AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #21 Skrevet 27. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja da, bare ikke ta for mye for da skummer det veldig. Anonymkode: 40f9c...404 Ok Takk! Anonymkode: 98d66...9ca
Gjest Lillemøy Skrevet 27. juli 2016 #22 Skrevet 27. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så rart. Det som skjer med tøy som er tilsatt skyllemiddel, er at skyllemiddelet legger seg som en hinne utenpå tøyet, men mellom tøyet og den hinna blir det liggende vann (og det er grunnen til at tøyet føles mykt etter å ha blitt skylt med skyllemiddel). Anonymkode: 98d66...9ca det hørtes ikke særlig bra ut...
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #23 Skrevet 27. juli 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg holder på å kutter der jeg kan, med tanke på økonomi. For eksempel: - Jeg kjøper ikke omo vaskepulver. Rema 1000 og coop extra sin er like bra, men billigere - Vasketabletter til oppvaskmaskinen; Jeg har byttet til rema 1000 sin. Jeg kjøper ikke tannkrem hvis det koster mer enn 10 kr. For de kommer på tilbud over alt til 10 kr hele tiden. Det samme gjelder sjampo, balsam, håndsåpe, dusjsåpe, zalo og andre såper til oppvask. ++++ Nå er det skyllemiddelet som står for tur. Det er sjeldent på 10 kroners marked. Til vanlig pris så er de "billigste" like dyr som de dyreste. Altså literprisen eller per vask-prisen er identiske. Er skyllemiddel virkelig nødvendig? Kan det brukes på for eksempel klær som sitter inntil kroppen. T-skjorter, truser, BH og sokker... Men droppe det på sengklær, håndduker, gensere og bukser. Eller bør det være motsatt? Kan jeg droppe det helt? Er virkelig skyllemiddel nødvendig? Hvis det ikke er nødvendig. Da kan jeg kjøpe en litt dyrere som fjerner vondt lukt ganske bra. Slik at jeg kan bruke det på singletter/t-skjorter, sokker og hodepute. Ting som lukter og trenger litt dra-hjelp nå og da. Altså ikke vaske med det vær gang, men nå og da. Kan ha en skyllemiddel til nød, når det trengs. Alltid tenkt at vaskepulver og skyllemiddel er noe man må ha og bruke. Jeg er usikker på forskjellen på tøymykner og skyllemiddel. Jeg kjøper det som er på tilbud. Som oftest Softlan sine små flasker. Anonymkode: d6fd3...02c Jeg bruker aldri skyllemiddel, klærne blir like rene og myke. Tørker dem i trommel Når de henger på stativ blir de gjerne litt stive hånddukene om jeg ikke bruker skyllemiddel, men det er egentlig bra, da kan man skrubbe ryggen med de :D Anonymkode: 3d0d8...843 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #24 Skrevet 27. juli 2016 Et øyeblikk siden, Forundret.. skrev: Forresten, denne uka er det tilbud på en del vaskemidler på europris. Har selv vært å handla biotex og ariel. Sjekk europris.no. Biotex lukter godt! Ellers så er det beste å henge klær ut til tørk, da lukter det friskt og godt! De blir mykere og glattere av vinden, mindre lo og støv på dem og innendørs! Jeg har kjøpt biotex hvitvask. Har kun 2 par sokker i hvit og 2 singletter. Har hatt hvite singletter som har blitt grå etter å ha blitt vasket med farget. Så nå kjører jeg en hvit-vask når alt hvit er brukt. Jeg føler håndukene mine ikke blir myke. Selv med skyllemiddel. De er små-stiv og virker slitt. Selv om at jeg kjøpte alt nytt for bare litt over 1 år siden! Må prøve uten skyllemiddel. Har alltid brukt skyllemiddel.. på alt. Sikkert derfor jeansene mine blir så fort slitt. Samme med tynne, stretch bukser/tights. Det er en skyllemiddel som funker for vondlukt. Comfort har en som funker. Men litt dyr, så jeg har ikke kjøpt den. Kun mamma som har nevnt det. Kjenner skyllemiddel-lukten irriterer meg. Luften blir ganske tung i stuen. Jeg må tørke i stuen. Har 4 vinduer oppe, men fortsatt tung-luft. Vaskemaskinen min er 2 år gammel. Har satt på tom maskin med bare eddik en gang. For jeg leste det på nett. Prøver å vaske rundt gummiringen nå og da. Men er redd for å ødelegge den. Så tørr ikke å bøye og rive for mye. Filteret har blitt sjekket 2 ganger, var tomt begge gangene. Rart med tanke på at jeg har 2 katter, langhåret. Jeg har prøvd å spørre mamma. Men hun kan like lite som meg virker det som. Håndduker vaskes for seg selv. Sengklær alene. Og alt annet sammen. Ull, farget og hvit, jeans, ja alt i ett. Skyllemiddel vs ikke skyllemiddel, det hadde hun ikke noe svar på. For hun har alltid brukt skyllemiddel, men hun vet ikke hvorfor Mamma er typen som kjøper seg nye hvitevarer, i stedet for å ta vare på det hun har. Altså å vaske dem med eddik, eller spesial-tabletter. Hun har dem i maks 5 år før hun bytter de ut. Sikkert derfor jeg er så sparsommelig. Vokst opp med ei mor som sløser ufattelig mye penger, helt unødvendig. Ang kokvask og rens av maskinen. Jeg har tenkt å ta en nå. Skal jeg ta i eddik? Eller bare sett den på høyest varme? Noe jeg må ha i, eller bare la den gå tom? Skru ned sentrifugering eller bare la det stå på høyest? Beklager at jeg spør så dumt. Men mamma kan ikke hjelpe meg, for hun vet som sagt ingenting. -ts Anonymkode: d6fd3...02c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #25 Skrevet 27. juli 2016 90 grader. 1600 omdreininger, 3 timer tar den vasken. Skal jeg bruke den? Det er det høyeste med tanke på temperatur. Kan skru ned sentrifugeringen, også helt av. -ts Anonymkode: d6fd3...02c
Belima Skrevet 27. juli 2016 #27 Skrevet 27. juli 2016 Les dette tipset på Expert sine hjemmesider: https://www.expert.no/magasinet/tips-og-raad-for-vaskemaskin/ Les dette om skyllemiddel: http://www.dinside.no/903987/se-naar-du-bor-bruke-skyllemiddel
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #28 Skrevet 27. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 90 grader. 1600 omdreininger, 3 timer tar den vasken. Skal jeg bruke den? Det er det høyeste med tanke på temperatur. Kan skru ned sentrifugeringen, også helt av. -ts Anonymkode: d6fd3...02c Ja. Men du kan jo putte inn noe tøy som trenger å kokvaskes, i steden for å kjøre tom maskin (bruk vanlig dosering vaskepulver) Anonymkode: 98d66...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #29 Skrevet 27. juli 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ang kokvask og rens av maskinen. Jeg har tenkt å ta en nå. Skal jeg ta i eddik? Eller bare sett den på høyest varme? Noe jeg må ha i, eller bare la den gå tom? Skru ned sentrifugering eller bare la det stå på høyest? Beklager at jeg spør så dumt. Men mamma kan ikke hjelpe meg, for hun vet som sagt ingenting. -ts Anonymkode: d6fd3...02c IKKE eddik. Bruk vanlig vaskepulver. I steden for å kjøre tom maskin, kan du kokvaske noen lyse håndduker, kluter eller annet som trenger (og tåler!) en kokvask. Anonymkode: 98d66...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #30 Skrevet 27. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Men du kan jo putte inn noe tøy som trenger å kokvaskes, i steden for å kjøre tom maskin (bruk vanlig dosering vaskepulver) Anonymkode: 98d66...9ca Jeg kan skifte på sengen. Tenkte å gjøre det på Søndag allikevel. Tåler det kokvask? Finner bare råd om "minimum 60 grader" på nett. Jeg har ikke noe annet som skal vaskes. -ts Anonymkode: d6fd3...02c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #31 Skrevet 27. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan skifte på sengen. Tenkte å gjøre det på Søndag allikevel. Tåler det kokvask? Finner bare råd om "minimum 60 grader" på nett. Jeg har ikke noe annet som skal vaskes. -ts Anonymkode: d6fd3...02c Om sengetøyet er i bomull, så skulle det tåle det. Men ikke gjør det dersom det er kostbart sengetøy. Stretch-laken vil nok ikke tåle kokvask så godt. Det er ingen kjøkkenkluter/ kjøkkenhåndklær som trenger en kokvask da? Evt gulvkluter/ mopper? Bomullstruser? Anonymkode: 98d66...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #32 Skrevet 27. juli 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg holder på å kutter der jeg kan, med tanke på økonomi. For eksempel: - Jeg kjøper ikke omo vaskepulver. Rema 1000 og coop extra sin er like bra, men billigere - Vasketabletter til oppvaskmaskinen; Jeg har byttet til rema 1000 sin. Jeg kjøper ikke tannkrem hvis det koster mer enn 10 kr. For de kommer på tilbud over alt til 10 kr hele tiden. Det samme gjelder sjampo, balsam, håndsåpe, dusjsåpe, zalo og andre såper til oppvask. ++++ Nå er det skyllemiddelet som står for tur. Det er sjeldent på 10 kroners marked. Til vanlig pris så er de "billigste" like dyr som de dyreste. Altså literprisen eller per vask-prisen er identiske. Er skyllemiddel virkelig nødvendig? Kan det brukes på for eksempel klær som sitter inntil kroppen. T-skjorter, truser, BH og sokker... Men droppe det på sengklær, håndduker, gensere og bukser. Eller bør det være motsatt? Kan jeg droppe det helt? Er virkelig skyllemiddel nødvendig? Hvis det ikke er nødvendig. Da kan jeg kjøpe en litt dyrere som fjerner vondt lukt ganske bra. Slik at jeg kan bruke det på singletter/t-skjorter, sokker og hodepute. Ting som lukter og trenger litt dra-hjelp nå og da. Altså ikke vaske med det vær gang, men nå og da. Kan ha en skyllemiddel til nød, når det trengs. Alltid tenkt at vaskepulver og skyllemiddel er noe man må ha og bruke. Jeg er usikker på forskjellen på tøymykner og skyllemiddel. Jeg kjøper det som er på tilbud. Som oftest Softlan sine små flasker. Anonymkode: d6fd3...02c Skyllemiddel er totalt unødvendig med unntak av syntetiske klær som blir "elektriske". Penger ut av vinduet i tillegg til at du puster i deg og får i deg via huden en rekke kjemikalier du ikke trenger. Tabletter til oppvaskemaskinenner og aldeles unødvendig og en dårligere løsning enn pulver på flaske. Nylig var det 40 % avslag på alt fra Lilleborg i en butikk kjede. Da kjøper jeg inn det vi trenger for 1/2 år eller mer fremover og har på lager i en tett plastkasse i boden. Det samme gjelder toalettpapir. Når Staples har sekkesalg kjøper vi to eller flere sekker og har i 6 måneder eller lengre. Å lese tilbudsaviser og planlegge litt fremover er god økonomi enten man har en vellfyllt eller en slinken bankkonto. Anonymkode: 8d6e9...b1d 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #33 Skrevet 27. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: IKKE eddik. Bruk vanlig vaskepulver. I steden for å kjøre tom maskin, kan du kokvaske noen lyse håndduker, kluter eller annet som trenger (og tåler!) en kokvask. Anonymkode: 98d66...9ca Hvorfor ikke eddik? Jeg finner utallige artikler om eddik. http://www.dinside.no/890305/lukter-det-surt-av-de-nyvaskede-klaerne Hvor det er anbefalt for å fjerne vond lukt i maskinen og rengjøre den. Jeg har eddik liggende. bruker det i søppelskapet nå og da, for å fjerne vond lukt fra søpla. Vasker ned skapet, så setter jeg en kopp og lar den stå over natten. Ofte lengre enn det, når jeg drar bort i helgene for eksempel. Anbefaler det på det sterkeste. -ts Anonymkode: d6fd3...02c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #34 Skrevet 27. juli 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjøpt biotex hvitvask. Har kun 2 par sokker i hvit og 2 singletter. Har hatt hvite singletter som har blitt grå etter å ha blitt vasket med farget. Så nå kjører jeg en hvit-vask når alt hvit er brukt. Jeg føler håndukene mine ikke blir myke. Selv med skyllemiddel. De er små-stiv og virker slitt. Selv om at jeg kjøpte alt nytt for bare litt over 1 år siden! Må prøve uten skyllemiddel. Har alltid brukt skyllemiddel.. på alt. Sikkert derfor jeansene mine blir så fort slitt. Samme med tynne, stretch bukser/tights. Det er en skyllemiddel som funker for vondlukt. Comfort har en som funker. Men litt dyr, så jeg har ikke kjøpt den. Kun mamma som har nevnt det. Kjenner skyllemiddel-lukten irriterer meg. Luften blir ganske tung i stuen. Jeg må tørke i stuen. Har 4 vinduer oppe, men fortsatt tung-luft. Vaskemaskinen min er 2 år gammel. Har satt på tom maskin med bare eddik en gang. For jeg leste det på nett. Prøver å vaske rundt gummiringen nå og da. Men er redd for å ødelegge den. Så tørr ikke å bøye og rive for mye. Filteret har blitt sjekket 2 ganger, var tomt begge gangene. Rart med tanke på at jeg har 2 katter, langhåret. Jeg har prøvd å spørre mamma. Men hun kan like lite som meg virker det som. Håndduker vaskes for seg selv. Sengklær alene. Og alt annet sammen. Ull, farget og hvit, jeans, ja alt i ett. Skyllemiddel vs ikke skyllemiddel, det hadde hun ikke noe svar på. For hun har alltid brukt skyllemiddel, men hun vet ikke hvorfor Mamma er typen som kjøper seg nye hvitevarer, i stedet for å ta vare på det hun har. Altså å vaske dem med eddik, eller spesial-tabletter. Hun har dem i maks 5 år før hun bytter de ut. Sikkert derfor jeg er så sparsommelig. Vokst opp med ei mor som sløser ufattelig mye penger, helt unødvendig. Ang kokvask og rens av maskinen. Jeg har tenkt å ta en nå. Skal jeg ta i eddik? Eller bare sett den på høyest varme? Noe jeg må ha i, eller bare la den gå tom? Skru ned sentrifugering eller bare la det stå på høyest? Beklager at jeg spør så dumt. Men mamma kan ikke hjelpe meg, for hun vet som sagt ingenting. -ts Anonymkode: d6fd3...02c Vask farget bomulls-tøy sammen, grått, sort, blått osv. 40 graders Bomullsvask. (Sorter ut hvittøy, ta det alene. Ellers blir det grått.) Jeans og thights vasker du sammen uten skyllemiddel. 30 graders vask. Håndklær, undertøy, sengetøy kan vaskes sammen på 60 grader, såfremt det er samme farge og at undertøyet tåler 60. Kluter, vaskefiller, gulvfiller o.l. vasker du på kokevask. Da får du også renset maskinen. Sorter ut ull, silke o.l. Dette bør du vaske separat. Anonymkode: 6ffb5...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #35 Skrevet 27. juli 2016 Du kan kokvaske sengetøyet om det er bomull, men ikke hvis det er sateng, egyptisk bomull og andre slike finere, de vaskes på 60 grader. Har du vanlige frotte håndklær, så kan de kokvaskes. Ellers skal aldri tøymykner brukes på håndklær, treningstøy eller stretch jeans, håndklær tørrer ikke like godt da, treningstøy får ikke puste, og stretch`en i jeans blir ødelagt Jeg bruker en liten splæsh eddik i håndklær / sengetøyvasken da eddik også dreper bakterier. Angående oppvaskmaskinen, blir det billigst å kjøpe pulver, alså ikke tabletter, pulver vasker oppvasken din også mye bedre enn slike tabletter. Anonymkode: 9beb4...ee4 1
Belima Skrevet 27. juli 2016 #36 Skrevet 27. juli 2016 Pulver til oppvaskmaskiner anbefales ofte. Fant en artikkel om det som du kan lese her: https://www.nrk.no/livsstil/_-pulver-er-bedre-enn-oppvasktabletter-1.12066620 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #37 Skrevet 27. juli 2016 Eg e bare en mann, så eg kan vel ikke svare her.... Anonymkode: 98d66...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #38 Skrevet 27. juli 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke eddik? Jeg finner utallige artikler om eddik. http://www.dinside.no/890305/lukter-det-surt-av-de-nyvaskede-klaerne Hvor det er anbefalt for å fjerne vond lukt i maskinen og rengjøre den. Jeg har eddik liggende. bruker det i søppelskapet nå og da, for å fjerne vond lukt fra søpla. Vasker ned skapet, så setter jeg en kopp og lar den stå over natten. Ofte lengre enn det, når jeg drar bort i helgene for eksempel. Anbefaler det på det sterkeste. -ts Anonymkode: d6fd3...02c Kan dere ikke holde eddikken i eddiktrådene? Eddik bidrar til å konservere mikroorganismer, de blir da liggende der som lakkert inn i benkelplater, søppelbøtter og alle andre steder der dere konserverer med eddikenndere. Bruk klorin i søppelbøtta. Den er og ofte på 10 kroners tilbud. Anonymkode: 8d6e9...b1d 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #39 Skrevet 27. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan dere ikke holde eddikken i eddiktrådene? Eddik bidrar til å konservere mikroorganismer, de blir da liggende der som lakkert inn i benkelplater, søppelbøtter og alle andre steder der dere konserverer med eddikenndere. Bruk klorin i søppelbøtta. Den er og ofte på 10 kroners tilbud. Anonymkode: 8d6e9...b1d Jeg kjøper klor for.. 6 kr? 8kr? Coop sin. Klor er klor Vasker søppelbøtten annen hver uke ca, klorer den over natten. Men inni skapet kan det bli lukt. Så da vasker jeg først, så setter en kopp med eddik. 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vask farget bomulls-tøy sammen, grått, sort, blått osv. 40 graders Bomullsvask. (Sorter ut hvittøy, ta det alene. Ellers blir det grått.) Jeans og thights vasker du sammen uten skyllemiddel. 30 graders vask. Håndklær, undertøy, sengetøy kan vaskes sammen på 60 grader, såfremt det er samme farge og at undertøyet tåler 60. Kluter, vaskefiller, gulvfiller o.l. vasker du på kokevask. Da får du også renset maskinen. Sorter ut ull, silke o.l. Dette bør du vaske separat. Anonymkode: 6ffb5...f8a Takk for listen. skal printe den ut å heng den over vaskemaskinen. Gulvfillen tenkte jeg ikke på! Den vasker jeg alltid på 90 grader! Tenkt å vaske gulvet på Søndag, så da kan jeg rense maskinen samtidig. 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan kokvaske sengetøyet om det er bomull, men ikke hvis det er sateng, egyptisk bomull og andre slike finere, de vaskes på 60 grader. Har du vanlige frotte håndklær, så kan de kokvaskes. Ellers skal aldri tøymykner brukes på håndklær, treningstøy eller stretch jeans, håndklær tørrer ikke like godt da, treningstøy får ikke puste, og stretch`en i jeans blir ødelagt Jeg bruker en liten splæsh eddik i håndklær / sengetøyvasken da eddik også dreper bakterier. Angående oppvaskmaskinen, blir det billigst å kjøpe pulver, alså ikke tabletter, pulver vasker oppvasken din også mye bedre enn slike tabletter. Anonymkode: 9beb4...ee4 Jeg har prøvd pulver i oppvaskmaskinen, men det ble igjen så mye rester. Prøvde å variere mengde, men allikevel så ble det en klump inni beholderen. Bruker normal syklus, har prøvd eco og med ekstra skylling, funket ikke. Det ble som en leireklump. Det ble ikke rent, selv om at jeg skyllet absolutt alt. Så satt det fortsatt igjen rester og en klump inni beholderen. Har ikke dette problemet med rema 1000 sine tabletter. Jeg kjøpte en fra europris, effect sin tror jeg det var. -ts Anonymkode: d6fd3...02c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #40 Skrevet 27. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vasker søppelbøtten annen hver uke ca, klorer den over natten. Men inni skapet kan det bli lukt. Så da vasker jeg først, så setter en kopp med eddik. -ts Anonymkode: d6fd3...02c Hvis du gjør dette samtidig, inni samme skap eller i samme rom, vil det utvikle giftig, dødelig gass! Anonymkode: 98d66...9ca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå