Gå til innhold

Til fugleeiere, trenger litt råd om mat og søvn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi har en liten papegøyefugl, ca 10 uker gammel.
Det er en liten rakker, som sjarmerer alle som møter ham. :)

Jeg regner med at noen vil komme med kommentarer om at fugler bør fly fritt, og ikke sitte i bur, og det er jeg egentlig enig i.
Men så er det dette med omstendigheter, og det var spesielle omstendigheter som gjorde at vi valgte å ta i mot denne lille klovnen.
Jeg håper at jeg kan få svar på spørsmålene mine, i stedet for å få moralprekner.

Men jeg har noen spørsmål, og jeg hadde håpet noen kunne dele av sin kunnskap med meg.

Spørsmål 1 - MAT
Han er ca 10 uker gammel.  Vi overtok ham da han ble utstøtt av foreldrene, 3-4 dager etter at han hadde begynt å spise selv.
Jeg har forstått det slik at en voksen fugl av denne arten gjerne spiser 20 g frøblanding, eller 10 g pellets pr dag. Han spiser ikke halvparten av dette engang.
Han spiser godt av frukt og grønnsaker, litt egg, og elsker fisk, men han behøver naturlig nok litt mer næring enn dette, og dessuten blir det et sabla søl over alt på grunn av all væsken han får i seg av frukten.
Hvor mye bør jeg beregne at slik en liten tass spiser, og hvordan få ham til å spise mer frø/pellets?

Spørsmål 2 - SØVN:
Hvordan er din fugl rundt leggetid?
Vi vet at de fleste papegøyefugler behøver 10-12 timer sammenhengende søvn hver natt, og vi legger teppe på buret, reduserer lyset med persienner og lystette gardiner, og holder lydnivået til et minumum mellom kl 22 og kl 10.
Før kl 22 kan han gjerne sitte og sove på skulderen min, men med en gang han kommer inn i buret romsterer han villt helt til vi legger oss også.  Da blir han rolig, men med en gang noen kommer inn i rommet begynner romsteringen igjen.
Han skriker ikke, men flakser fra side til side i buret, og tripper rundt på bunnen mens han leter etter frukt. (som blir tatt ut om kvelden)
Vi har laget en myk seng til ham, og den liker han seg veldig godt i på dagtid, men jeg vet ikke om han bruker den om natten.
Det er tvilsomt at han får 10-11 timer sammenhengende søvn, selv om det er mørkt og rolig rundt ham.
På dagtid kan han ligge i hånden min og småsove i timesvis hvis han får lov.

Hvordan få ham til å sove mer i buret?
Han er ute av buret stort sett hele dagen, bortsett fra 5 timer to dager i uken, da er jeg borte.
Vi skal begynne å la ham være i buret ca 3 timer hver dag, i håp om at han får hvile i denne perioden, men ellers vet vi ikke hva vi skal gjøre.

Nå er det sikkert litt ekstra med ham akkurat nå, fordi han holder på å gro nye fjær etter å ha blitt plukket av foreldrene, men desto viktigere er mat og søvn for ham, og jeg bekymrer meg veldig for dette med søvn og næring.

Håper på å få gode råd fra dere fugleeiere her inne.

Anonymkode: e17a7...e49

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bør legge til at jeg har snakket med vetrinær om maten, og hun sa bare at det ville gå seg til etterhvert som han ble eldre, og at vi ikke skulle stresse med det.
Men jeg håper likevel på tips.

Skrevet

Nå har ikke jeg så mye greie på fugler, men lurer litt på om han har et lite speil der inne? Det skal hjelpe litt på med ensomhet, har jeg hørt.

Håper noen som kan litt mere svarer :).

AnonymBruker
Skrevet

Hei, og takk for svar.

Nei, han har ikke speil, og det kommer han nok ikke til å få heller.
Han er ikke ensom, han vil bare ikke sove i buret sitt.

(Det er som når et lite barn egentlig er trøtt, men vil ikke sove fordi det er noe som skjer rundt)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvilken type papegøye du har,? for det er stor forskjell på artene og hva de trenger og spiser osv.

Anonymkode: 07ac4...b93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvilken type papegøye du har,? for det er stor forskjell på artene og hva de trenger og spiser osv.

Anonymkode: 07ac4...b93

Det er en liten conure.

AnonymBruker
Skrevet

Da ser det ut til at vi med litt list har fått orden på maten, nå gjenstår søvnen.  Det er til det beste for ham om han får 12 timer uforstyrret natt, og det må vi prøve å få til.

Vi kan ikke ha ham på eget rom, vi kan ikke la være å gå på do  om natten, og vi kan ikke legge oss kl 8 hver kveld.

Problemet er at han ser lyset fra data/tv, og hører at vi beveger oss i huset selv om vi er stille.

Nå tenkte jeg at en lystett gardin vil løse disse problemene siden den også har en lyddempende effekt, men så er jeg redd for at noe så tungt kanskje vil være for tett, selv om vi bare dekker til 3 sider av buret.

Hva mener dere?

Og hvis det ikke er en løsning, andre forslag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...