AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #1 Skrevet 27. juli 2016 Valp på 3 mnd som syns det er moro å bite seg fast i sko og bukseben på tissetur og som i tillegg gjør det når vi går ned trapper for å komme oss ut av huset. Tips til hva jeg kan gjøre for å få den til å slutte med det? Det begynner å bli litt slitsomt, siden jeg er på nippet til å ramle i trappen nesten hver gang og ikke kan bevege meg som normalt fordi jeg da kommer til å tråkke på valpen, og det er seriøst ikke greit når den plutselig begynner med det når vi holder på å krysse gaten. Har prøvd å si nei/fy eller komme med diverse andre lyder, men som regel gidder den ikke en gang å se på meg. Har prøvd å gi den pinne eller leke i stede, og den har interessen for leken/pinnen i 0,2 sekunder før den er tilbake til å bite på skoene mine. Jeg har prøvd å snu meg vekk, men da følger den bare etter, og om jeg ignorerer den så bryr den seg ikke nevneverdig om det. Om jeg dytter eller drar den unna, så ender den med å bite meg i leggene eller prøve å bite hendene mine i stede. Om jeg holder den i halsbåndet for å få den til å roe seg litt, så vrir den hodet på alle mulige måter for å bite enten meg eller lenken, for da girer den seg opp voldsomt. Har altså hatt hund før, men den var ikke en buksebiter eller skotygger. Anonymkode: f95f3...b50
Forundret.. Skrevet 27. juli 2016 #2 Skrevet 27. juli 2016 Hvordan ville en annen hund korrigert oppførselen til valpen? Med et bestemt "bitt" kanskje.. Gi en fast og bestemt tilbakemelding med hånden at dette er ikke ok. Altså grabb et tak, si nei kort og greit. Fortsetter den så gjenta det. Fortsette den igjen så gjenta det samt legg den ned i bakken og slipp taket først når den gir seg/ finner roen. Ikke stirr på den, behold roen, gjesp et par ganger for å vise ro og signalisere at det er det du ønsker. Vis den at du er lederen og hvordan du ønsker at den skal te seg. Korriger hunden tidlig, altså når du ser hva den er i ferd med å gjøre ikke vent til den har gjort det. Og viktigst av alt vis at det er tid for lek og morro samt en annen tid for å oppføre seg.
betrevitaren Skrevet 27. juli 2016 #3 Skrevet 27. juli 2016 (endret) Nei. Du har en helt normal, velfungerende valp. Valpen din vil ha oppmerksomhet. Noe du gir han, selv når du kjefter. Valpebitinga går som regel over av seg selv når valpen får nye tenner. Men i mellomtiden; Stopp opp, ignorer adferden, og så snart valpen gir seg kan du gi oppmerksomhet gjennom ros/klapp/lek/godbit/whatever. Det vil ikke ta lang tid før hunden skjønner greia, bare vær konsekvent. Man tvangslegger ikke en bitteliten valp i bakken! Endret 28. juli 2016 av betrevitaren 4
Portvinpiken Skrevet 28. juli 2016 #4 Skrevet 28. juli 2016 12 timer siden, Forundret.. skrev: Hvordan ville en annen hund korrigert oppførselen til valpen? Med et bestemt "bitt" kanskje.. Gi en fast og bestemt tilbakemelding med hånden at dette er ikke ok. Altså grabb et tak, si nei kort og greit. Fortsetter den så gjenta det. Fortsette den igjen så gjenta det samt legg den ned i bakken og slipp taket først når den gir seg/ finner roen. Ikke stirr på den, behold roen, gjesp et par ganger for å vise ro og signalisere at det er det du ønsker. Vis den at du er lederen og hvordan du ønsker at den skal te seg. Korriger hunden tidlig, altså når du ser hva den er i ferd med å gjøre ikke vent til den har gjort det. Og viktigst av alt vis at det er tid for lek og morro samt en annen tid for å oppføre seg. Hallo. Vi er i 2016 nå. På tide å lese seg opp litt! Til TS: Enig med betrevitaren over. Valpen er bare 3 md og blir fort ukonsentrert og sliten. og da er sjanse for at denne atferden blir gjeldene på tur i hvert fall! Instinktet til hunder - spesielt valper som ikke er ferdig utviklet og har hormoner litt på avveie, er å gå etter ting som beveger seg. Om man i tillegg får oppmerksomhet for det så er det enda mer morsomt for valpen. Legger ved en fil med mange gode råd og detaljert forklaring om hva man bør gjøre:http://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2012/06/Valpebiting.pdf 1
xinnia Skrevet 28. juli 2016 #5 Skrevet 28. juli 2016 Har en valp som gjør akkurat det samme- hos han er det ett tegn på stress at han er sliten, som overtrøtte barn- hyperaktive. Noen ganger hjelper det å gi han noe annet å bite i enten en pinne eller båndet- forsøkte å gi han godbiter når han slapp- resultat han ble verre. Forsøkte å skrike- resultat- herlig det piper og han ble verre. Eller så bærer jeg han litt eller så setter vi oss ned så han får roet seg og hvilt litt. Har 2 godt voksne trygge hunder- og som Forundret skriver.. de gir han ett knurr til advarsel- hører han ikke så smeller det ( altså de bjeffeknurrer samtidig som de snapper etter han) men har aldri sett at de fysisk har tatt tak i han eller lagt han i bakken. Men det høres voldsomt ut og han tar hintet og alt er bare fryden igjen..
Tabris Skrevet 28. juli 2016 #6 Skrevet 28. juli 2016 Støtter innlegget til Portvinspiken. Jeg ville stoppet og trent kontakt ("bra" og en godbit hver gang valpen frivillig ser på deg uten at du må lokke eller mase), evt kan du kaste noen godbiter på bakken for å få fokuset bort på noe annet (godbitsøk kan også roe ned). Dette er helt vanlig valpeatferd. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #7 Skrevet 28. juli 2016 @Tabris og @Portvinpiken, dere har peiling. Mener ikke å kuppe tråden, men min valp gjør det samme. Biter bukser, biter ben. Har brukt kontaktlyd og belønnet, funker egentlig greit. Men så driver jeg og sosialiserer men andre folk, og valpen biter jo dem også. Hvis jeg bruker kontaktlyd og belønner ro, så fokuserer valpen på meg og ignorerer de han egentlig skal sosialiseres med... Noen tips? Anonymkode: a3c41...b41
Tabris Skrevet 28. juli 2016 #8 Skrevet 28. juli 2016 Valpen trenger ikke være fysisk borti alle for å sosialisere med dem. Valper som blir ville kan også være et tegn på at de er overstimulerte og trenger ro - litt som overtrøtte barn som ikke finner roen selv om de egentlig er trøtte. Hvis du er med folk som har litt peiling, så kan de evt trene kontakt med valpen? Bare vær forsiktig med at andre gir valpen for mye godbiter, det kan folk skape en litt for ivrig assosiasjon til andre. Så lenge valpen er trygg på andre mennesker og ikke viser tegn til å være skeptisk eller redd, så ville jeg ikke bekymret meg så mye.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #9 Skrevet 28. juli 2016 2 timer siden, Tabris skrev: Valpen trenger ikke være fysisk borti alle for å sosialisere med dem. Valper som blir ville kan også være et tegn på at de er overstimulerte og trenger ro - litt som overtrøtte barn som ikke finner roen selv om de egentlig er trøtte. Hvis du er med folk som har litt peiling, så kan de evt trene kontakt med valpen? Bare vær forsiktig med at andre gir valpen for mye godbiter, det kan folk skape en litt for ivrig assosiasjon til andre. Så lenge valpen er trygg på andre mennesker og ikke viser tegn til å være skeptisk eller redd, så ville jeg ikke bekymret meg så mye. Takk for svar! Anonymkode: a3c41...b41 1
xinnia Skrevet 29. juli 2016 #10 Skrevet 29. juli 2016 14 timer siden, Tabris skrev: Støtter innlegget til Portvinspiken. Jeg ville stoppet og trent kontakt ("bra" og en godbit hver gang valpen frivillig ser på deg uten at du må lokke eller mase), evt kan du kaste noen godbiter på bakken for å få fokuset bort på noe annet (godbitsøk kan også roe ned). Dette er helt vanlig valpeatferd. Dette forsøkte jeg med min valp.. med resultat at han helt vill på å bite enda mer..fikk følelsen av at han koblet Bite = godbit Hurra!! Har blitt enda mer overbevist om at 8 uker er alt for tidlig for en valp å forlate rede..
Tabris Skrevet 29. juli 2016 #11 Skrevet 29. juli 2016 16 timer siden, xinnia skrev: Dette forsøkte jeg med min valp.. med resultat at han helt vill på å bite enda mer..fikk følelsen av at han koblet Bite = godbit Hurra!! Har blitt enda mer overbevist om at 8 uker er alt for tidlig for en valp å forlate rede.. Forsøkte du å først trene kontakt når han var rolig, slik at han var kjent med den type trening? Var du konsekvent med "bra" = godbit og når du sa "bra"?
LittleBabyBlue Skrevet 29. juli 2016 #12 Skrevet 29. juli 2016 Er det bare når du beveger deg at den biter? Hadde aldri det problemet, men han prøvde seg litt på hendene. Når tenner traff hender var det konsekvent slutt på lek og vi snudde ryggen til. Fungerte som bare det.
xinnia Skrevet 30. juli 2016 #13 Skrevet 30. juli 2016 6 timer siden, Tabris skrev: Forsøkte du å først trene kontakt når han var rolig, slik at han var kjent med den type trening? Var du konsekvent med "bra" = godbit og når du sa "bra"? Han vet veldig god at " se her" = godbit
Tabris Skrevet 30. juli 2016 #14 Skrevet 30. juli 2016 5 timer siden, xinnia skrev: Han vet veldig god at " se her" = godbit En kontaktlyd er bra, men, ja, valper kan fort lære seg mønsteret bite = kontaktlyd = godbit. Også biter de for å få eier til å si kontaktlyden slik at de kan få godbit. Derfor er det anbefalt at man a) først og fremst trener frivillig kontakt, uten kommando/lokking/roping og b) hvis man bruker kontaktlyd for å avbryte uønsket atferd hos valpen, så gjør man den opptatt med noe annet etter den har fått første godbiten (trener mer kontakt, trener triks, gir et tyggebein, godbitsøk osv).
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #15 Skrevet 30. juli 2016 Hadde sprayet klærne inn med litt sitron og pepper. Anonymkode: 07309...3a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå