Aircondition Skrevet 30. juli 2016 #1 Skrevet 30. juli 2016 Jeg har en elgstek på 750g som jeg har steikt litt på pannen i forkant. Nå skal jeg ha den i ovnen, og jeg har maks to timer på meg før den må være ferdig! Hva gjør jeg? Hvor mange grader og hvor lenge? Jeg har ikke steketermometer
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #2 Skrevet 30. juli 2016 3 minutter siden, Aircondition skrev: Jeg har en elgstek på 750g som jeg har steikt litt på pannen i forkant. Nå skal jeg ha den i ovnen, og jeg har maks to timer på meg før den må være ferdig! Hva gjør jeg? Hvor mange grader og hvor lenge? Jeg har ikke steketermometer Du får Følge en oppskrift, uten å bruke termometer da http://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/elgstek/ Anonymkode: 7bf44...b47
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #3 Skrevet 30. juli 2016 4 minutter siden, Aircondition skrev: Jeg har en elgstek på 750g som jeg har steikt litt på pannen i forkant. Nå skal jeg ha den i ovnen, og jeg har maks to timer på meg før den må være ferdig! Hva gjør jeg? Hvor mange grader og hvor lenge? Jeg har ikke steketermometer " det er to måtter pr kg 80 grader i 6-8timer 100 grader 3-4 timer stekkes først i panne for steke hinne så i steke ovenen, ferdig stekt ha aleminumsfolie rundt la det stå å hvile i folien i 30 min er det jeg har lært av svigerfar " http://forum.babyverden.no/threads/oppskrift-p%C3%A5-elgsteik-uten-steketermometer-hjelp.1259611/ Anonymkode: 7bf44...b47 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #4 Skrevet 30. juli 2016 Ettersom steika di er på 750 gram @Aircondition , holder det nok med 100 grader i 2-3 timer Skru på steikovnen nå. Lykke til, og god middag! Anonymkode: 7bf44...b47
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #5 Skrevet 30. juli 2016 Deler du steika i mindre biter, som f.eks i 2 biter, kan du halvere steiketida (ettersom steiketida er opplyst i timer pr kg) Men da er det viktig at du får steikehinne på de flatene du skjærer over, før du steker den i ovnen Anonymkode: 7bf44...b47
Poserose Skrevet 30. juli 2016 #6 Skrevet 30. juli 2016 Ville slengt steika i ovnen som de andre her sier, og så gått på butikken og kjøpt en enkel forrett du kan servere for å utvide tidsrammen din litt For eksempel melon og spekeskinke eller caprese (mozarelle og tomat) 1
Poserose Skrevet 30. juli 2016 #7 Skrevet 30. juli 2016 Og ved mindre det er kongen som kommer går det helt sikkert greit om maten blir litt sen Det er bedre med god mat sent, enn ikke så god mat til tiden. Hadde sikkert gått fint med sen mat til kongen også. 1
Aircondition Skrevet 30. juli 2016 Forfatter #8 Skrevet 30. juli 2016 Tusen hjertelig takk for raske svar! Jeg satte den inn klokka halv sju, nå står den på 100 grader. Jeg steker den i form med lokk, har det noe å si? Kan jeg sette den på 125 grader? Det er ikke sååå krise, det er bare at ungene skal ha lørdagsgodt før de legger seg, og det bruker vi normalt å kose oss med etter maten! Tenker jeg begynner i god tid neste gang Men hvor lang tid trenger egentlig gulrot i tynne skiver på å bli ferdige i ovn? De er ikke kokt eller noe på forhånd.. 1
Aircondition Skrevet 30. juli 2016 Forfatter #9 Skrevet 30. juli 2016 Blir litt endringer i leggerutinene idag. Vi kommer sterkere tilbake 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #10 Skrevet 30. juli 2016 1 minutt siden, Aircondition skrev: Blir litt endringer i leggerutinene idag. Vi kommer sterkere tilbake Kanskje du finner ut mer her http://www.mytaste.no/o/elgstek-i-leirgryte-350770.html http://www.mytaste.no/s/hvordan-steke-elgstek.html Anonymkode: 7bf44...b47
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #11 Skrevet 30. juli 2016 8 minutter siden, Aircondition skrev: Tusen hjertelig takk for raske svar! Jeg satte den inn klokka halv sju, nå står den på 100 grader. Jeg steker den i form med lokk, har det noe å si? Kan jeg sette den på 125 grader? Det er ikke sååå krise, det er bare at ungene skal ha lørdagsgodt før de legger seg, og det bruker vi normalt å kose oss med etter maten! Tenker jeg begynner i god tid neste gang Men hvor lang tid trenger egentlig gulrot i tynne skiver på å bli ferdige i ovn? De er ikke kokt eller noe på forhånd.. I leirgryte (som kanskje blir ca det samme som form med lokk?) tar det 2-3 timer å steike ei steik på 1,5 kg på 125 grader Prøv 125 grader " 1. Legg leirgryta i vann et par timer. Gni steken godt inn med salt og krydder og legg den i gryta. Del løk og gulrot i biter og tilsett. Legg over noen klatter med smør, og stikk et steketermometer inn i den tykkeste delen på steken. 2. Sett leirgryta inn i kald ovn, og skru på 125 °C. Stek i 2-3 timer til steketermometeret viser 65 °C . Da er steken medium stekt. Ønsker du den gjennomstekt, stek til termometeret viser 70 °C. 3. Ta steken ut av gryta og la den hvile minst et kvarter før den skjæres opp. Sil kraften. 4. Brun smør og hvetemel i en gryte, spe med kraft, og visp inn rømme. La sausen koke noen minutter. Smak til med krydder og gelé. Server elgstek med kokte grønnsaker eller en salat og poteter. " Resten av oppskriften her: http://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/elgstek-i-leirgryte/ Anonymkode: 7bf44...b47 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #12 Skrevet 30. juli 2016 15 minutter siden, Aircondition skrev: Tusen hjertelig takk for raske svar! Jeg satte den inn klokka halv sju, nå står den på 100 grader. Jeg steker den i form med lokk, har det noe å si? Kan jeg sette den på 125 grader? Det er ikke sååå krise, det er bare at ungene skal ha lørdagsgodt før de legger seg, og det bruker vi normalt å kose oss med etter maten! Tenker jeg begynner i god tid neste gang Men hvor lang tid trenger egentlig gulrot i tynne skiver på å bli ferdige i ovn? De er ikke kokt eller noe på forhånd.. Legg de sammen med elgsteika i formen fra begynnelsen. I følge oppskriften fra matprat skal de i hvertfall legges sammen Anonymkode: 7bf44...b47 1
Poserose Skrevet 30. juli 2016 #13 Skrevet 30. juli 2016 Legg grønnsakene i formen nå Hvis de ikke blir ferdige kan du bare steke dem kjapt ferdig i stekepanna i 3-5 minutter når du tar ut steken 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #14 Skrevet 30. juli 2016 Når fant du egentlig ut at du skulle steke elg til middag? Var det ikke mulig planlegge litt mer i forkant, og eventuelt sette greia i ovnen litt tidligere? Anonymkode: 4f07a...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #15 Skrevet 30. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når fant du egentlig ut at du skulle steke elg til middag? Var det ikke mulig planlegge litt mer i forkant, og eventuelt sette greia i ovnen litt tidligere? Anonymkode: 4f07a...2b4 Det er jo mulig at elgen ble både skutt og slaktet i dag... Anonymkode: 7bf44...b47 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #16 Skrevet 30. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo mulig at elgen ble både skutt og slaktet i dag... Anonymkode: 7bf44...b47 Vi får håpe det ikke var derfor, i og med at elgjakten ikke starter før i september... Anonymkode: 5ce17...3f3 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #17 Skrevet 30. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vi får håpe det ikke var derfor, i og med at elgjakten ikke starter før i september... Anonymkode: 5ce17...3f3 Huff, ja du har rett. Det tenkte jeg ikke på i farten Anonymkode: 7bf44...b47
Aircondition Skrevet 30. juli 2016 Forfatter #18 Skrevet 30. juli 2016 Glemte å si at jeg er en snikskytter som driver og skaffer stek på ulovlig vis Jeg har familie som reiste på ferie idag som hadde en liggende. De skulle kaste den men jeg sa at jeg ville ha den. Planen var pizza, men hvem sier vel nei takk til elgstek? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå