AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #1 Skrevet 28. juli 2016 Hei Jeg har et ønske om å jobbe med veiledning, for eksempel som karriereveileder/rådgiver på videregående skole. Eller eventuelt med personalrådgiving (jobbe med ansettelse, arbeidsmiljø, etc.). Håper det er noen der ute som jobber med, eller har kjennskap til noe av dette. Hvilke utdanninger er attraktive innenfor slike jobber? Jeg tenker noe rundt det å ta en bachelor- eller mastergrad, i sosiologi eller pedagogikk/psykologi etterfulgt av årsstudium i karriereveiledning. Og hvilke arbeidsoppgaver har en rådgiver? Selvfølgelig avhenger det sterkt av hva slags stilling man har. Men hvis dere vet om noe, fortell meg gjerne! Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å bli rådgiver. Takk på forhånd Anonymkode: 8f828...915
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #2 Skrevet 28. juli 2016 En litt morsom og ironisk tittel - du ber om karriereveiledning for å finne ut hvordan du kan gi karriereveiledning Vel, du kan starte med å tenke over hvem som nå har jobbene du vil ha. Har du noen forbilder, eller noen du kjenner til som har jobben du vil ha? Det naturlige er selvsagt utdanningsinstitusjoner for unge studenter, der de oftest har en veileder. Etterhvert som man er ansatt et et sted vil man henvende seg til HR eller sjef for muligheter for videreutdannelse. Er man ikke innstilt på noe spesifikt, men vil ha "generelle råd", kan man henvende seg privat til de som driver med rådgiving, veiledning eller "coaching" som det heter nå. Det er stadig flere i denne kategorien, og det er en del konkurranse. Vil legge til at for mitt vedkommende, hadde jeg neppe henvendt meg til en rådgiver eller konsulent for å guide meg. Den beste rådgivning kommer fra en mentor - en som er der du vil være. Jeg har fått hundre ganger bedre veiledning fra eldre mennesker som besitter viktige stillinger og har gått gradene, enn jeg har fra de som har "spesialisert" seg i karriere. HR-feltet er fullt av mennesker som rett og slett har falt inn i jobben uten at de egentlig brenner for noe som helst. Man trenger råd fra mennesker som har karrieren du vil ha, ikke noen som kun har observert det hele utenfra. På godt og vondt må man gå gradene for å vite hva man snakker om. Anonymkode: 30fe6...b25 3
ArtyFarty Skrevet 28. juli 2016 #3 Skrevet 28. juli 2016 Rådgivere i skolen er stort sett lærere med tilleggsutdanning i rådgiving. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #4 Skrevet 31. juli 2016 Jeg jobber for tiden som karriererådgiver i en attføringsbedrift, har tidligere også hatt andre veiledningsjobber. Jeg har bachelor i psykologi og master i rådgivningsvitenskap fra NTNU. Mine arbeidsoppgaver: kartlegging av ressurser og kompetanse, bruk av karrierekartleggingsverktøy, generelle samtaler rundt jobb, jobbsøkeprosessen og livet, motivasjonssamtaler, konkret hjelp til skriving av søknad og CV, kontakt med bedrifter for å skaffe praksisplasser, oppfølging av arbeidsgivere, oppfølging/ veiledning av personer når de kommer ut i jobb, rapportskriving til NAV...osv. Har til en hver tid ansvar for å følge opp 12 personer. Det finnes mange forskjellige utdannelser man kan ta for å jobbe med rådgivning/karriererådgivning/HR, så her finnes ingen fasit. Både psykologi, pedagogikk og sosiologi kan fungere, men med mindre du skal jobbe i mindre byer/på landet så bør man som regel også ha en master. Innenfor alle disse feltene går det an å spisse seg mot arbeid- og organisasjon (sjekk fagene som tilbys på studiestedets hjemmeside). I tillegg er ofte relevant arbeidserfaring under studietiden viktig for å få seg jobb, spesielt siden dette i stor grad er teoretiske fagfelt. Jeg tror den sikreste veien å gå allikevel er å ta en høgskoleutdannelse, fortrinnsvis sosionom, + evt. en master i f.eks rådgivningsvitenskap på NTNU / karriererådgivning på høgskolen i lillehammer / en eller annen HR-master. Dette fordi du har en beskyttet yrkestittel å vise til som mange arbeidsgivere er godt kjent med og kan gi deg et fortrinn. Den tittelen kunne jeg ihvertfall selv ha tenkt meg, om det så var sosionom, barnevernspedagog eller vernepleie for den saks skyld. Men dette er bare en hypotese jeg har. Når det gjelder skolerådgivere så er det, som allerede nevnt, lærere som stort sett blir ansatt i de stillingene. Her ble det mange råd fra meg.. når det gjelder å jobbe som rådgiver/veileder handler det forøvrig i stor grad om å ikke gi råd, men å stille de rette spørsmålene for at personen kan utvikle seg og komme fram til hva som er best for en selv. Anonymkode: 6d02f...505 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå