Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og min kjære har lyst til å prøve om ikke så veldig lenge. Ettersom jeg jobber som lærer, så hadde det vært best med et høstbarn, slik at mine elever ikke må bytte lærer i løpet av skoleåret. 

Men hva er egentlig vitsen med å planlegge det sånn? Jeg leser at mange her prøver å time (slik jeg tenker også), men man har jo ingen garanti for det. Blir dere skuffet om dere i utgangspunktet ønsker et vårbarn, men får et høstbarn- og motsatt?

Så, hvis vi ønsker barn en gang mellom august-desember 2017, når bør man begynne? Da forutsatt at man blir gravid med en gang. 

Anonymkode: fe554...d73

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis en skal velge, så er det vel mest praktisk å få før aug med tanke på barnehageplass å det der. Men for min sin del, jeg kunne ikke brydd meg mindre. Jeg kommer til å juble den dagen jeg får positiv graviditetstest, uanhengig av måned og årstid...

Anonymkode: c8740...2ec

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en skal velge, så er det vel mest praktisk å få før aug med tanke på barnehageplass å det der. Men for min sin del, jeg kunne ikke brydd meg mindre. Jeg kommer til å juble den dagen jeg får positiv graviditetstest, uanhengig av måned og årstid...

Anonymkode: c8740...2ec

Enig med deg. Lengter etter en positiv g- test. Det er det eneste som betyr noe. 

Anonymkode: 93f68...17c

Skrevet

For å svare deg TS: Jeg ville sluttet på p-pillen med en gang.Tenkte litt som deg å for oss tok den 4 mnd lengre tid enn "planlagt" :) 

Skrevet (endret)

Lærer her også, og vi har satt i gang prøving nå denne måneden. Klaffer det nå så er det litt dårlig timing, da jeg må ut i permisjon i april, men det får bare gå. Det løser seg alltid. Hvem vet, man kan bli sykemeldt midt i svangerskapet også, og det må settes inn vikar. 

Men om du vil ha barn fra august og utover så må du vel begynne i september-oktober. Sist ble jeg gravid 13 dager etter jeg tok siste pilla så det kan gå fort, og det kan ta lang tid :) 

Endret av Almera
AnonymBruker
Skrevet

Poenget for meg med å planlegge er at vi ikke har mulighet til veldig lang ulønnet permisjon da vi bor i Oslo med veldig høye boligpriser.

Vi tjener 1,1 mill - men boligutgifter er så høye at vi ikke kan risikere nesten ett år med ulønnet permisjon. Så derfor tar vi 6 mnd pause i månedene hvor det blir lengst ulønnet perm - vi har heller ikke kapasitet til å ta enda en runde med pendling slik vi måtte sist.

Det tok nesten knekken på hverdagen å måtte pendle til en annen bydel, det tar utrolig mye tid - særlig på vinterstid. Med to barn blir det for mye, rett og slett.

Jeg kan ikke planlegge sånn uten videre, men vi kan ta prøvepauser. Nå er vi heldige fordi vi har søskenprioritering, og dermed spiller det ingen rolle når på høsten vi får barn sålenge det ikke er etter vi mister retten. Med første barnet blir de som er født tidligere prioritert, og man har likevel ikke rett til plass.

Når på året de er født tenker jeg ikke på ifht skole. 

Anonymkode: dc83f...fb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg og min kjære har lyst til å prøve om ikke så veldig lenge. Ettersom jeg jobber som lærer, så hadde det vært best med et høstbarn, slik at mine elever ikke må bytte lærer i løpet av skoleåret. 

Men hva er egentlig vitsen med å planlegge det sånn? Jeg leser at mange her prøver å time (slik jeg tenker også), men man har jo ingen garanti for det. Blir dere skuffet om dere i utgangspunktet ønsker et vårbarn, men får et høstbarn- og motsatt?

Så, hvis vi ønsker barn en gang mellom august-desember 2017, når bør man begynne? Da forutsatt at man blir gravid med en gang. 

Jeg unngår det. Vi kommer til å slutte prøvingen til høsten og startet opp igjen på våren. Vi ønsker barn mellom januar og august.

Anonymkode: 0af32...176

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Skjønner nå at jeg ikke har satt meg så godt inn i dette med barnehageplass, permisjon og lønn. Kan noen forklare meg kort hva det går ut på?

Hvis jeg får barn en gang mellom september-desember 2017, når har vi da rett til barnehageplass? Ser en AB skriver her at nesten ett år med ulønnet permisjon ikke er holdbart, og det er det ikke i vårt tilfelle heller. Hvor lenge får man egentlig betalt permisjon?

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, alle sammen. Skjønner nå at jeg ikke har satt meg så godt inn i dette med barnehageplass, permisjon og lønn. Kan noen forklare meg kort hva det går ut på?

Hvis jeg får barn en gang mellom september-desember 2017, når har vi da rett til barnehageplass? Ser en AB skriver her at nesten ett år med ulønnet permisjon ikke er holdbart, og det er det ikke i vårt tilfelle heller. Hvor lenge får man egentlig betalt permisjon?

Regelen er at barn født før 1. september har rett på barnehageplass fra opptaket (august) det året det fyller ett. Dvs at dersom dere får barn før 1. sept. -17 vil dere ha rett på bhg plass i aug -18, men dersom dere får barn etter 1. sept. vil dere først har rett på barnehageplass fra august 2019. Det spørs imidlertid litt hvilke kommune dere bor i. Noen kommuner har så god dekning at man får plasss når man vil, i andre kommuner (som Bergen) har barn født i sept. og okt rett på barnehageplass på lik linje med de født før 1. sept. 

Fødselspenger får dere for 49 uker med 100 % lønn eller 59 uker med 80 % lønn. 

Endret av Bokdamen
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Barna er velkomne uansett når tid de kommer. Det viktigste er at de blir til og klarer seg og kommer hjem.

Sånt som dette gjør meg trist og provosert.er barn en vare du bestiller og forventer å få levert som en pakke på posten? 

Anonymkode: 0539c...46e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Bokdamen skrev:

Regelen er at barn født før 1. september har rett på barnehageplass fra opptaket (august) det året det fyller ett. Dvs at dersom dere får barn før 1. sept. -17 vil dere ha rett på bhg plass i aug -17, men dersom dere får barn etter 1. sept. vil dere først har rett på barnehageplass fra august 2019. Det spørs imidlertid litt hvilke kommune dere bor i. Noen kommuner har så god dekning at man får plasss når man vil, i andre kommuner (som Bergen) har barn født i sept. og okt rett på barnehageplass på lik linje med de født før 1. sept. 

Fødselspenger får dere for 49 uker med 100 % lønn eller 59 uker med 80 % lønn. 

De reglene der er endret. Barn får i høst barnehageplass når de blir 1 år i september eller oktober. Er der ledig barnehageplasser får de som er født senere på året og plass. Oppdater deg på reglene. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi planla i begynnelsen, og ønsket vårbarn osv osv... Nå har det gått 6år og fortsatt ingen baby i sikte. Tips fra meg er å bare sette igang, og håpe at barnet er frisk. Man finner aldri riktig tidspunkt å få barn. 

Lykke til😊

Anonymkode: 29ce2...45d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De reglene der er endret. Barn får i høst barnehageplass når de blir 1 år i september eller oktober. Er der ledig barnehageplasser får de som er født senere på året og plass. Oppdater deg på reglene. 

Jeg hadde faktisk ikke fått med meg at dette nå var vedtatt (siden det ble vedtatt i Stortinget i juni), bare at det var på høring. Det var også grunnnen til at jeg skrev at det var sånn i noen kommuner (bl.a. Bergen). Det går forresten an å være litt hyggelig når man korrigerer folk :)

TS, her finner du oppdatert informasjon som ab 46e henviser til: https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/innsikt/opptak-i-barnehagen/id2344761/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna er velkomne uansett når tid de kommer. Det viktigste er at de blir til og klarer seg og kommer hjem.

Sånt som dette gjør meg trist og provosert.er barn en vare du bestiller og forventer å få levert som en pakke på posten? 

På ingen måte. Som nevnt er barna på jobben min grunnen til at jeg føler jeg må "planlegge".Skulle gjerne satt i gang nå, men om jeg blir for gravid får jeg ikke fulgt dem ut skoleåret, og da blir det mye misnøye fra alle hold. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På ingen måte. Som nevnt er barna på jobben min grunnen til at jeg føler jeg må "planlegge".Skulle gjerne satt i gang nå, men om jeg blir for gravid får jeg ikke fulgt dem ut skoleåret, og da blir det mye misnøye fra alle hold. 

Barn er sjeldent velkomne bortsett fra de som faktisk ønsker dem. I begynnelsen har vi prøvd slik at det timet jobbåret. Nå har jeg gitt F og bryr meg ikke om det ikke passer andre rundt meg. 

Anonymkode: 29ce2...45d

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For mange er det vanskelig å skulle gå opp til et år i ulønnet permisjon, og man er nødt til å planlegge for å ha råd til å få barn. Det er selvfølgelig ikke alle som har den luksusen å velge når de skal bli gravid, men for de som kan det skjønner jeg at dette er en del av vurderingen. Om man ikke blir gravid går dette ganske fort ut av vinduet...

Anonymkode: 29b86...6b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Bokdamen skrev:

Jeg hadde faktisk ikke fått med meg at dette nå var vedtatt (siden det ble vedtatt i Stortinget i juni), bare at det var på høring. Det var også grunnnen til at jeg skrev at det var sånn i noen kommuner (bl.a. Bergen). Det går forresten an å være litt hyggelig når man korrigerer folk :)

TS, her finner du oppdatert informasjon som ab 46e henviser til: https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/innsikt/opptak-i-barnehagen/id2344761/

Tusen takk 😊

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det hjelper jo lite når det inne er plass. Et barn må da slutte midt i året for at det skal bli plass.  I Oslo er det stort sett ikke plass, så i praksis er det ingen endring. Er du heldig får du kanskje tilbud om en restplass i en vilkårlig bydel. Vi bor I Frogner bydel, jobber på Fornebu og fikk tilbud om plass i bydel Søndre Nordstrand. Det var helt håpløst! 

Anonymkode: 0af32...176

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner problemstillingen deres, men det er ikke lett å planlegge barn. Vi startet å prøve i april og jeg er fortsatt ikke gravid. Tidligere har jeg blitt gravid innen 2 mnd, så hadde jeg vært deg hadde jeg sluttet på prevansjon nå.

Anonymkode: 31cc9...6a4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som lærer, og vi har nettopp startet prøvingen. Om vi skulle få barn i april er det like greit som hvilken som helst annen måned. Vi vet ikke hvor lang tid det tar, mine foreldre brukte 15 år....

Anonymkode: d3539...e36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...