Gå til innhold

Skjønner meg ikke på det med sunt kosthold..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Virker som det skal være så innviklet å se bra ut i dag. Virker som det skal til såååå mye trening og strngt kosthold for å holde magen flat osv. Men hva skjer om du er like aktiv, spiser sjokolade sjelden gang i bland, eller pizza f.ks? Har du ødelagt alt da liksom pga det?

Anonymkode: 660f3...172

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Som en eller annen ekspert sa, det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel kun du svare på. Det kommer jo an på totalen av ditt aktivitetsnivå og kosthold. Hvis du går i kalorioverskudd, så vil du miste den flate magen. 

Anonymkode: c2680...275

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som det skal være så innviklet å se bra ut i dag. Virker som det skal til såååå mye trening og strngt kosthold for å holde magen flat osv. Men hva skjer om du er like aktiv, spiser sjokolade sjelden gang i bland, eller pizza f.ks? Har du ødelagt alt da liksom pga det?

Jeg er slank og trent. Folk tror jeg spiser supersunt og trener fem ganger i uka. En kompis fikk hakeslepp en gang vi var på tur og skulle kjøpe pølse. "Spiser DU pølser??" Jeg bare "Eh, ja, hvorfor skulle jeg ikke det...?" Og så pekte han på kroppen min. "Men jeg spiser ikke FEM pølser!" sa jeg. Jeg spiser godteri (prøver å holde meg til lørdag), men jeg spiser ikke vanvittige mengder (bortsett fra en sjelden gang). Jeg elsker pizza! Elsker! Spiser minst en gang i uka. Trikset er å stoppe før du er stappmett (noe du ikke gjør hvis du er altfor sulten når du begynner å spise, for da merker du det for sent). Jeg tror folk har dårlige vaner. Vi er vokst opp med at vi må spise alt på tallerkenen. Det vi burde bli opplært til, er å høre på kroppen! Vi er opplært til å ignorere at det sier at det er nok!

Jeg spiser ganske sunt, men hvit loff i helgene og nekter meg ingenting!

Jeg trener også, null til tre ganger i uka, og er nok veldig lettrent.

Poenget er at det egentlig ikke er så vanskelig!

Prøv å stopp å spise før du tror. Så kjenner du etter. Er du egentlig mett? Du MÅ ikke bli stappmett, faktisk bør du unngå det. Men du skal likevel ikke gå rundt sulten. Gjør det til en vane å spise nok uten å bli stappmett! Myyye enklere enn å drive alskens dietter og telle kalorier!

• Liker 3
Skrevet

Hvem er det som sier at det er innviklet å være sunn? Jo, det er de som selger blader og driver annonsebaserte nettsider. Det er aldri så lurt å kun høre på de som tjener penger på å ha en spesiell holdning. Det er som du mistenker ikke så vanskelig i det hele tatt. Bare lytt til kroppen og fornuften din. 

Når man slanker seg er det viktig å være litt rigid, men du skal jo også lage vaner som skal holde i mange, mange år. Da nytter det ikke å være skikkelig streng. Man må ha vaner som lar seg forene med å fungere i samfunnet (fester, bursdager osv). 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Poserose skrev:

Hvem er det som sier at det er innviklet å være sunn? Jo, det er de som selger blader og driver annonsebaserte nettsider. Det er aldri så lurt å kun høre på de som tjener penger på å ha en spesiell holdning. Det er som du mistenker ikke så vanskelig i det hele tatt. Bare lytt til kroppen og fornuften din. 

Når man slanker seg er det viktig å være litt rigid, men du skal jo også lage vaner som skal holde i mange, mange år. Da nytter det ikke å være skikkelig streng. Man må ha vaner som lar seg forene med å fungere i samfunnet (fester, bursdager osv). 

Nettopp! Husk på sånne småting du ikke tenker over! En venninne gikk nettopp ned fem kilo bare ved å kutte ut kveldens varme kakao med en liten kjeks til. Det høres lite ut, men blir mye på sikt. Hun erstattet med te uten noe mer. Viola fem kilo ned på noen uker! Det gikk ikke så fort, men det blir varig!

Skrevet
Et øyeblikk siden, Ulla Ullsokk skrev:

Nettopp! Husk på sånne småting du ikke tenker over! En venninne gikk nettopp ned fem kilo bare ved å kutte ut kveldens varme kakao med en liten kjeks til. Det høres lite ut, men blir mye på sikt. Hun erstattet med te uten noe mer. Viola fem kilo ned på noen uker! Det gikk ikke så fort, men det blir varig!

Det er mange sånne historier der ute :) En jeg kjenner gikk ned mye (vet ikke eksakt antall kg) bare på å ikke kjøpe burger og brus på vei hjem fra jobb om kvelden. Hun ble ikke slank og fit akkurat, men gikk fra å være tjukk til normalvektig på noen måneder. Det er ikke plass til to middager i de fleste kosthold. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du leser for mye kvinneblader.

• Liker 2
Gjest Krigerunge
Skrevet

Jeg stressa noe enormt den gangen jeg skulle legge om livsstilen min. Noen sa at du er ikke sunn om du spiser brød, noen sa at du er ikke sunn om du spiser pasta, noen sa at du er iallefall ikke sunn om du ikke drikker 2 liter med vann for dag. Og har du sukker i kostholdet ditt så er du iallefall evneveik. Jeg innså etterhvert, at for meg betyr et sunt kosthold at man får i seg det man trenger av næring og spiser variert. Det vil si, jeg kan fint mekke en hjemmelaget pizza en torsdagskveld og spise taco på en mandag. Det er alt etter hvordan man tilbereder maten.

Velger man grandis eller spiser taco uten noe som helst tilbehør så blir det ikke så veldig sunt akkurat. Lager du den hjemmelagde pizzaen med grov bunn og et innholdsrikt fyll, samt spiser grønnsaker til tacoen din og muligens velger grove lefser fremfor vanlige, så er det jo langt ifra ille. Greier du å skvise inn iallefall to middager med fisk i uka og velger gode råvarer, samt får i deg et par forskjellige grønnsaker i løpet av en dag og noe frukt, så er man rimelig godt på vei. Jeg føler meg veldig alene om å ikke være glad i frukt, jeg syns de færreste frukttyper er gode. Smoothie derimot liker jeg. Grønnsaker er jeg glad i, så det er ikke noe problem å få i seg det - men om du ikke liker grønnsaker, ok, lag smoothie. Enkelt. 

Bare dette i seg selv høres vanskelig ut for noen men i praksis er det ikke det når man greier å lage seg noen gode rutiner og vaner. Man må nesten definere sunnhet på sin egen måte, for meg er som sagt sunnhet å få i seg det man trenger av vitaminer og næring, dekke dagsbehovene og tilføre nok energi gjennom mat. Jeg holder meg mest mulig unna sukker fordi jeg ikke har behov for det og fordi jeg ærlig talt ikke har et nevneverdig søtsug. En lørdagskveld drikker jeg et par glass med vin fremfor å spise en pose chips eller noe sjokolade for eksempel. Så passer jeg også på saltinnholdet i det jeg spiser og slike ting, mettet fett prøver jeg å holde meg mest mulig unna og sånne basic ting. Men du kan fint unne deg noe godt om du vil det en gang i blant, men når jeg sier en gang i blant tenker jeg en dag i uka. Du må finne ut av alt dette selv, men ikke les for mye på nettet. Det kan ha motsatt effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...