Gå til innhold

Salt i oppvaskmaskin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nettopp kjøpt min første leilighet og den gamle eieren hadde satt igjen en boks med salt til oppvaskmaskinen..

Jeg har aldri hatt oppvaskmaskin så aner ikke hva det er til? Skjønner jo at man skal ha den i oppvaskmaskinen men hva er hensikten? Hvor mye og hvor ofte skal man fylle på? 

Hilsen litt flau 20-åring 

Anonymkode: feb93...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har som regel salt i oppvaskmaskinen i sydligere strøk, fordi vannet inneholder mye kalk, det gjelder ikke Norge da vannet er bløtere. 

Men jeg fyller bare etter jeg har kjørt en rens, merker ikke så stor forskjell. Mamma og pappa har aldri fylt på salt på sin maskin.

Edit; jeg kjører altså en rens og salt når maskinen begynner å lukte litt. Fyller på ca et par skjeer. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et par-tre oppvaskmaskiner de siste 16 årene, og har aldri brukt salt i dem. Vasker med Sun oppvasktabletter som er "3-in-1" (dvs inkl skyllemiddel i tabletten), det er det eneste. Og det holder. Alt blir rent og blankt.

Salt er nok for vann som er mere kalkrikt enn det typiske norske kranvannet. De fleste steder i Norge er det nesten ikke kalk å spore i vannet . Det er vanlig i norske vannkraner, men med enkelte unntak noen få steder i landet, der grunnvannet går over kalkfjell og derfor blir mere kalkrikt vann.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Salt er anbefalt i alle oppvaskemaskiner for å bedre maskinens holdbarhet. Der er en beholder enten i bunnen av maskinen eller nede på siden, inne i maskinen. Den fyller vi opp med salt hver 4 - 6 måned. Bruker maskinen 2 til 3 ganger i uka. Du bruker vanlig salt enten med eller uten jod, uten er billigest ca. 13 kroner pakken og en pakke går til omtrent to fyllinger. 

Der vil være vann i beholderen når du åpner den. Men du fyller bare på til det er fullt og skrur igjen.

Anonymkode: 91af9...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte det i begynnelsen fordi jeg hadde samme problemet som du og stressa avgårde for å finne salt fordi husverten sa det og det sto i bruksanvisningen, men etterhvert så glemte jeg det og oppvaskmaskinen fungerer som vanlig likevel. Så det er egentlig bare å gi f..

Endret av makkapakka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri hørt om at vi skal ha salt i oppvaskmaskinen. I butikker der de selges, har jeg heller aldri blitt opplyst om det, ved kjøp, og heller står det ikke salt der. De "pynter" ofte området rundt med div varer som hører til, som vaskemiddel og skyllemiddel, det står ikke salt der så....?!

Anonymkode: 4b246...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke verre enn å kontakte kommunen/vannverket. De ha greie på dette.

Anonymkode: a8690...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersnella

Vi må ha salt i oppvaskmaskinen her vi bor nå fordi vannet er veldig kalkholdig.  Vi trodde først det var noe galt med maskinen når vi flytta hit for det ble på en måte en hinne på oppvasken som gjorde at den ikke kjentes ren ut.

Men vi har ikke behøvd det andre steder vi har bodd så jeg tenker du helt sikkert kan prøve deg frem😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...