Svareren Skrevet 28. juli 2016 #1 Skrevet 28. juli 2016 Hei folkens. Som mitt brukernavn antyder, så er jeg her inne først og fremst for å forsøke å gi svar på ting folk lurer på. Men nå vil jeg forsøke noe nytt. Jeg er ikke religiøs på noe vis, ei heller tror jeg på noe overnaturlig. Jeg tror alt vi opplever har vitenskapelige forklaringer. Videre så mener jeg ganske sterkt at all religion står sterkt i roten på det vonde i verden. Selv om de fleste religiøse finner sin religion som en motivator for å være et bedre menneske, og mange vil argumentere for at ateister som meg selv, ikke kan finne grunner til å leve sine liv i god moral og etikk. Dette finner jeg sterkt urovekkende, og vil sikkert gå inn på dette mer senere. Men noe som går igjen er nemlig spørsmålet om hva ikke-religiøse har å leve for, hvilke grunner har de til å gjøre godt i sine liv? Jeg ønsker ikke å være dømmende i denne tråden. Alle har selvsagt rett til å velge sitt levesett selv, og tro på det de ønsker å tro på, og finne sin fred i sin tro. Jeg ønsker en liten debatt rundt dette med religion, overnaturlige fenomener og ikke-religion. Til å starte med ønsker jeg derfor å høre fra dere religiøse, om hva dere legger i det, hvorfor dere er religiøse og hva det betyr for deres levesett. Og gjerne også fortell hvilke faktorer som bidrar til å styrke deres tro, og hva som er drivkraften i hvordan dere lever deres liv. Lever dere etter regler eller intuisjon? Hva betyr mest for dere i livet? Er det feil å tro på noe annet? Er det feil å leve livene sine uten en tro på noe større enn mennesket?
Gjest Snuppi Skrevet 28. juli 2016 #2 Skrevet 28. juli 2016 Du sier selv at du ikke er religiøs. Da må du jo ha gleder i livet uten religion? Jeg for min del er ikke ateist, men jeg er usikker på om det finnes en gud. De mest dømmende menneskene jeg kjenner tilhører et trossamfunn. De som snakker om nestekjærlighet og godhet viser noe helt annet i praksis. Min bestemor var religiøs. Som menneske var hun forståelsesfull, hun dømte ingen uansett hvem de var. Når jeg tenker på religion går alltid tankene mine til bestemor. Om himmelen eksisterer tror jeg virkelig at mennesker som viser empati og respekt for mennesker, naturen og dyr vil så absolutt komme gjennom perleporten.
Gjest *Micki* Skrevet 28. juli 2016 #3 Skrevet 28. juli 2016 2 minutter siden, Snuppi skrev: Du sier selv at du ikke er religiøs. Da må du jo ha gleder i livet uten religion? Jeg for min del er ikke ateist, men jeg er usikker på om det finnes en gud. De mest dømmende menneskene jeg kjenner tilhører et trossamfunn. De som snakker om nestekjærlighet og godhet viser noe helt annet i praksis. Min bestemor var religiøs. Som menneske var hun forståelsesfull, hun dømte ingen uansett hvem de var. Når jeg tenker på religion går alltid tankene mine til bestemor. Om himmelen eksisterer tror jeg virkelig at mennesker som viser empati og respekt for mennesker, naturen og dyr vil så absolutt komme gjennom perleporten. Jeg liker deg
Gjest Snuppi Skrevet 28. juli 2016 #4 Skrevet 28. juli 2016 2 minutter siden, *Micki* skrev: Jeg liker deg ☺
Svareren Skrevet 28. juli 2016 Forfatter #5 Skrevet 28. juli 2016 4 minutter siden, Snuppi skrev: Du sier selv at du ikke er religiøs. Da må du jo ha gleder i livet uten religion? Jeg for min del er ikke ateist, men jeg er usikker på om det finnes en gud. De mest dømmende menneskene jeg kjenner tilhører et trossamfunn. De som snakker om nestekjærlighet og godhet viser noe helt annet i praksis. Min bestemor var religiøs. Som menneske var hun forståelsesfull, hun dømte ingen uansett hvem de var. Når jeg tenker på religion går alltid tankene mine til bestemor. Om himmelen eksisterer tror jeg virkelig at mennesker som viser empati og respekt for mennesker, naturen og dyr vil så absolutt komme gjennom perleporten. Jeg respekterer selvsagt ditt syn, og også din bestemor. Du har rett i at jeg har gleder i mitt liv uten religion. Men i mine øyne så er ikke målet med mitt liv å komme igjennom en perleport. Liver mitt er nå, og ikke etterpå. Derfor har jeg i mitt syn alt å leve for nå, og alt å være for mine medmennesker i livet jeg lever nå. Jeg trenger ikke noen andre grunner for å være mitt beste. Mitt beste er uansett nå og jeg vil både gi og oppleve det beste i livet jeg lever dag for dag. Jeg trenger ikke et beskrevet levesett å følge opp for å ha motivasjon for å leve mitt ene og eneste liv i best mulig form.
Gjest Snuppi Skrevet 28. juli 2016 #6 Skrevet 28. juli 2016 4 minutter siden, Svareren skrev: Jeg respekterer selvsagt ditt syn, og også din bestemor. Du har rett i at jeg har gleder i mitt liv uten religion. Men i mine øyne så er ikke målet med mitt liv å komme igjennom en perleport. Liver mitt er nå, og ikke etterpå. Derfor har jeg i mitt syn alt å leve for nå, og alt å være for mine medmennesker i livet jeg lever nå. Jeg trenger ikke noen andre grunner for å være mitt beste. Mitt beste er uansett nå og jeg vil både gi og oppleve det beste i livet jeg lever dag for dag. Jeg trenger ikke et beskrevet levesett å følge opp for å ha motivasjon for å leve mitt ene og eneste liv i best mulig form. Det høres veldig bra ut Jeg var syk i mange år, men heldigvis er jeg sta som ei geit klarte jeg å kjempe meg videre med hjelp av mine nærmest. Religion hadde ingenting med saken å gjøre, men troen og håpet på en bedre livskvalitet var den essensielle kraften. Sykdommen er der fremdeles, men jeg har fått bedre kontroll over det som jeg kaller for en plagsom nabo som kommer i tide og utide Jeg er virkelig takknemlig for at jeg kan trene, jobbe og bidra i samfunnet - og ikke minst det viktigste av alt; jeg kan leve et godt liv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå