Gå til innhold

Skostørrelse på 3- åring

Gjest Primula

Anbefalte innlegg

Jeg var og kjøpte skisko til datteren min igår. Hun har nettopp fylt tre år. Ekspeditøren sa at da bruker hun vel 23-24 i sko. Jeg sa da som sant var at hun bruker 27, (har nemlig akkurat kjøpt nye vintersko) men ville gjerne ha 28 fordi hun skal få ski og skiskoene i julegave. Han kikket da rart på meg, og sa at det var det var veldig viktig at man ikke kjøpte for store sko, og at 28 var altfor stort for en 3- åring. Men hva vet vel han om det? Det må da være individuelt. Ble nesten litt irritert jeg... Hva bruker deres tre- åring i sko da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en femåring som bruker 30 i sko, og da har han ca 1 1/2 cm. å gå på. Mer enn det bør det ikke være. Jeg vil da anbefale deg å måle foten hennes før du kjøper sko, da har du et sikkert utgangspunkt å forholde deg til. Skoene er som klær, størrelsen kan variere veldig.

Selv om jeg ikke lenger har en 3 åring, så håper jeg tipset kan være til hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barns skostørrelse er veldig forskjellig (str. på barnet også) så det er nesten umulig å kjøpe sko uten å ha målene på føttene.

Det aller beste er om du kan ta med barnet på skokjøpet, da kan ekspeditøren få målt skikkelig.

Om du ikke har muligheten til det, så lar du barnet stå på et papir sånn at tyngden av kroppen hennes kommer på føttene.

Så tegner du rundt føttene, og ta med papirføttene til butikken.

Om du måler føttene med målbånd er det også viktig at barnet står for føttene blir større når h*n står oppreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, men jeg vet godt hvordan man måler føttene osv. Poenget var at jeg så et godt tilbud på skipakke og valgte derfor å kjøpe skiskoene uten å måle/ prøve. (Jeg får byttet dem dersom de blir feil..) Men spørsmålet mitt var egentlig om 28 er veldig stort til en 3- åring... det hørtes nemlig slik ut på ekspeditøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Begge mine barn har brukt 27 på tre-årsdagen sin. (Lett å vite siden de begge har ursdag midt i kjøpe-vintersko-tiden;))

Så ifølge mine barn er 27 veldig vanlig på treåringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Gjest. Var det jeg ville vite. Så er det altså ekspeditøren som ikke har helt peiling, og ikke jenta mi som har kjempestore føtter. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min er tre og Eet halvt og har brukt 26 - 28 (alt ettersom skoa) fra tre årsdagen sin i mars og frem til nå.

De nykjøpte vinterskoa hans er i 28.

Tror det er helt normalt jeg... og uansett så er det jo helt individuelt... Et barn har da så store ben som et barn har - det går da ikke an å si at noe er feil eller riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen treåring bruker 25 i sko, men jeg vet mange, både gutter og jenter som bruker 27-28 som treåringer.

Du vet best.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er 5 og bruker 29-30

Syns 28 hørtes mye ut til en 3 åring men DU vet jo best hvor store ben ditt barn har - ikke ekspeditøren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er 3 år og 8 mnd. Han bruker 28-29.

Merkelig skoekspeditør du traff, forresten. Det skal ikke være noe som er "altfor stort" til et barn. Det er forskjell på størrelse på barn, og forskjell på skostørrelse til barn. Akkurat som hos oss voksne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa her har akkurat fylt 4 og bruker 24 eller 25 (i støvler som skal ha plass til sokker osv). Men så er hun forholdsvis liten da...

5-åringen bruker 29/30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg riktig hvis jeg sier at du ble fornærmet på ekspeditøren fordi han mente at din datter hadde store føtter?

Det var da også en reaksjon :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornærmet var da kanskje å ta i..men jeg syntes det var litt rart at han skulle vite hvilken størrelse som passer min datter bedre enn meg.

Takk for alle gode svar forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste treåringene i barnehagen, vi har vel seksten stykker tror jeg, bruker 26-28 i sko. Og der skulle du vel ha et greit utgangspunkt for å finne tverrsnittet av dagens treåringer ville jeg tro :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min på 3 år bruker vel str 26 i snitt. I noen sko kan hu ha str 25 og i noen må hu ha 27.

Husker når datteren min var nesten 2 år og vi var i Spania og kjøpte sko til hu der og det viste seg at hun måtte ha str 25. Gjett om han som jobba der lagde ett stort nummer av hvor store føtter hun hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest lilletroll
Jeg var og kjøpte skisko til datteren min igår. Hun har nettopp fylt tre år. Ekspeditøren sa at da bruker hun vel 23-24 i sko. Jeg sa da som sant var at hun bruker 27' date=' (har nemlig akkurat kjøpt nye vintersko) men ville gjerne ha 28 fordi hun skal få ski og skiskoene i julegave. Han kikket da rart på meg, og sa at det var det var veldig viktig at man ikke kjøpte for store sko, og at 28 var altfor stort for en 3- åring. Men hva vet vel han om det? Det må da være individuelt. Ble nesten litt irritert jeg... Hva bruker deres tre- åring i sko da?[/quote']

Det er det villaste jeg har hørt!! SOm om HAN vet bedre hvilken størrelse DIN treåring trenger enn det DU gjør!!! :roll: Min treåring fikk forøvrig slushere i str 25, men de er nok altfor store.....men hun er IKKE stor for alderen!! Tenker søskenbarna hennes brukte omtrent som din treåring når de var på den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...