Gå til innhold

Nylig fått valp - menneskemat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Har nylig fårt valp, og er helt nytt for meg ettersom jeg aldri har hatt hund før. Har gått kjempe bra til nå.

Det jeg lurer på er hva slags menneskemat jeg kan gi valpen? Jeg har lest litt rundt og vet nå at sjokolade, druer, løk, avokado, krydder og potet (?) er farlige... Og at restemat etter middag er en dårlig ide og gi.

Har lest at leverpostei, pølse, grønnsaker og frukt er bra og gjerne kan gis i små mengder. 

Det jeg blir usikker på er da pølse... Vil prøve å gi litt pølsebiter når jeg skal trene litt med henne etterpå ettersom jeg ikke har hundegodteri, men det er visst løk og salt i pølsa. Kan jeg gi noen små biter ved trening likevel? Tenkte å gi valpen én bit for å se om hun tåler det... Vi holder fortsatt på med å gå ut å gjøre fra så vil ikke at hun skal få diare akkurat nå....

Valpen er kanskje rundt 1 kg nå, og forventes å bli 4-5kg. Hun er 9 uker gammel.

Anonymkode: 5af26...f09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dropp pølse, rent kjøtt er en mye bedre ide. pølser er ofte mye salt i

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dyrlegen sa til oss at vi gjerne kunne vi middagsrester til hunden, så lenge det ikke var for mye salt i. Men dette er en voksen hund. Jeg ville ha rådført meg med dyrlegen. 

Anonymkode: 0049d...5f5

Skrevet (endret)

Farlig: avokado, druer, rosin, all løk, salt, snop og bakevarer, sjokolade, nøtter, og man skal være forsiktig med frukt som har steiner i seg (plommer f.eks).

Eg ville heller gitt rått kjøtt fremfor pølser som har gudene veit hva i seg. Kjøp svinekoteletter eller svinekjøtt i strimler f.eks, og skjær kjøttet i små nok biter.

Gi valpene mine mye rart, de liker det meste, men eg dobbeltsjekker alltid nettet for å se at det går greit.

Hvorfor kjøper du ikkje vanlige, sunne godbiter beregnet til hund som du kan gi til valp under trening?

Endret av TheNordTroll
Skrevet

Du kan fint gi pølse når du trener hund. Små biter og små mengder. 

Det du også kan gjøre er å kutte opp en pølse eller to og legge den i en pose sammen med tørrforet valpen skal ha. Da vil tørrfore få lukt og smak fra pølsene og dermed også bli gode godbiter. Så kan du gradvis redusere mengden pølse du har i "blandingen".

• Liker 2
Skrevet

Det hender jeg gir pølse til valpen min. Hun elsker det! Når vi griller får hun rett som det er smisket seg til en lite pølsebit:) Det er nok ikke det sunneste du kan gi, men min har ihvertfall ikke tatt noe skade av det. Men alt med måte!

Skrevet

Våre 2 hunder, beagle og golden, har fått menneskemat hele livet. Var aldri syke og ble over 14 år gamle begge to 

Skrevet

Ville heller brukt skinke. Og husk- det skal veeldig små biter til før hunden er fornøyd, altså ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Rått kjøtt er det beste du kan gi valpen.

Anonymkode: 15a40...285

Skrevet

Rått kjøtt er vel og bra, men litt knotete som godbiter i treningsammenheng. Jeg gir mine pølse - i små mengder, eller kylling (uten skinn og krydder), eller kjøttboller, noen tørker lever i egen ovn. Jeg har ikke gjort det men mine er veldig gira på denne typen godbiter de få gangene de har fått av andre.  Jeg har jo mye større hunder enn det TS beskriver sin som, så slik sett kan jeg gi større mengder men det gjelder jo uansett hva man måtte bruke. En så liten hund trenger ikke store bitene.

En annen ting og ta med er hvor ofte du trener med godbiter. her blir vel det maks 1 gang i uka i noen få minutter. Mesteparten av treningen mine gjør er belønnet med ros, ikke godbiter. Det er litt upraktisk med godbiter når hundene er 3-6 meter foran deg (kjører spann).

AnonymBruker
Skrevet

Hunden til foreldrene mine får menneskemat i maten sin stadig vekk, og snacks. Det går i kylling, fisk, kjøtt, knekkebrød med kjøttpålegg.. hun har aldri vært sjuk. Men de gir henne aldri løk, sjokolade, druer osv (eller veldig salt, søtt osv.) Går bra, så lenge man bruker sunn fornuft.

Anonymkode: 2c1c9...91e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker de mini skinkeostubene når vi trener her, mye mindre kliss og slipper å styre med pose o.l

Anonymkode: 87052...191

AnonymBruker
Skrevet
Den 31.7.2016 at 10.44, AnonymBruker skrev:

Heisann!

Har nylig fårt valp, og er helt nytt for meg ettersom jeg aldri har hatt hund før. Har gått kjempe bra til nå.

Det jeg lurer på er hva slags menneskemat jeg kan gi valpen? Jeg har lest litt rundt og vet nå at sjokolade, druer, løk, avokado, krydder og potet (?) er farlige... Og at restemat etter middag er en dårlig ide og gi.

Har lest at leverpostei, pølse, grønnsaker og frukt er bra og gjerne kan gis i små mengder. 

Det jeg blir usikker på er da pølse... Vil prøve å gi litt pølsebiter når jeg skal trene litt med henne etterpå ettersom jeg ikke har hundegodteri, men det er visst løk og salt i pølsa. Kan jeg gi noen små biter ved trening likevel? Tenkte å gi valpen én bit for å se om hun tåler det... Vi holder fortsatt på med å gå ut å gjøre fra så vil ikke at hun skal få diare akkurat nå....

Valpen er kanskje rundt 1 kg nå, og forventes å bli 4-5kg. Hun er 9 uker gammel.

Anonymkode: 5af26...f09

Føler meg som verdens verste person nå, men er ganske sikker på at hunden min på åtte kilo har fått i seg alt på den listen, med mulig unntak av vanlig løk. En gang fikk hun i seg noe hvitløk og hadde grusom diare i en periode etterpå. De andre tingene på listen har hun derimot aldri reagert på, inkludert en periode da samboeren min konsekvent lot det stå igjen en slags nøttemiks bestående av nøtter, rosiner og sjokolade på bordet, som han senere beskyldte meg for å ha spist opp mens han sov. Viste seg til slutt at det var hunden som var ute etter noe nattmat. En annen gang klarte hun å fordøye en hel skål med Twist (hadde klart å skrelle av plastikken rundt og hele pakken), så når vi våknet var det bare tomme Twist-papirer i hele leiligheten. Leverpostei, skinke, ris og grønnsaker (gulrøtter, erter, osv.) gir vi henne når vi prøver å roe ned magen. Men å gi pølser som en erstatning for hundegodterier når man skal trene opp hunden, fordi man ikke har hundegodteri hjemme? Jeg har fortsatt til gode å handle på en matbutikk som ikke selger godteri for hunder til en billig penge. 

Anonymkode: 2cf8e...602

AnonymBruker
Skrevet

Tørk lever 

Anonymkode: 8d2a0...d78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke farlig gi restemat til hunden bare det ikke er for mye salt eller for sterkt. 

Men ikke druer og sjokolade osv i store mengder nei.

Men restemiddag er ikke farlig. 

Anonymkode: 8867c...46f

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal ikke hunder spise druer? Pga sukker? Har ikke hund selv, er bare nyskjerrig.

Anonymkode: 0fe87...da6

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Pølse, fiskepudding, kjøttboller er greit til trening. 

Ellers kan hunden fint få rå fisk, kjøtt, kylling uten problemer.Mine er også glad i banan, eple, gulerot og agurk osv... De er glad i det meste. 

AnonymBruker
Skrevet

Når valpen er så liten så kan du like godt gi den av tørrforet sitt. Den et like glad enn så lenge.

Godbiter får du kjøpt på alle butikker, til og med enkelte bensinstasjoner, så det er ingen unnskyldning.

Druer for eksempel er giftig for hunder.

Anonymkode: f6c76...5ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...