Gå til innhold

Når noen skriver eller sier "kjære deg" i en diskusjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det da hersketeknikk? Mener jeg leste det en gang, at det var en form for hersketeknikk.

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 7261f...7a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på hva som kommer etter Kjære deg om det er hersketeknikk eller ikke.

Gjest Onbothsides
Skrevet

Bare man husker på at det er forskjell på om noen skriver kjære deg, eller Kjære meg - som er et uttrykk ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være det, men ikke nødvendigvis.

Jeg leser det ofte slik, akkurat som når noen sier "vennen" eller bruker navnet ditt mye. Litt irettesettende, og overfra-og-ned.

Anonymkode: db400...191

AnonymBruker
Skrevet

Fæler det er hersketeknikk, følte meg liten og sårbar hver gang moren min brukte det. Hun brukte det gjerne sammen med noe i den duren av "skjønner du ikke det en gang." 

Anonymkode: 716d3...e47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fæler det er hersketeknikk, følte meg liten og sårbar hver gang moren min brukte det. Hun brukte det gjerne sammen med noe i den duren av "skjønner du ikke det en gang." 

Anonymkode: 716d3...e47

Veldig enig

Anonymkode: 6ee86...be1

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Hersketeknikk. Blir som at noen sier "jammen skjønner du ikke det?" I en nedlatende tone. Sånne ting ignorerer jeg lett 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på måten det er skrevet på og hva som ellers står før eller etter "kjære deg." I ordentlige diskusjoner, med uenigheter, så er det sikkert oftere brukt som hersketeknikk enn når enkelte bruker det i starten av en setning og høres mer velmenende ut enn noe annet."Kjære deg, det må du ikke finne på å gjøre" eller "kjære deg, tror du virkelig at blablabla." Det ser ikke jeg på som hersketeknikk. Men "Hvis du tror det, så får du se å tenke deg om en gang til, kjære deg ;)" ser jeg på som hersketeknikk.

Anonymkode: 41bd3...350

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Sly skrev:

Det kommer vel an på hva som kommer etter Kjære deg om det er hersketeknikk eller ikke.

Godt poeng! Jeg har vel mest sett det brukt typen slik: "Jammen, kjære deg, *forklarer et eller annet som vedkommende mener den andre ikke har forstått". Eller: "Det kalles hersketeknikk, kjære deg." Var sammen med en som pleide å si "jammen, lille venn" til meg i en litt sånn belærende tone,og da forstod jeg i hvert fall at det var hersketeknikk. Noen ganger vanskeligere å identifisere når man diskuterer skriftlig.

AnonymBruker
Skrevet

Men kjære deg, da. Blir uttrykket "kjære deg" brukt i en ellers saklig og f.eks faglig diskusjon, så er det selvfølgelig en hersketeknikk. Det må du da forstå?

Anonymkode: 0bf65...d98

AnonymBruker
Skrevet

Ja, "kjære deg" er i aller høyeste grad en hersketeknikk. Det som ikke sies i setningen (men høres av mottakeren) er "vet du ikke bedre".

Jeg synes også at når noen tar med navnet på den de skal forklare noe til også er litt sånn "herskete"...

Anonymkode: bf71c...4f4

Skrevet

Ja, det er hersketeknikk.

Er jo selvsagt unntak, om det står på et bursdagskort eller noe altså, men i diskusjoner er det nedlatende ment. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på måten det er skrevet på og hva som ellers står før eller etter "kjære deg." I ordentlige diskusjoner, med uenigheter, så er det sikkert oftere brukt som hersketeknikk enn når enkelte bruker det i starten av en setning og høres mer velmenende ut enn noe annet."Kjære deg, det må du ikke finne på å gjøre" eller "kjære deg, tror du virkelig at blablabla." Det ser ikke jeg på som hersketeknikk. Men "Hvis du tror det, så får du se å tenke deg om en gang til, kjære deg ;)" ser jeg på som hersketeknikk.

Anonymkode: 41bd3...350

Ja, enig, -viktig forskjell! "Kjære deg, det må du ikke finne på å gjøre" høres ut som det er sagt mer med omsorg, -men når jeg tenker meg om kan det også høres nedlatende ut,kanskje? Kommer gjerne an på relasjonen og tonen.

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet
9 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Ja, det er hersketeknikk.

Er jo selvsagt unntak, om det står på et bursdagskort eller noe altså, men i diskusjoner er det nedlatende ment. 

Enig, som jeg skulle skrevet det selv

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det da hersketeknikk? Mener jeg leste det en gang, at det var en form for hersketeknikk.

Hva tenker dere? 

Kjære deg, nei det er ikke hersketeknikk.

Gjest MadameDeRosa
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere? 

Nei, det sies når man ønsker å si ifra st vedkommende har gått altfor langt over streken, og/eller sagt noe helt hinsides dumt eller nedlatende. Da kan man starte setningen med kjære deg, for å si ifra på en litt penere måte enn "nå har du gått for langt, herregud!"

Skrevet (endret)

Som oftest er det hersketeknikk i en diskusjon.

I en tilbakemelding på noe kan man begynne med "kjære deg", men ellers er det likestilt med å bruke benevninger som f.eks "lille venn", "er jeg søt når du er sint" og "har du mensen/PMS?"

Endret av Høsta
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Høsta skrev:

Som oftest er det hersketeknikk i en diskusjon.

I en tilbakemelding på noe kan man begynne med "kjære deg", men ellers er det likestilt med å bruke benevninger som f.eks "lille venn", "er jeg søt du du er sint" og "har du mensen/PMS?"

Høres ut som eksen min. Han har sikkert tatt kurs i hersketeknikker. 

Anonymkode: ac421...1db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hender jeg skriver det ja. I de tilfellene er jeg temmelig oppgitt over hva noen skriver/mener de har gått over streken eller uttaler seg ufint/frekt/nedlatende. Jeg opplever det som litt irettesettende. Kan nok oppleves som en hersketeknikk, det klinger litt nedlatende. 

Anonymkode: fddd3...7df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...