AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #1 Skrevet 31. juli 2016 Det står noen steder at man kan gå ned 0,5-1 kg i uken og andre så er dette altfor mye. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Jeg veier nesten 100 kg og er ikke mer enn 1.60. Er det altfor mye å gå ned 1 kg i uken? Og noen steder leser jeg at 1300 kcal (+kalorier for trening de dagene det er trening) er helt innafor, mens andre mener du må følge en bestem utregning og spise det, da det er hva kroppen forbrenner bare ved å være til. Men jeg går jo ikke spesielt mye ned i vekt hvis jeg skal spise 1800-2000 kcal (har fått forskjellige ettersom ulike utregningsmodeller) og dette er da FØR treningskalorier osv. Er det noen som har lik vekt og noen erfaringer med ulike kalorimengder? Er det virkelig bare jeg som ikke går ned spesielt mye med p spise 1800-2000 kcal før treningskalorier. Anonymkode: 52eac...f17
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #2 Skrevet 31. juli 2016 For meg spiller det en stor rolle HVA jeg spiser, ikke nødvendigvis HVOR MYE jeg spiser. Kutte ned på karbohydrater, øke fiber og proteiner, og forsøke å holde deg aktiv minimum en time om dagen (gåtur er helt fint så lenge du er konsekvent og øker tempoet etterhvert som du kjenner at du greier det). Det er viktigere å være lavt aktiv, enn å presse deg selv for hardt for fort og miste motivasjon. Husk; dette er ikke noe du gjør bare NÅ, du skal ikke bare gå ned men også bli der. Derfor er det viktig å finne livsvarige endringer i kost/mosjonsnivå, og ikke bare pushe deg selv veldig hardt akkurat nå. Du må endre tankesettet ditt sakte men sikkert, begynne å crave tur og mosjon, og slutte å anse mat som belønning. Finn nye sunne belønninger! Og fokuser på hvor DEILIG det er å sette seg ned etter en god mosjonsøkt. Fokuser på nøyaktig hvor deilig det er å sitte der med den gode selvfølelsen når du har gjort noe bra. Det er veldig viktig å være positiv og ikke å pushe deg selv for hardt. Ikke stress, forsøk hele tida å finne måter du kan være ekstra aktiv på. Det holder ikke bare å kutte i kalorinivå fordi kroppen fort tilpasser seg ny diett. Forsøk derfor å være aktiv også, men husk å ta det på ditt nivå! Ikke bare start å jogge og så bli skuffa for at du måtte stoppe etter 20 meter. Start med noe du greier. Hilsen ei som var 108kg, 165cm. Som nå er 65kg. Anonymkode: 411b9...a5f 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #3 Skrevet 31. juli 2016 Jeg ønsker å telle kalorier til en viss grad, da dette holder meg litt mer motivert (tenker meg litt mer om når jeg spiser sjokolade/boller osv da jeg vet det har veldig mye kalorier). Og det kommer nok også til å gjøre det lettere da jeg en dag ønsker å holde vekta, og da vil jeg kanskje være mer klar over kaloriinnhold i div matvarer og klare å holde styr på det uten telling osv. For meg er det ønskelig å gå ned litt fortere, i hvertfall i starten da jeg har veldig mange kilo og ta av. Så jeg ønsker å kunne klare det på ett års tid, jeg tror det er for meg lettere å gå ned litt fortere (0,5-1 kg i uke) og holde vekta, enn å gå ned enda saktere og kanskje holde på i 2-3 år. I hvertfall sånn jeg er på andre områder. Og det er ikke snakk om at det ikke skal være en livsstil, da trening osv vil forbli det samme, kun at jeg øker kalorier da jeg vil stabilisere vekta. Anonymkode: 52eac...f17
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #4 Skrevet 31. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å telle kalorier til en viss grad, da dette holder meg litt mer motivert (tenker meg litt mer om når jeg spiser sjokolade/boller osv da jeg vet det har veldig mye kalorier). Og det kommer nok også til å gjøre det lettere da jeg en dag ønsker å holde vekta, og da vil jeg kanskje være mer klar over kaloriinnhold i div matvarer og klare å holde styr på det uten telling osv. For meg er det ønskelig å gå ned litt fortere, i hvertfall i starten da jeg har veldig mange kilo og ta av. Så jeg ønsker å kunne klare det på ett års tid, jeg tror det er for meg lettere å gå ned litt fortere (0,5-1 kg i uke) og holde vekta, enn å gå ned enda saktere og kanskje holde på i 2-3 år. I hvertfall sånn jeg er på andre områder. Og det er ikke snakk om at det ikke skal være en livsstil, da trening osv vil forbli det samme, kun at jeg øker kalorier da jeg vil stabilisere vekta. Anonymkode: 52eac...f17 Hvis du vil gå ned fort anbefaler jeg virkelig å kombinere trening og minke kaloriinntaket. Med trening får du økt forbrenningen. Forsøk å spise smått og ofte, hver 3. time bør du fylle på med noe mettende, som er protein- og fiberrikt. aldri la magen rumle, men forsøk å kjenne forskjell på når hodet er sultent og når magen er det. Lær deg hva som er nei-mat og hva som er ja-mat. Når man spiser kalorifattig må man sørge for å fortsatt dekke det daglige behovet man har for vitaminer osv. Har du vurdert en kalori-app som kan telle for deg? Anonymkode: 411b9...a5f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #5 Skrevet 31. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du vil gå ned fort anbefaler jeg virkelig å kombinere trening og minke kaloriinntaket. Med trening får du økt forbrenningen. Forsøk å spise smått og ofte, hver 3. time bør du fylle på med noe mettende, som er protein- og fiberrikt. aldri la magen rumle, men forsøk å kjenne forskjell på når hodet er sultent og når magen er det. Lær deg hva som er nei-mat og hva som er ja-mat. Når man spiser kalorifattig må man sørge for å fortsatt dekke det daglige behovet man har for vitaminer osv. Har du vurdert en kalori-app som kan telle for deg? Anonymkode: 411b9...a5f Jeg trener styrke 3 ganger i uken, og gå/joggeturer en til to dager i uken. Det jeg lurer på er hva jeg skal ligge på i forhold til kalorier (før treningskaloriene)? Anonymkode: 52eac...f17
m1ss Skrevet 31. juli 2016 #6 Skrevet 31. juli 2016 Vil du ha en vekttap-buddy? Jeg veier litt over 100 kg Send meg PM om du ønsker 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #7 Skrevet 31. juli 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: For meg spiller det en stor rolle HVA jeg spiser, ikke nødvendigvis HVOR MYE jeg spiser. Kutte ned på karbohydrater, øke fiber og proteiner, og forsøke å holde deg aktiv minimum en time om dagen (gåtur er helt fint så lenge du er konsekvent og øker tempoet etterhvert som du kjenner at du greier det). Det er viktigere å være lavt aktiv, enn å presse deg selv for hardt for fort og miste motivasjon. Husk; dette er ikke noe du gjør bare NÅ, du skal ikke bare gå ned men også bli der. Derfor er det viktig å finne livsvarige endringer i kost/mosjonsnivå, og ikke bare pushe deg selv veldig hardt akkurat nå. Du må endre tankesettet ditt sakte men sikkert, begynne å crave tur og mosjon, og slutte å anse mat som belønning. Finn nye sunne belønninger! Og fokuser på hvor DEILIG det er å sette seg ned etter en god mosjonsøkt. Fokuser på nøyaktig hvor deilig det er å sitte der med den gode selvfølelsen når du har gjort noe bra. Det er veldig viktig å være positiv og ikke å pushe deg selv for hardt. Ikke stress, forsøk hele tida å finne måter du kan være ekstra aktiv på. Det holder ikke bare å kutte i kalorinivå fordi kroppen fort tilpasser seg ny diett. Forsøk derfor å være aktiv også, men husk å ta det på ditt nivå! Ikke bare start å jogge og så bli skuffa for at du måtte stoppe etter 20 meter. Start med noe du greier. Hilsen ei som var 108kg, 165cm. Som nå er 65kg. Anonymkode: 411b9...a5f Hvordan kom du ned så mange kg? Med operasjon eller?? Anonymkode: 65ca4...c42
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #8 Skrevet 31. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trener styrke 3 ganger i uken, og gå/joggeturer en til to dager i uken. Det jeg lurer på er hva jeg skal ligge på i forhold til kalorier (før treningskaloriene)? Anonymkode: 52eac...f17 I og med at du i utgangspunktet veier litt, så tror jeg 1500 kcal kan være ett godt utgangspunkt for deg. Etter hvert som du går ned i vekt trenger også kroppen mindre energi, da får du justere litt nedover når du opplever at vekta står stille i noen uker. Stå på! Dette klarer du flott :D Anonymkode: 3d6f3...6e1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #9 Skrevet 31. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kom du ned så mange kg? Med operasjon eller?? Anonymkode: 65ca4...c42 Med fokus på trening, kosthold og å holde oppe motivasjonen. Det skal sies at det ikke var gjort over natta, jeg brukte to år på å nå vekten jeg har nå. Har også en del overflødig hud jeg skulle ønske jeg kunne kvittet meg med, selv om kroppen har strammet opp en del naturlig også. Men ikke nok overflødig hud til å ville gå gjennom operasjon for det. Anonymkode: 411b9...a5f 1
Pringle Skrevet 31. juli 2016 #10 Skrevet 31. juli 2016 Hvor mye du kan gå ned per uke kommer helt an på utgangspunktet. Du kan gå ned opp til 1% av din totale kroppsvekt pr uke hvis du gjør alt riktig. Vekta vil svinge uavhengig av dette, så det vil ta noe tid å se en virkelig trend. Å telle kalorier er effektivt hvis du gjør det riktig. Uansett hvilken metode du velger, må du gjøre det riktig, du må være tålmodig, og du må ha realisitiske forventninger.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #11 Skrevet 3. august 2016 Den 31. juli 2016 at 18.05, m1ss skrev: Vil du ha en vekttap-buddy? Jeg veier litt over 100 kg Send meg PM om du ønsker Jeg sender deg en PM Anonymkode: 52eac...f17
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #12 Skrevet 3. august 2016 Den 31.7.2016 at 15.19, AnonymBruker skrev: Jeg trener styrke 3 ganger i uken, og gå/joggeturer en til to dager i uken. Det jeg lurer på er hva jeg skal ligge på i forhold til kalorier (før treningskaloriene)? Anonymkode: 52eac...f17 Skjønner ikke helt hva du mener her. Ingen av oss vet hvor mye kalorier du forbrenner på treningen din. Når noen foreslår 1500 her så er det totalen på en dag. Altså matkalorier - treningskalorier = 1500. Anonymkode: 5563a...1a6
frkmammatil3 Skrevet 4. august 2016 #13 Skrevet 4. august 2016 Søk på bmr kalkulator 👍🏻 der får du svar på hvor mange kcal du kan spise utfra aktivitetsnivå 👍🏻 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå