Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig med ferie på universitetet, eller er det såpass fritt at det går bra om man er borte en uke? Fikk tilbud om å jobbe en uke i høst der jeg har sommerjobb, og pengene hadde hjulpet veldig på. Tror dere det går an?

Anonymkode: d53b4...0bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanligvis ikke høstferie. Hvorvidt det går å være borte en uke kommer an på om du har obligatorisk undervisning eller ikke. :) 

Anonymkode: e4a3f...62c

• Liker 8
Skrevet (endret)

Vi hadde ikke høstferie eller vinterferie på universitetet der jeg studerte, men vi hadde "undervisningsfri uke" akkurat den uken det var ferie for skolene. Altså i praksis ferie, da det ikke var noe forelesninger :P

Endret av finnbjarne
AnonymBruker
Skrevet

Det var verken høstferie eller vinterferie på det universitetet jeg studerte. Heller ikke undervisningsfrie uker. Nå gikk jeg på et ordentlig universitet, og ikke på ett av de nyere tøyseuniversitetene, som i realiteten bare er forkledde høgskoler. Det kan hende at disse følger skoleruta i barneskolen. 
Noen studier har obligatoriske labøvinger osv alle uker i semesteret (må ha en viss andel godkjente, ikke nødvendigvis 100%), mens andre studier ikke har det. Hva som gjelder for akkurat ditt studium, må du finne ut via studiestedet ditt. 

Anonymkode: b58c5...0d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var verken høstferie eller vinterferie på det universitetet jeg studerte. Heller ikke undervisningsfrie uker. Nå gikk jeg på et ordentlig universitet, og ikke på ett av de nyere tøyseuniversitetene, som i realiteten bare er forkledde høgskoler. Det kan hende at disse følger skoleruta i barneskolen. 
Noen studier har obligatoriske labøvinger osv alle uker i semesteret (må ha en viss andel godkjente, ikke nødvendigvis 100%), mens andre studier ikke har det. Hva som gjelder for akkurat ditt studium, må du finne ut via studiestedet ditt. 

Jeg hadde høstferie i fjor på UiO, som forøvrig rangeres som Norges beste universitet.

Anonymkode: 5ae2f...fc9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lol. Både NTNU og UiO har praktisert forelesningsfri uke i mange år. Dette for å prøve å samle mange av forskerreosene som foreleserene tar. 

Anonymkode: e7e55...193

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på UiO og har ikke høstferie. Kanskje det er vanligere på lavere nivå(1. og 2. år).

Anonymkode: bdfe2...657

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Er det rart å sende en mail til universitetet å spørre om det er noe obligatorisk den uken? Er greit at jobben får beskjed om jeg kan eller ikke kan jobbe. 

Gjest Valmuen
Skrevet

Her har det variert veldig, du må nesten sjekke planen for hvert enkelt fag om det er noe den uken. Her kaller de det aldri ferie da, men studieuke :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte en uke med undervisningsfri per fag, men det hender at det ikke er samme uke. Altså at du har fire fag, og ett fag har undervisningsfri ene uka, så har to fag undervisningsfri neste uke, og det fjerde faget har fri uka etter. Som regel har man undervisningsfri for å lese seg frampå eller arbeide med større semesteroppgaver. Jeg har stort sett jobbet meg såpass frampå at jeg har kunne tatt meg fri når det er undervisningsfri, men noen semestre har vært vanskeligere enn andre og jeg har sittet på lesesalen også når jeg har hatt fri.

Anonymkode: 65241...8c3

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Er det rart å sende en mail til universitetet å spørre om det er noe obligatorisk den uken? Er greit at jobben får beskjed om jeg kan eller ikke kan jobbe. 

Ligger ikke timeplanen ute, så du kan sjekke selv? Hvis ikke er det bare til å sende mail og spørre!

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig avhengig av fakultet og fag hvorvidt universitetet planlegger undervisningsfri uke eller ikke, men dette skal du i utgangspunktet lett kunne sjekke ut selv ved å se på timeplanene til faga du skal ta. Disse lå på UiB sine hjemmeside under de forskjellige fagkodene. På mitt fakultet stod det iallfall når forelesingene var og hvilken uker og som oftest var det en uke på høsten det ikke var lagt inn undervisning, dette var da "studieuke" :)

Skrevet

Forøvrig, om det er studieuke, så er det ofte at de legger obligatoriske innleveringer og slikt til uka etterpå. En gang jobbet jeg med 3 oppgaver gjennom studieuken. Det er jo mulig å planlegge det og bli ferdig med det før, men det er jo ikke alltid så lett i praksis :P

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sett noe timeplan enda iallefall, men skal sjekke! :) Jeg skal isåfall bare jobbe 3 dager, så har tid til å jobbe med fagene uansett. Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Timeplanene for forelesning er jo ute på semestersidene, i allefall innen det jeg studerer ved UiO. Og kursundervisningen er jo også lagt ut. Har lagt de inn i timeplanen for lenge siden. 

Anonymkode: 853ca...1e6

AnonymBruker
Skrevet

Selv om timeplaner ligger på universitetets nettsider er min erfaring at man ikke kan stole blindt på de. I fag jeg har tatt, har det ofte vært sånn at foreleser/fagansvarlig legger ut informasjon på It's Learning og ber oss se bort fra det som står på emnesiden, da det ble foretatt endringer i siste liten. 

Anonymkode: 65241...8c3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...