Diva Skrevet 11. november 2004 #61 Skrevet 11. november 2004 Når noen er FEIT så er det ikke bare utseende. Det lyser jo av personen at h*n har et psykisk problem - som her gir seg utslag i matinntak. Og i de tilfellene der det ikke er tilfelle så har iallefall personen selv stått for problemet. Om dette problemet ikke blir tatt på alvor så blir det etter hvert et stort fysisk problem. Om ingen bryr seg om at folk flest blir feite så må vi snart få en egen avdeling på sykehusene for feite mennesker. KULT HVA? Av denne grunn synes jeg ikke det skal være legitimt å være feit. Jeg blir litt småkvalm av alle her som skal være så moralsk og skånende overfor de feite Fete mennesker som ønsker hjelp må, akkurat som alkoholikerne, erkjenne sin tilstand. Først da nytter det. Dersom vi slanke aldri sier noe om overvekten så vil det bli enda lettere å forbli feit. Det er en vanvittig trend nå å skrive sure oppstøt om overvektige. Jeg blir av å lese innlegg som dine! Ikke legitimt å være feit ? Det bør være like legitimt som å være alt for tynn! Det er heller ikke noe bra, og det er ganske mange i dette landet som sliter med spiseforstyrrelser! Vil også presisere som Kverula at ikke alle overvektige har psykiske problemer. Hvor har du det fra ? Du sier også at vi (ja, jeg er overvektig jeg og, men føler meg ikke som noe misfoster fordet, og jeg innrømmer gjerne at jeg er overvektig...) overvektige må erkjenne sin tilstand.... Hallooo?? Tror du ikke vi gjør det ? Selv om du har hørt om noen overvektige som prøver å kamuflere problemer og skylde på evt. somatiske grunner, så gjelder det absolutt ikke alle. Men det er utrolig snilt og flott av deg å fortelle oss overvektige hvordan vi er og hva vi bør gjøre asså, det er det aaalt for få som gjør :o Ærlig talt så synes jeg du virker som svært fordomsfull, krass og uvitende! Om du virkelig legger merke til hva "de fete" legger i handlekurven, så har du et stort fritidsproblem Du får ta å lukke øynene når du går ute da, så du slipper å bli kvalm av oss! (godt du ikke bor i USA, der er det mye verre ) - Glad jeg selv ikke gidder å bruke så mye energi på å spy ut guff om folk...
Gjest Gjesta Skrevet 11. november 2004 #62 Skrevet 11. november 2004 Jeg leste hele innlegget ditt flere ganger jeg, slanke sexy' dame - men påstanden/konklusjonen din er fortsatt like feil etter min mening. Og hvis man leser litt mellom linjene i innlegget ditt, så kommer det ganske tydelig fram at du ikke respekterer feite mennesker og har en nedlatende holdning over for dem. Lyser det psykiske problemer av slanke, sexy folk, eller er de fritatt for sånt? K
Gjest :-) anna i.i Skrevet 11. november 2004 #63 Skrevet 11. november 2004 Når noen er FEIT så er det ikke bare utseende. Det lyser jo av personen at h*n har et psykisk problem - som her gir seg utslag i matinntak. Og i de tilfellene der det ikke er tilfelle så har iallefall personen selv stått for problemet. Av denne grunn synes jeg ikke det skal være legitimt å være feit. Jeg blir litt småkvalm av alle her som skal være så moralsk og skånende overfor de feite Fete mennesker som ønsker hjelp må, akkurat som alkoholikerne, erkjenne sin tilstand. Først da nytter det. Dersom vi slanke aldri sier noe om overvekten så vil det bli enda lettere å forbli feit. Jeg blir helt målløs over holdningene dine... Unnskyld at jeg spør men MENER du dette seriøst eller finner du på ekstreme argumenter bare for å¨provosere?! Hvem er du til å definere andres "problemer"? Hva er "feit"?! Snakker du om det amerikanerne kaller obese... eller snakker du om en drøy str 44? Hvor tung må man være for at resten av verden skal ha rett til å mene noe om det?! Jeg ser verden på en helt annen måte enn deg. Og JEG blir kvalm av folk som mener de har noe med alt andre mennesker gjør... og prøver å kalle det moral. (Enten det er å henge trusene sine på snora på en søndag, eller å følge med på hva andre har i handlekurven. ) Så mitt spørsmål til deg er: Hvem har "skylden" for at noen mennesker blir moralske krøplinger - som ikke selv ser at de er blottet for empati og normalt gangsyn. Og som luller seg inn i tanken på at de selv er bedre enn andre... etter standarder som de velger å sette selv. (For eksempel at de har rett og moralsk plikt til å mene noe om celulitt-tilstanden på naboens lår. ) Jeg vet ikke om du la merke til det... men hun som fikk fredsprisen i år var ingen sylfide... jeg syntes hun var vakker, men du antok kanskje at hun hadde psykiske problemer?! Just asking...
Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2004 #64 Skrevet 12. november 2004 Må bare beklage :oops: at jeg ikke har lært meg det tekniske med å sitere. Har måttet lage en egen rolleliste og håper dere forstår: BRUN: En slank sexy dame (sitert) Vanlig: En slank sexy dames komentarer BLÅ: Diva (sitert) Om ingen bryr seg om at folk flest blir feite så må vi snart få en egen avdeling på sykehusene for feite mennesker. KULT HVA? roll: ... Dette er faktisk et problem som til og med verdens helseorganisasjon har tatt på alvor og vil jobbe med. Av denne grunn synes jeg ikke det skal være legitimt å være feit. Jeg blir litt småkvalm av alle her som skal være så moralsk og skånende overfor de feite Som du kan lese her så er det ikke de feite jeg blir kvalme av men alle de som er så "hyggelig" og aldri tør svare annet enn det moralsk riktige. Vet faktisk ikke om jeg synes det er så moralsk riktig heller.. Fete mennesker som ønsker hjelp må, akkurat som alkoholikerne, erkjenne sin tilstand. Først da nytter det. Du sier også at vi (ja, jeg er overvektig jeg og, men føler meg ikke som noe misfoster fordet, og jeg innrømmer gjerne at jeg er overvektig...) overvektige må erkjenne sin tilstand.... Hallooo?? Tror du ikke vi gjør det ? Det jeg mener er at overvektige må innse at de har ett problem. Ikke gjemme seg bak f.eks denne debatten der de fleste mener at det er ok å være feit. Det er et alvorlig helseproblem vi snakker om her, ikke en alternativ livsstil. Vil også presisere som Kverula at ikke alle overvektige har psykiske problemer. Hvor har du det fra ? Se mitt svar til Kverula ang. dette. Ærlig talt så synes jeg du virker som svært fordomsfull, krass og uvitende! Om du virkelig legger merke til hva "de fete" legger i handlekurven, så har du et stort fritidsproblem Jeg er opptatt av helse og dermed også av fedme. For meg blir det nesten det samme å se an diabetiker kjøpe 1 kg smågodt som å se fete mennesker proppe kurven full av snop. Det er mulig at jeg er krass. Jeg ser imidlertid ikke på meg selv som fordomsfull og uvitende. Det VET jeg at jeg ikke er. Jeg blir av å lese innlegg som dine! - Glad jeg selv ikke gidder å bruke så mye energi på å spy ut guff om folk...[/quote] Du er nå litt morsom også da
LilleBille Skrevet 12. november 2004 #65 Skrevet 12. november 2004 slank sexy dame Dette må være dagens beste utsagn!
aline Skrevet 12. november 2004 #66 Skrevet 12. november 2004 det går faktisk an å ta det generelle helseproblemet "overvekt" alvorlig, og mene at noen bør gjøres med det, uten at man av den grunn lovliggjør "hets" mot enkeltpersoner innenfor den omtalte gruppen!! Det å se ett problem og å være enig i at man bør fokusere på å gjøre noe for å minske dette problemet, er fullt mulig, og i tillegg ha respekt for enkeltindivider. det er ikke snakk om at man har respekt for enkeltindividet når man går å spyr og ser ned på den fremmede, overvektige dama i butikke når hun handler!! For det første så ANER du jo ikke hva hennes overvekt skyldes, du aner heller ikke hva hun personlig gjør for å endre problemet sitt, og du aner heller ikke hva og hvem hun handler til!! Så til dere perfekte frøkner som mener det er fullt ut korrekt å tråkke på og se ned på enkeltindivider dere ikke engang kjenner, bare pga størrelsen og deres handlerutine den dagen dere ser dem, om dere VIRKELIG er bekymret for det voksende problemet i samfunnet: fedme, finn en annen måte å hjelpe til på!! Den måten dere uttrykker her er direkte ufin!! Man SKAL faktisk akseptere individet!! selv om det er i en gruppe som man ønsker å gjøre noe for. (og nei, jeg er ikke overvektig!)
Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2004 #67 Skrevet 12. november 2004 det går faktisk an å ta det generelle helseproblemet "overvekt" alvorlig, og mene at noen bør gjøres med det, uten at man av den grunn lovliggjør "hets" mot enkeltpersoner innenfor den omtalte gruppen!! Det å se ett problem og å være enig i at man bør fokusere på å gjøre noe for å minske dette problemet, er fullt mulig, og i tillegg ha respekt for enkeltindivider. Det er faktisk dette jeg mener. det er ikke snakk om at man har respekt for enkeltindividet når man går å spyr og ser ned på den fremmede, overvektige dama i butikke når hun handler!! For det første så ANER du jo ikke hva hennes overvekt skyldes, du aner heller ikke hva hun personlig gjør for å endre problemet sitt, og du aner heller ikke hva og hvem hun handler til!! Jeg spyr ikke eller ser ned på fete mennesker. Men - jeg ser det slik at de har ett problem som de bør gjøre noe med. Så til dere perfekte frøkner som mener det er fullt ut korrekt å tråkke på og se ned på enkeltindivider dere ikke engang kjenner, bare pga størrelsen og deres handlerutine den dagen dere ser dem, om dere VIRKELIG er bekymret for det voksende problemet i samfunnet: fedme, finn en annen måte å hjelpe til på!! Den måten dere uttrykker her er direkte ufin!! Jeg gir aldri uttrykk for at jeg missliker fete mennesker. Det gjør jeg faktisk ikke. Derfor bl.a synes jeg det er greit å diskutere temaet her. Her er det aldri snakk om konkrete personer, iallefall ikke fra min side. Man SKAL faktisk akseptere individet!! selv om det er i en gruppe som man ønsker å gjøre noe for. Jeg er helt enig! (og nei, jeg er ikke overvektig!)
alisia4 Skrevet 12. november 2004 #68 Skrevet 12. november 2004 anna sier: Det var vel en klok mann engang som sa "la den som er perfekt kaste den første stein" Det står faktisk i bibelen også, men av denne versjonen: La den som ikke synder kaste steinen.
aline Skrevet 12. november 2004 #69 Skrevet 12. november 2004 men hva vet du om den overvektige personen du ser på og sjekker handlekurven til, hva vet du om hvorfor hun handler det hun handler? VET du at SIDEN hun er overvektig, så er det garantert til henne hun kjøper det som kanskje ikke er bra for henne? vet du noe om hva hun gjør alle de andre dagene i uka, når du ikke ser henne handle? vet du om hun ØNSKER å gjøre noe med sin overvekt? overvektige individer KAN være både sunne og spreke, selv om det ikke er førsteinntrykket du får. dersom dette mennesket faktisk trener hver dag og har helsa under kontroll selv med sitt volum, hvorfor skal hun ikke ta seg en snickers da? det jeg ikke forstår er hvorfor man føler at man kan gjøre noe ved å legge merke til hva ett enkelt-individ gjør, når man ikke vet annet om dette individet en at det er overvektig. Hvordan får dere det til å gjøre problemet mindre?
aline Skrevet 12. november 2004 #71 Skrevet 12. november 2004 ok, STORE mennesker da, kan være spreke og trene mer en ikke-store. de kan være i like bra helsemessig stand som deg og meg. sier ikke at det er dem det er flest av, men VET du at det ikke dreier seg om den du vurderer matinnkjøpene til? og så lenge man ikke VET, hjelper det da noen?
Gjest gjest1 Skrevet 12. november 2004 #72 Skrevet 12. november 2004 De "feite" har ikke nødvendigvis bare seg selv og takke - like lite som jeg har meg selv å takke for at jeg er forholdsvis slank og langbeint. Jeg har alltid kunnet spise så mye og så usunt jeg bare har villet, uten å legge på meg et gram. Jeg har vært et skrangleverk i hele mitt liv - først nå som jeg er godt over førti har jeg begynt¨å samle fett på kroppen, men er fremdeles slank. Ikke trener jeg heller - jeg har bare gode intensjoner om å begynne. Det gjør ikke meg til noe bedre eller sunnere menneske enn mange overvektige, som kanskje både trener og er i god form, men allikevel store. Jeg har sett flere eksempler på det opp igjennom årene. Kanskje du sexy cat også har en god forbrenning og er heldig med genene dine? Eller er det faktisk sånn at du hver dag sliter med deg selv og kostholdet og kroppen din for å klare og holde deg slank?
Gjest gjest1 Skrevet 12. november 2004 #73 Skrevet 12. november 2004 En ting til forresten. Det er ikke alle gitt å ha en viljestyrke av stål, og på den måten kunne bestemme seg for å trimme mer og spise mindre. Det er bare ikke så enkelt. Mange liker ikke fysisk aktivitet - mens andre bare elsker det! Dette kan jo også bidra til overvekt, i kombinasjon med andre ting - men veldig ofte kan man skylde på gener - noen har mer anlegg for å bli store, mens andre, som meg, kan spise hva som helst uten å gå nevneverdig opp i vekt. Urettferdig er det faktisk.
Gjest perfekt Skrevet 12. november 2004 #74 Skrevet 12. november 2004 Tenk deg at ingen var feite/overvektige, alle var like slanke....... Da hadde du ikke kunnet sammenligne deg med noen, da hadde du blitt helt ordinær....... akkurat som alle de andre for når alle er like så er ingen spesielle. Konsentrer deg om din egen handlevogn du, og ta deg en ekstra titt i speilet i kveld og tenk over at hvis du ikke hadde hatt de overvektige å sammenligne deg med så hadde du ikke vært så spesiell og perfekt som du mener at du er.
Gjest Razumik Skrevet 12. november 2004 #75 Skrevet 12. november 2004 Min mening er at de aller fleste (selvsagt er det unntak) overvektige er helt og holdent skyld i det selv. De har et problem på lik linje med røykere og alkoholikere - de vet de ikke burde, men de klarer ikke la være. Det er vel få som påstår noe annet. Går vi rundt og dømmer røykere? Tynne (det kan også være et resultat av det samme problemet som overvektige har, selv om de ikke har anoreksia)? Poenget her, slik jeg ser det, er da ikke hvorvidt noen har skyld eller ei. Dersom vi skal begynne å dømme folk her, så kan alle bare ligge unna med èn gang - siden vi da må praktisere det klassiske "personen uten feil snakker først". Poenget her er jo en totalt latterlig, frekk, umoden og arrogant holdning til andre mennesker. For de overvektige som er "skyld i det selv" - dem om det! Å gå rundt og snoke i handlekurver, og "tenke sitt" er så selvgodt, så korttenkt, så lavmål - jeg synes oppriktig synd på dem som virkelig irriterer seg over andre menneskers matinntak. Å diskutere problematikken er nyttig, men da skal vinklingen være nøytral. Det er den ikke her. ser i handlekurvene bl.a for å forsøke å forstå hvordan ting henger sammen. Cola og potetgull = fedme. SÅNN ER DET BARE!! Feilen du gjør her er å overvurdere din egen evne til å forståelse og empati. Cola og potetgull er selvsagt ikke lik fedme. For en tullete påstand.
Gjest GreenSky Skrevet 12. november 2004 #76 Skrevet 12. november 2004 kan de egentlig skylde seg selv? Er det bare meg som irriterer meg over at de "feite" bruker så lang tid foran meg når de går? er det bare meg som irriterer meg over at de kjøper cola light OG en snickers king size i lunsjen? Kan ikke mange av dem egentlig skylde seg selv? Jeg orket ikke lese hele tråden. Men jeg leste innlegget ditt. Hva med litt innsikt og empati ovenfor andres situasjon? Det er nettopp den tankegangen/holdningen der som kan være med på å gi andre spiseproblemer.
Gjest bollapigsvin Skrevet 12. november 2004 #77 Skrevet 12. november 2004 kan de egentlig skylde seg selv? enn jeg da`? Joda, jeg har kanskje skyld i dette selv. Kunne sikkert ha trimmet mer. Man kan alltids trimme mer. Jeg veier 90 kg,er 175cm høy, til tross for at jeg jogger( 3-5km) og sykler( 3-4km) sikkert 4 ganger i uken. Hver gang på ca 1 time. Det blir 4 timer trim i uken. + At jeg kanskje går til og fra jobb. Jeg drikker aldri brus, spiser skjeldent fast food, men spiser normalt. Kjøper skummet eller ekstra lett melk, kjøper grovbrød, spiser ikke noe særlig ferdigmat som pizza, men spiser vanlig mat som tilberedes. Ikke har jeg rømme og fete sauser til maten heller. Og prøver å spise lite gotteri. Men som du sa, jeg har sikkert skyld i denne overvekten min selv. Kan jo bare trimme mere, ikke sant? Jeg spiser sunnere enn mine slanke medsøstrer som spiser det de måtte ha lyst på. Men men, jeg tror jeg ler like mye som dem. Tror jeg blir respektert like mye som dem, tror at min familie er like glad i meg som familien til mine medsøstrer er i dem. Rart ikke sant? For familien og vennene mine burde vel i grunn bare gått å irritert seg over min vekt og mitt kosthold. Forhåpentligvis får jeg håpe verden er litt rettferdig når vi kommer til sluttstykket. Dvs, selv om jeg må drasse på overflødige kg nå, så kanskje jeg ser litt mer fresh og sunn ut når jeg blir 40 år, nettopp fordi jeg har måtte tenkt på hva jeg putter i munnen og på trimmingen. Hilsen feita, som du ikke trenger irriterre deg over. For jeg kjøper ikke cola og snickers king size fremfor deg i køa. Heller ei går jeg så tregt. Tror det er jeg som kanskje irriterer meg over at du som er så slank ikke klarer å gå i samme tempo som bollapigsvin. Se, der fikk jeg jammen en god assosiasjon og fikk dra litt på smilebåndene
Gjest Gjesta Skrevet 13. november 2004 #78 Skrevet 13. november 2004 Det som slår meg når jeg leser utsagnene om fedme og overvektige mennesker, er at det virker som om trådstarter og Slank sexy dame ikke tror at mennesker som er overvektige er klar over helserisikoen eller hva som gjør dem overvektige. Det virker på meg som om overvektige er et hakk dummere og treigere enn folk som ikke er overvektige, og det er provoserende å lese at noen faktisk synes å mene dette. Og det er ingen av dere som har svart på et spørsmål jeg stilte tidligere her - har dere virkelig hørt noen overvektige påstå at skylden for deres fett ligger hos noen andre enn dem selv? K
Amarone Skrevet 14. november 2004 #79 Skrevet 14. november 2004 Hvorfor det egentlig?! Skjønner ikke det jeg!! Jeg synes det er fortvilende å komme hjem til min svært overvektige venninne, og alltid se at bordet er fullt av skåler med gotterier. Kjøper hun det inn for at jeg kommer? Nei - noen ganger er jeg så frekk at jeg kommer på uventet besøk! Jeg synes ikke at det er ekkelt, som en del har nevnt, men jeg synes det er trist at hun ikke kan la være å spise godis. "Sukkeravhengighet" er ikke til å spøke med, og det er mange grunner til å være overvektig, men jeg mener allikevel at mennesker har fri vilje, og at det gjelder gotterispising også... Men plager det meg personlig at noen er overvektig? Nei, men jeg har lov til å synes at det er synd at min venninne eser til det enorme, og dét bare på et par tre år på grunn av konstant spising av søtsaker.
Gjest Embla s Skrevet 14. november 2004 #80 Skrevet 14. november 2004 Det som irriterer meg litt, er at når det kommer til overvekt, har man (ofte) så mange "forklaringer": Man har lavt stoffskifte, lav forbrenning, etc etc. Hvorfor trenger man å forklare at man er noen kg for mye? For meg blir det et forsøk på å legitimere at man er for stor, og det syns jeg ærlig talt man ikke trenger! Envher har sin størrelse, og årsaken til dette kan være så mangt, fra at noen liker å trene, andre liker ikke å trene, gener, sykdommer, svakhet for godis, eller at man ikke syns sukker og fett er godt, stor grad av selvbeherskelse, eller stort ønske om å kose seg både titt og ofte. Jeg syns ingen skal behøve å forklare (eller bortforklare) sin egen kropp, eller rettferdigjøre sin egen størrelse!!!! (en annen ting som irriterer meg litt også, er at noen syns det er helt ok å stadig komme med uttalelser som "mer å ta i, mer å være glad i", "hvem vil ligge med et beinrangel" etc etc. Sånne utsagn er helt legitime. det er lov for store mennesker å rakke ned på tynne mennesker, det er lov for store mennesker å framheve fordelene med å være stor. Men hvis tynne mennesker gjør det samme, er det sjikane.. DET syns jeg er irriterende. Heldigvis omgås jeg mennesker av alle størrelser der størrelser vanligvis ikke er noe tema! (og jeg kan for mitt bare liv ikke skjønne hvordan SYNET av en stor person kan gjøre tynne mennesker irriterte. Hvis det å være stor er et problem, er det jo den store selv som har problemet, ikke deres tynnere forbipasserende?!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå