Chifru Skrevet 30. juli 2016 #1 Skrevet 30. juli 2016 Hei. Har gått til en fast optiker som hele familien har brukt i alle år, men vurderer nå å skifte. Har skjult skjeling, skeve hornhinner og er nærsynt. Min faste optiker har i alle år sagt det er umulig for meg å bruke linser pga den skjulte skjelingen. Så mitt spørsmål; er her noen med ca det samme MEN som bruker linser? For isåfall skal jeg skifte optiker. 🙊
venus_ Skrevet 30. juli 2016 #2 Skrevet 30. juli 2016 Linser kan ikke korrigere for skjult skjeling eller skjeve hornhinner.
Chifru Skrevet 31. juli 2016 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2016 3 timer siden, venus_ skrev: Linser kan ikke korrigere for skjult skjeling eller skjeve hornhinner. Det har jeg skjønt, men skjelingen plager ikke meg, legger ikke merke til noe. Er selve synet mitt med ting fra lang avstand og TVtitting jeg sliter med, og tenkte at linser kan vel brukes da?
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #4 Skrevet 31. juli 2016 Jo linser kan korrigere skjev hornhinne. Har brukt linser som korrigerer det i alle år. Du får ikke døgnlinser som korrigerer, men må bruke 14 dagers ellers månedslinser. Anonymkode: 477bc...237 1
Gjest Holititten Skrevet 31. juli 2016 #5 Skrevet 31. juli 2016 Skjeve hornhinner kan korrigeres. Jeg har skjeve hornhinner (også kalt astigmatisme), og bruker 14-dagers linser som korrigerer dette. Så dersom skjeve hornhinner og nærsyntheten er det eneste som plager deg, kan du bruke linser, i teorien. Spørsmålet er mer om optikeren din vet noe om skjelingen din som du ikke vet, og dermed ikke kan anbefale det for deg.
Poeten Skrevet 31. juli 2016 #6 Skrevet 31. juli 2016 Jeg bruker dagslinser som korrigerer for skjeve hornhinner. Det finnes flere og flere typer som vi med astigmatisme kan bruke. 1
venus_ Skrevet 31. juli 2016 #7 Skrevet 31. juli 2016 Beklager, ser ut som jeg driver med feilinformasjon. Har for ikke lenge siden fått beskjed om at jeg ikke kan bruke linser for å korrigere de skjeve hornhinnene mine, men jeg har også skjult skjeling, kan det være noe med skjelingen som gjør at man ikke kan bruke linser da? Bortsett fra at det ikke kan korrigeres?
Poeten Skrevet 31. juli 2016 #8 Skrevet 31. juli 2016 Ja, det er kanskje den skjulte sjelingen som gjør det. Men - jeg har en venn som har skjult sjeling i kombinasjon med skeivi hornhinner, og har mye prismer i beilleglassene. Han kan faktisk bruke linser, men bruker så mye ekstra energi og blir sliten når han bruker dem at det kun er i bryllup og lignende linsene blir brukt. Han har også fått beskjed om at det kan være en opptreningssak. Men aner ikke hvor mye sjeling han har.
venus_ Skrevet 31. juli 2016 #9 Skrevet 31. juli 2016 41 minutter siden, Poeten skrev: Ja, det er kanskje den skjulte sjelingen som gjør det. Men - jeg har en venn som har skjult sjeling i kombinasjon med skeivi hornhinner, og har mye prismer i beilleglassene. Han kan faktisk bruke linser, men bruker så mye ekstra energi og blir sliten når han bruker dem at det kun er i bryllup og lignende linsene blir brukt. Han har også fått beskjed om at det kan være en opptreningssak. Men aner ikke hvor mye sjeling han har. Sikkert en opptreningssak ja. Jeg har briller som ikke korrigerer for skjelingen, og brukte kjempelang tid på å klare å se ordentlig med dem.
*Frida* Skrevet 31. juli 2016 #10 Skrevet 31. juli 2016 Eg har skjult sjeling og skeive hornhinner, samt overlangsynt (usikker på hva det siste egentlig innebærer, siden eg ser best på nært, dårlig på langt) Eg brukte månedslinser i fleire år. Slutta i 2009. Etter dette har eg ikkje brukt verken briller eller linser (hadde mest behov for dette som elev/student).
Gjest Evans Skrevet 31. juli 2016 #11 Skrevet 31. juli 2016 Når det gjelder skjult skjeling vet jeg ikke, men jeg har skjeve hornhinner og det korrigeres ved bruk av linser i hvert fall. Du kan jo gå innom diverse optikere og høre hva de har å si. Det er ofte gratis med en synsundersøkelse, i håp om at du skal bli kunde
AnAngel Skrevet 31. juli 2016 #12 Skrevet 31. juli 2016 Nå er jeg usikker på hva "skjult skjeling" er for noe, men min ungdom har en aldri så liten skjeling (som ikke engang vi foreldre kunne se) og nærsynthet, men her går det i allefall i dagslinser.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #13 Skrevet 31. juli 2016 19 timer siden, venus_ skrev: Linser kan ikke korrigere for skjult skjeling eller skjeve hornhinner. Skjevenhornhinner kan linser heltmutmerket korrigere for. Har bruktmlinser og har skjeve hornhinner ut av en helt annen verden. Men skjeling er det verre å korrigere mot, dersom du bruker prismeglass i brillene. For prismer kan du ikke få i linser. Anonymkode: f415b...77b
Pinkee Skrevet 31. juli 2016 #14 Skrevet 31. juli 2016 Jeg har innvendig skjeling, og bruker linser,har jeg gjort i mange år. Så da må mine optikere ha gjort noe helt feil, hvis det ikke går an. Har briller med prismeglass. Snakk med en annen optiker, og be om en god forklaring på hvorfor du ikke kan ha linser, når andre kan. For det kan jo være noe spes med din skjeling kontra min.
venus_ Skrevet 31. juli 2016 #15 Skrevet 31. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjevenhornhinner kan linser heltmutmerket korrigere for. Har bruktmlinser og har skjeve hornhinner ut av en helt annen verden. Men skjeling er det verre å korrigere mot, dersom du bruker prismeglass i brillene. For prismer kan du ikke få i linser. Anonymkode: f415b...77b Har allerede sagt at jeg har misforstått litt lenger oppe her.
Chifru Skrevet 31. juli 2016 Forfatter #16 Skrevet 31. juli 2016 Jeg bruker ikke prismeglass. 😊 Brillene mine gjør at ting på lang avstand blir klarere, og ikke like blurry. Jeg har i alle år fått høre at linser er uaktuelt pga den skjulte skjelingen, for linsene vil visstnok skli bak om jeg husker rett. Forferdelig tragisk beskjed å gi til en 14 åring, midt i puberteten. 😂. Fikk derimot blod på tann da svigerinnen min med skeve hornhinner og skjult skjeling nettopp fikk linser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå