AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #1 Skrevet 31. juli 2016 Jeg er glad i meieriprodukter som feks. yoghurt, kesam, cottage cheese, og spiser det 2-3 ganger om dagen. Hittil har jeg spist nesten utelukkende de magreste variantene (mager kesam og cottage cheese, double 0 yoghurt...), fordi jeg har ansett dette som det sunneste, siden det gir færrest kalorier og jeg derfor kan spise mye av det uten dårlig samvittighet. Nå må jeg kutte ned matbudsjettet betydelig, og derfor handle billigere produkter av alle typer mat, også meieriprodukter. Ser at produktene som er "original" nesten alltid er billigere enn "mager", og også er feks. vanlig fruktyoghurt fra Tine mye billigere enn Double 0-yoghurten (i tillegg er begrene større fra Tine). I de billigste produktene er det jo mer fett og sukker enn i de magre, og derfor assosierer jeg dem med "mer usunn" enn det jeg er vant til å spise. Men er det egentlig slik? Kan jeg fint bytte til original kesam og CC, vanlig fruktyoghurt, uten at det går utover helsa på noen måte? Blir veldig forvirret av alle de ulike produktene og hysteriet om sunt og usunt, og håper noen kan gi meg fornuftig svar/råd om dette Anonymkode: 9ecba...b6a
Grønt blad Skrevet 31. juli 2016 #2 Skrevet 31. juli 2016 Ofte er det ikke produktet i seg selv som er usunt, men mengden. Lettprodukter er ofte tillatt litt sukker, og kunstig søtning i magre produkter er omstridt. Når det gjelder vanlig fruktyoghurt er den som regel tillatt mye sukker (ofte 8-10 prosent), og det er ikke sunt utover. Prøv naturell yoghurt og tilsett syltetøy i stedet. Da begrenser du sukkerinntaket. De andre vanlige produktene kan du nyte. Siden de inneholder mer fett, inneholder de også mer kalorier, og du bør derfor spise litt mindre av dem hvis du ikke gjør andre endringer i kostholdet. Jeg synes fett metter bedre, og det kan hende at du blir fortere mett, men det kan også være individuelt. Anbefaler deg å se på ingredienslista og næringsinnhold. Er det tilsatt mye sukker, bør du styre unna. Meieriprodukter inneholder mange næringsstoffer (f.eks. jod) som er viktige for kroppen, bl.a. hjernen, men som ikke står oppgitt på emballasjen, så ikke kutt dem ut. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #3 Skrevet 31. juli 2016 5 minutter siden, Grønt blad skrev: Ofte er det ikke produktet i seg selv som er usunt, men mengden. Lettprodukter er ofte tillatt litt sukker, og kunstig søtning i magre produkter er omstridt. Når det gjelder vanlig fruktyoghurt er den som regel tillatt mye sukker (ofte 8-10 prosent), og det er ikke sunt utover. Prøv naturell yoghurt og tilsett syltetøy i stedet. Da begrenser du sukkerinntaket. De andre vanlige produktene kan du nyte. Siden de inneholder mer fett, inneholder de også mer kalorier, og du bør derfor spise litt mindre av dem hvis du ikke gjør andre endringer i kostholdet. Jeg synes fett metter bedre, og det kan hende at du blir fortere mett, men det kan også være individuelt. Anbefaler deg å se på ingredienslista og næringsinnhold. Er det tilsatt mye sukker, bør du styre unna. Meieriprodukter inneholder mange næringsstoffer (f.eks. jod) som er viktige for kroppen, bl.a. hjernen, men som ikke står oppgitt på emballasjen, så ikke kutt dem ut. Men hva er "mye sukker"? Jeg synes naturell yoghurt fra Tine smaker helt forferdelig (selv med syltetøy e.l.), og derfor har jeg heller kjøpt Double 0 med smak. Synes smak på yoghurten er viktig, hvis ikke klarer jeg det ikke. I tillegg kommer ikke naturell yoghurt i sånne små beger, men kun sånn stor boks. Jeg må ha beger for å kunne ha det med meg når jeg skal på ting. Fruktyoghurtene fra Tine kommer jo i både beger og stor boks, så skjønner ikke hvor naturell ikke gjør det? Jeg er jo redd jeg skal legge på meg om jeg begynner med original kesam og CC istedet for mager, gitt at jeg spiser like mye. Men så er det jo prisen jeg må tenke på, også. Jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe dyre yoghurter fra Double 0, og bør også heller kjøpe original kesam og CC, siden det blir mye billigere i lengden. Anonymkode: 9ecba...b6a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #4 Skrevet 31. juli 2016 De originale variantene har som regel mer vitaminer og mineraler, mindre sukker, metter mer og de smaker bedre. Originale varianter er sunnere enn magre varianter. Da snakker jeg om rene produkter, ikke fruktyoghurt. Fruktyoghurt har som regel mye sukker... Naturell yoghurt har ca 5g sukker per 100g. Fruktyoghurt har ca 13g sukker per 100g. 13g sukker er nesten 3 teskjeer sukker. Jeg synes det er mye sukker, særlig når jeg vet at normalt blodsukker er kun 1 ts sukker i blodet. That's it. 1 teskje, eller ca 5 gram. Kan du ikke ta yoghurten oppi en liten boks? Hva med å smaksette naturell yoghurt med fun lights? Anonymkode: ee7fe...f25 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #5 Skrevet 31. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De originale variantene har som regel mer vitaminer og mineraler, mindre sukker, metter mer og de smaker bedre. Originale varianter er sunnere enn magre varianter. Da snakker jeg om rene produkter, ikke fruktyoghurt. Fruktyoghurt har som regel mye sukker... Naturell yoghurt har ca 5g sukker per 100g. Fruktyoghurt har ca 13g sukker per 100g. 13g sukker er nesten 3 teskjeer sukker. Jeg synes det er mye sukker, særlig når jeg vet at normalt blodsukker er kun 1 ts sukker i blodet. That's it. 1 teskje, eller ca 5 gram. Kan du ikke ta yoghurten oppi en liten boks? Hva med å smaksette naturell yoghurt med fun lights? Anonymkode: ee7fe...f25 Okei, så konklusjonen blir at jeg fint kan spise original-varianter av kesam og CC, men bør styre unna fruktyoghurt (og da heller spise naturell og/eller Double 0)? Hva med sånn kesam med limesmak, bringebærsmak osv.? Er det på lik linje med original vaniljekesam, eller er det noen forskjell her? Anonymkode: 9ecba...b6a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #6 Skrevet 31. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei, så konklusjonen blir at jeg fint kan spise original-varianter av kesam og CC, men bør styre unna fruktyoghurt (og da heller spise naturell og/eller Double 0)? Anonymkode: 9ecba...b6a Jepp. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med sånn kesam med limesmak, bringebærsmak osv.? Er det på lik linje med original vaniljekesam, eller er det noen forskjell her? Anonymkode: 9ecba...b6a Original nøytral kesam har ca 4g karbohydrat per 100g mens alle de smaksatte har 9-10. Anonymkode: ee7fe...f25
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #7 Skrevet 31. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Original nøytral kesam har ca 4g karbohydrat per 100g mens alle de smaksatte har 9-10. Anonymkode: ee7fe...f25 I hovedinnlegget siktet jeg til vaniljekesam, ikke nøytral kesam. Burde kanskje skrevet det. Så da er kanskje ikke original vaniljekesam sunnere enn mager vaniljekesam likevel? Anonymkode: 9ecba...b6a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #8 Skrevet 31. juli 2016 Kan du ikke bare helle yoghurten fra stor boks over i en liten kopp/bolle med lokk når du skal ta den med deg ut? Anonymkode: 19c53...15d
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #9 Skrevet 31. juli 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: I hovedinnlegget siktet jeg til vaniljekesam, ikke nøytral kesam. Burde kanskje skrevet det. Så da er kanskje ikke original vaniljekesam sunnere enn mager vaniljekesam likevel? Anonymkode: 9ecba...b6a Original vaniljekesam er sunnere enn mager vaniljekesam. Naturell original kesam er sunnere enn naturell mager kesam. Anonymkode: ee7fe...f25 1
penny_ Skrevet 31. juli 2016 #10 Skrevet 31. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I hovedinnlegget siktet jeg til vaniljekesam, ikke nøytral kesam. Burde kanskje skrevet det. Så da er kanskje ikke original vaniljekesam sunnere enn mager vaniljekesam likevel? Anonymkode: 9ecba...b6a Mager har 1% mindre sukker enn original. Mager har 88 kcal mens original har 126. Du må nesten ser på hvor mange flere kalorier du kommer til å spise per dag om du bytter til de originale, så får du ofre noe annet.
Pringle Skrevet 31. juli 2016 #11 Skrevet 31. juli 2016 (endret) Jeg har nesten utelukkende gått over til naturell og fullfet/original av alt - meieriprodukter, kjøtt, fisk. Jeg opplever at det er lettere å styre kaloriinntak (jeg tilsetter det jeg ønsker i de mengdene jeg ønsker), mer fleksibelt (jeg kan tilsette hva jeg vil og er ikke bundet av hva produsenten har bestemt passer sammen), jeg føler at jeg får mer for pengene (jeg kjøper mindre mengder, men det metter mer) og jeg synes det smaker bedre enn lettprodukter og "ferdigblandet". Det finnes bokser med tette lokk som man kan ha feks yoghurt i. Jeg er liten og alene og spiser fint opp en kilos bøtte med Lindahls greske yoghurt (anbefales) - skal faktisk begynne på en NÅ: Tar 125 gram hver dag og tilsetter forskjellige kombinasjoner av nøtter/nøttesmør og søtning. En annen ting er at tilsetningene ofte er billige, så se på hva du får for pengene. Smøreost er vel et av de verste eksemplene - du betaler ekstra for gamle osterester, salt, vann, krydder og evt kjøttslintrer. Endret 31. juli 2016 av Pringle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå