AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #1 Skrevet 28. juli 2016 Hei, jeg er en kvinne i midten 20 årene som vurderer å ta en fruktbarhetstest. Jeg er i en fase der bolig og det meste er på plass, men samboer er fremdeles under utdanning. Så vi vil egentlig vente med barn til han er ferdig utdannet og i fast jobb, dette vil ta rundt 3-4 år. Jeg har alltid hatt lyst på egne barn og tanken på å forbli barnløs skremmer meg. Samboer mener jeg overdriver, ettersom jeg ennå er veldig ung. Men faktum er at kvinner i min familie sliter med å få barn, har en søster som ikke kan få barn og min mor hadde store vanskeligheter med å bli gravid med meg og søstera mi. Så jeg lurer på om jeg burde ta en fruktbarhetstest. Får man påvist hvor fruktbar man er? Og hvor lang tid det er greit å vente? Lurer også på hvor pålitelig en slik test er. Håper noen her kan komme med råd og dele erfaringer. Anonymkode: d78b9...797
Teardrop Skrevet 30. juli 2016 #2 Skrevet 30. juli 2016 Flere av mine venninner har fått beskjed av lege om at e mest trolig IKKE kan få barn. Dette fikk de vite rundt 16års-alderen.... Så de har gått å vært lei seg i pga dette i mange år. Så de har droppet prevensjon, fordi di uansett ikke kunne bli gravide. MEN når de fikk seg faste kjærester, huset var kjøpt og livet stabilt ble jaggu 4 av de 5 som fikk denne beskjeden gravide! 2 av disse har allerede 2 barn.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #3 Skrevet 30. juli 2016 Hvor får man tak i en slik test? Kunne tenkt meg å tatt en selv. Anonymkode: 03a54...fcd
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #4 Skrevet 31. juli 2016 Hva slags test er dette? Du kan fint be fastlegen om hormonprøver som tas vise dager av syklusen siden du har familiehistorikk med dette. Du kan for eksempel sjekke AMH for å se eggreservene dine. Noen kvinner har for lave verdier og dvs de har for få egg og dermed ikke slipper egg hver syklus eller går tomme for egg veldig tidlig (dvs ikke kan bli gravide uten eggdonasjon). Anonymkode: 8c472...959
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #5 Skrevet 31. juli 2016 Tja, det kan i så fall gi en falsk trygghet. Kanskje AMH-nivået er fint, det er ingen garanti for at man blir gravid. Husk at for de som sliter finner man årsaken i en tredjedel av tilfellene hos kvinnen, en tredjedel hos mannen og den siste tredjedelen klarer man ikke finne noen grunn. Anonymkode: 82158...13c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #6 Skrevet 31. juli 2016 Er ikke snakk om en enkelt test. Skal du ha det må du tilnprihat gynekolog og ta en rekke med prøver. Ville regna med en regning på noen tusen. Får ikke utredning offentlig i Norge for å være føre var. Anonymkode: 76009...90b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #7 Skrevet 31. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke snakk om en enkelt test. Skal du ha det må du tilnprihat gynekolog og ta en rekke med prøver. Ville regna med en regning på noen tusen. Får ikke utredning offentlig i Norge for å være føre var. Anonymkode: 76009...90b Er klar over at dette ikke er en enkel test. Man må igjennom en omfattende undersøkelse, som inneholder ultralyd, blodprøver og undersøkelse hos gynekolog. Vet også at dette koster rundt 3000 kr. Man får selvsagt ikke dekket noe fra det offentlige ettersom jeg ikke har et reelt behov for en slik undersøkelse. Er villig til å betale det det koster, så lenge vi får et pålitelig svar. TS Anonymkode: d78b9...797
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #8 Skrevet 31. juli 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor får man tak i en slik test? Kunne tenkt meg å tatt en selv. Anonymkode: 03a54...fcd Dette er ikke noe man får tak, av typen graviditetstester man får kjøpt på dagligvarebutikken. Det her er en omfattende undersøkelse, innebærer blodprøver, ultralyd, undersøkelse hos gynekolog etc. Det finnes private klinikker som tilbyr den typen undersøkelser. TS Anonymkode: d78b9...797
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #9 Skrevet 31. juli 2016 14 timer siden, Teardrop skrev: Flere av mine venninner har fått beskjed av lege om at e mest trolig IKKE kan få barn. Dette fikk de vite rundt 16års-alderen.... Så de har gått å vært lei seg i pga dette i mange år. Så de har droppet prevensjon, fordi di uansett ikke kunne bli gravide. MEN når de fikk seg faste kjærester, huset var kjøpt og livet stabilt ble jaggu 4 av de 5 som fikk denne beskjeden gravide! 2 av disse har allerede 2 barn. Så merkelig at venninnene dine ønsket å bli gravide som 16 åringer, men glad for at det ordnet seg for dem. Anonymkode: d78b9...797
Teardrop Skrevet 31. juli 2016 #10 Skrevet 31. juli 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så merkelig at venninnene dine ønsket å bli gravide som 16 åringer, men glad for at det ordnet seg for dem. Anonymkode: d78b9...797 De fikk vite det i en undersøkelse. Muligens fordi de spurte pga flere i familien som har slitt med det. Ingen av de prøvde eller ønsket å bli gravide som 16åringer! Herregud, at folk på dette forumet må være så innmari teite!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå