Gå til innhold

Sykemelding som ikke leveres før man er borte fra jobb.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man finner ut to-tre dager før en arbeidsdag at man trenger en sykemelding for denne dagen pga. personlige årsaker (og vet at man mest sannsynlig kommer til å få det), må denne sykemeldingen være levert inn til sjefen FØR den aktuelle arbeidsdagen eller holder det å si at du kommer til å bli sykemeldt? Hva kan konsekvensene bli hvis sykemeldingen leveres noen dager etter den arbeidsdagen man var borte?

Anonymkode: 8929e...701

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste sykemeldinger leveres inn etter at man har blitt syk, på første arbeidsdag om det er en kort sykemelding (rundt 1 uke) og at man kommer innom jobben om man skal være lengre borte. Kommer man med sykemelding før man skal jobbe, må det være ting som virkelig er til hinder som beinbrudd eller lignende. Har man bare "vondt i hodet" eller den typen akutte grunner for sykemelding (ekte eller ikke, jeg dømmer ikke), så bør sykemeldingen leveres når det passer seg naturlig i ettertid.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man finner ut to-tre dager før en arbeidsdag at man trenger en sykemelding for denne dagen pga. personlige årsaker (og vet at man mest sannsynlig kommer til å få det), må denne sykemeldingen være levert inn til sjefen FØR den aktuelle arbeidsdagen eller holder det å si at du kommer til å bli sykemeldt? Hva kan konsekvensene bli hvis sykemeldingen leveres noen dager etter den arbeidsdagen man var borte?

"Personlige årsaker" er ikke grunnlag for sykemelding så hvordan kan du vite at du "mest sannsynlig får den"? Kun egen sykdom gir grunnlag for sykemelding... Jeg tror enhver arbeidsgiver vil bli overrasket over å få en sykemelding FØR du faktisk skalvære borte.

Og hvorfor ikke bruke egenmelding? Det er jo vanlig vedkortvarig sykdom? 

Anonymkode: 7ba5f...209

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Dette gjelder ikke meg, så er det sagt. Hvis man faktisk får en sykemelding er det jo en ting, men hva om man ikke kommer med en sykemelding i det hele tatt? Hvis man bare antar at man får en sykemelding (og man i dette tilfellet må ha sykemelding ved fravær fordi egenmeldingsretten er brukt opp) og sier til sin sjef at man blir borte noen dager og "regner med å få sykemelding" - har ikke sjefen rett til å se denne sykemeldingen slik at man vet at det er et gyldig fravær?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at du er sjefen i dette tilfellet her og at du mistenker en av dine snsatte for å ha ugyldig fravær. Jeg synes du skal la saken ligge til du eventuelt sitter der og IKKE får noen sykmelding. Hva du gjør videre da må jo avhenge av hvorvidt du får noen forklaring eller ikke, og hvs den eventuelt går ut på, men fram til da er dette en ikke-sak. 

Anonymkode: 50669...88c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Dette gjelder ikke meg, så er det sagt. Hvis man faktisk får en sykemelding er det jo en ting, men hva om man ikke kommer med en sykemelding i det hele tatt? Hvis man bare antar at man får en sykemelding (og man i dette tilfellet må ha sykemelding ved fravær fordi egenmeldingsretten er brukt opp) og sier til sin sjef at man blir borte noen dager og "regner med å få sykemelding" - har ikke sjefen rett til å se denne sykemeldingen slik at man vet at det er et gyldig fravær?

Man har rett til å se den, men ikke før sykemeldingsdagen(e). Hvis det aldri kommer noen sykemelding er det ugyldig fravær, og det er noe man kan ta tak i. Før den tid er det lite man får gjort, man må faktisk stole på den ansatte. 

Anonymkode: 8b553...c01

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

En ansatt - la oss kalle henne Paula - har fått avtale om ferie som starter den 21. august. Så har Paula funnet ur at det er billigere å reise på onsdag,  og spør om å få fri fra og med onsdag 17. august istedet. Dessverre for bedriften er ikke dette mulig å innvilge så kort tid før grunnet skift som er satt opp og ferieavvikling som allerede er planlagt. Bedriften får imidlertid rede på at Paula alt har bestilt billetten og planlegger å sykemelde seg. 

Bedriften velger å kalle inn Paula til et møte og advare om at sykemelding gjeldende fra den 17. august vil ikke bli godkjent og at dersom hun ikke kommer på jobb 17. til 19. august blir det advarsel og mulig avskjed.

Var det noe slikt du var på jakt etter, TS?

Skrevet

Man kan jo bli planlagt sykemeldt ved for eksempel operasjoner. Da ville jeg sagt ifra til sjefen i god tid. Selv valgte jeg å søke lønnet velferdspermisjon da jeg ble operert i mai (planlagt operasjon av bruddskade), men kunne også fått sykemelding/brukt egenmelding. Datoen visste jeg en uke før og informerte sjefen med en gang.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

... Og:

Det hender at man planlegger en sykemeldingsperiode. F.eks ved en operasjon. Men i slike tilfeller skrives sykemeldingen ut når sykefraværet starter. Altså: jeg kan si til min sjef at jeg nok blir borte grunnet operasjon f.o.m. 17. august og da må jeg når 17. august kommer sørge for at jeg får sykemelding og sende denne til bedriften. 

Hvis man mistenker at en sykemelding for en planlagt operasjon er falsk så still noen spørsmål om hvor operasjonen skal utføres og hva legen som skal sykemelde heter.

Skrevet

Når jeg ble sykemeldt i svangerskapet var jeg mye inn og ut av sykehus og så dårlig at jeg såvidt kom meg opp av sengen. Da sa sjefen at jeg bare måtte komme innom/typen komme innom/sende i posten så fort jeg har mulighet. Ofte fikk jeg ikke levert den før 2 uker etter første fraværsdag, men så lenge jeg sa ifra og sånn så var det ikke noe problem.

Nå har jeg også verdens snilleste sjef da, så kan godt være det er annerledes hos andre :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...