sammenhenger, men om du er det tror jeg det vil bli bedre etter hvert. Gå ut av komfortsonen din, jeg var så feig i starten men alle er jo egentlig i samme båt. Jeg husker mange av de som ble "klikker" i starten, endte opp med å henge med helt forskjellige folk utover året. Det som er så fint med folkehøgskole er at det er så mange folk, og man er så tett, så det er lettere å få nye venner etter hvert. En av de beste vennene jeg har fra fhs-året "fant" jeg ikke før i november. Skjønner deg sykt godt, husker det var så gruuusomt i starten, håper det ordner seg for deg! Ville gitt det minst en uke til, kanskje det er noen du kan snakke med om det, en lærer eller noe? Tusen takk for råd. Dette beroliget meg mye! Det går allerede bedre. Har vært på en tur med linjen min, og merker at jeg begynner gli mer inn. Har fortsatt ikke en heeelt fast gjeng, men jeg tror det ordner seg etterhvert. Er i allefall mer opptimistisk nå enn jeg var for en uke siden - TS Anonymkode: 398fa...0e9 3
nutella Skrevet 12. september 2016 #20 Skrevet 12. september 2016 Åh, så bra! Tipper du stortrives snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå