Gjest LadyAntebellum Skrevet 6. august 2016 #21 Skrevet 6. august 2016 Den 30. juli 2016 at 20.07, cna90 skrev: Skjønner. Jeg har kommet inn i ett tankespinn som jeg ikke kommer ut av. Det tanker som handler om at jeg er redd for å skade andre som betyr mye for meg eller meg selv. Og tankene blir mer og mer skremmende og dette gjør at jeg blir så sliten og lei alt dette. Går utover hele hverdagen min. Lurer på om du kanskje har noen tips eller råd for hvordan man kan få snudd denne tankegangen. Hva som helst egentlig. Jeg har hatt sånne tvangstanker helt siden 15 års alderen. Er 28 nå. Går nå på medisiner på 3 året for OCD med depresjon. Da jeg gikk til dps og hadde samtaler - husker jeg at jeg ble fortalt at "tanker er bare tanker, det er handlingene i livet som betyr noe". For meg har det hjulpet meg til og fokusere på nettopp handlingene i livet. Hva jeg gjør hver dag, at jeg er god mot dem rundt meg. Det er det som betyr noe. Tanker er bare tanker, selvom de kan være slitsomme så er det ikke tankene som definerer hvem du er og hva du gjør. Og aller viktigst : du kan ikke noe for tankene, det er ikke din feil at du har dem.
Gjest cna90 Skrevet 7. august 2016 #22 Skrevet 7. august 2016 Den 3. august 2016 at 16.38, AnonymBruker skrev: Jeg har ett syndrom og har også noen ganger litt tvangstanker, men ikke sånne tanker at jeg vil skade noen. Jeg kan bli tvunget til å gjenta bestemte ord etter hverandre inni meg, som f.eks "ha det" eller "bestemor" så blir det "bestemor, bestemor, bestemor, bestemor.." i det uendelige. Jeg kan også måtte gjenta setninger etter at andre har sagt dem, og alt går av seg selv inne i hodet, uten at jeg har kontroll på det. Ordene bare presser seg frem... Det er innmari slitsomt :-( Håper du får den hjelpen du ønsker deg Anonymkode: 47252...de0 Hørtes ikke greit ut. Kanskje du kan få noe hjelp for det? 😊🌸
Gjest cna90 Skrevet 8. august 2016 #23 Skrevet 8. august 2016 Den 30. juli 2016 at 1.14, Misophonia skrev: Jeg har ikke særlig til råd å komme med, annet enn at jeg synes du bør oppsøke psykolog for samtaler og veiledning. Det høres sikkert håpløst ut, men man må finne noe som hjelper skyver tankene over til noe annet. Det kommer rett og slett av feilkoblinger mentalt sett. Sånn som med depresjon, så må man prøve jobbe for å skape positive koblinger. Vanskelig, men det kan bedre seg.Det er så klart noe lettere i samarbeid med behandler. Du skal ikke måtte være alene om det. Les og lær mer om hvilke teknikker du kan bruke for å mestre tankene på hjemmebane og ellers. Ser også det er en nettside for mennesker som strever med tvangstanker. Om du søker på Ananke odc forening, så dukker den opp og der kan du sikkert finne en del nyttig informasjon. Du kan også ta kontakt pr tlf eller kontaktskjema der inne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå