Gå til innhold

Mamma - hvordan lager man barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 6 (snart 7) åring maser veldig på dette temaet om hvordan barn blir til. Hun er enkelte ganger 3 år, for i neste øyeblikk være 17! Derfor lurer jeg på hvor direkte jeg skal være og hvordan dere andre har fortalt deres unger dette.

HJELP!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg en tur på biblioteket du. Der finner du sikkert mange barnebøker om dette emnet. Det kan være et fint utgangspunkt for en samtale med datteren din. Ettersom hun maser mye om det, er hun sikkert klar for å vite litt om det. :)

• Liker 1
Skrevet

Holder en knapp for det som ble foreslått av innskriveren over. Vær helt ærlig med henne og fortell henne det hun vil vite. Lurer på.

Skrevet

Min manns niese på 7 opplyste sin bestemor (min svigermor) om at tante xxx og onkel xxxx (dvs oss) har hatt tissene sine helt inntil hverandre, da hun fikk høre at hun skulle få en ny kusine eller fetter :-?

• Liker 2
Skrevet

Jeg sa det som det var jeg i ganske enkle ordelag - og gjorde det da hun var fire, tror jeg. Vi snakket om kjønn, forskjeller, hvordan man lager barn og hva som skjer inni oss - kjærlighet osv... Fikk endel oppfølgingsspørsmål i noen år fremover og svarte ærlig på dem også.

• Liker 2
Skrevet

Da sønnen min var 6 spurte han meg om hvordan barn blir til. Jeg fortalte han da om sex. Tissen til mannen blir stiv, inn i damens tiss osv....

Vi har hele tiden hatt et åpent forhold til kropp, sex og de fleste andre ting jr. måtte lure på.

Nå er han 9 og har "glemt" hva sex er... :wink:

Skrevet
Da sønnen min var 6 spurte han meg om hvordan barn blir til. Jeg fortalte han da om sex. Tissen til mannen blir stiv, inn i damens tiss osv....

Vi har hele tiden hatt et åpent forhold til kropp, sex og de fleste andre ting jr. måtte lure på.

Nå er han 9 og har "glemt" hva sex er... :wink:

Det mener jeg er riktig måte å gjøre det på. Hvorfor ikke fortelle det som det er liksom? Gjør man ikke det, får man spørsmålet på nytt senere...

Skrevet

Hvordan reagerer ungene? ALtså, dere forteller dem jo det rent håndfaste (tilgi ordspillet :ler: ) at den ene tissen er inni den andre - men barn har jo null forutsetninger for å forstå bakgrunnen for dette (følelser, nærhet, seksualiteten koblet til disse kroppdelene..) - så hva slags spørsmål stiller de da? Hva lurer de på og hva forstår de?

Min er fire og har bestemt seg for at jeg spiste ham, han lå i magen til han ble ferdig og kom ut gjennom navlen... Dette er slutninger han har trukket selv. Jeg har inntil videre ikke gjort noe for å rette opp det :-D

Han skulle faktisk inn der og hente dyna og puta si... Måtte forklare at han ikke hadde det da han var der, det var varmt og godt der fra før :ler:

Hva er reaksjonen på disse faktaopplysningene?

• Liker 2
Gjest Anonymous
Skrevet

En ny, glimrende bok om emnet, finner dere her:

http://www.norli.no/frames.asp?WCU=&WCI=Ar...269&FromPage=-4

Her er det lagt mest vekt på det følelsesmessige rundt det å skulle få barn, men også de fysiske realitetene forklares, samt at det finnes andre måter å bli foreldre på (assistert befruktning, adopsjon, stebarn). Selve akten foregår under dyna, så får man heller vurdere selv hvor detaljert man vil forklare. Kjempefine tegninger, og enkelt språk. Passer for barn fra rundt fire, kanskje?

Skrevet

Har dere ikke sett Rema 1000 reklamen, om moren som står og forklarer om blomster og bier, omforklarer hva far gjør osv. og roter seg helt bort....... til slutt sier gutten: "Er det pule du mener mamma?"

Si sannheten

• Liker 3
Skrevet
Hvordan reagerer ungene? ALtså, dere forteller dem jo det rent håndfaste (tilgi ordspillet :ler: ) at den ene tissen er inni den andre - men barn har jo null forutsetninger for å forstå bakgrunnen for dette (følelser, nærhet, seksualiteten koblet til disse kroppdelene..) - så hva slags spørsmål stiller de da? Hva lurer de på og hva forstår de?

Min er fire og har bestemt seg for at jeg spiste ham, han lå i magen til han ble ferdig og kom ut gjennom navlen... Dette er slutninger han har trukket selv. Jeg har inntil videre ikke gjort noe for å rette opp det :-D

Han skulle faktisk inn der og hente dyna og puta si... Måtte forklare at han ikke hadde det da han var der, det var varmt og godt der fra før :ler:

Hva er reaksjonen på disse faktaopplysningene?

Tja, min sønn reagerte ikke noe særlig på forklaringen han fikk. Var helt greit. NÅ derimot er sex noe han synes er flaut å snakke om. Faktisk har han "glemt" hva det er :hoho:

Skrevet

Hehe... Er faktisk ikke så lenge siden husets ferske 5-åring tok opp dette temaet - ved middagsbordet, til storebrors (snart 9) forferdelse...

Vi sa det som det var, i korte trekk. 5-åringen (og søsteren på 4) svarte "å ja", mens storebror vred seg på stolen og ba oss ikke snakke om dette mens han spiste :hoho:

Fortell det mens de er små - så VET de hvordan det foregår. De kommer til et stadie hvor det er fryktelig ekkelt og flaut, men det er jo greit at de vet det FØR, og ikke synes forklaringen de får da er pinlig!

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle svar så langt og til Gjest for boktipset. :dagensrose:

Skrevet

Si det som det er rett og slett. Jo yngre de er, jo mindre "rart" synes de det er. Det er jo også en helt naturlig ting akkurat som det å spise og fordøye mat er det. Når barna er blitt så store som 6-7 år synes jeg de burde ha fått forklaring på dette for lenge siden.

For den her som lurte på reaksjoner på direkte forklaringer, så pleier det være noe sånt som "Å, ja."

Skrevet

Er også for sannheten og være åpen som de andre over her skriver.

Da jeg hadde en 7-åring som skulle bli storebror, kjøpte jeg en tegnefilm på video som heter "Hvordan jeg ble til" - den tar for seg både det tekniske og det følelsesmessige rundt det, syns jeg... Storebror skjønte hvordan det hadde gått til at lillebror lå inne i magen da.

Og jeg gjorde det samme nå da lillebror er 8 år nå og vi skal ha en til. Han ville vite hvordan babyen hadde kommet inn i magen og han har sett tegnefilmen to ganger.

Han har kommet med spørsmål etterpå og jeg svarer og refererer til filmen han har sett. Det som var litt morsomt var jo at han hadde fått med seg budskapet, men allikevel spurte han. Og jeg spurte; men husker du ikke hva mamman og pappan gjorde på filmen? Og han ble perpleks en liten stund før han måpende sa: "Gjorde du og XXX dét?!" :hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet
Da jeg hadde en 7-åring som skulle bli storebror, kjøpte jeg en tegnefilm på video som heter "Hvordan jeg ble til" -

Hadde vært fint å vite om denne fortsatt finnes i salg, og hvor man kan få tak i den?

Er selv i samme situasjon som trådstarter. Har en jente som nettopp fylte 6, og som maser veldig om dette temaet. Det er feigt, men jeg har ikke greidd å psyke meg opp til å fortelle henne "facts" enda! Tenker vel på hvor ekkelt jeg selv synes det var da en venninne fortalte meg hvordan det egentlig var, når jeg var rundt 7...! :kvalm:

Gjest Lille_my ikke pålogget
Skrevet

Hei!

Min datter på 4 (snart 5 år) har spurt om det samme. Jeg har en bok som heter "kroppen min", en bok for barn. Å der står det alt om kroppen. Den liker hun veldig godt å lese i. Eller jeg leser i den sammen med henne. Å da får hun vite alt hun lurer på. Er abselutt å anbefale :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Husker jeg og mamma snakka litt om dette for litt siden... Jeg kommenterte at jeg liksom ikke kunne huske eksakt når jeg egentlig "lærte" dette med hvordan barn ble til, jeg har på en måte bestandig visst om det. Mamma sa da at boka "Kroppen min" var flittig lest, fra jeg var ca. 4 år gammel. Jeg tror det er Trond Viggo Torgersen som har skrevet den. Han hadde jo også en serie på tv en gang i tida som gikk ut på det samme. Boka er virkelig å anbefale, fant boka hjemme hos mamma en dag og kikka i den.

Må vel låne den om ei stund, poden er fortsatt bare tre år, men det kan jo være greit å være litt forberedt :wink:

Skrevet

Jeg synes man bør fortelle det på en enkel måte, så tidlig som barnet kan forstå det. Husker ikke hva foreldrene mine sa til meg, men husker at jeg hadde en klar forståelse av både fysiske prosessen og det følelsesmessige aspektet da jeg var rundt fire. Dersom man ikke forteller noe risikerer man også at ungen får en del villedende informasjon fra jevnaldrende barn. (Husker at nabogutten prøvde å fortelle meg en historie om at han ble funnet i kålåkeren da vi var 4-5 år gamle...)

• 7 år senere...
Gjest gjest
Skrevet

Si det som det er:

Barna kommer ut der de kom inn..... Enkelt og greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...