Gå til innhold

Innkreving av barnebidrag etter barnet er 18 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en far som aldri har betalt barnebidrag(han bor i ett annet land). Har min mor (eller meg og mine søsken) rett til å kreve inn det ubetalte barnebidraget selv om vi alle er over 18 år nå?

Anonymkode: bef0e...780

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil dere ha det nå? Burde ikke dere ha krevd det før dere ble 18? Er uansett vanskelig å kreve noe fra noen som ikke en gang bor i Norge. 

Anonymkode: 3bd2e...e7d

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan man ikke. Man kan bare kreve bidrag, fra den dagen man sender inn kravet.

Anonymkode: 9d528...077

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner fikk utbetalt en stor sum etter hun ble 18, faren bodde i utlandet men hadde i mange år lurt seg unna barnebidrag. Men jeg tror det var moren hennes som startet prosessen mange år i forveien 

Anonymkode: 1862f...e2b

Skrevet

Dere kan søke, men ikke tilbake i tid.

Den over 18 må være i videre utdanning for å få bidrag. At han bor i utlandet skal ikke ha noe å si.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jeg kjenner fikk utbetalt en stor sum etter hun ble 18, faren bodde i utlandet men hadde i mange år lurt seg unna barnebidrag. Men jeg tror det var moren hennes som startet prosessen mange år i forveien 

Anonymkode: 1862f...e2b

Opparbeidet bidragsgjeld utbetales direkte til "barn" over 18.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil dere ha det nå? Burde ikke dere ha krevd det før dere ble 18? Er uansett vanskelig å kreve noe fra noen som ikke en gang bor i Norge. 

Anonymkode: 3bd2e...e7d

Tull.

Nav finner da folk i utlandet også.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

Tull.

Nav finner da folk i utlandet også.

Godt mulig :)

Men jeg tenker det er en vesentlig forskjell om de er Norske statsborgere eller ikke?

Anonymkode: c0d85...af4

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Godt mulig :)

Men jeg tenker det er en vesentlig forskjell om de er Norske statsborgere eller ikke?

Nei. De er bidragspliktig etter norske regler

AnonymBruker
Skrevet

Nei. De er bidragspliktig etter norske regler

Ja men om det landet de i bor/er ifra gjør det, er noe annet.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men om det landet de i bor/er ifra gjør det, er noe annet.

Det er ikke relevant! Du kan ikke stikke fra gjeld ved å flytte. Da hadde nok flere tenkt på den løsningen. De skylder staten penger, ikke privatpersonen som har krav på pengene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke relevant! Du kan ikke stikke fra gjeld ved å flytte. Da hadde nok flere tenkt på den løsningen. De skylder staten penger, ikke privatpersonen som har krav på pengene.

Selfølgelig er det relevant.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selfølgelig er det relevant.

Du får tro hva du vil. 

Ts: Det er bare å søke nav.

AnonymBruker
Skrevet

Du får tro hva du vil. 

Ts: Det er bare å søke nav.

Handler ikke om å tro, men å være realistisk, men jeg er helt enig at TS burde å prøve å søke på NAV,men ikke ha for store forhåpninger.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke om å tro, men å være realistisk, men jeg er helt enig at TS burde å prøve å søke på NAV,men ikke ha for store forhåpninger.

Vi diskuterer kravet, ikke innkrevingen.. I praksis vil en bidragsyter få bidragsgjeld uavhengig av oppholdslandet. Du blander kortene

AnonymBruker
Skrevet

Vi diskuterer kravet, ikke innkrevingen.. I praksis vil en bidragsyter få bidragsgjeld uavhengig av oppholdslandet. Du blander kortene

Er vel heller du som blander kortene, selfølgllig er det relevant for TS om innkrevningen er realistisk.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er vel heller du som blander kortene, selfølgllig er det relevant for TS om innkrevningen er realistisk.

Om han er betalingsdyktig vet vel ingen, enda...? Er han det, må han betale.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde mødre som ikke bodde sammen med far, så lenge han  er oppgitt i papirene,  fikk barnebidrag fra staten hver mnd.

Anonymkode: 8eb98...354

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Trodde mødre som ikke bodde sammen med far, så lenge han  er oppgitt i papirene,  fikk barnebidrag fra staten hver mnd.

Anonymkode: 8eb98...354

Barnefaren bor i utlandet.

Har ikke fått svar fra TS om det er en nordmann eller en ikke statsborger.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, MapleSirup skrev:

Om han er betalingsdyktig vet vel ingen, enda...? Er han det, må han betale.

Av ren nyskjerrighet: hvordan skal nav greie å kreve inn dette kravet når han bor i ett annet land?

Anonymkode: eafa0...6c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...