Gå til innhold

Hvorfor et prinsipp om å ikke kjøpe bil med heftelser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på om noen kan forklare meg noe jeg tydeligvis ikke forstår.

Jeg forsøker å selge en bil for tiden, prisen er riktig (noen tusen under det andre selger samme bil for i området), det er ingenting galt med den (jeg har dokumentasjon på dette), og det er generelt sett godt med interesse. Men alle salg stopper opp når folk finner ut at bilen har heftelser.

Heftelsen er 75% av salgssum, det er pant tatt i bilen for billånet, og kun det. Dette sender jeg dem dokumentasjon på. Det er jo i utgangspunktet ikke farlig å kjøpe en bil med heftelser, med mindre du er en idiot og ikke får dekt ræva di i ei kontrakt. Jeg går dem veldig i møte og foreslår at de kan holde igjen 25% av kjøpesummen, og betale summen tilsvarende lånet direkte til banken (det er en stor norsk bank). Når gjelden er slettet kan de overføre resten. Men nei, de kjøper ikke bil med heftelser av prinsipp.

Jeg blir så oppgitt! De fleste har jo lån på bilen sin, som de betaler ned når bilen er solgt! De liker jo bilen og vil ha den, men har sikkert blitt fortalt denne myten de kaller et prinsipp av noen de dessverre har for mye lit til.

Hvis innfrielse av lån og sletting av pant er en betingelse i kontrakten, de betaler direkte til banken, OG de får holde igjen 25% av summen, hvilken risiko er det de mener de tar da? Er det for mye "styr" for dem? Hvordan skal jeg få solgt bilen når jeg ikke kan betale hele lånet på forhånd? Brreg henger jo månedsvis etter uansett, så folk vil jo fortsatt tro at det er tatt pant i bilen om jeg betaler ned... 

Anonymkode: db0ae...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når du selger til butikk så har jeg ikke hørt om at dette skulle være vanskelig.

Du mener altså kun salg til privatpersoner.

Personlig ville jeg heller ikke ha kjøpt biler med heftelse. Det pleier å være så mye å velge mellom at man bare kan ta en annen bil. Det blir for mye styr.

Anonymkode: 9dd6c...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk risikerer å måtte betale en annen sin gjeld, derfor er de absolutt ikke interessert i å rote seg bort i slike opplegg som det du her skisserer. Dette er og helt i tråd med enhver fornuftig persons samt offentlige myndigheters anbefalinger. 

Anonymkode: b6802...a13

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke jeg gjort heller, om jeg skulle kjøpt av en privat person. Bytt heller inn bilen hos en forhandler så ordner det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte bil m heftelser av en skikkelig kaoskvinne en gang. Foreldrene hennes måtte hjelpe til fordi den voksne damen ikke ville forholde seg til kjøpere, og sletting av heftelsen var en betingelse i kontrakten - jeg kjøpte bilen for de pengene som var igjen på lånet hennes. Det var til ca 50% av markedsprisen til bilen. Da jeg solgte bilen videre halvannen uke senere hadde jeg tjent et høyt femsifret beløp på det.

Så kjedelig som det er..det er dyrt å være fattig. Prøv å slette heftelsen først.

Anonymkode: 9e325...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kjøpt bil med heftelse, og aldri mer. Det var alt for mye bry i forhold til å kjøpe en bil uten heftelse. Du må nok sette ned prisen ganske mye, for at folk skal gidde. Jeg synes også det vitner om svært dårlig planlegging/økonomisk sans å selge bilen før lånet er nedbetalt, så du bør ha en god grunn av type døsdfall/samlivbrudd/mistet jobben for at folk skal vurdere dette. 

Anonymkode: 2b4a8...300

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WTF? Er ganske normalt å ha salgspant i en nyere bil. 

Jeg har aldri latt det hindre meg. Betaler kjøpesum inn på lånekontoen til selger, selger får utbetalt overskuddet fra banken sin. 

Når det er sagt, jeg hadde ikke kjøpt et kjøretøy der heftelsene var større enn kjøpesummen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...