AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #1 Skrevet 29. juli 2016 Noen som vet om man kan ha PCOS og har kun økt hårvekst som symptom? Jeg har svarte hår på overleppen + haken og en del lyse hår i ansiktet. Dette er noe som bekymrer meg med tanke på å bli gravid. Vi har ikke prøvd mer enn i snart 5 mnd, men jeg har tidligere blitt gravid kjappt. Jeg har nå bikket 30 og den økte hårveksten startet for 5/6 år siden. Jeg fødte sist i 2007. Anonymkode: 08060...9db
BlendaSensitive Skrevet 29. juli 2016 #2 Skrevet 29. juli 2016 Økt hårvekst har mange årsaker, endringer i østrogen/testosteron. Man blir eldre. Medisiner (inkl naturlekemiddel), etc. Man kan ha PCOS uten noen symtomer som man merker, så kaqn sikkert være bare hårvekst også. Eller så har du ikke PCOS og det er en annen årsak til at du ikke ble gravid direkte. Rekker jo at man ikke har hatt sex i rett tidsrom.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #3 Skrevet 29. juli 2016 1 time siden, BlendaSensitive skrev: Økt hårvekst har mange årsaker, endringer i østrogen/testosteron. Man blir eldre. Medisiner (inkl naturlekemiddel), etc. Man kan ha PCOS uten noen symtomer som man merker, så kaqn sikkert være bare hårvekst også. Eller så har du ikke PCOS og det er en annen årsak til at du ikke ble gravid direkte. Rekker jo at man ikke har hatt sex i rett tidsrom. Takk for svar. Jeg tok hormonprøver da hårveksten økte for 5/6 år siden, men da va prøvene fine. Jeg får ta en tur til legen og høre om de kan ta nye prøver. Er det vanlig å utvikle PCOS med alderen kanskje? Jeg er slank og har regelmessig syklus iallefall. Anonymkode: 08060...9db
BlendaSensitive Skrevet 29. juli 2016 #4 Skrevet 29. juli 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg tok hormonprøver da hårveksten økte for 5/6 år siden, men da va prøvene fine. Jeg får ta en tur til legen og høre om de kan ta nye prøver. Er det vanlig å utvikle PCOS med alderen kanskje? Jeg er slank og har regelmessig syklus iallefall. Anonymkode: 08060...9db Ingen aning. http://www.lommelegen.no/artikkel/polycystisk-ovarialt-syndrom-pcos http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/kvinne/polycystisk-ovariesyndrom-1377.html
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #5 Skrevet 29. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som vet om man kan ha PCOS og har kun økt hårvekst som symptom? Jeg har svarte hår på overleppen + haken og en del lyse hår i ansiktet. Dette er noe som bekymrer meg med tanke på å bli gravid. Vi har ikke prøvd mer enn i snart 5 mnd, men jeg har tidligere blitt gravid kjappt. Jeg har nå bikket 30 og den økte hårveksten startet for 5/6 år siden. Jeg fødte sist i 2007. Anonymkode: 08060...9db Jeg har også slikt, men var ca. 30 da jeg fikk mitt første barn og 33 da jeg fikk neste. Mulig jeg har pco, de sa jeg hadde en del polypper på eggstokkene, det er kanskje det som er pco? Merket ikke noe problemer med å bli gravid, annet enn at første gangen tok det vel 4 mnd før vi klarte det :D men det er jo ikke lenge. For å stabilisere hormonnivåer, er det lurt å kutte ut sukkerprodukter og evnt. gå ned i vekt om du har høy BMI da dette kan forstyrre hormonbalansen. Mange blir bedre av sin pco om de går ned i vekt. Anonymkode: 29600...894
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #6 Skrevet 29. juli 2016 Jeg mistenker at jeg har PCOS, men har ikke blitt testet. Merket økt hårvekst da jeg såvidt var begynt å få det. Da jeg var 16 ble det forsiktig påpekt at jeg hadde kinnskjegg. Plagene har bare blitt verre siden, og jeg har bikket 30. Siden vekt også er et tema for meg - alle de andre jentene fikk hofter og pupper, jeg fikk bare mage - så tror jeg nok ikke alt er som det skal. Å gå ned 10-15% av kroppsvekten (er ikke overvektig ifølge BMI fra før av) har heller ikke hjulpet. Tok prøver hos lege som viste at testosteronet var dobbelt så høyt som det skal være - ble kalt inn på nytt for å dobbelsjekke, dette var visst ikke normalt, men fikk aldri vite noe mer. Har aldri prøvd å bli gravid, så det vet jeg lite om. Så sånn kan en opplevelse være, selv om jeg ikke vet om jeg har PCOS eller hva det er som er "galt" med meg. Jeg har sannsynligvis rosacea også, med knall rødt ansikt, hvitt der jeg barberer og sort der jeg prøver å nappe så godt jeg kan, men er vanskelig med nærmest fullskjegg. En veldig hyggelig dame jeg kjenner litt kom bort til meg denne uken og fortalte at hun også hadde hatt dette, og at hun syntes det var så synd at jeg har det. Det stakk litt i hjertet. - beklager at jeg ikke svarer på spørsmålene dine, TS. Jeg håper at du finner ut av det, og at du finner ut av det før det går så langt som hos meg Anonymkode: badce...6c9
BlendaSensitive Skrevet 30. juli 2016 #7 Skrevet 30. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mistenker at jeg har PCOS, men har ikke blitt testet. Merket økt hårvekst da jeg såvidt var begynt å få det. Da jeg var 16 ble det forsiktig påpekt at jeg hadde kinnskjegg. Plagene har bare blitt verre siden, og jeg har bikket 30. Siden vekt også er et tema for meg - alle de andre jentene fikk hofter og pupper, jeg fikk bare mage - så tror jeg nok ikke alt er som det skal. Å gå ned 10-15% av kroppsvekten (er ikke overvektig ifølge BMI fra før av) har heller ikke hjulpet. Tok prøver hos lege som viste at testosteronet var dobbelt så høyt som det skal være - ble kalt inn på nytt for å dobbelsjekke, dette var visst ikke normalt, men fikk aldri vite noe mer. Har aldri prøvd å bli gravid, så det vet jeg lite om. Så sånn kan en opplevelse være, selv om jeg ikke vet om jeg har PCOS eller hva det er som er "galt" med meg. Jeg har sannsynligvis rosacea også, med knall rødt ansikt, hvitt der jeg barberer og sort der jeg prøver å nappe så godt jeg kan, men er vanskelig med nærmest fullskjegg. En veldig hyggelig dame jeg kjenner litt kom bort til meg denne uken og fortalte at hun også hadde hatt dette, og at hun syntes det var så synd at jeg har det. Det stakk litt i hjertet. - beklager at jeg ikke svarer på spørsmålene dine, TS. Jeg håper at du finner ut av det, og at du finner ut av det før det går så langt som hos meg Anonymkode: badce...6c9 Du kan gå til legen og be de sjekke hormonbalansen. Behøver ikke være PCOS, finnes mange andre forstyrrelser i hormonene. Kan være akkurat du har mer testosteron enn vanlig for kvinner. Gå til legen, de kan ta prøver og du kan i noen tilfeller få medisiner som hjelper på. Endokrinolog heter leger som jobber med hormoner. Lykke til! http://www.klikk.no/helse/doktoronline/helseleksikon/allmennmedisin/hormonsykdommer/ 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå