Gå til innhold

Arbeidstrening og aap. Sliter meg ut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidstreningen går veldig bra, jeg jobber 80% og arbeidsgiver har sagt at jeg har gode muligheter for å få jobb i et lengre vikariat etter praksisen. Problemet mitt er at jeg har aap, og utbetalt rett over 10.000kr i måneden etter skatt. Og det sliter veldig på meg, jeg har vanvittig dårlig råd etter betalt alle utgifter med medisiner og husleie (har bosted gjennom kommunen på 6800kr).

Tanken jeg sliter mest med er at jeg står opp og drar på jobb, hver dag, hele uken, i tillegg er jeg på jobbsøkerkurs/jobbcafe 2-3 timer i uken, og jeg har bare akkuratt nok i "lønn" til å klare meg. Arbeidspraksisen er ferdig i januar, men jeg tror ikke jeg klarer mer... De går akkurat å leve på 10.000kr, men jeg får ikke vært sosial, jeg får ikke vært med på ting, jeg må planlegge nøye hvis jeg skal besøke familie som bor et stykke unna.

Jeg forstår godt at noen ikke orker å være i arbeidspraksis osv, at det er bedre å være hjemme foran tven for de pengene man får... :/

Anonymkode: fcedc...291

Skrevet

Du mener at heller ville vært hjemme istedet?

Sånn at du får vært med på ting og besøke familie og venner?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidspraksisen er kjempe viktig for at du ikke skal bli fast med 10 000 kr resten av livet ditt. Det du driver med nå er en stor investering for fremtiden din. Derfor gidder folk det.  Du får ikke akkurat bedre råd av å sitte på rævva hjemme heller en når du er i arbeidspraksis. Fortsett, hør gjerne med sjefen om det er muligheter for å få noe fast tidligere en januar. Synes det hørtes veldig lenge ut uten å vite om du får fast. Hør også med NAV. Jeg hadde kun 3mnd avtaler når jeg var ute i praksis. Nav ville veldig gjerne ha meg videre til et annet sted hvis det viste seg at der var dårlige utsikter for fast i nærmeste fremtid. 

Anonymkode: 83b72...80d

• Liker 8
Gjest kaninen
Skrevet

Det kan sammenlignes med å være student; du har dårlig råd en periode fordi du investerer i egen fremtid og forhåpentligvis en bedre økonomi senere. Jeg skjønner det er hardt å leve for såpass lite, men jeg ville iallefall revurdert bosted da 6800 kr er ganske dyrt om man har dårlig råd. De fleste steder vil du finne mye billigere steder å bo, selv om standarden da også vil minke. 

Men om du får deg vikariat etter endt praksis kan du jo da eventuelt finne deg et bedre sted å bo, om du nedgraderer nå for en liten periode.

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, du får jo ikke mer om du ikke gidder å dukke opp i praksis da. Men du kan jo finne en jobb på egenhånd om du mener det gjør det enklere for deg.

Anonymkode: 608a7...fe9

AnonymBruker
Skrevet

Du vil jo stå i fare for å miste de ti tusen om du ikke gir jernet nå, så det ville jeg passet på. Du investerer i fremtiden din ved å stå i dette. Tiden frem til januar er en liten del av livet som kan gjøre stor forskjell for resten av livet ditt. Får du ikke jobb der, så har du iallfall en ny referanse å oppgi til neste gang du søker jobb. Lykke til! :) 

Anonymkode: 6e933...ca3

• Liker 2
Skrevet

Har du søkt bostøtte?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Majott skrev:

Du mener at heller ville vært hjemme istedet?

Sånn at du får vært med på ting og besøke familie og venner?

Eh nei.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidspraksisen er kjempe viktig for at du ikke skal bli fast med 10 000 kr resten av livet ditt. Det du driver med nå er en stor investering for fremtiden din. Derfor gidder folk det.  Du får ikke akkurat bedre råd av å sitte på rævva hjemme heller en når du er i arbeidspraksis. Fortsett, hør gjerne med sjefen om det er muligheter for å få noe fast tidligere en januar. Synes det hørtes veldig lenge ut uten å vite om du får fast. Hør også med NAV. Jeg hadde kun 3mnd avtaler når jeg var ute i praksis. Nav ville veldig gjerne ha meg videre til et annet sted hvis det viste seg at der var dårlige utsikter for fast i nærmeste fremtid. 

Selvfølgelig, jeg har medarbeidersamtale med sjefen etter tre måneder i praksis, så jeg skal høre litt.  Jeg har vært i praksis siden april 2015, forrige praksisplass lovet fast arbeid så lenge jeg kunne forlenge praksistiden fra 6 til 9mndr, men når alt kom til alt og jeg spurte om jobb, satte de inn en ny i arbeidspraksis fra nav.

Poenget mitt er at det er vanskelig å holde motet oppe hele tiden, når man må bruke huet på å vri på hver tier man har.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei.

Selvfølgelig, jeg har medarbeidersamtale med sjefen etter tre måneder i praksis, så jeg skal høre litt.  Jeg har vært i praksis siden april 2015, forrige praksisplass lovet fast arbeid så lenge jeg kunne forlenge praksistiden fra 6 til 9mndr, men når alt kom til alt og jeg spurte om jobb, satte de inn en ny i arbeidspraksis fra nav.

Poenget mitt er at det er vanskelig å holde motet oppe hele tiden, når man må bruke huet på å vri på hver tier man har.

De utnytter deg. Du har allerede jobbet gratis for dem over et år. Det er veldig mange sleipe folk der ute. Søk vanlige jobber nå, slutt med den arbeidspraksisen så fort du får noe. Har ikke hørt om en eneste bedrift som ansetter etter sånn arbeidspraksis. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Evilposelos skrev:

De utnytter deg. Du har allerede jobbet gratis for dem over et år. Det er veldig mange sleipe folk der ute. Søk vanlige jobber nå, slutt med den arbeidspraksisen så fort du får noe. Har ikke hørt om en eneste bedrift som ansetter etter sånn arbeidspraksis. 

Jeg ble ansatt etter arbeidspraksis. Det samme ble minst to kompiser jeg kommer på i farta. 

Anonymkode: 2efed...06d

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ansatt etter arbeidspraksis. Det samme ble minst to kompiser jeg kommer på i farta. 

Det tok vel ikke årevis.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei.

Jeg skjønner at det er vanskelig. Jeg har selv vert gjennom prosessen, men praksisen min førte til at jeg fikk jobb til slutt. Dog ikke der jeg hadde praksis men pga erfaringen så sto jeg sterkere en andre søkere og fikk jobben jeg søkte på. 

Igjen, prat med Nav å hør hva de sier rundt situasjonen. Kanskje de kan legge litt press på arbeidsgiver også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei.

Veldig leit at NAV tillater de å misbruke systemet slik. Håper det går bedre for deg denne gangen. Fortsett å søk alle jobber du kan søke på, gode attester og praksis teller veldig mye og kan skape bedre muligheter fremover. Sjekk også om du har krav på bostøtte hos husbanken. 

Anonymkode: 0ebd0...f0d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ut i arbeidstrening i høst og gruer meg veldig! Samtidig blir det godt å endelig få noe å gjøre og lære seg noe nytt. Man føler seg veldig unyttig og overflødig når man blir gående hjemme over lengre tid. 

Prøv å finne deg en billigere bolig TS, selv leier jeg veldig billig gjennom familie så jeg klarer meg helt ok på aap, selv om det til tider kan være slitsomt å få rent dørene ned og ha lite privatliv. 

Anonymkode: f18d9...62b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Evilposelos skrev:

Det tok vel ikke årevis.

For meg tok det ca. 1 år i praksis.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidstreningen går veldig bra, jeg jobber 80% og arbeidsgiver har sagt at jeg har gode muligheter for å få jobb i et lengre vikariat etter praksisen. Problemet mitt er at jeg har aap, og utbetalt rett over 10.000kr i måneden etter skatt. Og det sliter veldig på meg, jeg har vanvittig dårlig råd etter betalt alle utgifter med medisiner og husleie (har bosted gjennom kommunen på 6800kr).

Tanken jeg sliter mest med er at jeg står opp og drar på jobb, hver dag, hele uken, i tillegg er jeg på jobbsøkerkurs/jobbcafe 2-3 timer i uken, og jeg har bare akkuratt nok i "lønn" til å klare meg. Arbeidspraksisen er ferdig i januar, men jeg tror ikke jeg klarer mer... De går akkurat å leve på 10.000kr, men jeg får ikke vært sosial, jeg får ikke vært med på ting, jeg må planlegge nøye hvis jeg skal besøke familie som bor et stykke unna.

Jeg forstår godt at noen ikke orker å være i arbeidspraksis osv, at det er bedre å være hjemme foran tven for de pengene man får... :/

For det første: Du hadde ikke fått de pengene dersom du ikke var i tiltak. Du villet da måtte søke om sosialstønad, de første månedene hver måned. Du hadde heller ikke fått dekket en så hly husleie, men måttet flyttet til et billigere sted. For det andre: Du får svært verdifull arbeidserfaring, noe som vil være gull verdt i en jobbsøkeprosess.

Har du søkt Husbanken om Bostøtte? http://www.husbanken.no/bostotte/

Du må også fortsette å søke jobber selv. Og ta en prat med konsulenten din hos NAV om at du syns det er tungt, spesielt siden forrige sted du var på arbeidspraksis lovet deg fast jobb, men brøt det løftet, og at du er redd for at det blir slik dette stedet, også.

Anonymkode: 29d8d...733

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det sånn at mange arbeidsgivere utnytter systemet, og NAV gidder ikke ta tak i det. Håper det ordner seg for deg. Ta en prat med saksbehandleen din. Ordningen er ikke ment for at gjerrige arbeidsgivere skal få gratis arbeidskraft sponset av NAV.

Anonymkode: 2b88e...2c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...