Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lurerpå
Skrevet

hva kan og bør man spise og ikke spise/drikke i svangerskapet?? Er det noe man absolutt ikke bør spise/drikke(selvsagt ikke alkohol, men det vet vel alle)? Hva med diverse urter og teer?

Og hva med å få forskjellige behandlinger på salong, massasje etc? Og er det noe kosmetikk en ikke bør bruke??

Videoannonse
Annonse
Gjest Lottemor
Skrevet

Jeg fikk beskje på at man ikke skal drikke mer en 1,5 l brus og helst mindrte en det per dag under svangerskapet for kulsyren kan forusake svangerskaps forgiftning......

Om man har alegier skal man holde seg unna nøtter,jordbær,reker og om man ikke har alergier skal man spise moderate mengder med disse matvarene det kan nemmelig føre til alergier hos barnet....

Kaffe er ikke bra det vet jo de fleste...

det er sikkert mer men jeg husker ikke mer....det viktigste er å spise eller drikke moderate mengdrer og ikke overdive med noen matvarer....

Noe jeg kan anbefale deg å spise er annanas og agurk,disse fruktene er vanndrivende...

Og kam hjelpe og forebygge ødemer....

klem fra

Gjest Pernilla
Skrevet

Man skal ikke spise blåskimmelost (Blå Castello, Gorgonzola,Norzola, etc.)

Skrevet

Man bør selvsagt få i seg Folsyre. Men det vet vel de fleste?

Jeg tok meg en tur til legen for å ta en skikkelig runde med blodprøver, for å se om jeg manglet noe.

Har funnet en del informasjon på disse sidene: http://www.mozon.no/ Sjekk i menyen på venstre side under Kvinnehelse. Her finner du informasjon om hva du bør tenke på FØR du lager barn, samt hva du bør tenke på etter at du har klart det......

Om du bruker mye sminke til daglig bør du kanskje sjekke denne linken: http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...n=3&item=222975

Og mange har anbefalt meg å bruke diverse helsekostprodukter for å bli gravid.... Men jeg holder meg til min daglige folat og tran etter denne artikkelen: http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...=59&item=195640

Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Kaffe er ikke bra det vet jo de fleste...

Øh, jeg visste egentlig ikke det før i går. Men jeg vet fremdeles ikke om det betyr INGEN kaffe eller bare ikke for mye kaffe. Vet du, Lottemor?

Gjest Polyanna ikke innl.
Skrevet

Jeg kopierer fra hva jeg skrev på et annet innlegg, jeg. Det er litt langt, men...

"Husk ellers at "alt er giftig, det er kun snakk om mengde", så for mange ting er det snakk om å¨ikke overdrive, ikke om å unngå totalt.

Først det som skal kun nytes med måte:

- Koffein i store mengder er ikke bra, og de fleste anbefaler å holde seg til en kopp eller to med kaffe til dagen

- Sukker i store mengder gjennom hele svangerskapet er ikke bra for hverken deg eller babyen. Det kan medføre en veldig feit baby, hyperaktivitet, fedme senere i livet osv. for babyen, og svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning hos deg. Men da snakker vi altså om mengder tilsvarende minimum 2 liter cola til dagen. Ikke normalinntak, med andre ord. Du kan fint kose deg med normale mengder is og brus.

Så to ting som kan medføre fosterskader om du får det i deg: Parasitten toksoplasmose og bakterien listeria.

- Tokso finnes først og fremst i smådyr, som katter så kan spise, og det kan havne i bæsjen. Derfor skal du ikke spise kattebæsj (i tilfelle du har for vane å gjøre det....) og du skal la andre ta kattedoen. Men du kan fint koooose masse med pus. Tokso finnes også i jord i sjeldne tilfeller, og i rått kjøtt, spesielt fra svin og sau. Men parasitten er VELDIG sjelden i Norge. Har man hatt den en gang så er man positiv resten av livet, og kun 10-20% av gravide tester positivt på denne. Den er vanligere i sydligere strøk, så der skal du være enda mer påpasselig med pusekatter, uvasket salat og rått kjøtt. Tokso drepes ved varme eller frysing over en ukes tid. Kun 1-2 barn fødes i Norge hvert år med skader pga. tokso.

- Listeria er en bakterie som i store mengder kan være forferdelig farlig for mennesker med nedsatt immunforsvar, deriblant gravide. Myndighetene i hele den vestlige verden jakter på bakterien med veldig hyppige kontroller, og trekker tilbake partier med varer som har et mye mye lavere bakterieinnhold enn det som er farlig. Siden den bruker lang tid på å godgjøre seg, er det kun matvarer som ligger lenge og vel en skal passe seg for. Dette gjelder typisk muggoster, gravlaks og rakfisk. Røykelaks lages ofte på steder der det ligger listeria rundt omkring, så selv om denne er varmebehandlet, kan det utvikle seg farlige mengder dersom de blir liggende over tid. Pass generelt på holdbarhetsdatoen på vakummpakket mat. Listeria dør etter et minutt på 73 grader. VIKTIG: Kun 2-20 mennesker har blitt rammet av bakterien hvert år de siste 10 årene, stort sett gamle og syke. Jeg tror ikke det er påvist fosterskader i det hele tatt pga. listeria i denne perioden. Ikke akkurat noe å ligge våken for om nettene, med andre ord.....

Så det hyggelige: Det er mange ting folk TROR er farlig, men som ikke er det: Kål, skalldyr, katter (å kose med, ikke spise ;-) ) og sushi. Mange tror at sushi er farlig, men norske næringsmiddelmyndigheter er IKKE enige i det (heldigvis). Rå fisk kan ikke inneholde tokso, og når den er ferskere enn en uke (og det er den jo stort sett som sushi!!) kan den heller ikke inneholde farlige mendger listeria. Rå mat betyr jo en noe høyere risiko for matforgiftning, så velg sushisted med omhu. Men ellers er det bare å kose seg med lekkerbiskenene.

Beklager at dette ble langt, men syns du foprtjente et grundigere svar enn "farlig" eller "ikke farlig". Dessverre er det sjelden ting er så svart-hvitt. For eksempel døde nylig 3 amerikanske soldater av vannforgiftning - de hadde bøttet innpå mer enn 10 liter på et døgn. Ingen vil vel derfor påstå at vann er giftig.?"

Skrevet

Hehe, jepp. Da er jeg på nett. Skal ikke mase mer om dette. (Har kjøpt koffeinfri kaffe til å spe på med)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...