Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan man bli bedre til å lede en samtale? Tips?

Føler alltid at det er jeg som "blir ledet", jeg kommer med svar på team som andre tar opp da jeg ikke er en verdensmester i å finne på teamaer!

Skulle hatt noen tips fra damer.. dere klarer å bable i timesvis uten egentlig å ha sagt noe fornuftig i det hele tatt :P (får se det positive i det nå selv om det kan bli litt vell mye innimellom...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du det å føre/starte en samtale med en dame? Eller bare generelt med venner/andre?

(Du mener ikke i jobbsammenheng nå?)

Å finne på temaer å prate om- er det det du er ute etter? Hvem er målgruppen da? :sjarmor:

Skrevet

Hei

Yep er generelt å starte en samtale som "ikke trenger å handle om noenting!". Ikke det at jeg ikke snakker, helt vanlig slik sett men er å finne på teamer som er en nøtt av og til :evil:

Skrevet

Det eneste dumme med å gi slike råd er at for oss som faktisk snakker om "ingenting" uten problemer (ikke alltid positivt det heller...), vi bare er slik- og tenker ikke over "hvordan man gjør det".

Kanskje det har noe med personligheten å gjøre også?

Generelt tips:

1) Å stille spørsmål: små og store: kan lede til diskusjoner og/eller latter

2) Å kommentere..

3) Ikke overdrive, man bør ikke gå over den indre grensen som synes det er noe tull å snakke om så tåpelige ting. Ta opp ting du finner interessant.

Dette med å ta opp ting, stille spørsmål, kommentere ting/utsagn/folk/hendelser/situasjoner/jobb m.m. røper noe om deg som person og hva du tenker på.

For at det skal sprudle og skje noe inne i hjernen, må en sørge for input med andre stimuli enn de vanlige: en film, en bok, et TV-program, babes, nyhetene, hendelser på jobben, uteliv, sport/eller musikk, osv. Da skjer det noe og praten skal gå av seg selv.

For å engasjere andre, må du være oppriktig interessert selv?

Man bør ikke være alt for treg. Vær konsentrert på å være mer tilstede og ting bare skjer.

Skrevet

*været - rimelig oppbrukt, men når man møter folk man ikker har pratet med på en stund, så hvorfor ikke.

*nyheter/aktualiteter - krever jo at du selv følger med, men gjør du det skulle det vel gjerne finnes nok av ting å diskutere her.

*sport - fotball, så og si alle har en mening om fotball, enten hater de det eller så elsker de det, og begge deler kan det komme en god del morsomheter ut av.

*tv-serier - hvem følger ikke med på et eller annet, Friends går mot slutten, Hotel Cæsar har vært med så lenge at alle må ha blitt lei av det. Fornorsking av diverse reality konsepter.

Generellt gjelder det jo bare å selv vite litt om det man prater om. Liten vits i å spørre om vedkommende har lest noen bøker i det siste om du ikke kan komme med noen oppfølgingsspørsmål av typen "Syns du h*n skriver bra?? Jeg har ikke lest noe av vedkommende, men har hørt at stilen ligner litt på *** som jeg liker veldig godt!" (som et eks). "Å ja, sier du det" er jo ikke verdens beste svar for å snakke om noe ;)

Men det jeg tror i stor grad kjennetegner kvinner er å prate om detaljer, eller trivialiteter på en annen måte enn menn, og dermed kommer det stadig digresjoner, som gjør at man beveger seg videre i samtaleemnet...

lykke til med å "overta samtalen" :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...