AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #1 Skrevet 28. juli 2016 Hei For tre uker siden kuttet jeg ut brød og erstattet dette med rugsprø og noen ganger speltlompe. I går ville jeg så gjerne ha brød så kjøpte meg et grovt rundstykke. I dag sitter jeg og har ekstremt vondt i magen. Men jeg så at de hadde fått chia brød på meny. Noen som har prøvd dette? Lurer også på om noen vet hvilket brød i butikken som er sunnest og har lavest kcal innhold? Anonymkode: c9d95...c46
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #2 Skrevet 28. juli 2016 Min favoritt er speltbrødet de selger på Kiwi. Anonymkode: 89c8b...b63
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #3 Skrevet 28. juli 2016 Fokusér heller på hvorfor du har vondt i magen! Tygde du ikke god nok? Eller har du "dårlig samvittighet" for å ha spist brød? Kaloriinnhold er kun det, hvor mye energi en matvare har (og det oppgis pr 100 gram her i landet. Større mengde gir mer kalorier, mindre mengde færre kalorier). Ingen brød (eller andre matvarer) er "sunnere" enn andre. Alt du spiser og drikker gjennom en dag, eller et år, er hva som betyr noe, og variert inntak er viktig for å få i seg alle næringsstoffene man trenger. Så spis brød hvis du liker og tåler det, men kanskje bare til ett eller to måltider pr dag. Spis mat du liker, litt av alt, men ikke for mye av noe. Anonymkode: 9f819...799 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #4 Skrevet 28. juli 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei For tre uker siden kuttet jeg ut brød og erstattet dette med rugsprø og noen ganger speltlompe. I går ville jeg så gjerne ha brød så kjøpte meg et grovt rundstykke. I dag sitter jeg og har ekstremt vondt i magen. Men jeg så at de hadde fått chia brød på meny. Noen som har prøvd dette? Lurer også på om noen vet hvilket brød i butikken som er sunnest og har lavest kcal innhold? Anonymkode: c9d95...c46 Sunnhet og kaloriinnhold er to ulike ting. Et sunt brød har høyt fiberinnhold og vegetabilske oljer og gjerne innslag av nøtter med sunne aminosyrer. Og trolig over snittet kalorier pga næringsinnholdet. om du får vondt i magen av bare ett rundstykke (og det ikke er psykisk) bør du teste deg for cøliaki. I så fall burde både rugsprø og speltlompe unngås. Dersom du tenker at protein (chia) er sunnere enn kostfiber eller karbohydrater så tenk på dette: hvem tjener på at du tror det? Og hva selger de som tjener på det? Selger de kanskje chia..? Og er det kanskje usmart å stole på råd fra noen som selger produktet de anbefaler? Bloggere er ikke privatpersoner. De er reklamekanaler. Når de anbefaler noe er det fordi reklameavdelingen i firmaet kan reklame, ikke fordi det oppriktig er et godt produkt. Når samtlige bloggere tyter om at karbohydrater er nifst så er det fordi noen har fortalt dem det. Denne "noen" er en tilsvarende person som vedkommende som reklamerte for sigaretter på 70-tallet. En person interessert ikke i helse men i profitt. Nyper (sånne som vokser i annenhver grøftekant) inneholder flere hundre ganger mer c-vitamin enn appelsiner. På et eller annet tidspunkt kommer noen til å finne på en markedsføringskampanje som får folk til å gå mann av huse for nyper. Nyper til flere hundre kroner kiloen. Tørkede. Ferske. Frosne. Det kommer til å virke som vi vil ta vår død av å spise sitrus heller enn nyper. Ikke ulikt kale. Men det finnes hundrevis av slike bær, nøtter og bladvekster. Ingen tjener penger på dem, så ingen bloggere skryter av dem. Poenget mitt er: Chia er bedre markedsført, ikke sunnere. Anonymkode: 226c6...bee 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå