AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #1 Skrevet 30. juli 2016 Jeg har en oppskrift på en middagsrett jeg liker godt, chop suey, men i den er det soyaolje. Jeg har blitt allergisk mot soya, finnes det noen erstatninger? Anonymkode: 189ec...8a3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #2 Skrevet 30. juli 2016 En hvilken som helst annen matolje som ikke er laget av soya. Solsikkeolje, olivenolje, rapsolje, druekjerneolje, maisolje, kokosolje etc. Hvilken du skal velge avhenger av hvordan du skal bruke oljen. Les deg gjerne opp om hvilke egenskaper de forskjellige har, og hvor godt de tåler varme. Det finnes hundrevis av artikler og oversikter over hva som passer til hva, for eksempel her. (Mange kaller rapsolje en nøytral olje, altså uten smak. Selv synes jeg den har veldig lett for å smake vondt, også de dyre kvalitetsoljene.) Anonymkode: ee2c1...cc0 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #3 Skrevet 30. juli 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: En hvilken som helst annen matolje som ikke er laget av soya. Solsikkeolje, olivenolje, rapsolje, druekjerneolje, maisolje, kokosolje etc. Hvilken du skal velge avhenger av hvordan du skal bruke oljen. Les deg gjerne opp om hvilke egenskaper de forskjellige har, og hvor godt de tåler varme. Det finnes hundrevis av artikler og oversikter over hva som passer til hva, for eksempel her. (Mange kaller rapsolje en nøytral olje, altså uten smak. Selv synes jeg den har veldig lett for å smake vondt, også de dyre kvalitetsoljene.) Anonymkode: ee2c1...cc0 Nei, poenget er ikke at det skal være olje i matretten, men at det skal tilføre smak. Soyaolje er jo ofte svært salt, f.eks. Jeg har olje i i tillegg, soljaoljen blir mer som et krydder. Anonymkode: 189ec...8a3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #4 Skrevet 30. juli 2016 Sikker på at det ikke er soyasaus du mener. Som kikkoman? Det er salt med smak. Eneste jeg kan komme på som erstatning er buljong. Men det blir langt fra det samme. Anonymkode: c05a5...c73 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #5 Skrevet 30. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikker på at det ikke er soyasaus du mener. Som kikkoman? Det er salt med smak. Eneste jeg kan komme på som erstatning er buljong. Men det blir langt fra det samme. Anonymkode: c05a5...c73 Eh, ja, sorry... ammetåke Soyasaus. Anonymkode: 189ec...8a3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #6 Skrevet 30. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, poenget er ikke at det skal være olje i matretten, men at det skal tilføre smak. Soyaolje er jo ofte svært salt, f.eks. Jeg har olje i i tillegg, soljaoljen blir mer som et krydder. Anonymkode: 189ec...8a3 Som den andre AB'en sa: Du mener tydeligvis soyasaus, ikke soyaolje. Buljong eller fiskesaus kan være et alternativ, men smaken er jo ikke den samme. Anonymkode: ee2c1...cc0
Fredsmegleren Skrevet 30. juli 2016 #7 Skrevet 30. juli 2016 Dersom du skal lage asiatisk mat og trenger soyaolje som smakstilsetning så ville jeg ha brukt sesamolje
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #8 Skrevet 30. juli 2016 Et øyeblikk siden, Fredsmegleren skrev: Dersom du skal lage asiatisk mat og trenger soyaolje som smakstilsetning så ville jeg ha brukt sesamolje Smaker det litt likt? Anonymkode: 189ec...8a3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #9 Skrevet 30. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eh, ja, sorry... ammetåke Soyasaus. Anonymkode: 189ec...8a3 Sånt skjer. Mannen min brukte feil en gang, det er verre enn å skrive feil. Anonymkode: ee2c1...cc0
Fredsmegleren Skrevet 30. juli 2016 #10 Skrevet 30. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Smaker det litt likt? Anonymkode: 189ec...8a3 Det smaker asiatisk om jeg kan si det, men ikke salt som soysaus (usikker på om soyaolje er salt)
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #11 Skrevet 30. juli 2016 1 minutt siden, Fredsmegleren skrev: Dersom du skal lage asiatisk mat og trenger soyaolje som smakstilsetning så ville jeg ha brukt sesamolje Soyaolje smaker ingen verdens ting, det er en helt nøytral stekeolje. Og sesamolje smaker helt annerledes enn soyasaus, som TS egentlig mente. Anonymkode: ee2c1...cc0
Fredsmegleren Skrevet 30. juli 2016 #12 Skrevet 30. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Soyaolje smaker ingen verdens ting, det er en helt nøytral stekeolje. Og sesamolje smaker helt annerledes enn soyasaus, som TS egentlig mente. Anonymkode: ee2c1...cc0 Ser ingenting galt med å bruke sesamolje i asiatisk mat dersom man ikke har eller ikke kan bruke soyasaus. Det smaker noe annerledes, men setter et asiatisk preg på maten. Dersom man velger å bruke sesamolje burde man bruke små mengder og prøve seg fram og eventuelt tilsette litt ekstra salt.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #13 Skrevet 30. juli 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånt skjer. Mannen min brukte feil en gang, det er verre enn å skrive feil. Anonymkode: ee2c1...cc0 Usj, det tror jeg på Anonymkode: 189ec...8a3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #14 Skrevet 30. juli 2016 19 minutter siden, Fredsmegleren skrev: Det smaker asiatisk om jeg kan si det, men ikke salt som soysaus (usikker på om soyaolje er salt) Kikkoman er i hvert fall salt. Men jeg kan jo tilsette salt selv, da... hmm.. Anonymkode: 189ec...8a3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #15 Skrevet 30. juli 2016 15 minutter siden, Fredsmegleren skrev: Ser ingenting galt med å bruke sesamolje i asiatisk mat dersom man ikke har eller ikke kan bruke soyasaus. Det smaker noe annerledes, men setter et asiatisk preg på maten. Dersom man velger å bruke sesamolje burde man bruke små mengder og prøve seg fram og eventuelt tilsette litt ekstra salt. Ok. For jeg har bestilt biff chop suey på restaurant, da uten soyasaus, og den smakte helt ok! Anonymkode: 189ec...8a3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #16 Skrevet 30. juli 2016 http://www.healthline.com/health/food-nutrition/soy-sauce-substitutes Anonymkode: 44f0a...e70
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #17 Skrevet 30. juli 2016 Hva med fiskesaus, da? Anonymkode: 189ec...8a3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #18 Skrevet 30. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med fiskesaus, da? Anonymkode: 189ec...8a3 Kan funke. Du får i alle fall saltet og væsken, og noe mer smak enn om du bare har i ekstra salt og vann. Anonymkode: ee2c1...cc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå