LilleBille Skrevet 10. november 2004 #21 Del Skrevet 10. november 2004 .. du sa det for meg Aline.. Listen over hvem "vi" betaler for er uendelig .. - og det er jo interessant å vite hvem som skal bestemme hva som er "akseptabel" helseregning.. ... Er det ikke greit at "vi" betaler for en som er overvektig, og aldri har vært syk - men som brekker et håndledd? Mens det helt i orden at "vi" betaler for en som er slank - som stadig er sykemeldt pga. ryggsmerter eller utbrenthet...? Det er faktisk ikke alltid overvektige belaster helsevesenet mer enn andre... (Men vi kan selvfølgelig mislike alle som får mer enn "meg" - ut av systemet - uansett hvilken grunn.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 10. november 2004 #22 Del Skrevet 10. november 2004 Dette er nok et emne hvor det ligger mye følelser og meninger rundt, så her blir det nok heftige innlegg etterhvert ja! Personlig mener jeg at i de fleste tilfeller så er det feil livsstil som fører til vektøkningen. Det er lett å bli et offer for dagens samfunn, hvor all den ekstra tiden vi får for å ha maskiner som ordner alt for oss, resulterer i et stillesittende liv med mye sukkerholdig mat. Men så er det det med å la seg selv bli et offer, da. Så jeg ser trådstarters poeng. Det er fortvilende å se på en veldig overvektig person fylle handlekurven full av usunn og fetende mat! Men da mener jeg personer som er helsetruende overvektige. For som noen sa her i tråden, så må fellesskapet betale for uføretrygd og medisinsk hjelp. Hvis du møter meg en dag jeg er irritert på alt og alle, så vil nok synet av det trådstarter nevner irritere meg, men mest fordi det er en PERSON som går sent foran meg iveien, ikke fordi det er en overvektig en! For å si det sånn, så er det INGEN som irriterer meg mer enn røykerene! De dreper kroppen sin sakte men sikkert, og hvis de ikke dør av det så blir de sirklende rundt i helsevernet og spiser opp viktige ressurser og fyller opp sykehuskøene. Og sneipene sine hiver de hvor pokker de vil, så hver dag jeg kommer på jobb må jeg stå med en pinne og pirke ut ekle sneiper fra mellom brosteinene utenfor butikken!!! Og det der gamle argumentet med at de har betalt for seg selv gjennom skatter og avgifter er tull. Hvis du røyker 20 sigaretter i døgnet, og jeg regner grovt med 40kr per pakke i skatter og avgifter, utgjør dette ca 15000 i året. Det er IKKE like mye som 5000-6000kr i mnd på grunn av uføretrygd, for ikke å snakke om alle de dyre undersøkelsene og behandlingsformene på sykehus. Aaaaargh DET irriterer meg det!! Men feite som går seint? Njei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine22 Skrevet 10. november 2004 #23 Del Skrevet 10. november 2004 Mange av dem kan skylde seg selv' date=' men så gjelder det å ikke dra alle over en kam heller. det er som kjent mange andre grunner til at man kan være overvektig enn feil kosthold og lite mosjon.[/quote'] Fullstendig enig! De fleste (vil jeg tørre å påstå) har skyld i det selv. Men det kan være andre ting inni bildet også, som for eksempel gener, medisiner og sykdommer som gjør at folk har lettere for å legge på seg. Men; jeg vil ikke si at noen av de grunnene jeg nevnte over er gode nok for å ha en unnskyldning for å veie 150 kg og være 160 cm høy liksom... Da er det deres egen feil. Etter min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2004 #24 Del Skrevet 10. november 2004 Aline: Overvekt er et problem som øker eksplosivt i forhold til alle de andre helseproblemene du har ramset opp her. Jeg har ikke noen link for hånden akkurat nå, men kan godt lete det opp hvis du ikke tror meg. Den generelle forklaringen er en mer usunn livsstil enn tidligere, med mer stillesittende arbeid og fast food. Dette er en livsstil vi selv velger. Og så finnes det også tilfeller der livsstil ikke er årsaken, men det kan ikke forsvare alle de tilfellene der overvektigheten faktisk er selvforskylt! Når det gjelder røyking, så vet du sikkert at det er satt i verk en rekke politiske tiltak for å få folk til å slutte. Jeg røyker ikke selv, men jeg vil faktisk gå så langt som å si at folk nærmest blir mobbet for røykingen sin i dag. og en overvektig trenger ikke nødvendigvis bli sykere en deg heller. Ikke nødvendigvis, nei. Men statistisk sett så blir han det. Enkelttilfeller er umulig å forutse, men generelle tendenser er ikke det. Derfor er ikke dette noe argument i det hele tatt, egentlig. Vi vet at overvekt er helseskadelig. Til slutt vil jeg spørre deg om du virkelig mener at overvekt kan likestilles med psykisk sykdom? Jeg synes det er en ganske drøy påstand. Det vil innebære at stort sett alt av slankekurer og omlegging av livsstil på eget initiativ er nytteløst for overvektige, og profesjonell hjelp må inn i de aller, aller fleste tilfeller. Jeg skjønner at dette er et følsom tema for mange, men jeg kan ikke fatte hvorfor vi skal lene oss tilbake og se på at et nytt kjempeproblem vokser fram i samfunnet! At vi har andre utgifter og andre problemer også har da ingenting med den saken å gjøre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine22 Skrevet 10. november 2004 #25 Del Skrevet 10. november 2004 En ting til forresten; En overvektig person trenger ikke nødvendigvis å ha dårligere helse enn en slank person. Faktisk så er en overvektig person som trimmer litt regelsmessig mye bedre rustet enn kanskje en ung slank tenåring som drikker cola, spiser hamburger og ikke trimmer i det hele tatt. Det er å være "innfeit" som er farlig, altså i årene. Og magefettet. Trim-trim-trim er tingen, uansett størrelse. Jeg irriterer meg forresten ikke over feite/tykke/lubne folk, med mindre de sitter med en stor potetgullpose i fanget og gafler mens de klager på vekta si... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2004 #26 Del Skrevet 10. november 2004 ... Er det ikke greit at "vi" betaler for en som er overvektig, og aldri har vært syk - men som brekker et håndledd? Mens det helt i orden at "vi" betaler for en som er slank - som stadig er sykemeldt pga. ryggsmerter eller utbrenthet...? Selvfølgelig skal samfunnet betale for at en overvektig brekker håndleddet! Og vi skal betale for den slanke som sliter med ryggen. Jeg ønsker ikke å bygge ned velferdsstaten, men jeg er bekymret for utvikling som truer den. Det er faktisk ikke alltid overvektige belaster helsevesenet mer enn andre... Statistisk sett belaster overvektige helsevesnet mer enn andre. Det er ikke dermed sagt at alle overvektige gjør det, men den totale andelen. Statistikk er visst vanskelige greier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2004 #27 Del Skrevet 10. november 2004 En ting til forresten; En overvektig person trenger ikke nødvendigvis å ha dårligere helse enn en slank person. Faktisk så er en overvektig person som trimmer litt regelsmessig mye bedre rustet enn kanskje en ung slank tenåring som drikker cola, spiser hamburger og ikke trimmer i det hele tatt. Det er forsåvidt riktig, men da snakker vi moderat overvektig, ikke opp mot 150- 200 kgs klassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2004 #28 Del Skrevet 10. november 2004 men da tilbake til hovedspm Ville DU føle deg bedre hvis de overvektige sa det var deres feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 10. november 2004 #29 Del Skrevet 10. november 2004 Det er klart overvekt generelt er et samfunnsproblem. Det at barn og unge nå veier mer enn tidligere - og ikke minst er langt mindre aktive. Det at skolene veldig ofte nedprioriterer fysisk aktivitet - og barna kjøres til og fra "alt" - og tilbringer stadig mer tid forran PC/TV etc.. - er utrolig trist - og det er ikke tvil om at vi trenger å endre dette for å få folk mer aktive... Men det var ikke det som var trådstarters utgangspunkt.. - det var snakk om å irritere seg - og at alle overvektige kunne skylde seg selv... kan de egentlig skylde seg selv? Er det bare meg som irriterer meg over at de "feite" bruker så lang tid foran meg når de går? er det bare meg som irriterer meg over at de kjøper cola light OG en snickers king size i lunsjen? Kan ikke mange av dem egentlig skylde seg selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2004 #30 Del Skrevet 10. november 2004 men da tilbake til hovedspm Ville DU føle deg bedre hvis de overvektige sa det var deres feil? Jeg kan ikke se at det er hovedspørsmålet? kan de egentlig skylde seg selv? Er det bare meg som irriterer meg over at de "feite" bruker så lang tid foran meg når de går? er det bare meg som irriterer meg over at de kjøper cola light OG en snickers king size i lunsjen? Kan ikke mange av dem egentlig skylde seg selv? Spørsmålet var vel heller todelt: om det var flere som irriterte seg over de overvektige, og om det var deres egen feil at de var overvektige. Med forbehold om enkelte unntak må jeg nok svare ja på begge spørsmålene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 10. november 2004 #31 Del Skrevet 10. november 2004 Det er fortvilende å se på en veldig overvektig person fylle handlekurven full av usunn og fetende mat! Hvorfor det egentlig?! Skjønner ikke det jeg!! Jeg blir mest imponert over folk som faktisk legger merke til hva andre mennesker kjøper, spiser eller drikker. Klart overvekt er et helseproblem som koster samfunnet penger... men det går ikke an å dra det ned på individnivå. Det blir bare feil. Den eneste måten man kan få et slankere Norge er ved å tenke forebygging. Helsekampanjer... få ned prisene på frukt og grønt, mer kroppsøving i skolene o.s.v. Det blir feil om noen skal se på et menneskes handlevaner, spisevaner og vekt og si at DU kan komme til å koste samfunnet mye penger. Vi er alle ulike individer og det er ulike grunner til at vi veier det vi gjør (om det er lite eller mye) Alle er forskjellige og har ulike forutsetninger. Det er jo igrunn bare å dra samme tankegangen inn i andre situasjoner så ser man galskapen i det. For da må jo jeg som avholdsmenneske ha rett til å irritere meg over folk som drikker (noe jeg ikke gjør) fordi festinga (og ikke langtidsbrukerne) koster samfunnet mye penger gjennom slåsskampene i drosjekøer, fyllekjøring o.s.v Jeg VET jo ikke om akkurat den jeg ser med et ølglass kommer til å bli en utgiftspost.. men ettersom han/hun drikker er det jo en prosentvis sjanse... Og hva med helseskader som følge av langvarig anstrengelse av kroppen. Fotballspillere faller jo som fluer med hjerteflimmer og gud vet hva... Hvor mange operasjoner av idrettsskader gjennomfører samfunnet hvert år? jeg som ikke er idrettsinteressert kan jo glatt si at dette er skader som kommer fordi sportsfolk har et litt for kraftig konkurranse-instinkt. Og dermed er det en unødvendig utgiftspost for samfunnet. Og da har man ikke en gang begynt å snakke om de som kjører seg selv for hardt på jobben, eller ikke tar ansvar for ryggsmertene sine før de har en kronisk isjas, eller for eksempel velger å få flere barn enn normalen (ett barn er tre sykehusdøgn for den fødende mor... koster penger det) Det var vel en klok mann engang som sa "la den som er perfekt kaste den første stein" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 10. november 2004 #32 Del Skrevet 10. november 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lompa Skrevet 10. november 2004 #33 Del Skrevet 10. november 2004 Og INGEN tilbakekommentar fra trådstarter......Hmmmm.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 10. november 2004 #34 Del Skrevet 10. november 2004 Tror nok trådstarter var mest ute etter å provosere... Det var noe med tonen i innlegget som gjorde at jeg ikke tok det helt seriøst. Men det ble jo en interessant debatt etterpå i allefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 10. november 2004 #35 Del Skrevet 10. november 2004 Nå tenkte nå jeg helst på mennesker som er så klart overvektige at om det ikke allerede er sykdom i bildet så ligger den rett rundt hjørnet. Og hvorfor jeg synes det er fortvilende? Jeg valgte det ordet nettopp på grunn av dets betydning: fordi det er vondt å se noen som ikke klarer å slutte å gjøre kroppen sin vondt, som sliter med slitasje i ledd, ryggsmerter, gnagsår mellom lårene. Ikke fordi jeg fortviler fordi jeg ser en overvektig person og synes det er teit!! Jeg er da ikke syk i hodet mitt heller, jeg vet jo utmerket godt at folk er forskjellige, og det *skal* man være også! Men jeg snakker om de som er *sykelig* overvektige... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 10. november 2004 #36 Del Skrevet 10. november 2004 ...Til slutt vil jeg spørre deg om du virkelig mener at overvekt kan likestilles med psykisk sykdom? Jeg synes det er en ganske drøy påstand. Det vil innebære at stort sett alt av slankekurer og omlegging av livsstil på eget initiativ er nytteløst for overvektige, og profesjonell hjelp må inn i de aller, aller fleste tilfeller. Jeg skjønner at dette er et følsom tema for mange, men jeg kan ikke fatte hvorfor vi skal lene oss tilbake og se på at et nytt kjempeproblem vokser fram i samfunnet! At vi har andre utgifter og andre problemer også har da ingenting med den saken å gjøre! kan du peke på hvor jeg likestiller psykisk sykdom og overvekt når det kommer til behandling og grunn og annet? Jeg omtaler begge fordi begge er voksende problemer i samfunnet som "vi" må betale for, og begge er problemer vi kan ta tak i, på forskjellige måter, å gjøre noe med!! Begge kommer i stor grad som en følge av dagens velferdssamfunn, i min mening. Og grunnen til at så mange har reagert som vi har, er fordi trådstarteren ikke AKKURAT la opp til en diskusjon om hva som kunne gjøres for å ta tak i problemstillingen!! Det er IKKE løsningen å se ned på overvektige, det gjør IKKE at overvekt forsvinner!! og det var det som var utgangspunktet slik jeg ser det. å snakke om overvektige generellt, er overhode ikke sammenlignbart med å se ned på, legge skyld på og irritere seg over enkeltmennesker. Selv om man skulle være overvektig, så er man ikke generell, man er ett enkelt individ. og bør kunne leve som det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest passe flott dame Skrevet 10. november 2004 #37 Del Skrevet 10. november 2004 Da spør jeg trådstarter og andre her: hvor mye skal en person veie før du/dere definerer den personen som overvektig/feit? Jeg ser også mange personer med litt ekstra emballasje, men det er svært sjelden jeg ser personer i vektklassen 150 - 200 kg. Så hva defineres som overvektig/feit? Jeg har vært overvektig og kan ikke skylde på andre enn meg selv der og har heller aldri skyldt på gener og andre forhold for å unnskylde overvekten min. Nå er jeg ikke overvektig lenger og har ikke vært det på lenge, og der kan jeg også kun skylde meg selv. Men jeg kan godt inne på å kose meg med en snickers og cola light innimellom for det. Men den tiden jeg veide for mye (godt under 90) så hadde jeg allikevel lavere kolestrolnivå enn et par tynne kolleger av meg. Så hva definerer den slanke sexy dama (med alle fordommene) som overvektig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. november 2004 #38 Del Skrevet 10. november 2004 Hvor mange av dere som irriterer dere over overvektige har faktisk har hørt en overvektig skylde på andre for sin overvekt???! Jeg kjenner mange overvektige jeg, og er sjøl overvektig - men jeg har aldri hørt at noen har lagt skylda for sin overvekt over på noen/noe annet enn seg selv og sin livsstil, heller ikke jeg. Ingen har noen gang spurt meg HVORFOR jeg er overvektig - og det er det vel heller ingen tvil om. Feil kosthold (bør ikke nødvendigvis være så usunt, dvs bestå hovedsaklig av snacks/søtt) og for lite mosjon er årsaken. Enkelt og greit. Men jeg er ikke noe annenrangs menneske som godtar at folk irriterer seg over mine valg og min måte å forvalte livet mitt på. Tror ikke det finnes så veldig mange overvektige som skylder på annet enn det som faktisk er grunnlaget for overvekten. (Med mindre det er sykdom med i bildet, selvfølgelig.) Det er vel heller andre som tillegger feite den egenskapen. K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Razumik Skrevet 10. november 2004 #39 Del Skrevet 10. november 2004 kan de egentlig skylde seg selv? Er det bare meg som irriterer meg over at de "feite" bruker så lang tid foran meg når de går? er det bare meg som irriterer meg over at de kjøper cola light OG en snickers king size i lunsjen? Kan ikke mange av dem egentlig skylde seg selv? Til trådstarter. For det første slår det meg at du ser på "de feite" som en homogen gruppe, altså sammensatt av mennesker med lik bakgrunn, like erfaringer, og like mål. Det er ingen uvanlig klassifisering, men jeg må si den er slående lite gjennomtenkt. Akkurat som alle andre lidelser, kommer fedme av ulike årsaker. Noen har en sykdom som gjør at de ikke får en slank kropp samme hvor korrekt de spiser. Andre har jojo-slanket seg til en tilstand de ikke finner behagelig, men som heller ikke lengre kan gjøres noe med. Atter andre gidder ikke gjøre nok innsats, noen vet ikke hvordan de skal gjøre det riktige - og jeg vil tro det er en hel del personer som også trives med vekten sin, selv om dette tydeligvis ikke noengang har falt deg inn. For å svare på spørsmålet; noen kan "skylde seg selv", andre kan det ikke. Dette fordi vi alle er ulike, og ingen kan smelle sammen en gruppe mennesker, stemple "feit" i pannen på dem, og tro man har innsikt. På samme måte som man ikke kan stemple slanke mennesker, og heller ikke pene mennesker. Jeg har lest en annen tråd av deg her inne, og det er selvsagt det samme med "pene" mennesker - de kan heller ikke stemples. Jeg må, når dette er sagt, få si at jeg har svæært liten medlidenhet med deg når du plages med feite mennesker som går sakte. Utsagn som dette får meg til å tro at du ikke er seriøs, noe som jo godt kan hende - men jeg velger å svare ordentlig likevel. Og du - hvorfor skal ikke et menneske få spise den maten vedkommende vil, uten at andre skal legge seg opp i det? Hvorfor skal ikke jenter få føle seg pene..? Egentlig samme spørsmål, og det er et stort hull der selvinnsikten skulle sittet, for den som kan uttale selvmotsigelser mtp dette. Det er altså mange grunner til overvekt. Jeg foreslår at du, og andre som mener det samme som deg, får dere en hobby. Dersom du har litt mer å bruke hodet til, legger du sannsynligvis ikke merke til alle "irritasjonsmomentene" du tydeligvis plages av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 10. november 2004 #40 Del Skrevet 10. november 2004 Hvorfor kan jeg IKKE irritere meg da? Kan jo hende jeg bare er bekymret for personens ve og vel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå