AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #1 Skrevet 29. juli 2016 Skal sies at jeg sliter med depresjon og flere ting fra før, men dette blir en ekstra byrde jeg ikke vet hvor mye lenger jeg orker å bære. Flyttet inn i ny leilighet(leier) for et år siden, og stadig er det problemer som jeg ikke får ordnet opp i. Har i flere tilfeller sagt ifra til huseier og fått det fikset, men så kommer samme problemet tilbake. Nå tør jeg ikke lenger si ifra fordi jeg føler jeg bare klager og maser og er rett og slett redd de skal bli lei av meg. De to værste problemene er A) sluket under dusjen lekker, røret hopper ut og alt gørret i sluket og vannet jeg dusjer i med såpe og alt renner utover gulvet. Dette skjer ofte og hver gang må jeg dra frem hele dusjkabinettet, putte røret tilbake og rense sluket da det ikke er noen slik mottaker som samler opp hår og lignende. Har nå prøvd å kjøpe en slik selv å legge i selve dusjen for å samle hår, og det funker men det lekker likevel masse vann og jeg får ikke orden på det. Dette skaper selvagt fukt og vanskeligheter på badet. Problem B) er ventilasjonen på soverommet. Det er en slik som skal resirkulere luften, men den funker ikke. Først pep den bare, så jeg kunne ikke ha den på og jeg sa ifra, fikk beskjed om hvordan restarte den og gjorde det, etterpå har den ikke funketil og fjernkontrollen til den hjelper heller ikke. Igjen her skaper det fukt, og jeg er 98% sikker på at et sølvkre krabbet inn i taklisten i det jeg la meg. Nå er jeg attpåtil livredd for at det har kommet skadedyr og at jeg skal få problemer med det. Andre småting er kloakklukt fra badet og manglende takrenne slik at når det høljregner treffer vannet isteden jorda slik at det spruter sølevann utover hagemøblene mine. Har kommet til et punkt hvor jeg ikke lenger vet hva jeg skal gjøre og sliter med å ta tak i det fordi jeg er redd for konsekvenser. Jeg betaler mange tusen for å bo her med relativt dårlig råd og føler leiligheten bare har brakt med seg mer stress for meg. Og jeg blir så lei meg for jeg trives egentlig veldig godt her og har ingen ønsker om å flytte... Beklager langt innlegg, jeg bare håper på noen gode råd. Anonymkode: 32dfa...3d0
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #2 Skrevet 29. juli 2016 Her må du bare ta noen tøffe tak. Jeg forstår at det er vanskelig for deg, men ettersom du ikke eier (og takk og lov for det) vil ikke disse problemene følge etter deg. Ettersom du allerede har tatt kontakt med huseier om disse problemene tidligere og de har tilbakevendt vil jeg sterkt oppfordre deg til å finne deg en annen boplass. Dette er problemer som skaper mistrivsel, og når du selv forklarer at det bidrar til mer stress for deg er ikke dette en situasjon du bør være lenge i. Du har to valg, enten å kontakte huseier på nytt eller å finne deg et annet sted å bo. Som nevnt synes jeg du bør velge det sistnevnte. Det sistnevnte skaper mye arbeid og styr for en kort periode, mens det førstnevnte er uforutsigbart. Anonymkode: 0efc2...4e4 6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #3 Skrevet 29. juli 2016 La, meg gjette...? Kjellerleilighet? Og hva slags dingst er det du har på soverommet, avfukter? Og har du ikke et vindu der? Anonymkode: 6dd9a...a09 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #4 Skrevet 29. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: La, meg gjette...? Kjellerleilighet? Og hva slags dingst er det du har på soverommet, avfukter? Og har du ikke et vindu der? Anonymkode: 6dd9a...a09 Sokkelleilighet. Jo, har såklart vinduene åpne men de kan jo ikke være åpne 24/7... Vet ikke helt om det er avfukter men den funker hvertfall ikke. Den kan blåse luft både inn og ut hvertfall.. ts Anonymkode: 32dfa...3d0
2shy Skrevet 29. juli 2016 #5 Skrevet 29. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sokkelleilighet. Jo, har såklart vinduene åpne men de kan jo ikke være åpne 24/7... Vet ikke helt om det er avfukter men den funker hvertfall ikke. Den kan blåse luft både inn og ut hvertfall.. ts Anonymkode: 32dfa...3d0 Er det ventil i taket du tenker på, eller frittstående maskin? Sokkelleilighet har ofte de samme utfordringene en kjellerleilighet har mtp fukt. Det skal ikke være nødvendig med mye tiltak utover vanlig ventilasjon i en leilighet. Hvis det er fuktproblemer til tross for at ventiler er åpne, så kan det være tegn på sviktende/manglende drenering rundt huset. Jeg forstår at dette er veldig slitsomt for deg å bo i. Du har 2 valg; henvende deg til huseier skriftlig og be om at problematikken blir tatt på alvor. Eller flytte. Hjemmet ditt skal være et sted du kan hente deg inn og samle krefter, ikke et sted som gir deg stress. 2
Fillifjong Skrevet 29. juli 2016 #6 Skrevet 29. juli 2016 Jeg ville nok sett meg om etter noe annet. Det høres ut som en leilighet med store utfordringer hva gjelder inneklima, og et dårlig inneklima kan gi store helseplager. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #7 Skrevet 29. juli 2016 1 time siden, 2shy skrev: Er det ventil i taket du tenker på, eller frittstående maskin? Sokkelleilighet har ofte de samme utfordringene en kjellerleilighet har mtp fukt. Det skal ikke være nødvendig med mye tiltak utover vanlig ventilasjon i en leilighet. Hvis det er fuktproblemer til tross for at ventiler er åpne, så kan det være tegn på sviktende/manglende drenering rundt huset. Jeg forstår at dette er veldig slitsomt for deg å bo i. Du har 2 valg; henvende deg til huseier skriftlig og be om at problematikken blir tatt på alvor. Eller flytte. Hjemmet ditt skal være et sted du kan hente deg inn og samle krefter, ikke et sted som gir deg stress. Er en boks (ventilasjon) øverst på veggen. Vet ikke om det fukt, men føles slik. Dusjen og badet er nok det verste.... ;( ts Anonymkode: 32dfa...3d0
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #8 Skrevet 29. juli 2016 1 time siden, Fillifjong skrev: Jeg ville nok sett meg om etter noe annet. Det høres ut som en leilighet med store utfordringer hva gjelder inneklima, og et dårlig inneklima kan gi store helseplager. Leiligheten er jo helt ny.. hele huset sto ferdig i slutten av 2014.... ts Anonymkode: 32dfa...3d0
2shy Skrevet 29. juli 2016 #9 Skrevet 29. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Er en boks (ventilasjon) øverst på veggen. Vet ikke om det fukt, men føles slik. Dusjen og badet er nok det verste.... ;( ts Anonymkode: 32dfa...3d0 Og denne boksen lager lyd?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #10 Skrevet 29. juli 2016 14 minutter siden, 2shy skrev: Og denne boksen lager lyd? Ja; den er jo elektrisk så den lager jo lyd når den går rundt og bråker litt når den endrer vei. Men den piper også når noe er galt. Den piper ikke nå for den funker ikke. Den startet et øyeblikk igår og laget en helt annen lyd... ts Anonymkode: 32dfa...3d0
2shy Skrevet 29. juli 2016 #11 Skrevet 29. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja; den er jo elektrisk så den lager jo lyd når den går rundt og bråker litt når den endrer vei. Men den piper også når noe er galt. Den piper ikke nå for den funker ikke. Den startet et øyeblikk igår og laget en helt annen lyd... ts Anonymkode: 32dfa...3d0 Aha, det er mekanisk avtrekksvifte da. Ikke akkurat gunstig å ha på et soverom, det er mer vanlig å ha sånne på bad og evnt i kjellerrom som trenger ekstra utlufting. Har du lufteventiler på vinduet? Ha disse åpne til enhver tid, og ha vinduet på gløtt. Det bør være mer enn nok utlufting, hvis ikke må det som sagt taes en titt på dreneringen. Er rommet under bakkeplan?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #12 Skrevet 29. juli 2016 4 minutter siden, 2shy skrev: Aha, det er mekanisk avtrekksvifte da. Ikke akkurat gunstig å ha på et soverom, det er mer vanlig å ha sånne på bad og evnt i kjellerrom som trenger ekstra utlufting. Har du lufteventiler på vinduet? Ha disse åpne til enhver tid, og ha vinduet på gløtt. Det bør være mer enn nok utlufting, hvis ikke må det som sagt taes en titt på dreneringen. Er rommet under bakkeplan? Ingen lufteventiler på vinduene så de må stå ganske mye oppe hele tiden... Liker ikke det heller pga alt som kommer inn. Nja selve leiligheten er over bakken men ene siden av huset har en stor tomt på siden så si ene veggen på soverommet er dekket av jord da. Ts Anonymkode: 32dfa...3d0
Sol-2 Skrevet 29. juli 2016 #13 Skrevet 29. juli 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen lufteventiler på vinduene så de må stå ganske mye oppe hele tiden... Liker ikke det heller pga alt som kommer inn. Nja selve leiligheten er over bakken men ene siden av huset har en stor tomt på siden så si ene veggen på soverommet er dekket av jord da. Ts Anonymkode: 32dfa...3d0 Når det ikke er luftventiler på vinduene og leiligheten er såpass ny, kan det være balansert ventilasjon der. Det som virker som en avtrekksvifte, er gjerne en vifte tilknyttet dette?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #14 Skrevet 29. juli 2016 32 minutter siden, Spesialpedagog skrev: Når det ikke er luftventiler på vinduene og leiligheten er såpass ny, kan det være balansert ventilasjon der. Det som virker som en avtrekksvifte, er gjerne en vifte tilknyttet dette? Er en på stua og en på soverommet? Skjønner ikke helt hva du mener . Ts Anonymkode: 32dfa...3d0
Sol-2 Skrevet 29. juli 2016 #15 Skrevet 29. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er en på stua og en på soverommet? Skjønner ikke helt hva du mener . Ts Anonymkode: 32dfa...3d0 Poenget mitt var at det gjerne er et slikt anlegg som resirkulere luften hos deg. Hvis dette ikke fungerer optimalt, må du be huseier kontakte en kontrollør. Det kan være så enkelt som å bytte et filter.. Det kommer støy fra dette anlegget, men den er lav når alt fungerer bra. Slik ser mine vifter ut som hører til anlegget.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #16 Skrevet 29. juli 2016 22 minutter siden, Spesialpedagog skrev: Poenget mitt var at det gjerne er et slikt anlegg som resirkulere luften hos deg. Hvis dette ikke fungerer optimalt, må du be huseier kontakte en kontrollør. Det kan være så enkelt som å bytte et filter.. Det kommer støy fra dette anlegget, men den er lav når alt fungerer bra. Slik ser mine vifter ut som hører til anlegget. Mine ser slik ut. En på soverom og en på stue.. ts Anonymkode: 32dfa...3d0
Sol-2 Skrevet 29. juli 2016 #17 Skrevet 29. juli 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine ser slik ut. En på soverom og en på stue.. ts Anonymkode: 32dfa...3d0 ...da er jeg blank på hva det kan være... Vil gjerne råde deg, som de andre her, å ta en skikkelig samtale med huseier. Start med å sende et brev, hvor du beskriver feil og mangler, samt at du ber huseier fikse dette snarest/omgående. .Send gjerne brevet pr.post, men pass på at du også har en kopi.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #18 Skrevet 30. juli 2016 3 timer siden, Spesialpedagog skrev: Poenget mitt var at det gjerne er et slikt anlegg som resirkulere luften hos deg. Hvis dette ikke fungerer optimalt, må du be huseier kontakte en kontrollør. Det kan være så enkelt som å bytte et filter.. Det kommer støy fra dette anlegget, men den er lav når alt fungerer bra. Slik ser mine vifter ut som hører til anlegget. Har hatt slike (de er norm etter tek10) det er ett herk, bråkete som f for meg Anonymkode: 3bf8b...44a
Fillifjong Skrevet 30. juli 2016 #19 Skrevet 30. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Leiligheten er jo helt ny.. hele huset sto ferdig i slutten av 2014.... ts Anonymkode: 32dfa...3d0 Det kan være dårlig inneklima skapt av fukt selv om huset er nytt. Du bestemmer jo dette helt selv, jeg vil anbefale at du på en eller annen måte ordner det så du slipper å bo i en fuktig leilighet (flytte eller bli kvitt fukten), så du slipper ytterligere helseplager. Huset er vel dekket av garanti, så huseieren må forholde seg til utbygger. Det kan jo være både tidkrevende og frustrerende, men er jo i huseiers absolutte interesse. Om dette ikke ordnes opp i snarest vil jo huset kunne få store skader, om det ikke allerede har fått det.
2shy Skrevet 30. juli 2016 #20 Skrevet 30. juli 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen lufteventiler på vinduene så de må stå ganske mye oppe hele tiden... Liker ikke det heller pga alt som kommer inn. Nja selve leiligheten er over bakken men ene siden av huset har en stor tomt på siden så si ene veggen på soverommet er dekket av jord da. Ts Anonymkode: 32dfa...3d0 Vinduene trenger ikke stå oppe mye hele tiden, det holder at de står oppe på gløtt om natta. Sett insektsnetting foran vinduet, såkommer ingenting inn. Da er soverommet under bakkeplan, det er ofte der det oppstår fukt. Det må nok dreneres der for at det skal bli tørt. Du kan velge selv om du orker å ta kampen med huseier (lovmessig er de pliktige til utbedre), eller du kan flytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå