Gå til innhold

Hvordan kan jeg hjelpe moren min?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. Jeg er ei jente på 18 år som har et problem. Når jeg var 13 flyttet jeg fra moren min, til 100% hos faren min, da det ble for mye. Jeg tror moren min er schizofren, men har aldri fått vite det ettersom taushetsplikten. Mamma hater alle og teor de er ute etter henne og spionerer på henne. Hu lukker seg selv inne, og tror hun er et geni som skal redde verden og snakker og krangler med segselv. Jeg flyttet til andre siden av landet for å studere, og blir nå bombadert med meldinger om at jeg må passe mwg for mennesker som vil ødelegge livet mitt og manipulere meg, og for hver melding gjentar hun segselv og nå skriver hun at jeg må passe meg for prostituerte fra korea som er med i en slags "colaboration", og at de vil ødelegge livet mitt.. Det tærer på meg, og jeg tror begeret begynner å renne over for hu. Som pårørende og eneste datter, har jeg hele oppveksten måtte ta hånd om hu, men jeg får ingen informasjon selv. Jeg vet at taushetsplikten står sterkt her i norge, og det er bra det, men jeg har aldri fått noen form for hjelp eller informasjon. Jeg prøvde en gang å kontakte helsesøster på skolen og fikk time hos hu. Der skjedde det ikke mye, utenom at jeg følte jeg ble avhørt om moren min, og det virket helt ærlig som om helsesøster visste alt fra før. Alt hu sa var at hu ikke kunne si noe pga taushetsplikten og det ble med det møtet. Hu tok aldri kontakt og fulgte meg opp, og ingen andre heller. På den tiden var jeg 15 år, redd og ville vite hva som var galt. Jeg aner heller ikke hva slags hjelp mamma får nå, men er det noen av dere som har vært pårørende til schizofrene og vet hvordan jeg kan hjelpe hu? Jeg takler ikke å ikke vite lengre, og å måtte ta ansvar over min egen mor.. 

Anonymkode: 2a2a3...3ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste du får gjort sånn jeg ser det, er å snakke ordentlig med din mor til hun forstår at hun sliter og dermed søker hjelp selv. Hvis hun allerede får hjelp så må hun innse at hun trenger mer. Det vil kreve mer enn en samtale og du blir sikkert møtt med motstand først, men ikke gi opp. 

God klem til deg, det høres ikke lett ut. Du virker som en god datter som bryr deg om din mor.

Anonymkode: f83db...147

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har selv psykose, og når jeg er på mitt verste (som regel når jeg slutter på medisinene for forskjellige grunner) er det vanskelig å komme inn på meg og snakke fornuft. Prøv å ikke motsi henne eller argumenter på tingene hun tror, fordi det kommer du ingen vei med. Man kan ikke diskuteres ut av vrangforestillinger. Om hun ikke går til psykolog og ikke får noen form for behandling burde du oppsøke hjelp på hennes vegne også må helsepersonell finne medisiner og behandling som er riktig for henne! Og om hun går regelmessig til psykolog, kunne du jo spurt moren din forsiktig om du kunne blitt med henne en time? Hender jeg ofte må bli tvangsinnlagt på en psykiatrisk avdeling i en kortere eller lengre periode når jeg har det verst, fordi jeg ikke ser at jeg trenger hjelp - kanskje dette også er noe du kan lese litt om? Håper moren din får hjelp, og at du også får mer informasjon om lidelsen og hvordan du som pårørende kan hjelpe. 

Anonymkode: 9ea15...bfe

Skrevet

For en vond og vanskelig situasjon for deg! Du er veldig moden og omsorgsfull som ønsker å hjelpe din mor. Vet du om hun i det hele tatt FÅR noe behandling/hjelp idag? 

Jeg har ingen erfaring i slike saker, men jeg tenker du kan ta kontakt med din mors fastlege og forklare situasjonen. Dvs hvordan du oppfatter din mor for tida, hvilke meldinger hun sender deg og at du er bekymret. Legen kan ikke si så mye, men DU kan gi ik nfo til legen og gjøre deg tilgjengelig for evt spørsmål legen måtte ha. Du taper heller ingenting på å spørre legen hva DU kam bidra med utover å gi denne infoen til legen. 

Gjest Krigerunge
Skrevet

Trist situasjon. Du skal ikke være terapeuten til moren din og det er ikke så mye du som datter kan gjøre for å redde henne ifra en alvorlig psykisk lidelse, dessverre. Dette er noe du må akseptere, greier du ikke det så kan det gå på din egen helse løst. Tro meg. Send meg en PM og jeg kan gi deg et mer utfyllende svar. Det kan gå på stor bekostning av deg selv om omsorgsrollen blir switchet og du blir den som tar vare på henne i så ung alder, det er ikke noe gøy å se sin egen mor slik og det er ikke din jobb å gjøre henne frisk - fordi det har du ikke kompetanse, kunnskap eller ressurser til. Det eneste du kan gi er egentlig støtte og kjærlighet, men i denne situasjonen høres det ut som det ikke er tilstrekkelig.

Det er bra du bryr deg om moren din, men ikke la det ødelegge for deg selv også. Prøv å ta ting med ei klype salt, ikke la deg påvirke av den paranoide tankegangen hennes og prøv å sette opp en sperre slik at problemene ikke når inn til deg selv. Det der er virkelig ikke lett. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusentakk for støttende og koselige ord :) jeg vet av erfaring at det ikke fungerer å si imot henne på vrangforestillingene hennes, som en av dere papekte. Tror jeg tar meg en telefon til legen hennes imorgen, og gir en liten bekymringsmelding. Er litt vanskelig for meg å bli med på diverse ting siden jeg for øyeblikket bor nærmere 100 mil unna min mor, pga studier. Og jeg skal prøve så godt å distansere meg fra det hun sier. Om noen har noe mer å tilføye så er det bare å komme med erfaringer eller tips. Klem fra meg 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom et stykke på vei ved å kontakte min eksmanns fastlege. Han kunne ikke formidle så mye til meg, men jeg kunne fortelle om mine opplevelser. Dette var nok til å få dyttet han inn i helsevesenet, og en stor byrde ble løftet fra mine skuldre

Anonymkode: a207a...467

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.. Jeg er ei jente på 18 år som har et problem. Når jeg var 13 flyttet jeg fra moren min, til 100% hos faren min, da det ble for mye. Jeg tror moren min er schizofren, men har aldri fått vite det ettersom taushetsplikten. Mamma hater alle og teor de er ute etter henne og spionerer på henne. Hu lukker seg selv inne, og tror hun er et geni som skal redde verden og snakker og krangler med segselv. Jeg flyttet til andre siden av landet for å studere, og blir nå bombadert med meldinger om at jeg må passe mwg for mennesker som vil ødelegge livet mitt og manipulere meg, og for hver melding gjentar hun segselv og nå skriver hun at jeg må passe meg for prostituerte fra korea som er med i en slags "colaboration", og at de vil ødelegge livet mitt.. Det tærer på meg, og jeg tror begeret begynner å renne over for hu. Som pårørende og eneste datter, har jeg hele oppveksten måtte ta hånd om hu, men jeg får ingen informasjon selv. Jeg vet at taushetsplikten står sterkt her i norge, og det er bra det, men jeg har aldri fått noen form for hjelp eller informasjon. Jeg prøvde en gang å kontakte helsesøster på skolen og fikk time hos hu. Der skjedde det ikke mye, utenom at jeg følte jeg ble avhørt om moren min, og det virket helt ærlig som om helsesøster visste alt fra før. Alt hu sa var at hu ikke kunne si noe pga taushetsplikten og det ble med det møtet. Hu tok aldri kontakt og fulgte meg opp, og ingen andre heller. På den tiden var jeg 15 år, redd og ville vite hva som var galt. Jeg aner heller ikke hva slags hjelp mamma får nå, men er det noen av dere som har vært pårørende til schizofrene og vet hvordan jeg kan hjelpe hu? Jeg takler ikke å ikke vite lengre, og å måtte ta ansvar over min egen mor.. 

Hvis moren din bor i Stavanger eller Oslo området, ville jeg kontaktet TIPS kompetansesenter. De kan snakke med moren din på et hjemmebesøk, og hjelpe familien videre. Ut fra det du forteller fremstår moren din med vrangforestillinger som er slitsomme både for henne og deg. Masse lykke til. 

Anonymkode: c2594...350

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis moren din bor i Stavanger eller Oslo området, ville jeg kontaktet TIPS kompetansesenter. De kan snakke med moren din på et hjemmebesøk, og hjelpe familien videre. Ut fra det du forteller fremstår moren din med vrangforestillinger som er slitsomme både for henne og deg. Masse lykke til. 

Anonymkode: c2594...350

Jaa, ikke så altfor langt unna Oslo. Tusentakk! Da ringer jeg de :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...